Antonov An-12 este un avion de transport cu patru motoare care a fost proiectat în Uniunea Sovietica. Cvadrimotorul a decolat pentru prima dată în ziua de 16 Decembrie a anului 1957. Era noastră.
La cârma dolofanei paseri sovietice s-a aflat căpitanul Yakov I. Vernikov. Nu îl știți…
Doișpele este versiunea de transport militar al civilului An-10, care la rândul său este derivat din An-8.
Timp de treizeci de ani An-12 a fost principalul camion aerian pentru echipamente militare și la fel de principal în rolul de autobuz zburător pentru parașutiștii militari.
În rolurile astea mai puțin glorioase, Antonovul An-12 a jucat un rol important în sprijinul operațiilor militare sovietice pe toată planeta.
Spre deosebire de An-10, An-12 are partea din spate a fuselajului diferită. Aduce foarte bine cu cel al avionului An-8, dar cu o turelă înarmată cu două tunuri automate Afansayev-Makarov AM-23 calibrul 23 de milimetri și un radar.
Echipajul lui An-12 este format dintr-un pilot, un copilot, un inginer de bord, un operator radio/radar, un navigator și un tunar.
Producția avionului An-12 s-a încheiat după șaisprezece ani, fix în anul 1973 și a totalizat 1248 de bucăți.
Dupe ce muncitorii sovietici s-au oprit din construit An-uri 12, muncitorii chinezi constructori de avioane au dus mai departe activitatea, sub licență – deși relațiile bilaterale sovieto-chineze s-au deteriorat înainte ca primul chinezesc An-12 de serie să zboare.
Hai, să fim cinstiți și să spunem răspicat: compania chineză Xi’an a făcut inginerie inversă la An-12 și a rezultat avionul de transport Xian Y-8, care a efectuat zborul de debut în luna Decembrie a anului 1974. Adică la șaptișpe ani de la primul zbor al lui An-12 în original.
La exterior, diferențele vizuale între An-12 și Y-8 sunt nasul și turela – varianta chinezească folosind nasul bombardierului H-6, construit tot la fabrica Xi’an.
Variante mai recente ale aeronavei Y-8 au un nas reproiectat, cu cupola navigatorului eliminată și un fuselaj posterior fără turelă. De asemenea, elicele cu patru pale au fost înlocuite cu altele cu șase pale din material compozit.
Chinezii au dezvoltat pe baza avionului Y-8 versiuni destinate unor misiuni speciale: avertizare aeriană timpurie, război electronic, SIGINT, vântoare de submarine.
La mulțean An-12!
Iulian Iamandi
Leave A Comment