F-16 in Monte Real

F-16 in Monte Real

N-am mai tratat cam de mult subiectul ăsta, în parte din cauza caftului civil sirian, in parte din cauza încăpățânării cu care presa noastră evită subiectul…

Așadar, ce cumpăram de la portughezi și cât ne costă?

Scurt istoric:

Portughezii au cumpărat de la americani, începând cu 1990 două loturi de F-16A/B. Primul lot de 20 F-16A/B Bk15 OCU a fost livrat ca parte a programului EDA începând cu 1994. Al doilea lot, de 25 F-16A/B Bk15 și 20 kituri de upgrade MLU, a fost livrat începând cu 1999; cele 5 bucăți F-16 nemodernizate au rămas pentru canibalizare. În cele din urmă, toate cele 40 de avioane sunt trecute prin programul MLU, unul dintre ele fiind pierdut ăn urma unui accident. Forțele Aeriene Portugheze mențin în serviciu operațional 30 de exemplare F-16MLU, restul de 9 fiind puse în conservare.

România intră pe fir și după lungi negocieri, în urma unui proces de selecție mai mult sau mai putin transparent, se bate palma pentru 12 bucăti aeronavă multirol aflate în uz…. de fapt în conservare.

Subiectul a fost întors pe toate părțile – cel puțin cele vizibile – așa că nu detaliez….

Întrebarea care se pune e pentru ce scoatem banii din buzunare și mai ales cât scoatem din buzunare. Răspunsul îl găsim, evident, peste gard, în publicațiile oficiale ale Guvernului Portughez.

România cumpără de la Portugalia (cu sprijinul și aprobarea Statelor Unite), contra sumei de 186.2 milioane de euro (la care după caz s-ar putea adăuga și TVA) un pachet de produse și servicii ce include:

  • 12 aeronave multirol F-16 A/B MLU recondiționate și aduse în stare de zbor,
  • 14 motoare F100-PW-220E, recondiționate,
  • instrucție și antrenament pentru un lot de 75 tehnicieni și 9 piloți,
  • servicii de asistență tehnică asigurate de o echipă portugheză în România pentru o perioadă de doi ani, costurile urmând a fi suportate, evident de partea română.

Diferența de la cele 9 F-16 stocate în Portugalia la cele 12 ce vor fi livrate Forțelor Aeriene Române vine din surplus american, ca EDA. Cele 3 F-16A, EDA și modernizarea lor vor costa Guvernul Portughez 108.2 milioane de euro, eșalonați pe tranșe intre 2013 și 2017.

Toate cele 12 avioane F-16 MLU ce vor fi livrate RoAF vor fi aduse la standardul OFP 5.2 (cele 9 aflate momentan în conservare sunt deja standard 4.3).

În consecință, putem presupune că diferența de bani până la suma de aproximativ 670 milioane de euro dată publicității de autoritățile române ar putea rezulta din armament, echipament de deservire la sol și servicii de antrenament (ce vor fi probabil achiziționate direct de la Guvernul Statelor Unite).

Via:
Rezolutia Consiliului de Ministri, Nr. 55/2013

– Marius Constantin –