Brazilia a pus in asteptare (pentru a cata oara?!) programul de achizitie a avionului multirol.
“The project is not being abandoned. There will be a decision in the right time. But, today, I would prefer not to give a date. “The economic situation has taken a less favorable turn than expected and it naturally requires caution.” a declarat Celso Amorim, Ministrul Apararii.
Trei aeronave multirol participa la procesul de achizitie, demarat acum mai bine de 10 ani: F/A-18 E/F SuperHornet, JAS-39 E/F Gripen si Rafale. Guvernul Braziliei a trimis inca din iunie catre firmele producatoare o scrisoare prin care cere prelungirea Propunerilor pana in decembrie. Conform oficialilor brazilieni aceasta este o practica uzuala, care se repeta la fiecare 6 luni, in cazul in care nu se ajunge la o decizie.
“Today, I wouldn’t say any company is favorite. The important question is when we will do it and, then, we will again look into the proposals. There’s a need to re-equip but it needs to be resolved accordingly with the country’s possibilities,” a mai declarat Amorim.
Pretul, capabilitatile si transferul de tehnologie vor fi luate in calcul in alegerea finalistului, dar deocamdata nu s-a stabilit ponderea exacta a acestor criterii. Pana atunci brazilienii culeg roadele amanarilor succesive rin care a trecut programul F-X2: numeroase protocoale si contracte semnate de competitori, Boeing, SAAB si Dassault cu firme autohtone din domeniul industriei aerospatiale.
Alte programe de inzestrare isi urmeaza cursul firesc: constructia unui submarin nuclear in cadrul unui proiect comun cu Franta si achizitia a 50 de elicoptere fabricate local (tot cu sprijin francez – SuperPuma/Cougar), totul dintr-un buget al apararii de 1.5% din PIB ( BRL61.76 miliarde – aproximativ 30 miliarde de dolari).
PS:
Consultantii guvernamentali mai au inca un competitor de evaluat… Pana atunci toti asteapta finalul F-X2…
– Griffon236 –
———————————————————
Link-uri utile:
Revista Resboiu; Forumul Resboiu; Pagina de gardă a portalului; Ramura dedicată Armatei Române; Ramura dedicată spaţiului; Ramura dedicată dronelor.
La ei timpul are rabdare..au alea 14 Mirage 2000 iar F-5 urile vad ca ar tine pana in 2030, retragerea urmand sa inceapa din 2017, daca ar lua o decizie in 2014-2015 nu ar fi tragic deloc.
Astia pot tine f-5 pana in mileniul 5 si noi nu putem face resursa la Mig-21 macar inca 10 ani?
Situatia este destul de asemanatoare. Noi cu MiG-21, ei tragand la randul lor de F-5… au mai luat si de prin Iordania, iar zilele trecute se intrebau daca nu era mai bine daca ar fi cumparat IAI Kfir pentru a inlocui Mirage III EBR si daca le-ar fi fost mai bine cu Kfir-uri decat cu Mirage 2000.
Adica, masura lor de stop gap, pe langa “lancerizarea” avioanelor F-5, tot nu a dat bine.
Pai tocmai d-aia isi si permit sa o lungeasca, s cu ocazia asta obtin si deal-uri foarte bune. Tot ce inseamna afisaje multifuntionale pentru E/F-18 va fi fabricat in Brazilia de catre AEL (parca, firma rezultata in urma offsetului facut de Elbit pentru modernizarea F-5)… Plus protocoale de colaborare intre Boeing si Embraer…
Totusi discutam de una din economiile cele mai mari in lume si printre cele cu din piete emergente.. si si ei au probleme 🙂 dar noi care suntem vai de mama noastra .
Cea mai buna solutie pentru brazilieni este de departe Rafale, un multirol adevarat, care poate fi operat si de pe portavion.Sa nu mai vorbim de transferul de tehnologie aeronautica franceza catre Brazilia, sau de o colaborare militara franco-braziliana, in toate domeniile, care poate fi extrem de benefica pentru ambele parti.
Eu cred ca au invatat de la noi cate ceva 🙂
Ei pot sa astepte, si noi am fi putut astepta daca aveam acum cele 18 MIG 29 la standarul Sniper operationale si nu ruginite pe pista.
La fel si Elvetia are tot timpul din lume pana la o decizie F/A 18 elvetiene mai zboara inca 20 de ani de acum incolo fara probleme.
Pana vor lua o decizie brazilienii, pe piata va fi disponibila noua versiune de Rafale.
Ce bine era daca in anul 2008, in loc sa strice banii pe pomeni electorale, guvernul Tariceanu ar fi cumparat 48 de avioane noi, F16,macar block52, si am fi primit si offset de la americani.Basescu nu s-ar fi opus la aceasta achizitie, iar acum aviatia noastra ar fi fost ok, pentru aceste vremuri.S-ar fi putut astepta, fara stres, aparitia pe piata a multirolului din generatia 6.
Cred ca Tariceanu a vrut sa cumpere, cel mai probabil Gripen. Astia ofereau si offset (in industria noastra aeronautica), americanii nu prea cred. Basescu ar fi vrut si el, doar ca cel mai probabil a vrut F-16 (nu stiu in ce conditii, mie imi pare ca ar fi acceptat inclusiv unele mai dezavantajoase pentru noi, dar mai cu folos pentru el si camarila).
Din cauza ca ei nu s-au inteles nu s-a cumparat nimic atunci, apoi banii s-au dus pe apa Sambetei (sau a lui Boc si Udrea probabil).
Sa nu uitam nici episodul Ciorogarla, cand seful Aviatiei a fost fortat sa-si dea demisia, de ce crezi oare?
Nu e rau deloc nici F-16, daca vine cu offset si intr-o varianta rezonabila, nu niste harburi luate cu spaga (traditie mai veche si mai proasta la noi, din perioada interbelica)
Stiu ca Tariceanu dorea initial Gripen, insa spre sfarsit de mandat, era incantat si el de F16.
Cu siguranta ca daca am fi cumparat in anii 2007-2008, F16, nou, daca s-ar fi tratat asa cum trebuie, Romania ar fi primit si offset.
Este mai bine cum s-a intamplat ulterior?Adica si fara avioane si fara banii pentru avioane, de offset, ce sa mai vorbim.
Eu cred ca Brazilia doreste investitii in industria aeronautica si de aia o mai lungeste.
Rafale are motoarele cam slabe.