Intr-un articol publicat de hotnews.ro, care trateaza in special controversele legate de licitatia pentru dotarea MApN cu un numar de 286 de vehicule blindate 4×4, este mentionata o informatie deosebit de interesanta, la acest moment, in cursa pentru atribuirea contractului au mai ramas 2 ofertanti, respectiv:
– compania Elbit Systems Land and C4I Ltd din Israel si compania Urovesa din Spania.
Pana in acest moment nu au fost facute publice tipurile de vehicule oferite de fiecare companie care a depus oferte in cadrul acestui program, astfel incat nu ne ramane decat sa intuim pe baza unor informatii publice si plauzibile ce vehicule de acest tip ar putea intra in dotarea armatei in perioada urmatoare.
In linii mari, cerintele MApN pentru noile vehicule sunt: masa proprie maxima: 7.500 Kg, sarcina utila de 1.300 Kg, masa remorcabila de 1.500 Kg, sa poata rula pe sosea cu o viteza de peste 100 Km/h si sa asigure un nivel de protectie corespunzator standardului STANAG 4569 nivel 2.
Elbit Systems are in gama sa doua vehicule blindate 4×4, primul dintre acestea, Elbit Amir, este bazat pe proiectul Gaia Thunder dezvoltat de o alta companie israeliana, Gaia Automotive, vehicul despre care se pot citi mai multe aici.
Al doilea vehicul din gama israelienilor este Saymar Musketeer, bazat pe platforma tehnica a Toyota LandCruiser, cea mai vasta descriere se gaseste aici.
Ambele vehicule indeplinesc sau pot sa indeplindeasca toate aceste cerinte impuse de catre Armata Romana, Saymar Musketeer ar putea insa fi avantajat de pretul de achizitie.
Spaniolii de la Urovesa ofera deja cunoscutul armatei romane, URO Vamtac, intr-una dintre versiunile sale, recent producatorul spaniol a aplicat un upgrade familiei de vehicule Vamtac.
In eventualitatea in care castigatorul va fi desemnat in anul 2017, primele 80 de vehicule ar trebui sa intre in dotare in anul 2018, 80 de vehicule in 2019 si ultimele 126 de bucati in 2020.
– David Victor –
Firma din Israel este interesata si de un posibil contract cu armata poloneza.Arata bine:
http://www.defence24.pl/446460,mspo-2016-izraelskie-podejscie-do-pojazdu-rozpoznania-modulowa-konfiguracja
Din nou, vedem o achizitie complet gresita, condusa in stilul romanesc.
Trebuiau sa ii invite pe toti producatorii sa dea oferte tehnice si comerciale.
Apoi sa ii invite pe cei care se incadrau in buget sa trimita 1 bucata masina la evaluare tehnica.
Apoi sa o ia pe cea care corespundea cel mai bine cu nevoile armatei.
Era bine ca un criteriu pe undeva sa fie si nr. de masini din modelul respectiv estimate a fi un functiune pe perioada de operare. Altfel daca ai unii care au produs doar 10 bucati o sa platesti de o sa te spargi la mentenanta unui produs care nu e standard, e ca si cand ti-ai lua Ferrari.
Alegerea cea mai logica era Oshkosh, cu 50.000 masini comandate recent de armata americana. Putem presupune ca aia nu cumpara masini de rahat si in plus aveam o garantie ca mai gasesti piese si peste cativa ani.
Nu stiu cat de gresita este, insa ar strica sa avem asa ceva?
http://gaia-auto.com/Photos/gaia_amir_000.jpg
Au aparut o puzderie de firme care produc vehicule militare, multe cu caroserii originale realizate de adevarati maestrii ai designului.O firma din Cehia propune armatei sale schimbarea LR si UAZ depasite cu:
http://www.janes.com/article/71124/svos-unveils-s80-tactical-vehicle