O delegație chineză a corporației naționale de import-export în segmentul tehnologiilor aeronautice (CATIC) se află zilele acestea în Argentina pentru a discuta subiecte legate de cooperarea în domeniul apărării și să oferteze Forțele Aeriene Argentiniene cu supersonicul de luptă JF-17 Thunder.
După retragerea ultimului avion Dassault Mirage III în anul 2015, Forțele Aeriene Argentiniene au rămas fără avioane supersonice de luptă – în dotarea FAA aflându-se numai subsonicul A-4 Skyhawk.
Forțele Aeriene Argentiniene au pierdut majoritatea avioanelor de luptă în cadrul conflictului din Falkland (Malvine), cu aproximativ patruzeci de ani în urmă, iar de atunci și până în prezent avioanele rămase în dotare au devenit depășite fizic și moral.
După ce negocierile cu Korean Aerospace Industries (KAI) nu au rezultat într-un contract pentru achiziționarea de avioane sud-coreene tip FA-50, Argentina a fost ofertată de către Rusia cu MiG-35 și de China.
China propune Argentinei avionul JF-17 produs în parteneriat cu Pachistanul, pachistanezii fiind și cel mai mare operator al acestui tip de avion.
Există speculații conform cărora compania chineză CATIC intenționează să obțină un contract care să cuprindă un număr de douăsprezece avioane JF-17, motiv pentru care s-ar afla în prezent în Argentina delegația chineză.
Printre obiectivele aflate pe agenda de vizitare a chinezilor în Argentina se află și FADEA, companie care ar putea fi cooptată în procesul de asamblare a avioanelor de vânătoare JF-17.
Opțiunile pentru MiG-35 și JF-17 au apărut ca urmare a veto-ului britanic care a blocat potențiala vânzare de avioane sud-coreene FA-50, acestea fiind echipate cu avionică fabricată în Anglia.
Avioanele JF-17 dispun de un motor tip RD-93, o dezvoltare a RD-33 care propulsează și MiG-urile 35. Comparativ cu MiG-35, avionul chinezesc este monomotor, mai ușor și capabil să transporte o încărcătură ofensivă mai mică decât cel rusesc.
În ciuda performanțelor mai slabe față de potențialul contracandidat rusesc, JF-17 Thunder are perfomanțe suficiente pentru a îndeplini misiunile specifice de vânător-interceptor. JF-17 poate atinge viteza maximă de 1.6 Mach și o rază maximă de acțiune înarmat de 1352 de kilometri.
Vânătorul chinezesc posedă șapte puncte de acroșare pe care pot fi montate de la rachete aer-aer ghidate în infraroșu, la rachete aer-sol și anti-navă, dar și bombe și containere cu tunuri.
JF-17 este în prezent operat de către Pakistan (138 avioane), Myanmar (16 avioane comandate) și Nigeria, țară care a recepționat primele trei avioane anul acesta.
Argentina a avut o flotă respectabilă de avioane de luptă, însă Forțele Aeriene au retras câteva tipuri cum ar fi Mirage III și IAI Kfir, nemaiînlocuind pierderile din inventar – datorită lipsei unei finanțări suficiente.
Însă, nici achiziția de avioane noi din China (ori Rusia) nu va fi o operațiune ușoară. Și nu este doar problema finanțării… piloții și personalul tehnic fiind obișnuiți cu avionică și avioane occidentale.
Iulian Iamandi
Leave A Comment