Avioane Craiova: Alenia se intoarce!

IAR-99 Standard de la Boboc – 701 şi 703, Oltenia Aeronautică

Primarul Craiovei, Lia Olguta Vasilescu, a declarat ca autoritatile vor face “toate demersurile posibile” pentru privatizarea Fabricii de Avioane de la Craiova si a precizat ca exista deja discutii cu compania Alenia Aeronautica din Italia, care a fost interesata si in anii trecuti sa preia uzina.

Lia Olguta Vasilescu a afirmat ca trebuie gasita o modalitate pentru a pivatiza “rapid” Fabrica de Avioane Craiova, precizand ca autoritatile fac toate demersurile necesare in acest sens, scrie Mediafax.

Aceasta decizie vine in contextul in care fabrica a fost profund afectata de criza financiara, contractele fiind tot mai putine, iar angajatii primind salariile cu intarziere. Conducerea fabricii a reusit sa plateasca salariile pentru luna noiembrie, dupa ce a fost incheiat un contract cu Minisetrul Apararii Nationale pentru repararea a doua avioane.

“Vreau sa facem toate demersurile posibile ca sa privatizam fabrica de avioane pentru ca asa ne mintim. Daca tot mergem dintr-un contract, intr-un contract si intr-un contract pe care de fiecare data nu poate sa-l aduca decat Olguta pentru ca altcineva nu se implica, nu este bine pentru fabrica de avioane. Nu este suficient si trebuie sa gasim o modalitate sa privatizam rapid fabrica de avioane”, a declarat Lia Olguta Vasilescu.

Primarul Craiovei a anuntat ca exista deja discutii cu compania italiana Alenia Aeronautica, care a mai fost interesata sa preia uzina.

In anul 2008, Alenia Aeronautica a cumparat caietul de sarcini pentru privatizarea Fabricii de Avioane Craiova, insa AVAS a desemnat drept castigatoare firma Aero Vodochody din Cehia, cu care nu a ajuns la o intelegere in final.

In iunie 2012, ministrul Apararii Nationale de atunci, Corneliu Dobritoiu, anunta ca ministerul pe care il conduce va acorda Fabricii de Avioane de la Craiova, 8,6 milioane de lei pentru repararea a doua avioane, in baza unui contract-cadru semnat la Bucuresti.

Tot atunci, liderul de sindicat al Fabricii de Avioane Craiova, Victor Peta, declara ca “o parte semnificativa” din bani va fi folosita pentru plata salariilor angajatilor.

Ministerul Apararii Nationale este principalul client al Fabricii de Avioane Craiova si are in proprietate aproximativ 20 de aeronave, care au fost fabricate de-a lungul timpului la Craiova.

In 27 martie 2012, directorul general al SC Avioane SA Craiova, Marin Stancu, a fost eliberat din functie de catre ministrul Economiei, in urma unui protest spontan al angajatilor, care au cerut plata salariilor restante. Noul director general al SC Avioane SA este Ioan Sava, care are mandat pana in martie 2014.

Fabrica de Avioane din Craiova mai are in prezent 296 de angajati, numarul lor diminuandu-se constant dupa 1990, cand uzina avea peste 4.700 de salariati. Fabrica a fost scoasa la privatizare de mai multe ori, insa actionarul majoritar a ramas in continuare statul roman.

Sursa: Wall Street

Mulţumim lui Paul pentru semnalare.

*

Mă gândeam… ar fi tare (rău) ca Alenia, sau Aero Vodochody, ori McDonal’s, sau cine o cumpăra vreodată Avioane Craiova, zic că ar fi tare ca viitorii proprietari să ceară mai mulţi rogodei pe RK, piese de schimb, sau up-gradare de la Standard la Şoim, ori chiar per bucată avion nou.

Parcă aud cum se începe Prohodul şi pentru Şcoală, nu numai pentru Aviaţia de Vânătoare.

La urma urmei, nu va trebui să închidem Boboc dacă luăm F-16?

– Iulian Iamandi –

Resboiu

View Comments

  • Daca vorbeste Olguta, asta vorbeste pentru electoratul ei de acolo din Craiova.

    Dar sa presupunem ca ar exista o oferta a Alenia, initial ziceau ca ei cumpara Avioane Craiova la contrapartida cu cumpararea unor Eurofightere..cea ce este improbrabil, nici cumpararea de F-16 nu pare sa fie foarte sigura.

    Daca or sa o cumpare aia de la Alenia sau altii or sa o cumpare in eventualitatea in care fie ii gasesc un rost, sa repare ATR-uri, sau sa faca subansamble de Airbus, sau sa il faca mall sau sa existe un contract ferm pentru IAR-99+XT, cea ce din nou este putin probabil.

  • Sa nu ne grabim. Se discuta cu Alenia si Aero Vodochody de vreo 7 ani. Nimeni nu va cumpara Avioane Craiova daca nu stiu sigur ca se va comanda ceva de acolo dupa achizitie. In alta ordine de idei din ce stiu eu Alenia nu se simte prea bine financiar vorbind si nu cred ca va investi intr-o fabrica paradita de avioane care produce cu tehnica din anii 70-80...

    • Va trece ceva timp pana sa produca ceva, chiar si cu comenzi. Retehnologizarea dureaza, dureaza si scolirea personalului.

      Si nu m-ar mira ca Spartanul sa piarda in fata C-295, despre care citeam ca e mai ieftin de exploatat, consuma mai putin si are mai multe ore intre reparatii.

  • Stiu ca o sa-mi iau ceva castane dar incrancenarea in sustinerea "industriei nationale" a fost si ea o cauza in situatia precara a dotarii aviatiei romanesti actuale. In rest doresc numai bine fabricii de la Craiova dar daca vine vorba de RoAF, merita mai mult decat IAR-99, fie el si XT.

    • Asta e tare.

      Cu ce anume am fi sustinut crancen industria nationala daca in 2007 am fi cumparat 48 de F-16 Blk25&52 ?

      • @Victor. Nu are nici o legatura F-16 cu ceea ce spuneam. Ma refeream la mentinerea unei "fabrici de avion" cu o cadenta de 1 avion pe an si ala mediocru. La 4 fabrici de avioane in Romania, chestie care depasea cu mult nevoile si posibilitatile tarii. S-a sustinut industria si s-a neglijat dotarea aviatiei sau aceasta a fost fortata sa aleaga produsele autohtone in dauna unora mai performante de pe piata internationala. Situatie care dureaza de cel putin 30-40 de ani. Si am ajuns aici unde suntem.

        • De 40 de ani luand in calcul perioada comunista.

          Perioada in care in linii mari sa facut cam ce se putea face pentru armata.

          Dupa 1990 ce se putea face inainte din multiple cauze nu mai era posibil si aici ai dreptate.

          Dupa 1990 trebuia facute o restructurare masiva a imensei industrii pe care am mostenito, sa incercam sa o privatizam cat mai repede, ce se putea vinde se putea vinde ce nu se putea vinde se inchidea si cu asta basta, ca sa pus batista pe tampal si am mers mai departe cu cancerul, a fost foarte nasol, si culmea tot acolo am ajuns, numai ca i-am omorat si pe aia care mai puteau fi salvati.

          Insa in zilele nostre, cu actualele programe de reformare ale Armatei, si alea ajustate si reajustate, numai industria de aparare nu vad sa fie de vina.

          Aici a fost o problema politica, o problema de dezechilibre bugetare ale Romaniei, o problema de prioritati in interiorul Sistemului National de Aparare.

          Ce vina are Avioane Craiova sau Moreni sau Cugir ca dupa 2004 sa ales praful de ce trebuia facut?

          Cu Avioane Craiova foarte probabil nu va exista alta solutie decat lichidarea fabricii, asta este, nu o sa moara nimeni, daca o sa se mai faca IAR-99/XT o sa se faca la Aerostar, daca or sa fie normali la cap or sa vanda Santierul Militar Mangalia catre Daewoo, daca nu asta e o sa il vanda la fier vechi, poate ca alte uzine din industria aeronautica, aparare sau in general inca ale statului or sa ajunga fier vechi, proiecte imobiliare si viata o sa mearga inainte, ca nu ne apucam sa facem colectie de fabrici si uzine, spatiul ala probabil ca este mai util sub forma de mall, business park sau blocuri decat sub forma de manufactura neostahanovista debitoare de repere contemporane cu gloria Beatlesilor.

          • @victor, cam asta voiam sa spun si eu. Cu un mic amendament, bazele directiei gresite s-au pus fix in perioada comunista in principal prin ambitia de a ne izola de ceilalti. Sunt de acord ca raul facut era deja destul de mare in anii '90 ca sa schimbam brusc lucrurile. Totusi, de exemplu daca fabrica aia de la Craiova ar fi fost rapid privatizata dupa '90 sau lasata sa se descurce in vreun fel singura (cu riscul reintoarcerii la L-39 ca aparat de antrenament - un avion care a ajuns intre timp suficient de ieftin si disponibil incat in tarile mai bogat esi-l permit persoane particulare), daca acelasi lucru s-ar fi facut si cu multe alte producatoare de "repere din vremea Beatlesilor" ca fix asta erau, probabil s-ar fi gasit bani si pentru un program ca Sniperul sau achizitia catorva F-16 sau chiar un leasing pentru Gripen. Poate am fi avut la updatat ca elicopter anti-tanc Mi-24 si nu Puma, poate am fi avut ca avion de atac la sol Su-25 sau Su-22 modernizat si nu IAR-93 sau Lancer B, samd, samd.

          • Sunt 100% de acord cu Stelian.Banii cheltuiti fara folos pe "dezvoltarea" ind. rom. de aparare au impietat grav asupra inzestrarii armatei:in loc de IAR-93,era mai bine Su-25,probabil azi era cuprins intr-un program de modernizare.De citit cartile lui Petre Opris asupra dotarii armatei, nu articole de propaganda:Puteti citi o replica data de I. Ionita lui N. Ceausescu despre cum (nu)stie ind. rom. sa faca casti militare,da,casti metalice ,iar noi vroiam inca exporturi .Importurile de MiG-ri si alte categorii de tehnica importanta au inceput sa fie reduse inca din perioada 1971-1975.

  • Si cu ce o sa mai face avioane? Ca au vandut mare parte din utilaje. Sau cat timp exista ciocane , flexuri nu ne temen de nimic ?

  • mare baza oricum nu puteti pune pe nici un politruc de la noi :)

    doamna primar a avut o initiativa legislativa care a facut-o remarcata, se chema Protocol for Internet Zone Decency Act (cu prescurtare, ca orice e cu "protocol" de pe net, P.I.Z.D.A., scuze de acronim dar nu eu l-am inventat)

    acuma ca isi doreste privatizare cu un investitor mare ca si primar - aia e clar, fabrica de avion de la Craiova AVIO e companie listata, are bilanturile publice - si e datoare peste tot, inclusiv la bugetele locale, poate doamna primar spera ca in modul asta sa incaseze taxele pe cladiri terenuri si cotele-parte care raman la bugetul local

    • A copiat si Olguta dupa "Communications Decency Act", un amendament propus in '96 si declarat neconstitutional de Curtea de Justitie din Philadelphia.
      Oricum, "acronimul cu pricina" a prins, dar initiativa legislativa nu a fost votata, deoarece ii discrima pe "gay" :)

Recent Posts

Hanwha Aerospace caută să obțină un sprijin mai extins în industria de apărare pentru modernizarea securității României

Hanwha Aerospace intenționează să înființeze în România un hub industrial pentru Europa, cu scopul de…

6 days ago

Acord de cooperare în domeniul apărării între România și Republica Coreea semnat, în premieră, la Seul

Ministrul apărării naționale, Angel Tîlvăr, a semnat marți, 23 aprilie, împreună cu omologul său coreean,…

6 days ago

Bulgaria ar putea aloca 2,5 procente din PIB către Ministerul Apărării

Parlamentul Bulgariei dezvate ambițiosul plan de creștere a bugetului Apărării la 2.5% din PIB. Ministrul…

2 weeks ago

Rostec lucrează la un nou sistem mobil aruncător de proiectile incendiare

În viitorul apropiar, promit cei de la Rostec, miltiarii ruși vor fi dotați cu un…

3 weeks ago

Posibilă dronă maritimă recuperată din apele teritoriale ale României

În cursul serii de joi, 4 aprilie, nava de căutare-salvare Artemis a Agenției Române de…

3 weeks ago

China va dezvolta avionul J-15 într-o versiune pentru război electronic

Televiziunea de stat chineză a anunțat recent că se lucrează la dezvoltarea avionului multirol de…

4 weeks ago