În istoria însemnelor armei aerului de la noi există câteva aspecte ce sunt, la prima vedere, mai puţin clare din punct de vedere al existenţei acestora. Este dorinţa mea, ca prin acestă mică notă, să aduc un plus în documentarea uniformelor acestei categorii de forţe. Povestea pe care o pun aici în faţa domniilor voastre, este legată de însemnele de aviaţie ce poartă pe acestea cocarda tricoloră însă dispusă invers, adică, cu albastrul la exterior şi roşul la interior.
În căutările pentru desluşirea variilor moduri de purtare şi de utilizare a hainei militare, am descoperit, acum ceva ani, un document ce se pretează a fi foarte interesant. Acesta este o planşă desenată în creion şi colorată în acuarelă în care sunt prezentate însemne de aviaţie. Planşa face parte din anexa la Hotărârea Consiliului de Miniştri din 1957 care readuce o serie întreagă de elemente naţionale în uniformele armatei, în detrimentul celor de sorginte sovietică.
Pe respectiva bucată de carton sunt prezentate insignele de pilot, paraşutist, observator, tehnic de aviaţie, inginer de aviaţie, semnele de armă, culoarea de armă şi însemnul de navigant ce se purta pe calota şepcii. Putem observa faptul că aceste însemne preiau, practic, cele apărute în regulamentul din 1952, dar înlocuiesc steaua roşie cu cocarda.
Partea clarificatoare şi mai interesantă sunt notele puse pe această planşă, semn că au existat mai multe variante propuse. Pe partea din faţă vedem desenat în creion un cerc cu un tricolor, cel mai probabil acesta fiind un însemn adus în discuţie dar neaprobat. Pe partea opusă găsim o notă pe care o redăm aici:
“H.C.M. 821/57 din 25.05.1957
05.10.1961
Gl. Ioniţă şi-a însuşit şi a fost de acord ca aceste modele să rămână în continuare în dotarea CAAT.
D. O. Gl. Micu (?)
Mr. Lazăr (of. cu echip. CAAT)”
Concluzia logică pe care o putem trage de aici este următoarea: steluţa roşie de pe însemnele aviaţiei a fost înlocuită în 1957 cu cocarda tricoloră iar acestea erau în vigoare încă în 1961, când a fost redactată notiţa de mai sus. Aceste însemne sunt în uz până la apariţia modelului ce înlocuieşte cocarda cu stemă, iar aripile se stilizează, apărând şi scutul cu clasa numerică, elemente ce sunt restrânse în regulamentul din 1968.
Am ales să aduc această discuţie deoarece există o polemică în ceea ce priveşte însemnele de aviatori în perioada RPR – RSR, polemică ce, prin prezentarea acestui document, doresc să aduc şi eu un argument solid.
Decizia folosirii cocardei în acest mod, însă, rămâne un mister. La momentul respectiv, însemnul tactic al forţelor armate era steaua roşie cu un cerc galben şi unul albastru, aşa cum de altfel se afla cam în toate statele Organizaţiei Tratatului de la Varşovia. Cocarda tricoloră, aşa cum o ştim noi astăzi, a apărut pe chipiurile ostaşilor români începând cu 1859, adică odată cu apariţia României, iar ca însemn tactic apare pe aripile aviatorilor români din 1912. În 1948 este înlocuită cu un tricolor înscris într-un cerc iar din 1950 cu steaua roşie tricoloră, la care făceam referire mai sus. Cocarda tricoloră va reveni abia în 1984 şi va rămâne în uz până în clipa de astăzi.
Deci, apariţia tricolorului în acest mod rămâne un aspect ce este demn de remarcat şi de explicat. În plus, aceste mici detalii fac şi plăcerea cercetării şi a descoperirii de asemenea detalii, care mai de care mai necunoscute.
Mai jos se poate observa cartolina de care povesteam, unde se pot vedea cum au fost acestea reprezentate.
Am onoarea! /O
drd. Emil Boboescu
Leave A Comment