Pégoud decorat cu Croix de Guerre

Am tras mult timp până să pornesc rubrica asta. Mi-e greu deseori să scriu şi în aproape doi ani şi jumătate de Resboiu, am abandonat multe articole pentru că în realitate nu sunt decât un cititor. Da, asta am rămas şi mai uşor mi-ar fi fost să întreb într-una pe la chioşcuri dacă au apărut revistele mele preferate, cele cu care m-am făcut mare, decât să scriu şi acum să încep o rubrică cu Aşi, cu acei cavaleri despre care îmi era drag să citesc.

Pentru acest prim episod, l-am ales pe francezul Adolphe Celestin Pegoud şi veţi vedea de ce tocmai Pegoud a fost preferat pentru deschiderea rubricii, în faţa unor nume celebre.

Adevărul e că l-am uitat pe Pegoud…

Carte poştală germană dedicată lui Pegoud

După ce a servit în armata franceză din 1907 şi până pe data de 13 Februarie 1913, Adolphe Celestin Pegoud s-a îndrăgostit de aviaţie şi la 1 Martie 1913 a obţinut brevetul de pilot civil.

Câteva luni mai târziu, pe 19 August, a devenit primul om din Europa care a sărit din avion cu paraşuta, iar la puţin timp după, pe 22 Septembrie 1913, Pegoud a fost declarat primul pilot din lume care a efectuat un looping, deşi cu doisprezece zile în urmă aceeaşi manevră fusese executată de pilotul militar rus Pyotr Nesterov la bordul unui avion Nieuport IV.

Pyotr Nesterov, autorul adevărat al primului looping

Pegoud a fost o vreme instructor atât pentru piloţi francezi, cât şi pentru străini, însă imediat după isbucnirea Primului Război Mondial s-a oferit voluntar. A fost, desigur, acceptat rapid ca pilot cu experienţă şi repartizat într-o escadrilă de observaţie pentru a executat zboruri deasupra frontului şi a teritoriului controlat de inamic.

În ziua de 5 Februarie 1915, împreună cu mitraliorul cu care făcea echipaj, a fost creditat cu două avioane doborâte şi provocarea aterizării forţate a unui al treilea. Făcea parte din escadrila MF-25, iar pe răboj şi-a trecut un Taube şi două Aviatik C.

Pentru aceste succese, la data de 17 Frebruarie avea să fie decorat cu Médaille Militaire.

Într-o altă zi cu noroc, pe 3 Aprilie 1915, a reuşit să doboare încă două avioane germane: un biloc de un tip neidentificat şi un Aviatik C. Deja, zbura pe un avion Morane Saulnier monoloc dotat cu o mitralieră pe capota motorului care trăgea printre palele elicei după un sistem deflecţie a gloanţelor inventat de Roland Garros.

În luna Iulie, Adolphe Pegoud reuşeşte cea de-a şasea şi ultima sa victorie doborând încă un avion german Aviatik C.

În urma a mai multe acţiuni curajoase, pe 28 August a devenit Chevalier de la Légion d’Honneur.

La finalul lunii August însă, Pegoud este doborât la rândul său şi îşi pierde viaţa în timp ce ataca un avion inamic de recunoaştere. Culmea, pilotul german Kandulski îi fusese elev.

Din consideraţie pentru Adolphe Pegoud, echipajul care l-a doborât a lansat o coroană funerară deasupra liniilor franceze.

Adolphe Pegoud 1889 - 1915

De ce l-am ales pe Adolphe Pegaud pentru acest prim episod?

Pentru că termenul de As/”ace” a apărut în Primul Război Mondial, când presa franceză l-au descris pe Adolphe Pegoud ca “‘l’as“, adică Asul, după ce acesta a devenit primul pilot care a doborât cinci avioane germane. Spre deosebire de foarte pomenitul Roland Garros care a doborât numai trei, rămas însă celebru pentru invenţia sa.

Britanicii au fosolit o vreme expresia de “star-turns” pentru piloţii cu mai multe avioane doborâte, iar germanii le-au spus alor lor Überkanonen.

Aşadar, Adolphe Celestin Pegoud a fost primul As din istorie şi cu el am preferat să pornim rubrica permanentă Aşii Resboiului unde în fiecare seară de Luni vom publica articole dedicate luptătorilor cu multe victorii, fie ei aviatori, marinari, tanchişti sau infanterişti.

Surse:

The Aerodrome

Dieselpunks

Earlyaviators

Wikipedia