China a început construcția celui de-al treilea portavion – cu un sistem modern de lansare – după ce Shanghai Jiangnan Shipyard Group a obținut aprobarea emisă în urma întâlnirii anuale la Beijing a șefilor legislaturii și a celor mai importanți consilieri politici.

J-15 la bordul portavionului Liaoning

J-15 la bordul portavionului Liaoning

China dorește să dezvolte o marină cu capabilități “blue water” care să poată opera la nivel global și să îndeplinească nevoile de securitate maritimă, însă până acum deține un singur portavion, Liaoning, o navă operaționalizată în urma achiziției din Ucraina a portavionului sovietic Varyag neterminat.

Lioaoning a intrat în serviciu în anul 2012, iar anul acesta va intra în serviciu primul portavion proiectat și construit în China, Type 001A.

Toate sursele spun că este încă prea devreme pentru a se aproxima data lansării, însă China are în plan dotarea cu patru CBG (Carrier Battle Group) în 2030.

Cel de-al treilea portavion chinez va fi mai mare. Nava va avea un deplasamanet de aproximativ 80 000 de tone, cu 10 000 de tone mai mult decât Liaoning. De asemenea, portavionul va dispune de un sistem superior de lansare, electromagnetic.

Mai mult, noul portavion va diferi ca proiectare a punții de zbor și a centrului de comandă – insula va fi mai mică, din nevoia de spațiu pentru operarea avioanelor J-15.

După unele surse, nu ar trebui să ne mire o inspirare din soluția adoptată de britanici la HMS Queen Elizabeth și să vedem că noul portavion chinezesc va avea două insule mai mici.

 

Iulian Iamandi