Categories: AviaţieDiverse

Belgia va cumpara 34 avioane de lupta

F-16 MLU belgiene (foto WingsOverEurope)

Belgia a inceput formal demersurile pentru achizitia unui nou tip de avion multirol. Anuntul oficial de trimitere a RFP-urilor a fost publicat pe data de 17 Martie.

Ministrul belgian al apararii a dat unda verde programului de inlocuire a celor 54 F-16AM/BM pe care BAC (Componenta Aeriana Belgiana) le opereaza la momentul actual, cu 34 noi platforme aeriene multirol.

Sub deviza “mai putine avioane, aceleasi ambitii”, responsabilii cu doctrina nationala de aprare au fixat la 34 numarul de avioane necesare, dintre acestea 6 exemplare urmand sa fie disponibile in permanenta pentru operatii comune NATO si alte doua alocate permanent misiunilor de politie aeriana (QRA) in spatiul aerian al BENELUX-ului (Belgia, Olanda si Luxemburg).

“Avem nevoie de mai putine avioane pentru ca noua generatie poate sta mai mult in aer si pentru ca o parte mai mare a antrenamentului va putea fi facuta in simulatoare”, a declarat Steven Vandeput, ministrul belgian al apararii. Desi anterior belgienii stabilisera ca ar avea nevoie de un numar minim de 40 noi avioane de lupta, din cauza fondurilor limitate necesarul a fost in cele din urma limitat la 34.

In momentul de fata in inventarul Componentei Aeriene a Belgiei se afla 44 de monolocuri F-16 AM si 10 bilocuri F-16 BM. Acestea vor trebui inlocuite in intervalul 2023-2028.

RFP-uri au fost trimise catre Direction Générale de l’Armement, in Franta, pentru Dassault Rafale; FMV in Suedia, pentru SAAB Gripen E; Joint Program Office (JPO), pentru Lockheed Martin F-35A Lightning II Joint Strike Fighter (JSF); UK MoD, pentru Eurofighter Typhoon si US Navy Program Manager Air (PMA) 265, pentru Boeing F/A-18E/F Super Hornet.

Potrivit guvernului, detaliile RFP-ului vor fi facute publice dupa ce toti producatorii vizati vor raspunde solicitarilor. Selectia finala ar trebui facuta pana in 2018.

Noile platforme aeriene i-ar costa pe belgieni o valoare estimata de 16.4 miliarde de dolari. Aceasta ar include costurile de achizitie si costurile de operare pe o durata de 40 de ani.

Potrivit colonelului Harry Van Pee, responsabilul militar pentru programul de inlocuire a F-16, costul pe ciclul de viata (life-cycle cost – LCC) de aproape 40 de ani, de la demararea  achizitiei si pana in 2058, este cam de trei ori mai mare decat valoarea efectiva a avioanelor ce vor fi achizitionate.

Via:
Jane’s

Marius Constantin

Marius Constantin

View Comments

    • nu cred ca au belgienii atitia bani sa-si ia 34 de F35, costa enorm.
      De-ar fi asa cum spui tu, jap, ma-ntreb ce vor face cu acele F16uri din dotare, poate om putea si noi sa achizitionam macar vreo 10 din ele, ar fi super.

    • Pai cine sa fie altcineva decat F-35?
      Daca nu cumpara de la americani se supara Trump si nu mai cumpara nimic de la FNH.
      Apoi ei zic ca vor cooperare cu Beneluxu` - pai olanejii iau F-35, luxemburghezii iau prafu` de pe toba, deci ce sa ia belgienii?

      Si ca tot veni vorba de bani - de unde pana unde F-35 e asa de scump?
      Rafale C - 68M EUR (desi cred ca subestimat)
      Gripen E - nu se stie dar C-urile sunt intre 30-60M EUR
      F-35A - 85M USD (2018)
      Typhoon - 90-125M EUR/GBP
      SuperHornet - 98M USD

      Bineinteles, preturile sunt conform wiki ca pe pagina producatorului nu au preturile si listele de optiuni...

      • in 2016 usaf a dat pe 44 f-35 a 5,8 miliarde .cam 132 mil.$/avion.plus rdt&e 1,8 miliarde ptr.57 avioane(13 au fost ptr. navy).per total 165 mil.$/avion.

          • daca tu consideri ca wiki este mai tare decat program aquisition fiscal year 2016 al us department of defense mergi pe mana lor.dar eu cred ca idiotii aia de la inzestrarea americana stiu cati bani dau si pe ce.

          • Daca nu stiai - din 2018 F-35 intra in productia de serie iar pretul de achizitie a fost negociat. Cat au platit americanii pe avioanele din 2016 n-are nici o treaba. Ca in 2007 au platit 221M USD pt un F-35A fara motor, iar belgienii anunta ca selectia finala v-a avea loc in 2018. Deci si prin urmare cumpara direct din FRP 2018/2019 nu din 2016!

          • asa o fi.anul asta au in plan sa cumpere 63(40 ptr usaf si 23 navy)ptr. 10 miliarde jumate.116 milioane a-ul si 165 ambarcatele. cu rdt&e si piese de schimb 151 respectiv 200 milioane $.daca wiki zice ca de la anul scade pretul la jumate asa o fi.si probabil belgienii nu vor plati nici cheltuielile de cercetare.baieti buni le vor suporta doar americanii.

          • Americanii au un alt sistem de calcul - se bazeaza pe pretul de programului pe toata durata de viata a avionului. De aia le da cu trilioanele. Desore ce vorbim acili sea e "fly away cost" care conform wiki pt FRP e de 85M USD cu motor cu tot

          • CE iti spun eu este pretul de achizitie.fara armament SI costuri ulterioare.cheltuielile de exploatare PE urmatorii zeci de ani nu iti apar in anul achizitiei.

          • Pai tu ai bagat R&D si piese de schimb, costuri care de obicei se intalnesc in pretul programului nu in "fly away cost"...

  • Potrivit astuia 3/4 din banii respectivi s-ar duce la intretinere pe 40 de ani.
    Ce ramane pentru achizitie 1/4 din 16,4 mld. face exact 4,1 mld.
    La banii astia nu pot lua decat Gripen sau SH. F-35, EF sau Rafale ar fi prea scumpe sa se mai incadreze, sau daca o face doar ca sa vada niste cifre pe hartii in ofertele concurentilor si o sa spuna ca sunt doar aparatele, armamentul nu era inclus si nici piesele de schimb, etc, atunci mai poate sa se uite si la celelalte 3 modele.

    PS Belgia nu era in schema pentru F-35 de la inceput, sau imi scapa mie ceva?

    APP. am schimbat adresa de e-mail cu care intru aici, pe cealalta nu mai pot sa intru.

  • e simplu : un F35 costa fix cit doua Typhooane. adica enorm, dublu fata de cel mai scump. sursa Jame's Defense.

  • Eu cred ca va fi prima tara care va trece la F 16V.....mie asa mi se pare ca nu au bistari pentru un avion mai scump si nu o sa ia Gripen ca sa nu supere pe americani - asta fiind motivul principal si al doilea saltul de capabilitati nu ar fi decat de 0,5 Generatii ceea ce nu este chiar asa de mult.
    Sau o sa fie o surpriza datorita relatiilor cu Francistan-ul si o sa ia Rafale dupa care o sa se planga ca si Austria ca nu il pot zbura....

Recent Posts

Hanwha Aerospace caută să obțină un sprijin mai extins în industria de apărare pentru modernizarea securității României

Hanwha Aerospace intenționează să înființeze în România un hub industrial pentru Europa, cu scopul de…

1 week ago

Acord de cooperare în domeniul apărării între România și Republica Coreea semnat, în premieră, la Seul

Ministrul apărării naționale, Angel Tîlvăr, a semnat marți, 23 aprilie, împreună cu omologul său coreean,…

1 week ago

Bulgaria ar putea aloca 2,5 procente din PIB către Ministerul Apărării

Parlamentul Bulgariei dezvate ambițiosul plan de creștere a bugetului Apărării la 2.5% din PIB. Ministrul…

2 weeks ago

Rostec lucrează la un nou sistem mobil aruncător de proiectile incendiare

În viitorul apropiar, promit cei de la Rostec, miltiarii ruși vor fi dotați cu un…

3 weeks ago

Posibilă dronă maritimă recuperată din apele teritoriale ale României

În cursul serii de joi, 4 aprilie, nava de căutare-salvare Artemis a Agenției Române de…

4 weeks ago

China va dezvolta avionul J-15 într-o versiune pentru război electronic

Televiziunea de stat chineză a anunțat recent că se lucrează la dezvoltarea avionului multirol de…

4 weeks ago