Fostul avion prezidential Boeing 707, YR-ABB; botezat "Carpati"

Fostul avion prezidential Boeing 707, YR-ABB; botezat “Carpati”(via Adevarul.ro)

In urma rectificării bugetare din 30 Iulie 2013 Ministerul Apărării a fost autorizat să achiziționeze printr-un contract de leasing o nouă aeronavă ce urmează să fie folosită exclusiv pentru efectuarea zborurilor speciale.

Suma bugetată în anul 2013 pentru plata contractului de leasing este de 13,5 mil RON(aproximativ 3 milioane euro).

Cel mai probabil este vorba de achiziția unui avion ce urmează să fie folosit pentru transportul demnitarilor.

In ultimii ani transportul demnitarilor români de prim rang(Presedinte, Premier), a fost asigurat de aeronavele Romavia(1 Boeing B-707 și 2 Rombac 1-11), aeronava Airbus A310-300 cu înmatricularea YR-LCB a Tarom ce a fost transformat în avion prezidential și ocazional de alte avioane ale Tarom sau chiar ale altor operatori aerieni(foarte recent presedintele Băsescu a folosit un avion închiriat de la Tiriac Air în urma unui scandal legat de preturile de operare ale aeronavei prezidentiale).

Cumpărarea unui nou avion pentru zborile speciale este o chestiune care trenează de aproape 3 decenii.

In anul 1985 Nicolae Ceausescu a aprobat achiziția unui Boeing 747, proiect care nu a mai fost dus la bun sfârșit.

La sfărșitul anilor 1990 sa discutat despre cumpărarea unui bussines-jet care să înlocuiască vechiul B-707 în rolul de avion prezidential, ale cărui costuri de operare erau foarte mari, în anul 2001 Boeing-ul 707 prezidential după ce fusese consemnat la sol timp de 2 ani a fost reparat și modernizat în Israel.

Cel mai mai ambițios plan de înoire a flotei de aeronave pentru transporturi speciale datează în perioada 2006-2007 atunci cand în 2006, CSAT a fost aprobat proiectul cumpărării unui număr de aeronave pentru curse speciale ce urmau să fie folosite de către Romavia, proiect care necesita câteva sute de milioane de dolari, în anul următor, a fost făcut public planul de dotare al Romavia care cuprindea achizitia a 2 avioane scurt curier, 2 avioane mediu curier si 2 avioane lung curier, plan care în contextul situatiei politice tensionate a momentului a generat un scandal politic.

Tot în anul 2007 MApN a publicat o cerera de ofertă pentru achiziționarea a 2 avioane de stat major, care urmau să fie folosite de către Ministrul Apărării, Șeful SMG samd.Aceste avioane urmau să fie livrate în perioada 2009-2011 și să înlocuiască vechile An-24, proiect care nu a mai fost dus la bun sfarșit, în prezent MApN folosind în acest rol un avion An-26 transformat în configurație VIP.

In anul 2009 în presă au apărut informații despre achiziția unui avion Boeing 757 care să fie folosit ca avion prezidențial, în acest scop Romavia începând demersurile pentru construcția unui hangar necesar acestui tip de avion.

Avionul Boeing 707 a încetat să mai fie folosit pentru transportul demnitarilor în anul 2010, atunci când rolul său a fost preluat de către o aeronavă Airbus A310 din flota Tarom ce a suferit unele modificări pentru a o face pretabilă pentru astfel de misiuni.

Boeing-ul 707 a fost vândut de către Romavia companiei americane Omega Air în anul 2012, fiind transformat în avion de realimentare în zbor, la momentul vânzării sale avionul avea aproximativ 14.000 ore de zbor la activ și o resursă până în anul 2039, însă costurile foarte mari de operare respectiv depășirea gradului admis de poluare fonică pe aeroportuile occidentale făcândul greu de utilizat, cu banii obținuți din vânzarea avionului se intenționa construția unui nou hangar, dar situației ce i-a urmat falimentului Romavia a făcut ca si acest proiect să rămână temporar în aer.

La începutul anului 2013 Tarom a făcut publică intenția de a renunța la cele 2 avioane Airbus A310 pe care le detine, inclusiv la avionul prezidential datorită costurilor foarte mari de operare și a situației dificile în care se găsea compania, economia obținută fiind estimată la 10 milioane euro pe an, intenție care din nou a degenerat într-un scandal politic, Ministrul Trasporturilor de la acea dată a declarat că în privința aeronavei prezidențiale trebuie găsită fie soluția cedării Airbus-ului 310 către o altă instituție(MApN de exemplu n.r), sau înlocuirii acesteia cu un tip de avion pe care compania va decide să îl folosească în viitor dar transformat în configurație VIP, ministrul mentionand chiar tipurile Airbus A318 și Airbus A319, soluție care ar reduce costurile logistice, noul avion ar fi trebuit să fie folosit de către Președinte și Premier.

Până în prezent nu au fost făcute publice date despre tipul, categoria sau destinația noii aeronave pe care MApN dorește să o cumpere și nici cine anume ar putea să o opereze(RoAF, Tarom, Romavia, RAPPS).

Sursa:

MFinante

– Victor –