In urma rectificării bugetare din 30 Iulie 2013 Ministerul Apărării a fost autorizat să achiziționeze printr-un contract de leasing o nouă aeronavă ce urmează să fie folosită exclusiv pentru efectuarea zborurilor speciale.
Suma bugetată în anul 2013 pentru plata contractului de leasing este de 13,5 mil RON(aproximativ 3 milioane euro).
Cel mai probabil este vorba de achiziția unui avion ce urmează să fie folosit pentru transportul demnitarilor.
In ultimii ani transportul demnitarilor români de prim rang(Presedinte, Premier), a fost asigurat de aeronavele Romavia(1 Boeing B-707 și 2 Rombac 1-11), aeronava Airbus A310-300 cu înmatricularea YR-LCB a Tarom ce a fost transformat în avion prezidential și ocazional de alte avioane ale Tarom sau chiar ale altor operatori aerieni(foarte recent presedintele Băsescu a folosit un avion închiriat de la Tiriac Air în urma unui scandal legat de preturile de operare ale aeronavei prezidentiale).
Cumpărarea unui nou avion pentru zborile speciale este o chestiune care trenează de aproape 3 decenii.
In anul 1985 Nicolae Ceausescu a aprobat achiziția unui Boeing 747, proiect care nu a mai fost dus la bun sfârșit.
La sfărșitul anilor 1990 sa discutat despre cumpărarea unui bussines-jet care să înlocuiască vechiul B-707 în rolul de avion prezidential, ale cărui costuri de operare erau foarte mari, în anul 2001 Boeing-ul 707 prezidential după ce fusese consemnat la sol timp de 2 ani a fost reparat și modernizat în Israel.
Cel mai mai ambițios plan de înoire a flotei de aeronave pentru transporturi speciale datează în perioada 2006-2007 atunci cand în 2006, CSAT a fost aprobat proiectul cumpărării unui număr de aeronave pentru curse speciale ce urmau să fie folosite de către Romavia, proiect care necesita câteva sute de milioane de dolari, în anul următor, a fost făcut public planul de dotare al Romavia care cuprindea achizitia a 2 avioane scurt curier, 2 avioane mediu curier si 2 avioane lung curier, plan care în contextul situatiei politice tensionate a momentului a generat un scandal politic.
Tot în anul 2007 MApN a publicat o cerera de ofertă pentru achiziționarea a 2 avioane de stat major, care urmau să fie folosite de către Ministrul Apărării, Șeful SMG samd.Aceste avioane urmau să fie livrate în perioada 2009-2011 și să înlocuiască vechile An-24, proiect care nu a mai fost dus la bun sfarșit, în prezent MApN folosind în acest rol un avion An-26 transformat în configurație VIP.
In anul 2009 în presă au apărut informații despre achiziția unui avion Boeing 757 care să fie folosit ca avion prezidențial, în acest scop Romavia începând demersurile pentru construcția unui hangar necesar acestui tip de avion.
Avionul Boeing 707 a încetat să mai fie folosit pentru transportul demnitarilor în anul 2010, atunci când rolul său a fost preluat de către o aeronavă Airbus A310 din flota Tarom ce a suferit unele modificări pentru a o face pretabilă pentru astfel de misiuni.
Boeing-ul 707 a fost vândut de către Romavia companiei americane Omega Air în anul 2012, fiind transformat în avion de realimentare în zbor, la momentul vânzării sale avionul avea aproximativ 14.000 ore de zbor la activ și o resursă până în anul 2039, însă costurile foarte mari de operare respectiv depășirea gradului admis de poluare fonică pe aeroportuile occidentale făcândul greu de utilizat, cu banii obținuți din vânzarea avionului se intenționa construția unui nou hangar, dar situației ce i-a urmat falimentului Romavia a făcut ca si acest proiect să rămână temporar în aer.
La începutul anului 2013 Tarom a făcut publică intenția de a renunța la cele 2 avioane Airbus A310 pe care le detine, inclusiv la avionul prezidential datorită costurilor foarte mari de operare și a situației dificile în care se găsea compania, economia obținută fiind estimată la 10 milioane euro pe an, intenție care din nou a degenerat într-un scandal politic, Ministrul Trasporturilor de la acea dată a declarat că în privința aeronavei prezidențiale trebuie găsită fie soluția cedării Airbus-ului 310 către o altă instituție(MApN de exemplu n.r), sau înlocuirii acesteia cu un tip de avion pe care compania va decide să îl folosească în viitor dar transformat în configurație VIP, ministrul mentionand chiar tipurile Airbus A318 și Airbus A319, soluție care ar reduce costurile logistice, noul avion ar fi trebuit să fie folosit de către Președinte și Premier.
Până în prezent nu au fost făcute publice date despre tipul, categoria sau destinația noii aeronave pe care MApN dorește să o cumpere și nici cine anume ar putea să o opereze(RoAF, Tarom, Romavia, RAPPS).
Sursa:
– Victor –
Multa vorbaraie pentru nimic, atata timp cat RoAF nu sta prea bine la capitolul aviatie de vanatoare noi ne gandim la cumparat avioane prezidentiale, fain asa!
Probabil e vorba de A-319CJ, e special construit pentru asa ceva si se afla deja in folosire de cateva institutii prezidentiale. Cea mai buna metoda e sa fie cumparat unul nou, pentru ca cele care se gasesc de vanzare la mana a doua nu au fost construite pe specificatii institutionale ci “corporate”, astfel ca sunt mult mai scumpe, avand dotari prea extravagante.
In plus, A-319 nou vine la pachet cu noile motoare A320neo.
Daca se merge totusi pe un second-hand, preferabil ar fi un A-319 simplu, de linie, care, cu costuri acceptabile, poate fi ulterior transformat in aeronava prezidentiala.
Insa, dupa cum vad, e vorba doar de leasing, vedeti brosura acestuia: http://www.jetcraft.com/blog/2013/08/08/airbus-a319-cj-1256/
“avand dotari prea extravagante”
Atunci ala e!! So pe el,sa nu cumva sa intre la reduceri! Nimic nu-i prea extravagant pentru “barbatii” de frunce ai tarii (si muierile lor…)
AirForce One de Dimbovita ar trebui sa fie ultima grija a MApn, cum spunea si Marius, dar na… e simptomatic pentru republicile bananiere 😀
Un jet de pasageri mic/mediu, nu mai nou de THIRD Hand, cu ceva upgrade-uri (lichide tari ca lantul de bicicleta 😀 , mai ales), n-ar fi de-ajuns!? Mai ales ca transporta doar niste yesmeni si pupaturile lor, nimic care sa zguduie politica internationala, doar nu vorbim despre Putin sau Chavez sau altii mai nedisciplinati…
Lui Chavez ii trebuie acum un Dric Force One
Un avion de stat totusi cred ca iti trebuie, nu poti sa iti trimiti prezidentu sau premieru la un loc cu toti capsunarii de pe Blue Air, pe avionul ala trebuie sa ai si mijloace de comunicatii cu tara, sisteme de siguranta, este cam greu sa ai lucrurile astea pe un avion civil inchiriat.
Pe langa avionul platit din sudoarea poporului genul asta de oameni trebuie sa foloseasca o masina blindata(nu sa se suie matoli la volan), ai nevoie de niste bodyguarzi nepopulari pe langa ei, sa stea intr-o casa mai de fel, un costum cat 10 salarii, si ala de obicei platit de stat, lucrurile astea intra in fisa postului, la nivelul bugetului unui stat sunt nesemnificative.
Problema este ca astia schimba un avion la cativa ani, hai cu Boeing-ul 707 treaba poate era nasoala, dar Airbus-ul 310 ce mai are?
Singurul lucru normal pe care l-ar putea face ar fi sa transfere Airbus-ul 310 de la Tarom catre MApN si cu asta basta, si desigur sa desfinteze parazitul ala bugetivoro-piletarizat numit Romavia(daca mai exista).
“Problema este ca astia schimba un avion la cativa ani, hai cu Boeing-ul 707 treaba poate era nasoala, dar Airbus-ul 310 ce mai are?”
A310 de linie e un “10”:
-2 culoare;
-8 randuri de scaune (2+4+2).
A319 de linie e un “7”:
-1 culoar;
-6 randuri de scaune (3+3).
Adaugi si diferentele de lungime in ecuatie si atunci e usor de inteles.
______________________________
Specificatii Airbus:
-A319CJ http://www.airbus.com/aircraftfamilies/corporate/acj-family/acj319/
-A310 http://www.airbus.com/aircraftfamilies/out-of-production/a310/specifications/
Tot nu inteleg, desi intuiesc ce vrei tu sa inteleg.
Statul(bananier si parlit)Roman a platit pe 2 Airbus-uri 310 in 91-92 cam 200 milioane dolari, exploatarea comerciala a avioanelor astora sa dovedit a fi un esec, lucru de inteles din moment ce Tarom e de stat..
Dupa care acelasi stat a mai platit inca niste multi bani pentru modificarea unui Airbus in avion prezidential, pentru ca peste numai 3 ani sa se renunte la el.
In tara asta sunt oameni care isi schimba sosetele mai rar decat isi schimba astia avioanele.
Pai Victor ideea este ca mai bine cumpara MApN-ul armament pentru una dintre Fregatele Type 22 decat sa cheltuie cu I(responsabilii) de la conducere. Ca sa ai avion VIP trebuie ca sa o meriti! Ai nostri nu prea o merita, ai vazut tu sa functioneze ceva bine in afara de SMURD? Ai vazut tu sa fi terminat cu modernizarea Armatei, suntem o forta moderna ca sa justifici o astfel de achizitie?
Ce oameni de stat?! Victor traim parca in aceeasi tara in care Premierul cand pleaca in Miami isi inchide telefoanele si nu vorbeste cu nimeni si nu asculta stiri, si nu are cica nici SPP cu el, la astia nu le trebuie schule de Air Force One. Oamenii de genul asta sunt mai iresponsabili ca un patron de firma medie si ei vor ca sa conduca Romania?!
Dupa mine An 2-ul ar fi perfect la ce oameni se perinda la varful gramezii de politicieni!
Stai domne ai fost cu el la Miami si ai vazut ca avea telefoanele inchise si nu se uita la stiri :))))
Le merita nu le merita, natiunea ii merita pt ca dansa i-a emulat.
Si findca ii merita trebuie sa le asigure niste ustensile, printre care si un avion cu care sa se deplaseze pt a reprezenta magnificul popor care i-a investit.
An-2 nu este potrivit pt ca nu poate sa care mai mult de 10-12 oameni, iar 99% din premierii si presedintii din lumea asta pleaca cu suite mai mari de 12 oameni si nici nu prea poata sa ajunga mai departe de Sofia, Budapesta sau Kiev, daca vor sa ajunga la Viena trebuie sa o ia perpedes.
Cel mai normal lucru care s-ar putea face ar fi transferul Airbus-ului A310 de la Tarom catre RoAF si folosirea lui inca un numar de ani, pana cand nu o sa il mai poti folosi fie din cauza uzurii sau a interdictiilor legate de poluare fonica samd.
Victor, eu nu ma leg de ce merita sau nu, aici va dau la toti dreptate. Eu doar am expus solutia viabila, luand in considerare ca ACJ319 e folosit in acest moment pentru institutii prezidentiale/guvernamentale de(si citez din Wikipedia): Armenia, Azerbaijan, Brazilia, Bulgaria, Cehia, Germania, Italia, Franta, Malaezia, Thailanda, Turcia, Ucraina si Venezuela.
Cu accentuarea faptului ca majoritatea au escadrile specializate in cadrul propriilor Forte Aeriene militare, nu “Romavia lu’ peste prajit”.
Cat despre A310, mai bine l-ar trece pe sistem MRTT de alimentare in zbor http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A310_MRTT , daca tot au luat 12 F-16…apropos, oare AB-urile astea portugheze se preteaza si cu “CFT-conformal fuel tanks”, pentru ca exista varianta pentru asa ceva care are sistem de probe-and-drogue: http://4.bp.blogspot.com/_o_no4M2xEPY/TRsc5m9sccI/AAAAAAAAL9k/nUYBJLAlgjs/s400/3.JPG
Victor- Ponta a declarat ca a avut inchise telefoanele si nu s-a uitat la stiri cat a fost in concediu, cu alte cuvinte ori e mincinos ori il doare in partea dorsala.
In alta ordine de idei daca Franta ni-l “seteaza” ca lumea avionul acela poate indeplini o serie de alte misiuni nu numai cea de Air Force One.
Daca nu dadeau vineri liber la bugetari aveau bani de unul nou-nout (conform ZF): http://www.zf.ro/zf-24/generozitatea-guvernului-o-zi-libera-in-plus-pentru-bugetari-un-minus-la-pib-de-peste-100-mil-euro-11253879
Acu’ 10 ani se invarteau pe la 50-60 milioane euroi, 70 milioane in urma cu 2-3 ani (cele de linie)…
OK, preturi aproximative in USD pe 2013, direct de la sursa: http://www.airbus.com/presscentre/corporate-information/key-documents/?eID=dam_frontend_push&docID=14849
[…] Citeste mai mult pe resboiu.ro […]
“Boeing-ul 707 a fost vândut de către Romavia companiei americane Omega Air în anul 2012, find transformat în avion de realimentare în zbor…”
Wow, deci avionul ala de radeam noi in tara de el acum face treaba serioasa pentru armata SUA? 🙂
daca si asta este avion nou …( atunci noapte buna ) modelul este mai vechi ca si bunica mea …hai sa fim seriosi …chiar nu stiti ce inseamna model nou de avion !!!!!
E vorba de avion nou construit nu model nou!
Depinde de câte persoane càlàtoresc.
Pentru o tarà ca România, un Bombardier Global 7000 sau 8000 ar fi adecvat, mai ales pentru raza lor mare de actiune si viteza lor, fàrà sà mai vorbim de accesul la aerodroame cu pistà scurtà. Dar transportà numai 8-10 pasageri si sunt disponibile dupà 2016.
De ce sa astepti un Bombardier Global cand ai familia Dassault Falcon (“7X” e si tri-jet)?
Sau un ACJ318 care e mai scurt cu vreo 2,5 metri decat ACJ319. Nu are raza (7800km) de zbor a “mititeilor” de mai sus (intre 11000km si 13500/14500km), dar Atlanticul (5800km) de la Paris la New York ti-l traverseaza fara probleme. Si are o gramada de locuri pentru jurnalisti si oameni de afaceri.
Domnilor, discutiile despre vedetele militare sint foarte interesante. Am putea, totusi, deschide discutia si despre catirii armatei? Ma refer la logistica, cisterne, camioane de realimentare cu munitie, nave de aprovizionare, conditiile de “cazare” ale aparatelor de lupta, depozite de piese de schimb,stocuri de blindate in rezerva, personal calificat, etc?
Nu cred ca putem dezbate toate subiectele pe care le propui, dat fiind faptul ca ar trebui doar sa vorbim vorbe si nu pe concret – informatiile fiind nepublice.