
AH-Z Viper
Romania pare sa fi devenit in ultimele zile un foarte activ musteriu pentru elicopterele militare, drept dovada doua delegatii ai unor mari producatori mondiali de elicoptere au vizitat Ministerul Economiei.
Primul producator a fost Bell Helicopters, care se pare ca incearca sa vanda in Romania elicopterul de atac AH-1Z Viper, pe care de altfel il promoveaza intens inca din anul 2015.
In urma acestei intalniri, Ministerul Economiei a emis un comunicat de presa in care este inclusa si urmatoarea fraza:
“disponibilitatea părţilor pentru o colaborare în ipoteza în care Guvernul Român va decide achiziţionarea elicopterelor de atac AH-1 Z (produs de Bell Helicopters)”.
Fiind prima confirmare oficiala a interesului Romaniei pentru acest tip de elicopter.
Urmatoarea delegatie care a ajuns la Ministerul Economiei a fost cea a Airbus Helicopters, delegatie insotita de Ambasadorul Frantei la Bucuresti si de Insarcinatul cu Afaceri al Ambasadei Germaniei in tara noastra.

Airbus H215
Discutiile axandu-se pe cooperarea pentru productia aparatului Airbus H215M, iar Ministerul Economiei a emis un alt comunicat de presa:
“IAR Brasov și Airbus Helicopters au discutat, astăzi, la Ministerul Economiei, principiile unui acord general de cooperare pentru realizarea elicopterului de tip H215M la Ghimbav, în prezența ministrului economiei, Mihai Tudose, ambasadorului Franței la București, E.S. François Saint-Paul și însărcinatului cu afaceri al ambasadei Germaniei la București, Achim Troester… Reprezentanții companiilor consideră că acest nou potențial proiect comun, de o importanță strategica și comercială deosebită, dezvoltă colaborarea foarte bună, de aproape 50 de ani dintre Airbus Helicopters şi IAR S.A.”
– David Victor –
Toata lumea a bagat de seama de creditele alea de angajament ala MApN si si-au zis ca au gasit o vaca de muls. Unii o tot tin cu elicopterele de atac, altii cu cele de transport “fabricate” la “fabrica” din Romania. Da` la prioritati nu s-au uitat? Ca nu-mi amintesc nici un elicopter in top 3 priotitati.
O zis Grindeanu ca banii sa mearga spre industria locala (traducere: sa iasa si la tovarasii nostri de o maslina si sa sune bine la stiri). Asa ca ii dam inainte cu uniforme, lovituri calibrul 100 mm, si ce se mai poate numi “local”, chit ca numai de forma.
Si din astea doua nu o sa ia niciunul . Praf in ochii prostilor, se fac si ei ca muncesc.
Pai la 150 de mil de euro 10 elicoptere de transport, nu mai bine mai iei inca 12 F-16 la 180 de mil de euro? Pretul per aparat e exact acelasi, dar de elicoptere nu avem nevoie, de multiroale avem nevoie ca de aer. Legat de lobbyul francez, sa ne pupe…in tara noastra facem ce vrem noi.
Nu e chiar asa – ca iti baga sula-n coaste. ZIce ceva de Renault si Dacia si se termina vaicareala si se trece la semnarea contractelor. E de ajuns sa zica ca la Pitesti se vor face numai Duster iar restul la africani si sa vezi cum o sa ne trebuiasca H215M…
Pai in cazul asta trebuie pus in balanta, ce este mai profitabil, afacerea Dacia-Renault sau sa dai 150 mil euro pe 10 elicoptere inutile? Ca poate profitul de pe Dacia-Renault e tot pe acolo cu pierderea de 150 mil euro pe elicoptere, concluzia fiind ca poate e mai profitabil sa se duca. Bagi banii astia mai bine in investitii de stat decat sa-i dai la francezi. Si apoi daca e treaba de santaj, poate avem si noi niste parghii sa tremure si dosul francezului nitel, mai ales ca la santaj nu se raspunde cu plecarea capului. Indiferent de situatie, se va gasi oricand alta firma sa vina la Ploiesti in locul Renault. Sau la Brasov in locul Airbus. Nu ne trebuie decat putina coloana vertebrala.
Nimic nu e inutil. Noi avem atatea nevoi de nici nu mai stim. Problema e cu prioritatile.