Aviaţie

Consiliul Federal al Elvetiei a optat pentru 36 avioane F-35 si 5 sisteme sol-aer Patriot

Am putea spune că este vorba despre două decizii… controversate ale Consiliului Federal. Așa, ca și chestie, să o luăm un pic pe arătură: Elveția nu are inamic natural. 🙂

Da, este o trăznaie. Să o mai lungim un pic: de ce nu a optat Consiliul Federal pentru ceva mai subțire, dacă tot nu este Elveția în pericol de a fi atacată? Nu mai bine luau ceva F-16 la mâna a doua și niște rachete de la magazinul militar de SH-uri? Ieșeau mai ieftin, bla-bla. Ce le trebuia lor, dom’le F-35 și Patriot noi-nouțe? Rusia e departe, China e și mai departe. Germania e cuminte, Italia n-a mai atacat pe nimeni de…

Și uite așa, se lasă cu întrebarea clasică: dă ce?

F-35A

F-35A

Păi iaca:

Consiliul Federal va propune Parlamentului Elveției aprobarea întru achiziția a treizeci și șase de avioane multirol de generația a V-a tip F-35A Lightning II de la fabricantul american Lockheed Martin și a cinci sisteme de rachete sol-aer Patriot de la compania la fel de americană Raytheon.

Evaluările au revelat faptul că cele două sisteme oferă cele mai mari beneficii raprotat la costuri.

Eh? Eh? Oameni serioși, elvețienii ăștia.

Același Consiliu Federal este încrezător. Încrezător în alegerea celor două sisteme, care sunt cele mai bune pentru protecția populației Elveției în fața amenințărilor aeriene… în viitor.

Treabă serioasă, gândită pe termen lung.

Tehnica de luptă din arsenalul Forțelor Aeriene Elvețiene va atinge finalul termenului de exploatare în 2030

Pentru a asigura continuitatea protecției Elveției împotriva amenințărilor eriene, Consiliul Federal intenționează să înlocuiască flota curentă de avioane de vânătoare și să achiziționeze un nou tip de sistem de apărare antiaeriană cu baza la sol.

În cadrul referendumului din 27 Septembrie 2020 a fost adoptată decizia de disponibiliza un buget de șase miliarde de franci elvețieni pentru procurarea de avioane de vânătoare și a altor două miliarde de franci elvețieni pentru sistemul sol-aer.

Consiliul Federal a decis în urma unei evaluări tehnice ample a patru candidați: Eurofighter, Airbus Germania; F/A-18 Super Hornet, Boeing SUA; F-35A, Lockheed Martin SUA; Rafale, Dassault Franța. De asemenea, au fost analizate două oferte pentru furnizarea sistemului de rachete sol-aer: SAMP/T, Eurosam (Franța) și Patriot, Raytheon (SUA).

F-35A, The Chosen One

Oferta cu F-35A s-a dovedit a fi cu cele mai mari beneficii la cel mai mic cost. Evident, între celelalte oferte.

Toți candidații au îndeplinit chestiile solicitate pentru evaluare, atât la competiția pentru avioane cât și la cea cu rachetele sol-aer. La ambele însă, candidații care au oferit cele mai mari beneficii au fost și aceia care au ofertat cu prețul cel mai scăzut.

Cu un total de 336 de puncte, câștigătorul a ieșit F-35A. Diferența față de ceilalți candidați a fost de minim 95 de puncte.

Avionul F-35A a obținut cele mai bune punctaje la trei din cele patru criterii principale:

  • În ceea ce privește eficacitatea, F-35 a obținut cele mai bune rezultate datorită avantajelor tehnologice față de ceilalți candidați: include sisteme complexe, foarte puternice, integrate în rețea, destinate monitorizării și protejării spațiului aerian. F-35 poate asigura superioritatea informațională iar piloții beneficiază de o mai bună cunoaștere situațională comparativ cu celelealte platforme evaluate. Acest aspect este valabil mai ales în cazul misiunilor de poliție aeriană. Un alt aspect important este observabilitatea redusă a F-35, rata crescută de supraviețuire fiind un avantaj de necontestat pentru Forțele Aeriene Elvețiene. F-35A este mai ușor de utilizat și necesită un număr mai mic de ore de zbor comparativ cu numărul de ore în simulator. Astfel, comparat cu ceilalți candidați, F-35A necesită cu 20% mai puține ore zburate și cu 50% mai puține decolări și aterizări față de avioanele pe care urmează să le înlocuiască. Fiind cel mai nou sistem de arme dinte cele participante la selecție, F-35 va putea susține avansul tehnologic pe toată perioada planificată de utilizare în serviciu (30 de ani).
  • F-35 a obținut cel mai înalt punctaj și în ceea ce privește sprijinul post-livrare fiind considerat ca având cel mai sigur lanț logistic pe tot parcursul vieții operaționale. Aceasta se datorează în mare parte numărului mare de exemplare fabricate precum și numărului mare de utilizatori din Europa;
  • F-35 a obținut cel mai mare punctaj și la partea de cooperare, oferind oportunități extinse de cooperare operațională și acces extins la resursele tehnice și transferul de informații;
  • Referitor la offset, F-35 nu a obținut cele mai bune rezultate până la data închiderii perioadei de depunere a ofertelor. Obligațiile de offset (60% din valoarea totală a contractului) trebuie complet achitate la cel mult 4 ani de la ultima livrare;

Referitor la dimensiunile flotei, toți cei 4 candidați au considerat că 36 de exemplare sunt suficiente pentru asigurarea nevoilor de protecție a spațiului aerian elvețian în cazul unei situații tensionate prelungite.

În cadrul procesului decizional, Consiliul Federal a luat în calcul și dependența tehnologică față de producător și țara producătoare. Această dependență nu poate fi complet eliminată dar toți ofertanții au garantat autonomia. În cazul F-35, măsurile de protecție cibernetică, managementul sistemului și arhitectura foarte sigură a sistemului computerizat sunt integrate pentru a asigura un grad foarte ridicat de securitate cibernetică.  Ca și în cazul celorlalți ofertanți, cu F-35 Elveția va controla informațiile pe care le va schimba prin legătura de date cu alte forțe aeriene, precum și informațiile logistice ce vor fi trimise înapoi la producător. Adițional, aeronava va fi operată și întreținută pe plan local e către Forțele Aeriene și RUAG.
F-35A va costa cu aproximativ 2 miliarde de franci elvețieni mai puțin decât competitorii. Atât costurile de achiziție cât și cele de operare sunt cele mai reduse pentru acest avion. La momentul depunerii ofertelor, în Februarie 2021, costurile de achiziție se ridicau la 5.068 miliarde CHF, mult sub pragul maxim de 6 miliarde impus prin referendum. F-35 a avut și cel mai mic cost de operare, valoarea totală a programului (costul de achiziție si cel de operare) pentru durata preconizată de operare de 30 de ani se ridică la aproximativ 15.5 miliarde CHF.  Valoarea este cu aproximativ 2 miliarde CHF mai mică decât oferta următorului clasat.

SAM Patriot american la parada de 1 Decembrie 2018

SAM Patriot american la parada de 1 Decembrie 2018

Patriot

Patriot, cu beneficii mai multe și rază de acțiune mai mare, a câștigat în fața SAMP/T la toate cele patru categorii principale de evaluare (în unele cazuri la distanță clară) departajându-se clar la capitolul eficacitate. Patriot poate proteja spațiul aerian atât independent cât și în colaborare cu avioane de luptă. Înălțimea de angajare a țintelor ajunge la 20 km iar distanța eficace depășește 50 km, acești parametri vor permite Patriot sa contribuie semnificativ la apărarea aeriană integrată a Elveției. Suprafața ce trebuie protejata este 15 mii kilometri pătrați, necesarul putând fi acoperit cu 5 sisteme Patriot.

Patriot a reprezentat și ce mai ieftină opțiune dintre cele două, ajungând la un preț de 1.97 miliarde CHF (incluzând taxele pe valoarea adăugată și inflația pâna la momentul plății). Costul total, inclusiv costurile de operare pentru o durată preconizată de 30 de ani, for ajunge la 3.6 miliarde de franci elvețieni. Obligațiile de offset (100% din valoarea contractului) trebuie îndeplinite în totalitate la nu mai mult de 4 ani după ultima livrare.

Constantin Marius

Iulian Iamandi

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: