Rubrica asta curge greu. Cum mă plângeam în episodul de debut, vă mai amintiţi?
Ziceam aşa:
Am tras mult timp până să pornesc rubrica asta. Mi-e greu deseori să scriu şi în aproape doi ani şi jumătate de Resboiu, am abandonat multe articole pentru că în realitate nu sunt decât un cititor. Da, asta am rămas şi mai uşor mi-ar fi fost să întreb într-una pe la chioşcuri dacă au apărut revistele mele preferate, cele cu care m-am făcut mare, decât să scriu şi acum să încep o rubrică cu Aşi, cu acei cavaleri despre care îmi era drag să citesc.
Credeam că a trecut, dar mi-e în continuare la fel de greu să scriu despre Aşi. Am strâns din dinţi şi am zis să fac încă un pas, unul mărunt, poate-poate…
Aşa. Şi, pentru acest al doilea episod al rubricii Aşii Resboiului am zis să-l prezint pe cel despre care amintisem în episodul trecut, rusul Pyotr Nesterov, despre care tot acolo menţionasem:
Câteva luni mai târziu, pe 19 August, a devenit primul om din Europa care a sărit din avion cu paraşuta, iar la puţin timp după, pe 22 Septembrie 1913, Pegoud a fost declarat primul pilot din lume care a efectuat un looping, deşi cu doisprezece zile în urmă aceeaşi manevră fusese executată de pilotul militar rus Pyotr Nesterov la bordul unui avion Nieuport IV.
În articolul precedent, lipisem şi o poză cu Nesterov, un timbru comemorativ. Să-l revedem:
Fiul unui profesor care preda la Academia Militară, Pyotr Nesterov a avut o carieră scurtă dar a reuşit să rămână în istorie ca mulţi alţi frumoşi nebuni ai vremurilor de început în ale aviaţiei.
După ce a decis să urmeze o carieră de militar, în 1904 a părăsit şcoala militară din Nijni Novgorod şi s-a transferat la şcoala de artilerie, considerată una dintre cele mai bune în acea perioadă prin toate ţările, dat fiind faptul că la artilerie baza era matematica. Aşa erau vremurile şi la fel s-a întâmplat în toată harta, inclusiv la noi: ofiţeri şi subofiţeri de artilerie, cavalerie şi marină au intrat în aviaţie.
Sublocotentul Nesterov a servit în Brigada a 9-a Est Siberiană de Artilerie, la Vladivostok. Cu zborul în sânge însă, a proiectat şi construit un planor pe care l-a şi zburat.
În anul 1911, Nesterov a început cursurile de zbor şi a absolvit la data de 11 Octombrie 1912. După o scurtă perioadă de timp şi o nouă rundă de examene, s-a înrolat ca pilot militar în Forţele Aeriene Imperiale Ruse, înfiinţate în 1910.
A urmat realizarea în care credea şi pe care şi-o pregătise:
Astfel, pe 9 Septembrie 1913, a efectuat primul looping din istorie, la bordul unui monoplan Nieuport IV motorizat cu un Gnome de 70 cai putere, peste aerodromul Syretzk din apropierea Kievului, peste o mulţime de spectatori. Pentru această ispravă s-a ales în primă fază cu zece zile de arest pentru punerea în risc a unei proprietăţi a statului… pentru ca la scurt timp să fie înaintat la gradul de căpitan şi decorat cu o medalie.
După acest eveniment a început proiectarea unui avion monoplan cu aripile curbe pentru a stabili un record de viteză, însă Primul Război Mondial a început înainte ca Nesterov să îşi poată construi avionul:
Primul Război Mondial i-a dat ocazia lui Nesterov să-şi testeze practic şi teoriile de purtare a războiului aerian, pilotul rus fiind un adept al lansării controlate de bombe. Din păcate însă, pe 25 August 1914, zburând un avion monoplan Morane-Saulnier Type G, a interceptat un avion austriac de recunoaştere de tipul Albatros B.II…
Avioanele nu erau înarmate, dar viteazul Pyotr Nesterov a manevrat pentru a se apropia de aparatul de zbor inamic şi a deschis focul cu pistolul din dotare, încercând să nimerească echipajul austriac format din baronul Friedrich von Rosenthal ca observator şi pilotul Franu Malina, din FLIK 11. Din cauza manevrelor, gloanţele nu şi-au nimerit ţinta, iar Nesterov a încercat atunci o manevră îndrăzneaţă: a vrut să rupă deriva aeroplanului advers printr-o ciocnire a acestuia cu trenul de aterizare.
Din nefericire, a nimerit elicea avionului austriac şi ambele avioane s-au ciocnit în aer prăbuşindu-se. Au murit atunci atât bravul Nesterov, cât şi cei doi membri ai echipajului de pe Albastros.
Mai târziu, metoda ciocnirii a fost folosită de mai mulţi piloţi, iar în rusia a fost cunoscută sub numele de “taran” (ciocnire).
În onoarea lui Nesterov, Uniunea Sovietică a oferit trofeul Cupa Nesterov pentru cele mai bune echipaje de acrobaţie.
Acum, dacă probabil v-aţi gândit că l-am ales pentru acest episod pe Nesterov din cauză că a efectuat primul looping şi datorită faptului că a fost primul pilot din lume care a distrus un avion inamic prin metoda ciocnirii… sunteţi pe aproape. Doar pe aproape, pentru că adevăratul motiv al alegerii mele a fost altul.
Prima victorie aeriană este considerată cea în care pilotul francez Lois Quenault a doborât un avion inamic folosint gloanţe. Această victorie aeriană a fost consemnată pe data de 5 Octombrie 1914.
Rusul Pyotr Nesterov a doborât un avion inamic pe 25 August 1914…
copilotu ala “austriac” are nume cam romanesc…Franu Malina?…suna ca un nume romanesc putin gresit..
In perioada aia, tot ce se poate sa fi fost vreun transilvanean. Au mai fost cazuri in aviatia austro-ungara.
Numele pare a fi sloven.
Adica Nesterov asta a fost primul pilot kamikaze, sau mi se pare mie ?
Ti se pare .. 🙂
Este diferenta dintre pilotii kamikaze japonezi si pilotii cara faceau taranuri cu scopul de a dobori inamicul,incercind sa supravetuiasca impactul.
Este idolul lui Chuck Norris.
Au dat numele “Taran” si unui Tu160. Astia boteaza aeronavele cu nume si prenume ca pe persoane. Da erau niste frumosi nebuni. Pionieri dar cutezatori. Dar parca era unul care a-i intrecea pe toti la nebunie. Nu-mi amintesc numele da o sa caut. Asta agata de sus avionul advers cu o ancora!!!
Uite ca l-am gasit pe nebun. Kozakov!
“Aleksandr Kozakov experimented with dangling a “sea anchor” or grappling hook on a cable under his plane, but the hook was also fitted with an explosive device full of gun cotton. On 31 March 1915 he used this to attack an Albatros. Smirnov was a witness and described the incident, but Kozakov was the pilot. After he crash-landed, Kozakov explained, “The damned anchor got caught and was dangling under the bottom of the enemy plane, so I decided to strike across the upper surface of the Albatros with the undercarriage of my plane. I pushed the elevator down and collided. My landing gear folded up into my fuselage and then something blew up with a loud whistling noise. ”
Smirnov wrote: “They flew on for some minutes like this (connected), but then the German lost control and fell to earth like a sack, dragging Kozakov. Disaster seemed very near. Hardly 200 feet from the ground they seemed to disentangle: a miracle! (Kozakov) tore his machine out of the deadly downward course and landed rough but safely…His opponent…dived his nose into the ground. He became our prisoner.”
Kozakov’s Morane G sustained major damage, but he was OK”
Asta era curat nebun.