Categories: DiverseMarină

Damen contestă licitația de corvete

Damen – corveta SIGMA romaneasca

Damen a înaintat o plângere la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) luând în considerare un litigiu inițiat anterior de Fincantieri, și – în paralel – a sesizat Curtea de Apel București pentru multiple nereguli care au afectat rezultatul Programului de înzestrare esențial „Corvetă
multifuncțională”.

Facem următoarele declarații pe această temă:

  • Decizia Damen vine ca urmare a faptului că toate părțile implicate în licitație, inclusiv autoritatea contractantă, au ridicat multiple aspecte de legalitate și de încălcare a confidențialității, unele dintre ele fiind invocate ca temei pentru suspendarea procedurii în trecut, chiar de către Ministerul Apărării Naționale.
  • În loc să fie suspendată licitația până la momentul la care ar fi fost încheiate toate anchetele privind modul în care s-a derulat programul de înzestrare, licitația ridică și mai multe suspiciuni, incertitudini și controverse care au impact asupra reputației României și asupra programelor de achiziții publice atât în țară cât și în străinătate.
  • Acțiunile noastre vin în contextul în care autoritățile nu au reușit să clarifice definitiv aceste preocupări, ducând de asemenea la întrebări de natură etică cu privire la licitație.
  • Procedura a stat sub semnul unor scurgeri inacceptabile de informații clasificate, inclusiv cu privire la elemente din ofertele financiare care au fost confirmate săptămâna trecută de autorități. În plus, multiple anchete jurnalistice arată că unul dintre dintre participanții la licitație nu a îndeplinit criteriile necesare pentru a se înscrie în această procedură. In plus, corvetele riscă să nu fie construite în întregime în România, ci doar asamblate într-un șantier naval de pe teritoriul țării, fapt care este contrar cerințelor licitației.
  • Damen este, de asemenea, de părere că o cooperare între doi participanți la licitație ar trebui să fie baza pentru descalificarea acestora. Renunțarea la o procedură legală inițiată de către unul dintre participanți a fost în beneficiul celuilalt participant, câteva zile mai târziu.
  • Securitatea națională și procedurile licitației trebuie să asigure respectarea deplină a normelor impuse și verificarea capabilităților declarate și solicitate ca fiind autentice și reale.
  • În condițiile în care autoritățile au declarat public faptul că prețul nu a fost singurul criteriu de desemnare a câștigătorului, Damen consideră că a oferit cea mai potrivită soluție pentru necesitățile navale românești: conține sisteme de armament interoperabile la nivelul alianței NATO, aducând împreună cele mai bune companii din industriile de apărare din Europa și Statele Unite ale Americii (BOEING, RAYTHEON, GENERAL DYNAMICS). Această soluție poate să fie construită în România, de către un șantier naval din România, cu forță de muncă românească și cu experiență în domeniu, gata să înceapă construcția navelor imediat și în termenele de buget și de timp stabilite.
  • Damen este mai hotărât ca niciodată să rămână un partener de nădejde al României pentru construcția de nave civile și militare. Damen va rămâne în România!

Marius Constantin

View Comments

  • Deci incepe treaba - olandezii au citit si probablil s-au gandit mult cu niste avocati ce e de facut. Argumente:
    "toate părțile implicate în licitație, inclusiv autoritatea contractantă, au ridicat multiple aspecte de legalitate și de încălcare a confidențialității" - bun
    "să fie suspendată licitația până la momentul la care ar fi fost încheiate toate anchetele privind modul în care s-a derulat programul de înzestrare" - asa ar fi normal
    "întrebări de natură etică cu privire la licitație" - hai mai flacai - care etica?
    "scurgeri inacceptabile de informații clasificate"- vrem capete (cu nume si prenume)
    " corvetele riscă să nu fie construite în întregime în România, ci doar asamblate într-un șantier naval de pe teritoriul țării" - asta e de semantica
    "o cooperare între doi participanți la licitație" - cu doua taisuri. Se accepta daca la momentul lansarii licitatie cei doi erau entitati separate, dar pana la finalizarea acesteia cei doi au fuzionat la nivel global. Daca nu sunt inca fuzionati, ci doar se discuta despre o posibila fuziune, atunci sunt descalificati (trebuiau sa se asocieze de la inceput).
    "verificarea capabilităților declarate și solicitate ca fiind autentice și reale" - cam greu de realizat...
    "autoritățile au declarat public faptul că prețul nu a fost singurul criteriu de desemnare a câștigătorului" - pai o fi declarat dar daca in licitatie e scris ca se bazeaza pe pretul cel mai mic atunci e irelevant. Oamenii pot vorbi vrute si nevrute...
    "Damen consideră că a oferit cea mai potrivită soluție pentru necesitățile navale românești" - pai na - si aialalti considera ca ei au avut cea mai buna oferta...
    "Damen va rămâne în România!" - si aialalti la fel ...

    Deci as zice ca e intemeiata contestatia, cel putin cu primele argumente.
    Deci vedem anul asta semnatura de contract? Taie cineva tabla in 1Q2020? Sau o tot amanam?

  • A castigat ofertantul cu cea mai slaba dotare tehnica si cu cea mai redusa experienta in construirea navelor militare ( ma refer la SN Constanta).
    Ma asteptam ca licitatia sa fie contestata.

    • Eu din cate am inteles, licitatia a fost "castigata" de oferta cu pretul cel mai mic, conform criteriului de atribuire. Ai alte date?
      "ofertantul cu cea mai slaba dotare tehnica" - dotarea tehnica conforma caietului de sarcini. Asa a fost scris - asa primesti. Daca aialalti puneau SM6, lasere si LRASM trebuiau sa castige numai ca aveau cea mai serioasa dotare?
      "ofertantul cu cea mai redusa experienta in construirea navelor militare" - irelevanta pozitia SNC avand in vedere ca faceau parte dintr-o asociere.

  • @Mihai
    Revezi procesul de privatizare si actionariatul Sn C. Intre Sn C si partidul de guvernamant a fost si este o legatura foarte stransa -acestea sunt"alte date". Pe aceasta baza se poate trage concluzia ca SnC a fost favorizat.
    Nu ma refeream la capabilitatile tehnice raportate la caietul de sarcini, ci la expertiza Damen Galati raportata la Sn C.
    Cate nave militare a construit Sn C?

    • Bre - stabilim treaba de la inceput ca te faci ca nu vezi: SNC e in asociere cu Naval Group, iar Damen Group are punct de lucru la Galati si Mangalia.
      Ce treaba are actionariatul SNC, modul de privatizare in povestea asta? Ajungem sa ne contram ce sobor de popi au slujit la deschiderea santierelor navale in 1900 toamna si care dintre ei au moaste mai frumos mirositoare ca sa numim santierul ales de Dumnezeu sa ne faca corvetele...
      Cum a fost SNC favorizat cand criteriul de atribuire a fost oferta cu pretul cel mai mic? Mata stii a citi au ba?

  • "Procedura a stat sub semnul unor scurgeri inacceptabile de informatii", vezi ca scrie mai sus. Acest lucru poate constitui un element de favorizare a Sn C, inclusiv in stabilirea pretului.
    Daca consideri ca actionariatul nu are relevanta, traiesti intr-o lume paralela.
    Scuteste-ma cu chestiunile de genul "sti a citi".

    • “Procedura a stat sub semnul unor scurgeri inacceptabile de informatii”, vezi ca scrie mai sus. Acest lucru poate constitui un element de favorizare a Sn C, inclusiv in stabilirea pretului. - poate constitui un element de favorizare a oricarui dintre cei trei participanti atata vreme cat nu se cunoaste inspre ce sursa s-au scurs aceste informatii.
      Cu toate acestea, eu sunt de parere ca aceste "scurgeri" au legatura cu informatiile aparute in presa cu legatura la dotarea corvetelor si oferta financiara a participantilor:
      "Andrei Ignat, indicat acum de minister ca eliberat din funcţia de secretar de stat, a formulat în ultima perioadă o serie de sesizări privind elemente pe care le consideră nereguli în hotărârea de guvern pentru achiziţia corvetelor, inclusiv scurgerea unor informaţii clasificate în mass-media, fapt pentru care a amânat luarea unei decizii pana la lămurirea tuturor aspectelor."
      https://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/secretarul-de-stat-din-aparare-demis-a-sesizat-parchetul-privind-contractul-corvetelor-de-1-miliard-euro.html
      Si lucrul asta l-am dezbatut in primul comment - (il reiau aici daca trebuie) - sunt destui cu ochii albastrii care sa stiu unde sa caute si sa gaseasca pe cei care au furnizat informatii pentru presa. Adica trebuie sa pice capete, cu nume si prenume.
      Revenind la argumentul Damen, poate fi admis ca valid, iar licitatia va fi anulata daca acest motiv va fi considerat ca unul foarte intemeiat (adica presa a primit cifrele imediat ce au ajuns la autoritatea contractanta, deci puteau ajunge si in mainile participantilor care nu trimisesera inca ofertele) sau poate fi considerat un motiv minor (cu caderea capetelor responsabile) care nu a afectat cursul licitatiei (adica presa a primit specificatiile tehnice si ofertele tuturor participantilor dupa depunerea ultimei oferte, lucru care nu mai putea schimba in nici un fel castigatorul licitatiei, fiid doar o bresa de securitate).

      Referitor la actionariat - ai informatii cine face parte din actionariatul Naval Group (inclusiv cu punctele de lucru de la Galati si Mangalia), Damen Group (inclusiv cu punctele de lucru de la Galati si Mangalia) sau Fincantieri (cu punctele de lucru Vard Braila si Tulcea)?

    • SI ca tot veni vorba de "etica" - ar fi depus Daman Group contestatia daca ar fi fost declati castigatori? Pe baza gradului inalt de moralitate pe care il au tarile foarte vestice si nordice? Chiar ar fi fost interesant exercitiul...

  • In baza bunelor relatii pe care Sn C le are cu intregul spectru politic (singura conditie este ca partidul respectiv sa fie la putere) s-au rezolvat multe probleme, inclusiv stergeri de datorii catre stat.
    Daca prin intermediul acelorlasi relatii a fost castigata licitatia prin oferirea unui pret artificial mai mic, consecinta va fi aceea ca vor fi facute compromisuri in constructia navelor pentru a se reusi incadrarea in costuri.
    Reusita programului depinde de o licitatie corecta.

    • Doar speculezi daca nu ai si surse. Asa si Damen Group a primit stergerea unor arierate la Mangalia. Nu cred ca Braila sau Tulcea erau foarte profitabile cand au fost preluate de Vard. Deci despre ce vorbim?

      Nu sunt eu CNSC, nu esti nici tu, nu e nici Iulian. Ce se decide acolo asa e. Ca iti place tie, sau mie sau lui Iulica.

      Apoi daca e etic sau nu e de discutat...

  • Normal ca speculez. Nu sunt ei cel care ascta telefoanele si intercepteza e-mailurile.
    Dupa cum am mentionat, nu doresc decat o licitatie CORECTA.
    Nu mi-a trecut prin cap ca rezultatul se poate decide pe resboiu.ro

    • Atunci suntem de acord ca prima afirmatie: "A castigat ofertantul cu cea mai slaba dotare tehnica si cu cea mai redusa experienta in construirea navelor militare ( ma refer la SN Constanta)." e irelevanta dpdv al licitatiei.
      Iar speculatiile pot fi din toate partile, nu numai in defavoarea unui participant, si nu trebuie considerate ca adevarate decat prin probarea lor. Daca tot vorbil de CORECTITUDINE. Cand Marius a preluat comunicatul nu a scris si de bursa zvonurilor...

  • Nu stiu de ce trebuie sa fiu de acord cu tine. Aici este o platforma de dezbatere, nu suntem la plenara PCUS.
    Consider ca experienta Damen Galati in constructia navelor militare este un element important. Chestiunea cu "este irelevanta dpdv al licitatiei" este haioasa. Licitatia nu este un scop in sine, navele trebuie livrate in parametrii proiectati, fara intarzieri si depasiri de costuri.
    Damen Galati a demonstrat ca poate indeplini aceste obiective. In cazul SnC este doar o premiza.

    • Daca autoritatea contractanta a stabilit licitatia va avea drept castigator oferta financiara cea mai buna (cu care sunt de acord) atunci afirmatia ta e intr-adevar irelevanta pentru licitatie. Ca iti place sau nu. Asta pt ca nu esti autoritatea si parerile si consideratiunile tale nu reprezinta nimic.
      "Licitatia nu este un scop in sine..." - pai cine a zis ca e? licitatia e doar un mijloc de departajare. Scopul e scris in caietul de sarcini.
      " ...navele trebuie livrate in parametrii proiectati, fara intarzieri si depasiri de costuri." - pai asa scrie in licitatie. Si unde vezi matale problema? S-a terminat perioada contractanta si nu au fost indeplinite obiectivele? nici macar nu a fost semnat contractil si matale deja te antepronunti.
      Speculezi peste masura "Damen Galati a demonstrat ca poate indeplini aceste obiective" - de unde pana unde? A construit Damen Galati 4 corvete Sigma 10514 in termenul specificat in licitatie?
      Si de unde sti ca SNC nu poate "indeplini aceste obiective"? Faci parte dintr-un grup de analiza strategica in domeniul contructiilor navale? Zi si ceva de Fincantieri, sa stim mai multe...

  • Damen Galati a construit 29 de nave militare intre care se remarca HNLMS Johan de Witt de 16800 t. Aceasta este premiza pe care ma bazez cand afirm ca santierul isi va indeplini obligatiile. Cate nave militare a construit SnC? ZERO!!! Un santier cu ZERO experienta se lanseaza intr-o licitatie cu pretul cel mai mic! In plus, Naval Group nu avea alta cale de a particip a la licitatie decat prin asocierea cu SnC (oricum nu aveau de unde alege); se simte improvizatia de la o posta.
    "nu esti autoritatea si parerile si consideratiunile tale nu reprezinta nimic" HA! HA! HA! usurel sa nu faci atac cerebral!

    • Damen Galati poate sa construiasca cate nave militare vrea - licitatia nu se castiga oe baza de experiente anterioare ci pe baza ofertei financiare. Se pare ca aici n-ai inteles matale si nici nu vrei sa intelegi.
      Autoritatea contractanta a analizat ofertele si le-a acceptat pe toate, adica toti participantii pot indeplini obligatiile contractuale.
      Parerile si consideratiunile matale sunt doar a lu` matale si se pare ca autoritatea contractanta are altele...

  • S-au mai vazut licitatii castigate cu cel mai mic pret, apoi au fost incheiate acte aditionale care au dus un pret final mai ridicat (o caracteristica a contractelor cu statul).
    Pentru SnC e un dublu castig: atat cel financiar cat si cel legat de scolarizare in domeniul constructiilor militare. Sa speram ca nu statul va fi cel care va pierde.
    Oricum, Damen Galati este superior SnC pe toate planurile. Dupa finalizarea contractului, Naval Group se va retrage, iar SnC va reveni la constructiile civile, fara pretentii.
    Parerile mele imi apartin, este irelevant pentru mine daca esti de acord sau nu cu ele.

    • Nu vad unde e problema atat timp cat legislatia permite incheierea de acte aditionale. Aceleasi clauze sunt valabile pentru oricare dintre participanti.

      Parerile lu` matale sunt ale lu` matale si ai © pe ele. Numai ca autoritatea contractanta are niste conditii destul de clare cu care matale nu esti de acord. Asta e alta problema...

Recent Posts

Rusia ar putea anula MAKS 2024

Presa rusă zice că "pe surse" a aflat de anularea show-ului aerian MAKS 2024. Sursa…

4 days ago

Aeronavele F-16 ale Forțelor Aeriene Române, înzestrate cu cea mai recentă versiune de rachete Sidewinder

Ministrul apărării naționale, Angel Tîlvăr, a salutat anunțul recent prin care Statele Unite ale Americii…

1 week ago

Vizită la MApN a ministrului de stat britanic pentru Forțele Armate

Secretarul de stat pentru politica de apărare, planificare şi relații internaționale, Simona Cojocaru, şi șeful…

1 week ago

Jurnalist maghiar: numai înțelepciunea rușilor ține umanitatea la adăpost de un război mondial

Vecinii, aliații și mai ales prietenii noștri maghiari continuă să meargă pe muchie dar din…

1 week ago

Hanwha Aerospace caută să obțină un sprijin mai extins în industria de apărare pentru modernizarea securității României

Hanwha Aerospace intenționează să înființeze în România un hub industrial pentru Europa, cu scopul de…

3 weeks ago

Acord de cooperare în domeniul apărării între România și Republica Coreea semnat, în premieră, la Seul

Ministrul apărării naționale, Angel Tîlvăr, a semnat marți, 23 aprilie, împreună cu omologul său coreean,…

3 weeks ago