F-16

F-16

Micsorarea bugetelor militare afecteaza si numarul orelor de zbor alocate pilotilor de vanatoare. In prezent, pilotii americani zboara 120 de ore pe an – adica aproximativ jumatate fata de deceniul trecut.

Franta a schimbat in 2013 metodele de antrenament ale pilotilor de vanatoare. Insa, in loc de o reducere cu 17 procente – de la 180 la 150 de ore pe an – francezii prefera sa mentina jumatate din piloti la cota de 180 ore, iar cealalta parte ramasa zboara numai 40 de ore pe avioanele de vanatoare si 140 de ore pe avioane de antrenament cu reactie, iar la pret ora de zbor este desigur mult mai ieftina decat pe Rafale.

In caz de conflict, pilotii din linia a doua vor avea parte de o pregatire intensiva timp de 60 – 90 de zile in care vor zbura circa o suta de ore.

Rusii au folosit in anii nouazeci un sistem in doua faze, in care numai pilotii care urmau sa treaca pe avioanele de vanatoare primeau mai multe ore si zburau relativ intens cu cateva luni inainte.

O alta optiune o reprezinta folosirea simulatoarelor avansate care costa aproximativ 10 procente.

Tarile care au piloti de vanatoare foarte bine pregatiti, cum ar fi Israelul, SUA, Marea Britanie si Canada, alocau peste 200 de ore de zbor pe an.

Taiwanul mentine o medie de 180 ore de zbor pe an, datorita cresterii mediei orelor de zbor ale pilotilor chinezi.

In unele escadrile de vanatoare care constituie elita Chinei se zboara deja 180 de ore pe an de fiecare pilot.

In Coreea de Sud, pilotii de vanatoare zboara 120 de ore anual – dar este posibil ca media sa fie mai mare, dat fiind riscul unui conflict cu Coreea de Nord.

Pana in 1942, pilotii de vanatoare germani erau cel mai bine pregatiti inainte de a fi trimisi in lupta. Nemtii zburau pe atunci 240 de ore, comparativ cu 200 de ore alocate pregatirii pilotilor britanici si mai putine pentru cei sovietici.

Dupa anul 1942, datorita lipsei combustibilului, antrenamentul pilotilor a avut de suferit iar Germania a pierdut superioritatea aeriana si balanta s-a inversat, pilotii britanici zburand 335 de ore, iar cei americani 320.

In 1944 pilotii germani zburau 110 ore.

Sursa: Aereo

Pe la finalul anului trecut am avut o discutie cu un pilot francez la petrecerea de final de sezon organizata de catre parasutistii de la TNT Brothers, chiar cu pilotul de pe avionul “roz-vesel” – sau “Barbie plane”, asa cum l-a botezat Dana “a lui Micutu”. Am ascultat surprins cum imi povestea ca prietenul lui, pilot pe Rafale, zbura foarte mult pe avioane de antrenament comparativ cu cele care ii erau alocate pe omnirol.

Daca aceasta este solutia intr-o tara puternica, Romania chiar trebuie sa faca un efort pentru a realiza si a dota in numar suficient Fortele Aeriene cu un avion avansat derivat din IAR-99 Soim.

 

– Iulian Iamandi –