Gripen, pe drapel

Pai, noutatile stau cam asa: in presa elvetiana exact in mijlocul dezbaterilor parlamentare pentru ratificarea contractului de achizitie a Gripenului NG au aparut stiri noi.

Stiri noi care inclina balanta in favoarea marelui perdant al competitiei, acelas mare perdant care nu se sfieste sa scada preturile in incarcarea de a-si asigura contracte. Evident e vorba de Dassault, care in urma scurgerii unor informatii confidentiale isi consolideaza pozitia de favorit, de cel mai tare din parcare, de cel mai omnirol. Datorita unor scurgeri de informatii confidentiale (gasibile aici) aparute ca prin minune, exact in timpul dezbaterilor parlamentare – intr-o operatiune demna de 0TV – Gripen ne este dezvaluit ca fiind cel mai pricajit copil din curtea scolii, cel mai pasibil de a fi ciuca batailor.
Va fac doar un rezumat al documentului, Evaluarea oficiala de catre Fortele Aeriene Elvetiene a candidatilor pentru inlocuitorul venerabilului F-5E Tiger II: SAAB JAS-39 C/D Gripen, Dassault Rafale si Eurofighter Typhoon. Scurt pe doi: aviatorii elvetieni au evaluat cele 3 optiuni raportandu-le la F/A-18 Hornet fiecare dintre ele trebuind sa obtina peste 6 puncte, din 10 puse la bataie.

Rafale

Rezultatele: Rafale pe primul loc cu 6.98 puncte (misiunile de politie aeriana, atac si recunoastere, cel mai avion tare), Typhoon pe locul doi  cu 6.48 puncte (bun pe aer-aer, slab pe aer-sol), Gripen pe locul trei cu o medie de 5.62 puncte (4.7 pentru QRA, 5.5 pentru performante de zbor si 3.8 pentru raza de actiune singurele avantaje ale JAS-ului suedez, fiind considerate interfata om masina si cunoasterea situaionala mai buna decat la celilalti concurenti si sistemul de lupta electronica).

Si acum, parerile mele, strict personale:

  • francezii apeleaza la aceleasi tertipuri ca si la competitia trecuta; atunci Mirage-ul 2000 a pierdut in fata F/A-18.
  • francezii arata ca nu se multumesc cu o singura felie de tort, fie ea si cea mai mare (mentalitate care a dus in fapt la aparita Rafale); desi si-au asigurat contractul in India, vor sa influenteze si competitie mai mici din Brazilia si Elvetia.
  • in cele 24 de pagini ale evaluarii Gripenul este declarat ca fiind “second best” la capitolul Politie Aeriana – QRA, unde datorita pretului mai mic de achizitie si operare e de fapt primul. Aceasta ar fi de fapt misiunea principala pentru care va fi utilizat.

Multumim lui George Visan, care, cu amabilitate, ne-a semnalat stirea!

PS:

Scot palaria in fata Resboinicului Iulica, care a tot incercat sa ne bage in cap faptul ca Rafale este cel mai bun! Voi sta la coltul de rusine astazi, toata ziua, voi face matanii, voi canta La Marseillese si voi scrie Rafale pe tabla de 100 de ori.

Sursa:
Le Matin