INSTALAȚIA DE TESTARE A MOTORULUI EXECUTOR ESTE IN CONSTRUCȚIE
Instalația de testare a motorului Executor pentru rachetele din seria Haas și avionul IAR-111 este aproape de finalizare.
Echipa ARCA, a turnat 140 tone de beton armat care reprezintă structura de rezistență a instalației.
Aici se vor putea testa motoare rachetă cu combustibil lichid de până la 80 tone forță, instalația de testare ARCA fiind una dintre cele mai mari din Uniunea Europeană.
În perioada imediat următoare, instalația va fi echipată cu sisteme de alimentare a motorului și de răcire cu apă a pereților de beton. De asemenea, se vor monta în scurt timp și echipamentele de comandă și control ale motoarelor care vor fi testate.
„Prin această construcție, echipa ARCA demonstrează capabilitatea și dedicația pentru finalizarea programului motorului rachetă Executor. Mulțumim donatorilor, sponsorilor și membrilor echipei ARCA pentru efortul depus și pentru faptul că demonstrează zilnic că pentru ARCA nimic nu este imposibil.” Dumitru Popescu, Președinte ARCA
Despre ARCA
ARCA este o organizaţie non-profit al cărei obiectiv este explorarea şi colonizarea spaţiului cosmic.
Pentru atingerea acestor obiective, ARCA construieşte si lansează cele mai eficiente vehicule spaţiale din punct de vedere al costului. Folosim tehnologiile deja existente, intr-un mod inovativ, ceea ce permite accesul in spaţiul cosmic, pe scară largă, reducând la minim constrângerile financiare.
In 10 ani de activitate, noi am obţinut o experienţă unică în lume, utilizând cele mai mici bugete raportate la realizările proprii din domeniul aerospaţial. Pe lângă aceasta, avem capacitatea de a mobiliza sute de oameni, din diverse instituţii, civile si militare si a le coordona pentru atingerea obiectivelor propuse de ARCA.
Pentru a facilita accesul in spaţiul cosmic, am a creat o familie de rachete orbitale si un avion suborbital, având la baza tehnologii ieftine, sigure si accesibile.
Elementul central in atingerea obiectivelor este seria de motoare Executor, primul dintre ele având un raport tracţiune-greutate de 110, fiind al treilea motor din lume din acest punct de vedere. În acelaşi timp este cel mai ieftin motor dezvoltat vreodată pentru prima treapta a unui lansator orbital.
Un alt element care conduce la costul redus al rachetelor dezvoltate de ARCA sunt rezervoarele de combustibil realizate din materiale compozite, a căror masă, nealimentate, atinge doar 1,2% din masa de lansare. Şi in acest caz, performanţa vine la un preţ scăzut.
Pe lângă costul scăzut al tehnologiilor dezvoltate, ARCA realizează şi lansările vehiculelor proprii, ceea ce conduce, din nou, la economii importante.
Realizări
– Racheta Demonstrator 2B, echipată cu primul motor din lume, reutilizabil, din materiale compozite, care a fost lansată în 2004, de la Baza Forţelor Aeriene de la Capu Midia.
– Sistemul aerospaţial Stabilo, care a executat doua zboruri. Misiunea 1, lansată la o altitudine de 14.700 m, în stratosferă şi Misiunea 2 lansată în 2007 la o altitudine de 12.000 m, deasupra Mării Negre, cu sprijinul Forţelor Navale, Forţelor Aeriene şi al ROMATSA.
– Racheta suborbitală Helen, demonstrator tehnologic pentru competiţia Google Lunar X Prize, lansată la 1 octombrie, 2010, din largul Mării Negre, în cadrul Misiunii 4B, la altitudinea de 40 km.
Proiecte în lucru
– dezvoltarea rachetei orbitale Haas 2C, capabilă sa transporte 300 kg in orbita terestră joasă;
– dezvoltarea avionului supersonic de transport IAR-111 Excelsior;
– câştigarea competiţiei de astronautică robotică de 30 milioane $, Google Lunar X Prize;
– dezvoltarea rachetei orbitale Super Haas, capabilă să plaseze pe orbită sarcini utile de 2,5 tone.
– participarea în programul ExoMars al Agenției Spațiale Europene
Bun, deci se misca. Parea defunct proiectul pana mai acu ceva vreme. Sper ca or sa anunte data testelor ca sa mergem si noi sa ne uitam 🙂
In noiembrie incep lucrarile si tin pana in aprilie la anul….cel putin asa ziceau ei acum vreo 2 luni. Ce sa zic mai mult, bafta multa le urez! 🙂 E interesant de vazut cand va zbura pentru prima data avionul ala, odata ce au intarziat atat de mult timp proiectul la motor si nu numai. Din cate ziceau ei cand au facut public IAR 111 Excelsior(E 111), acum trebuia sa zboare deja. Vedem….
Interesant e si faptul ca testele trebuiau sa inceapa in poligonul de la Capu Midia, iar din poze pare a fii tot undeva in judetul Valcea….oare de ce!?
Pai fiind un test static nu cred ca e musai sa il faca la Capu Midia… Probabil cand or sa lanseze ceva rachete cu motorul ala atunci o sa cam trebuiasca mers acolo…
Avion supersonic de transport ?
Cine are nevoie de asa ceva !?
Hmmm aceasta racheta poate fi folosita si ca racheta militara cu raza medie sau… lunga, asa?
Aceste motoare sunt mari consumatori de combustibili. Pacat ca nu pot fi fokisite oe avioane de vanatoare ca…
Am o intrebare ptr. cei din domeniu:se poate ca un motor ptr. avion commercial sa fie reproiectat intr-unul ptr.avion de vanatoare?Cica s-ar fi intamplat cu Saab 37.Iranienii se “lupta”cu P&W JT8D-219,citesc undeva.
si romanii s-au “luptat” cu asta
S-a intamplat de exemplu si cu RR Spey folosit pe F4 ale britanicilor, care a fost “militarizat”
Difera cateva chestii (la turbofan) – din cauza “bypass ratio”, cat aer trece prin camera de combustie fata de cantitatea de aer care trece pe langa “bypass”
Un civil (mai corepct spus, avion de transport) are raportul asta mare gen 10:1, e mult mai eficient si mai silentios si mai fiabil – viteza si temperatura gazelor la ajutaj sunt mai mici decat la designul “militar” care e in general “low bypass ratio”
La unul cu raport mic, e zgomotos, insa poti sa ii pui postcombustie, poate propulsa un avion cu viteza mai mare (supersonic), e mai mic ca dimensiuni etc cam ce iti trebuie la un avion de vanatoare, dezavantajele fiind printre alte chestii, consumul specific mai mare, fiabilitate mai mica, temperatura mai ridicata, si ineficienta la viteze mici – din cauza asta avioanele militare decoleaza in general cu postcombustie
albert daca te uiti pe net, un motor militar de exe asta f414
http://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/systems/f414.htm
overall pressure ratio, thrust to weight ratio etc – toate sunt duble fata de JT8D-219
asta nu inseamna ca nu pot face iranienii avion cu el, exact ca si la viggen
Multumesc Paul.Uite aici anuntul despre noul avion? de vanatoare Saeqeh-2 si motorul sau.
http://www.youtube.com/watch?v=sHCGeCgTVFM