Ministerul indonezian al Apararii intentioneaza continuarea independenta a dezvoltarii avionului IF-X (parte a proiectului comun cu Coreea de Sud KF-X/IF-X).
Aceasta decizie a fost luata zilele trecute, la scurt timp dupa ce guvernul sud-coreean a anuntat suspendarea partii sale din program.
Motivul suspendarii proiectului nu a fost specificat de catre Sudisti, dar cel mai probabil este vorba de deficitul bugetar.
Pe 6 Iulie, in cadrul unei intalniri al echipei manageriale a Ministerului Apararii cu compania indoneziana PT Dirgantara Indonesia a fost anuntat faptul ca Dirgantara este gata de a se ocupa de urmatorul pas in crearea unui avion de lupta – faza de dezvoltare.
Conform PTDI, prima faza a proictului – cercetarea in proiectare – a durat 18 luni si s-a incheiat in Decembrie anul trecut.
Proiectul – unul promitator – a fost lansat oficial in luna August a anului 2012, cand ambele tari au semnat o intelegere pentru dezvoltarea comuna a avionului… desi se lucra de ceva timp la acesta.
Conform intelegerii Indonezia avea o cota de participare de douazeci de procente, guvernul Coreei de Sud participa cu 60 de procente iar restul de 20 revenea companiei coreene KAI.
Costul intregului program a fost estimat la cinci miliarde de dolari.
Coreenii din Sud insa nu abandoneaza. Lucrul la programul KF-X va sta cu frana de mana trasa timp de 18 luni, iar in Iunie 2014 va reveni in ring.
Indonezienii insa considera programul IF-X o prioritate si, conform ministrului apararii, avionul rezultat va fi un competitor al avioanelor de generatiile patru si cinci ce sunt planificate sa intre in dotarea statelor din zona Asia-Pacific.
Aditional, proiectul IF-X este esential pentru industria de aparare nationala, care va beneficia de dezvoltarea unor tehnologii noi.
Sursa: Lenta
– Iulian Iamandi –
Indonezienii s-ar putea cupla cu Turcia si cei de la SAAB pentru a-si dezvolta avionul de lupta.In cazul Indoneziei,un proiect comun cu Turcia si SAAB are mai multe sanse de reusita decat doar individual.
Ar fi o solutie buna pentru ei, dar si pentru Turcia si Saab.
Genele suedeze au erau deja prezente in proiectul sud-coreean..
Chiar este o stire.Dar in ce priveste renuntarea sau ma rog amanarea programului de catre sud-coreeni nu cred ca a fost vorba de bani ci de limitele tehnice ale echipei de proiect.Iar Indonezia mai mult ca sigur va angaja o echipa de experti straini,usor de banuit de unde ar putea fi.
albert cat au platit chinezii la kamov pentru elicopterul lor ?
sau indienii sa le “rafineze” doar proiectul
sau iranienii
Nu stiu daca merita sa cumperi consultanta de la rusi sa iti dea un proiect care daca nu esti chinez sa il faci fara numar, nu e deloc eficient
mai degraba iei ceva de-a gata, testat, daca ai bani, nici rusii nu lucreaza altfel decat cu banii jos
mai incerci sa negociezi niste clauze de alea economice, un offset, vreun barter sa cumpere si aia cate ceva din marfurile care le produci si asta e
sa platesti alora sa iti faca un proiect bun, ok dai banul si iti dau aia designul dupa specificatiile tale (asta daca stii si ai pe cineva care sa iti dea specificatii bune, poti sa dai mare chix cu ele cand nu stii bine ce anume sa ceri, uite F35 la case mult mai mari decat indonezia)
si dupa aia ? ce faci ? iti aperi insulitele cu niste dvd-uri cu planuri CAD si cu machete de suflerie ?
Paul,ideia ta in sine este corecta,dar ce te faci daca nu reusesti cu personal recrutat din tara.Oare Romania cat a cheltuit cu faza C+D inainte de ’89 si ce?
In orice caz in Indonezia factorul politic este foarte determinat in a incadra IFX ca proiect national,un punct castigat,restul tine de managementul proiectului,cine sa-l faca exista sau va fi.
http://www.bumn.go.id/ptdi/publikasi/siaran-pers/kkip-berhasil-yakinkan-anggota-dpr-ri-tentang-program-ifxkfx/
Albert pai nu ziceam ca nu le-ar fi vandut rusii un proiect bun
ziceam ca ok, ai un proiect bun, cumparat de undeva, rusi, suedezi englezi nu conteaza
Trebuie sa il fabrici, trebuie sa integrezi pe el armament avionica etc ca nu e camion de transportat cartofi, trebuie sa faci o scoala sa antrenezi pilotii si tehnicii cu scula respectiva
ceea ce daca nu produci cateva sute de bucati macar, cam greu, chinezii or sa faca asta cu proiectul lui kamov si lor le-a meritat sa plateasca
si ziceam ca in conditii de buget limitat, cum e si indonezia rupta in fund, nu asa corupta ca si noi da rupta in fund totusi, banii aia in loc sa ii cheltui pe ambitia de a avea ceva propriu, pe care sa nu ai capacitatea de a-l duce la sfarsit si te ineci ca tziganul la mal – mai bine iei de-a gata ceva off the shelf, de unde ai conditii mai bune
adica sunt foarte putine tari care sa aiba capacitatea si resursele de a fabrica un avion competitiv de gen 4+ sau 5
Pai este foarte comod cum spui,sa ia fiecare de-a gata,dar uite ca nu toata lumea gandeste asa.Crezi ca rusii cum de au devenit mari jucatori in aviatie:Stalin i-a fortat si uite ca s-au ales cu acele birouri de proiectare aviatie,tancuri rachete etc si acum le prinde bine.S-au crezi ca suedezii in WW2 erau mari specialisti.Aiurea,uite in razboi firma Volvo nu putea sa faca un camion pur militar .Stii cine le-a dat modelul de inspiratie?Cehii cu SKODA-6SD din care a derivat VOLVO TVC. Totul se invata,daca vrei.
albert stalin a facut jde mii de scule, mig21 a fost cel mai produs supersonic din lume etc etc
da indonezia sa zic ca isi permite max max 48 de avioane
chinezii isi permit cateva sute de elicoptere, si au si oarece infrastructura industriala
chinezii merita sa cumpere un design bun si sa il faca “industrial” (in loc sa cumpere doua avioane sa le sublereasca, asa e foarte corect, sa cumperi un proiect si sa platesti pentru el, ca marfa din carrefour, l-ai cumparat, e al tau)
dar indonezienii daca au bani de cateva avioane, naiba stie, mai bine le iei de undeva de-a gata,
asta vreau sa zic
daca esti “potent”, poti sa iti comanzi o masina “custom” si sa iti faca una la comanda cum vrei
daca esti mai rupt in fund, si ai nevoie de masina, iti numeri paralele si te duci sa iei un logan din curte de la dealer cu garantie alea alea, si alegi culoarea si ce dotari din lista iti permiti si gata
Din pacate noi facem niste judecati de valoare tipic romanesti:pur si simplu suntem fara speranta.
Uite cine se va ocupa tehnic de proiect in Indonesia :
http://en.wikipedia.org/wiki/Indonesian_Aerospace
albert, indonezia nu o sa faca nici un supersonic pentru ca nu are baza industriala pt. asa ceva. E doar un proiect de PR intern. Ai dat exemplul rusilor, da, Stalin i-a obligat (oarecum fals pt. ca marii constructori rusi de avioane cum ar fi A.N. Tupolev sau Igor Sikorski si partial Pavel Suhoi sau Vladimir Iliusin erau lansati inca din vremea tarista) dar cu sacrificii enorme pentru populatie. Spre sfarsitul anilor ’80 URSS cheltuia 25% din PIB pentru inarmare, sincer desi lucrez fix pt. domeniul aeronave (ce-i drept civile) si merg cu gatul sucit dupa avioane de cand eram copil toata viata m-am visat proiectant de avioane ochelarist si halat alb (culmea nu aviator cu combinezon de zbor si ochelari de soare:)), n-as fi de acord ca fiica-mea sa nu aibe lapte sau carne sau sa manance paine pe cartela doar ca Romania sa faca nu stiu ce aiureala de avion. Intai conteaza prosperitatea populatiei, ea se traduce in putere de cumparare, puterea de cumparare sustine industria locala (mai intai tenisi si maieuri apoi autoturisme si de la un punct incolo circuite integrate si aliaje speciale). Si la un moment dat iti dai seama ca fara sa pui populatia la cartela ai o baza industriala care iti permite sa ajungi pe Luna. Cam orice altceva a fost sortit esecului.
Absolut corect.
Stelian,felicitari ptr. pasiune.Werhner von Braun tot era foarte tanar inclusiv echipa sa de visatori ai zborului spre stele. Problemele Romaniei sau URSS ,intr-o anumita perioada,pe problema proastei aprovizionari alimentare a populatiei s-au datorat proastei organizari si nu proiectelor de avioane.Anul acesta Romania,Ucraina sau Rusia(ma rog fermierii) obtin productii record de cereale.
Din pacate noi facem niste judecati de valoare tipic romanesti:pur si simplu suntem fara speranta.
Uite cine se va ocupa tehnic de proiect in Indonesia :
http://en.wikipedia.org/wiki/Indonesian_Aerospace
Si noi si indonezienii, fiecare la dimensiunea lui, suntem similari de rupti in fund, dar in privinta coruptiei, indonezienii sunt capi de serie la mondiale, noi suntem undeva prin a treia urna valorica.
Ca ei trec momentan printr-o perioada sa spunem mai fasta dpdv economic, totusi ei sunt prinsi acolo in Big Shift, ii trage Asia dupa ei, noi in schimb suntem conectati la falimentul statului social european.
Aia au mostenirea unor 6-7 decenii de neo-liberalism, neo-colonialism din ala asiatic salbatic, noi suntem dupa vreo 4 de comunism+inca 2 de tranzitie post comunista.
La aia de bine de rau in perioada asta sau acumulat resurse, capitaluri, tesut social, la noi ce naiba sa se acumuleze?
Coruptia se manifesta(asta o citeam prin 2001), prin sintagma „M16-16M” in care soldatii indonezieni le puneau M16-ele in fata cultivatorilor de cafea si le luau banii, 16M(milioane rupii), de spagi, Suharto care se gonflase cu 30 mld coco dupa 30 de ani de imparatie, ce sa mai discutam, aia sunt in stratosfera in comparatie cu noi, la capitolul „colonie” de 45 de ani tot ce inseamna mare afacere in Indonezia este controlat de americani, englezi si alti occidentali, petrol, minereuri, defrisari, lucrari publice.
Mai este si micul detaliu ca indonezienii sunt 230 milioane iar noi nu stim bine daca mai suntem 20.
Adica, vrei sa zici matale pe la final ca daca indonezienii fac cheta si pun fiecare vreo cinci dolari pe an… ar putea acoperi bugetul necesar dezvoltarii noului avion.
Tare ma enerveaza faptul comparand lumea cu astia”rupti in fund”.Asia este altceva.Nu m-am straduit sa gasesc un exemplu cu Indonezia,dar Vietnamul ,acela cu razboaiele in prelungiri, a ajuns numai la exporturile electronice la cote nevisate prin “ioropa”
http://news.xinhuanet.com/english/business/2013-05/15/c_132383892.htm
albert da da nu au ajuns cu produs propriu
sunt doar lohn de electronica
cum am fost si noi cu Nokia la cluj, exact acelasi model de business
ce a ramas dupa Nokia ? nimic, ma rog infrastructura aia industriala facuta cu bani de la stat unde acuma se chinuie sa atraga altii
a ramas ceva scoala de electronica, telefonie mobila etc la Jucu ? nici vorba
Pai si noi daca punem mana de la mana cate 1 Euro cumparma AIM 120 AMRAAM la toate F 16 numai ca prima data trebuie ca sa eliminam din contracte comisionu’!
Cu fac elvetienii elicoptere.Numele constructorului,sper sa nu ma insel,spune despre scoala care l-a format.
http://www.flickr.com/photos/mutaboratum/5785616294/in/photostream/
Un nou Tejas la orizont?
De ce Tejas?Este in clasa cu ANCA.La o analiza se observa ca toate statele mai mari au initiat programe proprii:
-Turcia cu Saab,
-Iranul-F313-probabil cu ajutor chinez,
-India-ANKA-motor?,
-Pakistan-JF-17 NEXT?
-Indonezia-IFX,
-China-o gramada,
-Japonia-Mitsubishi
Scuze,AMCA-India.
Tu crezi ca proiectele de avioane multirol stau pe gard? Ce experienta in aeronautica are Indondesia in afar de productia sub licenta a unor avioane de transport? Isi permite Indonesia un asemenea proiect? In Coreea de Sud s-a cam ajuns la concluzia ca decat sa investeasca si sa produca un proiect propriu mai bine produc sub licenta si asta in ciuda unei experiente semnificative in avioane de lupta.
Da, si dupa 20 de ani o sa iasa si un avion bun in Indonezia – apropos nu le pripune nimeni un F 20 cu haripi de rechin si F 23 asa modificat prin punctele esentiale?!
Corea de Sud revine cu un concept mai simplu:
http://defense-studies.blogspot.ro/2013/07/kai-publishes-small-kf-x-concept.html
Se pare ca si Indonezia nu reuseste mai mult decat altii cu proiectul I-FX fost K-FX.Sunt hotarati sa cumpere cel putin 128 buc Sukhoi pana in 2024.
http://www.thejakartaglobe.com/news/indonesia-reveals-plan-to-boost-defense/
Aviatia sud-coreana isi doreste din nou varianta KFX-bimotor.Macar daca ajungeau la stadiul macheta 1/1.
http://pacificsentinel.blogspot.ro/2014/02/news-story-south-korea-air-force-backs.html