Întelegem de la Romtehnica de pe site că perioada de depunere a ofertelor pentru licitația de drone s-a incheiat. Mai aflăm pe surse de la “prieteni” că au depus oferte doar două companii Elbit Systems și IAI.

Hermes 450 - Israeli Defense Forces

Hermes 450 – Israeli Defense Forces

Oarecum uimitor pentru că ne așteptăm să participe și U-TacS care au anunțat acest lucru în vara aceasta. Ei propuneau Watchkeeper X care era o variantă britanică de Hermes 450. U-TacS este o companie detinută 51% de către Elbit Systems ceea ce ne face să ne gândim dacă nu cumva s-au hotărât să meargă cu ambele variante Hermes 450 și Watchkeeper sau vor propune o soluție comună. Nu prea avem  informații în acest sens, dar probabil vom afla curând.

Ce vrea MApN?

Ceea ce știm și aflăm de la Romtehnica din anunțul de participare este că MApN vrea o dronă Clasa II NATO (adică între 150kg și 600kg) care să fie construită în România. Mai sunt câteva criterii importante.
Unul dintre criterii este ca ofertantul să fi livrat către armate din state membre NATO, cel puţin douăsisteme UAS din clasa II conform clasificării NATO care includ în configuraţie sistem IFF mod 5.

Un alt criteriu este sa fi livrat în ultimii 5 ani … cel puţin două sisteme UAS din clasa II conform clasificării NATO, care includ în configuraţie sistem de armament. Pe scurt, asta inseamna ca MApN vrea odrona Clasa II NATO care este deja operationala si pe care sa poata monta sisteme de armament. Nu vom discuta despre sistemele de armament pentru ca de fiecare data cand am intrebat, acest subiect este foarte sensibil pentru toate companiile, dar aflăm de pe internet că drone ale ambelor companii au fost echipate cu sisteme de armament si că au această capabilitate deja operationala.

Rămâne să ne focusăm pe primul criteriu care si face diferenta intre cele doua companii. Si de aici si titlul articolului – o dronă deja operațională sau una încă în dezvoltare?
Ce știm până acum?

Dintr-un comunicat de la IAI trimis recent aflăm că ei merg la această licitatie cu varianta Tactical-Heron (T-Heron). Un UAS nou care este în dezvoltare din Clasa II NATO (adica intre 150kg si 600kg).
Mai știm că dronele Heron TP și Heron 1 (care sunt din clasa III NATO) știm ca au fost exportate in alte tari NATO si sunt deja operationale, însă despre T-Heron nu cunoaștem să fi fost livrat și să fie operațional în vreuna din țările NATO.

Este o dronă care a fost anunțată în 2019 și care de atunci a fost în dezvoltare si au cautat cumparatori. Din ce știm nici Israel nu a luat T-Heron pentru că au ales Hermes 450 pentru această categorie de drone. IAI nu are o alta varianta de drona clasa II NATO si de aceea ne punem intrebarea cum vor putea intra in a doua etapa daca nu demonstreaza ca au deja operationala T-Heron? Criteriile MApN sunt clare in acest sens.
De la Elbit Systems știm ce au anunțat acum ceva timp: faptul că ei produc deja părțile componente de diferite drone în România în fabricile deja existente în România și că vor să facă o linie de asamblare în România.

Ei initial au zis că vor oferi Hermes 450, dar nu au exclus nici alte variante dezvoltate din aceeași platformă. Ceea ce ne duce cu gândul la ce ziceam mai sus: Watchkeeper este o variantă de Hermes 450 de la U-TacS care este detinută tot de Elbit Systems. Ii cităm cu ce au zis în trecut: “Vom oferi cea mai bună variantă de Hermes 450 pentru armata României!”.

Concluzie: criterii clare Este clar ca România face un pas important atunci când a hotărât să aibă propria flotă de drone. Iar această decizie pare să fie cu pași siguri și cu bătaie lungă: își dorește o dronă deja operațională în armatele NATO, care si-a dovedit fiabilitatea și care la nevoie sa poată să asigure și capabilitatea tactic-operativă. Este prima licitatie importantă de drone pentru România și cu siguranță nici ultima, iar cele două companii din Israel care au depus ofertele trebuie să asigure această abordare strategică a MApN.

Asteptăm să aflăm  mai multe amănunte, dar ceea ce știm până acum este că în sfârșit vedem niște criterii clare și că România intră în linie dreaptă în ceea ce privește crearea unei flote de drone cu o strategie pe termen lung și cu capabilități de dezvoltare în țară.