Shadow 600 UAV Romania, 2009

Shadow 600 UAV Romania, 2009

Da, ştim, vestea care urmează nu-i cu Umbra din poza de mai la deal.

Haideţi să vă zic pre-povestea: la mine în palat, atunci când nu trag la jugul unde sunt exploatat ca şi muritor de rând, zornăie tv-ul pe Digi şi ceva muzică pe youtube. Dacă nu îmi intră ştiri pe de-a stânga şi muzică pe de-a dreapta, nu mă pot concentra nici măcar să îmi leg şireturile.

Nu râdeţi, că de abia recent am aflat că nu am ceva la cap – cică sunt doar neatent. Aşa m-a liniştit o prietenă psiholog specializată în lucrul cu autişti, când i-am spus că scriu şi citesc de la trei ani, dar şireturile am învăţat să mi le fac fundă simplă abia pe la vreo zece ani. D-aia şi acum lucrez cu roboţi şi proiectez, dar încă n-am schimbat o priză…

Acum, că v-am mai completat o pagină din oracol, să trecem la povestea-veste.

Comandor Ion Staiculescu, ceremonia de prezenare a "Spartanului Pompier"

Comandor Ion Staiculescu, ceremonia de prezenare a “Spartanului Pompier”

Cum adică ce legătură are poza cu subiectul?

Păi, cum n-aveam poză cu UAV-ul… am zis să lipesc o poză cu reporterul de la Digi 24 care a realizat treaba de mi-a atras atenţia.

Iaca-l, în spatele microfonului ţinut de Adrian Bujoaică, bărbatul care mi-a fost camarad la Cursul pentru jurnalişti de război, unde a avut de înfruntat mult mai multe decât mine – Adrian fiind unul dintre jurnaliştii răpiţi într-unul din scenarii. Salutări Adrian!

Aşa. Acum, că am plasat o poză cât de cât pe subiectul real, să vedem ce ne prezantă Digi 24:

Primul avion militar fără pilot sută la sută românesc este gata să înceapă misiunile în sprijinul forţelor terestre.

Aparatul de zbor cântăreşte doar 5 kilograme, transmite în timp real imagini de la sol şi poate fi comandat de la o distanţă de peste 10 kilometri.

Prototipul aeronavei fără pilot a fost dezvoltat de câţiva ingineri, angajaţi în Ministerul Apărării.

Mini UAV-ul sau, în traducere populară, avionul fără pilot, este capabil să spioneze acţiunile inamice de la sol pe o rază mai mare de 10 kilometri. Este înălţat în aer şi poate fi coordonat de orice militar. Aparatul poate zbura la o înălțime de peste 1.500 de metri. În cele mai multe rânduri însă nu depășește 500, în cazuri reale. La sol are o comandă nu mai mare de dimensiunea unui rucsac.

Adrian Alexei, inginer: „Este pupitrul de comandă al avionului. În partea stângă se comandă avionul, se vede ce înregistrează camera video”.

În 2005 a debutat proiectul avionului spion românesc. Câţiva ingineri, angajaţi ai departamentului de armament din Ministerul Apărării, au reuşit după aproape 10 ani să construiască prototipul. Din aer, aparatul poate identifica, stoca şi transmite date filmate inclusiv cu o cameră cu infraroşu.

Adrian Alexei, inginer: „Poate fi folosit pentru supraveghere, monitorizarea diferitelor obiective de interes. Căi de comunicații, obiective statice”.

Marele avantaj al aparatului este că poate fi transportat, instalat şi ridicat de la sol în doar câteva minute. În cazul în care este identificat de inamic, poate ateriza pe orice fel de teren, cu ajutorul unei paraşute speciale. Aparatul a fost testat în teatrul de război din Afganistan, acolo unde a adus militarilor informaţii importante.

Costurile avionului şi sistemului de comandă şi ghidare nu depăşesc acum 30.000 de euro. Mult sub preţul aparatelor de spionaj de acelaşi calibru folosite în marile armate ale lumii. În România, costurile prototipului au fost suportate de Ministerul Apărării, doar că până acum niciun aparat nu a fost comandat.

Sursa: Digi 24

 – Iulian Iamandi –