In plina partida de sah cu persanii, altfel renumiti pentru acest sport, americanii muta decisiv prin vecini anuntand belicosi cum ca au incheiat un contract cu Arabia Saudita in valoare de 30 de miliarde de dolari pentru vanzarea a 84 de bucati de avion F-15 si modernizarea altor 70 aflate deja in exploatarea sauditilor.
La baza, evident, stau superbele relatii dintre cele doua state si grija de care SUA o poarta unui aliat aflat intr-o zona atat de turbata si a carui securitate umple de dureri in cot un intreg Golf. Cu asa paza la conducta de petrol, o sa avem masini zburatoare cu baterii solare cand o cuceri Iranul Washingtonul.
Fortele Aeriene Regale sporesc astfel menajeria de zburatoare proprii care mai cuprinde Eurofighter Typhoon, Panavia Tornado si alte o suta si ceva de F-15-uri, diferite configuratii. De urmarit daca aceasta achizitie pune piedica unei alte trambitate achizitii de 72 de bucati de Eurofighter Typhoon.
De banii astia cumparau 400 de avioane Sukhoi 35 !
si ce sa faca cu ele ,sa tunda iarba de prin oaze
🙂 ))))))))) LOL, tare is curios de unde stie Romania Inedit preturile la Su 35 asa de aprofundat, de banii astia iti iei doar carcasa de Su 27 cu echipament dat jos de pe MIG 21 pensionate prin ’89 toamna……
Pai un Rusia a cumparat 64 de SU-35S cu 2 miliarde si jumatate de dolari, asa ca 400 de Sukhoi 35S costa 15,625 miliarde de dolari daca e cumparat de armata rusa si cu 15-35% mai mult daca este cumparat de alta tara .
Cand am scris 400 de bucati m-am gandit si la intretinere pentru mare parte din durata lor de viata .
info pentru ” Romania inedit”, am citit pe vpk.name, precum ca sint mari sanse ca tenderul din India sa cada, si sa inceapa din nou cu alte conditii si pret, in acest caz MiG 35 are sanse noi…, ca ar corespunde cel mai bine la preturi., iar indienii sint in cadere economica acum…
pai.. nu inteleg la ce pret le iese un F 15 din asta ca mie -mi iese cam mai scump ca un F 22 🙂
Cred ca au contract de memntenanta + piese de schimb + armament+ modernizarea celor 70 deja in dotare. Am citit pe http://www.ausairpower.net ca F-15 cu modernizari e echivalentul mai ieftin al lui Eurofighter.Sauditii astia cumpara armament de la toate partile,si americani, si rusi.Chiar nu isi face nimeni griji de secretele tehnologice?
mama frate pai cu inca 85 de bucati (banuiesc ca o sa fie toate SE) astia cred ca au a 2-a flota din lume de F15 (nu mai stiu cate are japonia). 70 de EF-uri – si mie imi pare asta o tara araba mult prea puternica – americanii astia au mai patit o treaba dasta interesanta cu un aliat arab (mare prietenie mare – aia atunci aveau pana si matrite de printat dolari, si faceau verzisori cand vroia pixu lor), aliat care prin 70 s-a gandit el mai bine sa le dea la mumu la infideli de americani. mie unul arabia saudita nu imi pare o tara foarte toleranta sau foarte occidentala, in ciuda aparentelor si a imaginii de fatada.
Scuze de intrebare,dar care tara araba a facut figuri in anii 70?
Cred ca se referea la aia care face si azi figuri … si care nu e araba.
este vorba despre Iran, iar mentiunea legata de tara araba este foarte corecta – viteza asta la postat. mea culpa. bafta
da, multumesc ,banuiesc eu ca intra si preturi pe armament s.a.m.d., Oricum eu admir F 15, desi este mai vechi ca Su 27 ca model, ultimile lui modernizari ma impresioneaza.E o platforma foarte reusita.
Mare parte a banilor se duce pe armamment ( 500 AIM-9X, 1000 AIM-120C7, Kituri LGB si GPS cu miile, 400 Harpoon Bk.2, 600 AGM-88 HARM), pe ansamblu…e o suma rezonabila…
Mie nu imi pare bine de cumparatura asta, Israelul cred ca injura si isi scuipa in san, daca vreodata Arabia Saudita schimba macazul au cu ce sa si-o traga cu evreii si astia in zona sunt cam singuri, dar e si vina lor ca s-au certat cu turcii, singura democratie islamica adevarata, pana la urma orice s-ar spuna Turcia este cu 200 de ani mai civilizata decat Arabia Saudita, Iordan, Siria, UAE si restul statelor din zona.
Nu as vrea sa ii vad pe israelieni cum fac fata unei flote de F 15 superioare si avand ca varf de lance 72 de Eurofighter Typhoon pilotate de mercenari ex RAF sau de ce nu ex Luftwaffe Deutschland, asa cum Etiopia si Eritrea au avut mercenari din spatiul ex sovietic asa pot si arabii sa faca rost de piloti buni de vanatoare ca ai lor sunt cam varza.
Desi Israelul are mult mai multe F 16 si F 15 adunate nu ii vad facand fata la Typhoon care in mod firesc o sa curete cerul de F 16 si F 15 inainte de venirea valului 2 de avioane specializate in strike de tip Tornado si F 15 E.
Pe termen scurt Iranul este/ va fi vizat de lovituri din partea vecinului, USA pare ca a gasit calea spre “casus beli” daca se bat arabii intre ei cu persanii USA poate veni sa faca pace ca si in Bosnia, e un scenariu posibil in urmatorii 5 ani.
Asteptam mutarea Iranului, ceva J 10 de la fratii ceainizi? sau o sa scoata si ei JF 17 Thunder impreuna cu China si Pakistanul?
Israelul nu are de ce să își facă griji,toate armele astea șmechere au coduri sursă iar în cazul în care arăboilor li se suie biogazul la cap toate sistemele Patriot,F-15,EF,devin doar niște mormare de fiare,unde mai pui că saudiții nici măcar nu sunt în stare să își întrețină avioanele,care vin la pachet cu tehnicieni..
Mie unul F-15 SA astea mi se par un fel de F-15 Lancerizate,nu au nimic extraordinar pe ele,în afară de radarul AESA în schimb un RCS de 15-20mp,rate de viraj foarte proste(16 grade rata susținută și 20 și un pic rata instant),astfel încât un Gripen de exemplu într-o luptă aeriană BVR sau apropiată dă de pământ fără prea mari probleme cu F-15SA ăsta,supercruise la fel nu are,este un fel de F-16 mai mare cară multe bombe pe o distanță mare dar atât.
ce te face sa crezi ca gripen da de pamant cu el,mai toti pilotii americani prefera f 15 in dauna f 16 in ciuda manevrabilitatii mai proaste,in principal datorita tractiunii ami bune .chestiile aste cu raza de viraj instant,sustinut sunt bune dar supraestimate de multi,in a evalua caracteristicile…de ce?pai multe din ele difera in functie de viteza altitudine,asta e putin standardizata ca unul sa-si faca o idee.e cam ,ca testul elanului…un ww golf la 65-90 km/h viteze intre care se executa poate fi mai bun decat un bmw m3,nu se poate spune acelasi lucru la peste 150 km/h.plus puterea mai mare a unui supervanator face posibila injstalarea de echipamente ce necesita o putere instalata mult mai mare(energie electrica)si mai multe,un intel i5 nu consuma la fel precum un intel atom ,ca sa fac o comparatie asa,plus software-ul unui vanator dedicat e mult mai compet ,ptr ca un multirol la acelasi computer,capacitate trebuie sa “lase loc “ptr sistemele de operare ale celorlalte arme
Pt că un Gripen are un RCS mult mai mic decât un F-15,respectiv 0,1mp pt Gripen și 15-20mp pt F-15,asta înseamnă ca Gripen-ul îl va vedea pe F-15 pe radar undeva de la 200 Km(radarul PS-05 de pe C/D nu cel AESA de pe E/F),în timp ce un F-15 cu radar AESA il va vedea pe Gripen de pe la 90-100 Km,dar aceasta este distanța de detecție nu și cea de urmărire a țintei sau cea de la care se poate dirija o rachetă către o țintă(mă refer la cazul în care se vor lupta un Gripen și un F-15 de capul lor,și nu susținute de un întreg sistem cu AWACS-uri,EA-18 etc),astfel încât până la a apuca F-15 să se apropie suficient și să tragă o rachetă AIM-120C(să spunem că ambele avioane ar folosi aceleași tipuri de rachete respectiv AMRAAM și AIM-9L/M),de la 50-60 Km Gripen deja a lansat o rachetă și poate păstra o distanță pentru ghidarea acesteia,astfel încât F-15 trebuie să facă pe dracu în patru să scape de rachetă,findui mai greu să se apuce să lanseze alte rachete,timp în care Gripen poate lansa un al doilea AMRAAM,de data aceasta de la o distanță mai mică decât primul,bine discuția este foarte relativă dar ideea de bază într-o luptă BVR este,vezi primul dobori primul.
Bun să spunem că se ajunge la un dog-fight,ambele au rachete AIM-9L/M cu un off-boresight de 40 grade,F-15 are avantajul unui mai bun raport tracțiune-greutate,deci accelerații mai bune,viteză ascensională poate ceva mai bună(ambele avioane se învârt în jurul valorii de 250 m/s),F-15 are o greutate mai mare care este o armă cu două tăișuri,pe de-o parte inerția îl face să vireze mai greu dar îl același timp dispune de mai multă energie potențială,dar Gripen are marele avantaj al ratelor superioare de viraj,să spunem că avem de-a face cu o situație clasică de dogfight,ambele avioane se îndreaptă unul către celălalt din față,datorită vitezelor mari lansarea rachetelor din această poziție are șanse mici de reușită,astfel încât trec unul pe lângă celălalt după care ambele vor încerca să întoarcă pt ași putea încadra adversarul,în această situație primul avion care va ajunge în poziția de lansare a rachetei va fi Gripen datorită acestor rate de viraj mai bune,atât în regim subsonic cât și supersonic(configurația delta-canard oferă performanțe supersonice net superioare față de cea cu aripa la 45 grade),binențeles că situații de luptă aeriană pot fi cate în lună și în stele,dar și aici primul care va ajunge în anvelopa de lansare a rachetei are șanse mai mari de victorie.
Nu spun că F-15 este un avion prost,dar este un avion depășit,RCS foarte mare care îl fac foarte vulnerabil în lupta BVR,manevrabilitate limitată,nu are posibilitatea de supercroazieră care în situația interceptării unor ținte care se deplasează în regim supersonic este nevoit să își folosească postcombustia cea ce le face foarte vulnerabile rachetelor ghidate în IR, pe de-o parte iar pe de altă parte cerințele constructive care i s-au cerut(cele de avion construit pt impunerea supremației aeriane la distanță),i-au limitat unele performanțe de manevrier față de alte avioane de vânătoare mai ușoare gen M2000,MiG-29,F-16 dar care nu puteau îndeplini misiunile pe care F-15 le putea realiza
eu zic sa luam putin “cu rezervare”,date afisate pe unele bloguri si wikipedia,15-20 m2 rcs la un f 15?pai ce e o caramida zburatoare?nici untu 95 bear cred ca are suprafata asta de reflexie cu toate elicele lui contrarotative.din cate stiu eu rcs-ul frontal al unui su 27 se invartea in jurul valorii de 3m si e cea mai mare dintre vanatori.uita-te la sectiunea frontala(aria)unui vanator si imagineaza-ti ca aceasta arie,supr e redusa cu ajutorul materialelor,vopselurilor,formei in unele cazuri ,caracteristici stealth s-au studiat si pe f 16 (dat fiind ca are cupola acoperita cu un strat fin de aur ,ce-i reduce amprenta,suprafata reflectanta)
Domne nuștiu,la un sărci pe goagăl F-15 RCS cam toate rezultatele se învârt în jurul valorii de 10-25mp,pentru F-15A/B/C/D/E,iar F-15SE ar trebuii să aibă un RCS de 0,1mp,bine poate aduc io în discuție numai valorile mari pe care le găsesc,posibil.
Su-27 are o semnătură radar de 20-25mp,cele mai recente însă Su-30SM,Su-35BM au un RCS de 1,5-2-3mp,avioane cărora li sa aplicat și lor un procedeu de diminuare a semnăturii radar,din câte cunosc cu exceptția F-15SE,celorlalte variante de F-15 nu li s-au adus acest gen de îmbunătățiri până acum,deșii nu contest să existe iar io habar să nu am.
http://daytonipms.com/Walks/F-15E/LowerFuseFront.jpg
http://daytonipms.com/Walks/F-15E/PortEngineIntake.jpg
http://f-15e.info/joomla/en/technology/avionics/73-sniper-xr-pod
poze cu rotoarele lui F-15 și cât de vizibile sunt acestea plus două derive,tablă solidă din anii 70 plus plus plus.
Aircraft radar cross section – Defense Technology & Military Forum
http://www.defencetalk.com › … › Air Force & Aviation – Traducir esta página
5 entradas – 3 autores – Última entrada: 26 Jul 2010
If an F-15 pilot picks up fighter radar on the RWR emitting from the F-15’s …. Pt is power transmitted, RCS is the radar cross section of the object, …
Boeing Unveils New Stealthy F-15 – Page 3 – 13 entradas – 8 Abr 2009
Boeing Unveils New Stealthy F-15 – Page 2 – 1 entrada – 19 Mar 2009…asta ca sa intelegi si tu putin cum e cu searci-ul
cum ai spus aduci in discutie valorile mari,f 15 care le vor vinde nu sunt nici a,b ca nu sunt la mana a doua…daca e sa compari ,compari gripen care se fabrica in actualitate cu f 15 ce se fabrica in actualitate si eu am spus sa iei “cu rezervare” anumite date scrise pe net,nu cred ca un avion care are una din cele mai bune rate de victorii bvr sa fie cel mai prost la acest capitol,daca te uiti cu atentie la datele puse pe acolo e de la iluminare de avioane gen awacs,oricum si asa eu nu le cred fiabile,dar presupunand ca da ,nu e de acelasi tip un radar de pe awacs cu unul de pe un fighter,nu ilumineaza de aceeasii forma
Dar am o intrehare…ei fac parte din programul international de achizitie a JSF-ului american?
cred ca nu.,
Nu!
nu
Cred ca arabii fac aceasta achizitie strict politic.Poate ca americanii au conditionat o viitoare cooperare militara de cumpararea acestor aparate.Personal as fi mers mai departe pe Eurofighter, insa transa 3.
Si eu cred ca este o cumparatura politica!
Cred ca Eurofighter transa 3 era o alegere mult mai buna, mai ales ca englezii le fac si o uzina de motoare in Arabia Saudita, ca offset .