Pur şi simplu neutru, am să public două ştiri de la AGEPRES legate de achiziţia avioanelor F-16.
Doar la publicat am să fiu neutru, căci la dezbatere am să mă bag cot la cot sau şold la şold… 🙂
Şi, ca să nu îmi aud vorbe… mă bate Andreea, prietena noastră de la AGERPRES – pe felia MApN, dacă îi schimb vorbele. Deci, în original:
So, I:
Aprobarea de către CSAT a ”Concepţiei de realizare graduală a capabilităţii de apărare aeriană” în cadrul programului ”Avion multirol al Forţelor Aeriene” presupune achiziţionarea, în primă etapă, a minimum 12 avioane multirol de generaţia a IV-a şi în acelaşi timp se va completa nevoia de operaţionalizare cu aparate MIG 21 Lancer, urmând ca în a doua etapă să se cumpere o altă escadrilă de avioane de generaţia a IV-a pentru serviciul de Poliţie Aeriană, a declarat, vineri, ministrul Apărării Naţionale, Corneliu Dobriţoiu.
“Aprobarea de către CSAT a ‘Concepţiei de realizare graduală a capabilităţii de apărare aeriană’ în cadrul programului ‘Avion multirol al Forţelor Aeriene’ vizează asigurarea unei capabilităţi aeriene iniţiale şi minimizarea impactului bugetar pentru următorii 3-5 ani, care se va derula astfel: o perioadă de tranziţie, începând cu 2013, realizată printr-o etapă de tranziţie iniţială cu două faze, urmată de o etapă de tranziţie finală şi ulterior realizarea capabilităţii operaţionale aeriene finale, începând din 2030, care înseamnă înlocuirea avioanelor de generaţia a 4-a cu avioane multirol de generaţia a 5-a. Practic, dorim achiziţia, începând cu 2013, şi operaţionalizarea din 2017, a primei escadrile dotate cu minimum 12 avioane. Această trecere graduală presupune şi alte costuri, precum: menţinerea capabilităţilor unei escadrile de MiG 21 LanceR până în momentul în care o a doua escadrilă de generaţia a 4-a va fi achiziţionată pentru serviciul de Poliţie Aeriană”, a explicat, pentru AGERPRES, Corneliu Dobriţoiu.
Ministrul a mai spus că decizia CSAT a fost luată având în vedere capacitatea României de a susţine financiar un program strategic de înzestrare, după analiza stării Armatei, care vine să întregească anumite deficiente de capabilităţi pe care România le are, “într-un exerciţiu bugetar foarte strâns, dictat de realităţile economice”.
“Ministerul Apărării Naţionale consideră că această alternativă este cea mai viabilă, întrucât ţinta noastră pe termen mediu este, cum spuneam, achiziţionarea de avioane de generaţia a cincea. De altfel, România a fost notificată formal în acest sens de către guvernul american. Tranziţia către acest tip de aeronavă nu putea fi făcută decât printr-un avion de generaţia a patra, iar ţara noastră nu-şi permitea, în acest moment, achiziţionarea unor aparate noi de acest tip. Deci noi facem o investiţie acum în aparat, în toată arhitectura de aerodrom necesară, infrastructura de aerodrom necesară aparatului respectiv, dar această infrastructură va susţine şi avionul de generaţia a V-a pe un orizont de încă 30 de ani”, a completat ministrul Dobriţoiu.
România ar putea să cumpere avioane multirol, la mâna a doua, din Portugalia, declara ministrul Dobriţoiu în urmă cu o lună. Valoarea contractului ar putea costa statul român aproximativ 670 de milioane de euro, din care în jur de 120 de milioane euro reprezintă plata aeronavelor, restul reprezentând banii pentru suportul logistic, potrivit precizărilor MApN.
O echipă de experţi români a mers, în urmă cu aproximativ o lună, în Portugalia, pentru a evalua starea tehnică a avioanelor F-16, concluziile fiind că aparatele sunt într-o stare “foarte bună”. AGERPRES
Şi II:
Ministrul Apărării Naţionale, Corneliu Dobriţoiu, a declarat, pentru AGERPRES, că cele 12 avioane multirol pe care România urmează să le achiziţioneze ”la mâna a doua” din Portugalia costă aproximativ 120 de milioane de euro din totalul contractului în valoare de 670 de milioane de euro. Diferenţa de bani o reprezintă costul pentru asigurarea suportului logistic, cost care, potrivit ministrului, “ar fi fost acelaşi chiar dacă am fi cumpărat avioane noi”.
“Din cele circa 670 de milioane de euro care reprezintă valoarea contractului, doar aproximativ 120 de milioane reprezintă plata aeronavelor, restul fiind suportul logistic – care ar fi fost acelaşi chiar dacă am fi cumpărat avioane noi. Prima plată va fi făcută în cursul anului viitor, restul tranşelor fiind anuale, timp de cinci ani, efortul bugetar fiind astfel mai mic”, a arătat ministrul Dobriţoiu.
El a spus că statul român va mai cheltui circa 52 de milioane de lei pentru modernizarea infrastructurii şi aproximativ 100 de milioane de euro pentru înarmare.
“Modernizarea infrastructurii va mai costa circa 52 de milioane de lei, iar pachetul de înarmare circa 100 milioane. Şi aici trebuie precizat că pachetul de înarmare ar presupune aceleaşi costuri, indiferent de tipul aeronavelor pe care le-am achiziţiona, ori de faptul că ar fi în uz sau noi. Fără armament, avionul de luptă nu poate fi folosit, la fel cum trebuie privit şi programul de instruire a piloţilor. În forţele aeriene ale oricărui stat, aeronava de luptă înseamnă triada avion-pilot-armament, la care se adaugă în mod necesar infrastructura de aerodrom specifică”, a explicat Corneliu Dobriţoiu.
Ministrul a afirmat că aeronavele, care sunt modernizate la standardul Block 40, vor intra în dotarea Armatei României după anul 2016, iar pregătirea piloţilor se va face în două etape: prima în Portugalia şi a doua în SUA. Aeronavele au resurse de zbor, în medie, de 4.500 de ore fiecare, ceea ce înseamnă că perioada de exploatare, spune ministrul, va fi de minimum 20 de ani.
“Dacă nu am fi luat această decizie acum, am fi fost în pericol de a nu ne mai fi putut îndeplini misiunea de poliţie aeriană, obligaţie pe care ne-am asumat-o în momentul aderării la NATO. Asta pentru că avioanele MiG 21 LanceR îşi epuizează resursele de zbor, proces care se întâmplă deja, sunt multe avioane care deja au fost retrase, dar vârful de sarcină se va consuma gradual, începând cu anul 2013. Menţinerea în serviciu a MiG-urilor se află deja în zona în care costurile operării lor sunt mai mari decât beneficiile, pentru că un avion care se apropie de sfârşitul vieţii presupune eforturi mai mari pentru păstrarea în parametrii de zbor”, a completat Dobriţoiu.
Ministrul Apărării Naţionale, Corneliu Dobriţoiu, a adăugat că soluţia apelării la alte state NATO pentru asigurarea securităţii spaţiului aerian al României, similară celei utilizate de Ţările Baltice, ar fi fost ”inacceptabilă” pentru ţara noastră.
“În primul rând, la momentul aderării la NATO, ţara noastră s-a angajat să-şi asigure Serviciul de Luptă Poliţie Aeriană (SLPA). Ori, nicicând în istoria Tratatului, vreun stat care şi-a asumat o astfel de obligaţie nu a cerut Alianţei sau altui stat să-i asigure serviciul de luptă. De altfel, costurile, în cazul în care o terţă ţară ar asigura SLPA pentru România – ţara de graniţă a UE şi NATO, ar fi uriaşe (pe lângă costurile de operare ar mai trebui plătite costurile de pregătire, diurnă şi alte drepturi salariale pentru piloţi etc). Nota bene: Ţările Baltice nu aveau forţe aeriene la momentul aderării la NATO, deci situaţia lor nu este comparabilă cu a noastră, care riscam să pierdem această importantă categorie de forţe, în lipsa unei decizii, fie ea şi în al doisprezecelea ceas, cum este cea de acum”, a mai spus Dobriţoiu. AGERPRES
– Resboiu –
Navighează în portal:
Resboiu Master; Armata Română; Forţe Speciale; Space; Revista Resboiu; Forumul Resboiu;
la fel de ambiguu ca si la teveu, vineri seara… ce sa intelegem? ca se iau astea 12 si mai urmeaza o tansa de inca 12, apoi f-35?
operationalizarea in 2017 inseamna livrare cu doi ani mai devreme…deci in 2015 (MiG-urile mai au vlaga pana atunci, cel putin teoretic)
aceleas poveste cu harap alb (F35) da oare nimeni nu se gandeste poate atuncea o sa fie mai mare criza in romania si nu o sa ne permitem nici atuncea!!
SA TRAIM BINE, DA?
http://ro.stiri.yahoo.com/un-convoi-cu-arme-razboi-traversat-romania-destinatia-075200727.html
Merci Elle! Doar ce am vazut la tv si intrebam ce si cum…
Io m-am mai linistit, din doua probleme foarte mari nu a mai ramas decat una, pana in 2030 poate o sa avem 24 F-16, numarul minim absolut.
Marea problema este ca avioanele astea sunt foarte vechi si depasite tehnologic in cea ce priveste avionica, asta acum d-apoi dupa 2020..dar ce sa spun este un mic pas, nu pentru nu pentru umanitate, este doar un mic pas.
Cred ca ar trebui sa ne rugam la toti zeii sa iesim cu bine dupa deceniul 2020-2030, in care cred ca este foarte posibil sa se lase cu desfintat de arme..
Daca vor sa mai ia inca 12 F-16, ar trebui sa se uite dupa Block 30/40 cu motoare PW-220&220E, nu cred ca ne permitem noi o forta aeriana miniscula doua motoare diferite.
Ma asteptam sa se mai cumpere inca 12 avioane.Binenteles ca vor fi tot F16 SH.Sa vedem de la cine le cumparam.Turcia, Israel, SUA, Grecia, Belgia?
Doua lucruri sint certe:
– Unii vor sa ajunga pe Marte prin 2030. Daca ne ataca martienii avem cu ce sa ne aparam
– O sa vedem MiG-ul si in 2020
Ceva-mi spune ca dupa Parlamenterele din decembrie or sa se dea incet-incet la fund. Dispare discutia, MiG-urile zboara linistite…pana in 2030. Ce-or sa se mai agite un pic atunci cand o sa cada vreunul (Doamne-fereste)
Poate vreti sa aflati si continuarea.hehehe
http://www.hotnews.ro/stiri-esential-13329645-ministrul-apararii-corneliu-dobritoiu-inapoi-tipul-avionului-multirol-achizitionat-anuntat-momentul-semnarii-contractului.htm