Un detaşament al Forțelor Aeriene Spaniole, format din aproximativ 130 de militari (piloți și personal tehnic) şi având în dotare şase aeronave Eurofighter Typhoon, va executa misiuni de Poliție Aeriană Întărită (enhanced Air Policing) sub comandă NATO, în lunile februarie și martie, împreună cu aeronavele F-16 Fighting Falcon, MiG-21 LanceR și militarii Forțelor Aeriene Române.
Misiunile de Poliție Aeriană și antrenamentele desfășurate în comun contribuie la dezvoltarea capacităţii de reacţie şi descurajare, precum și la consolidarea interoperabilităţii dintre Forțele Aeriene Române și Forțele Aeriene Spaniole, demonstrând implicare și determinare în contextul provocărilor generate de pandemia COVID -19.
Dislocarea detașamentului spaniol în Baza 57 Aeriană Mihail Kogălniceanu este parte a implementării Planului de acţiune pentru asigurarea capacităţii operaţionale a NATO pe flancul estic al Alianței atât în zona de nord, cât și în zona de sud și demonstrează unitatea și determinarea NATO ca răspuns la provocările mediului de securitate.
Biroul presă
Comandor Gheorghe Stancu, până de curând (octombrie 2020 activ) pilot de vânătoare, pursânge, 34 ani de carieră ca pilot activ cu peste 3400 ore de zbor majoritatea pe “țeavă” duce la nivel de acrobație și lupta manevrieră pe verticală MIG-ul 21, un interceptor prin excelență cu aripa fixa delta de generația a treia, a declarat într-un interviu că a “zburat” și alte aeronave militare. În top-ul preferințelor sale se regăsesc două avioane bimotoare destinate in principal “câștigării și menținerii supremației aeriene” și undeva spre sfârșitul declarației dumnealui regăsim și F-ul 16 cu motivarea că are avionică asemănătoare cu a Lăncer-ului 21! Sublimă motivare 😉
Așa printre rânduri într-un alt interviu video domnia sa declară că toți cei care i-au trecut prin mâna sau cei care îi sunt subordonați la baza aeriană M. Kogălniceanu au cunoștințe solide despre luptă manevrieră și mare atenție discutăm despre piloți militari care zboară Mig 21 !
Oare ce ar fi realizat acest pilot de excepție daca ar fi fost macar 10 ani la manșa unui F 15 pe care l-a menționat în topul preferințelor, a unui CF 18 cu care se tot plimbă pe Kogălniceanu, canadienii, a unui F/A 18 EF sau dacă ar fi pilotat avionul care “l-a impresionat cel mai mult” adică Eurofighter Typhoon, care, aici plusez eu și zic macar un Tranche 3A ? Iar în toți acești ani sa fi format o nouă generație de piloți de vânătoare care sa “iasă la interceptare” cu un avion macar la fel de lung cu SU 27…???
Vise…nuuu ?
Păi dacă eu visez citind printre rânduri interviuri ale unor piloți militari de excepție care vorbesc de avioane de generația patru cum este și F 16 din dotarea Armatei Romane, ce sa zic de cei care visează cu ochii deschiși trecerea la F35 de generație cinci, care între noi fie vorba pentru a “scoate untul din el” ai nevoie de atât de multe alte lucruri încât visul se transformă in coșmar !
Ar trebui sa din realiști sa admitem și să înțelegem că fără “golanul din spatele blocului” adică măcar o escadrilă bimotor de supremație aeriană e greu sa prezentăm credibilitate indiferent de tipul de luptă sau de BVR-uri. De “proiectare a forței” sau de descurajare nu are rost sa discutam că nu avem absolut nici un argument pro.
Acum am să mă trezesc la realitatea celor 16, viitoare 17 bucati de F 16 actuale Tape 5.2 potențiale într-un “gri cețoas” a declarațiilor și a promisiunilor, Tape 6.X că astea sunt și altele nu mai vedem prea curând prin ogradă și simt același gust amar pe care cred că l-a simțit și domnia sa comandorul Gheorghe Stancu cand a aterizat pentru ultima dată la manșa unui avion militar și parcă întrevăd lacrima din ochi privind cum vin “străinii” sa ne apere spațiul aerian că noi mai mult de PA nu putem pentru că nu avem cu ce…
Stiu ca acum este tardiv insa poate ar fi fost mai bine in loc sa fi cumparat F16 la mana a treia sa fi incercat sa cumpara Eurofighter la mana a doua. Austria se pregateste sa vanda cele 15 bucati pe care le au. Cu ani in urma parca si spaniolii aveau niste Eurofighter (Tranche 1) de vanzare la mana a doua asa ca am fi putut alcatui o flota.