Airbus A310
Romania se pregateste sa cumpere un Air Force One pentru presedinte si premier. Comisia de achizitie ar putea sa aleaga unul dintre cele doua avioane Airbus A310 din flota Tarom.
Aeronava este de pasageri, iar dupa reconfigurare ar urma sa aiba comunicatii speciale, un loc de odihna pentru presedinte, cabina de dus, dar si un rezervor mai mare.
Romania este tot mai aproape sa cumpere un avion special pentru presedinte si premier. Exista chiar si o comisia tehnica din care fac parte ministrii transporturilor, apararii si afacerilor interne.
Surse apropiate comisiei spun ca una dintre variantele luate in calcul este un avion din flota Tarom. Este vorba de Airbus A310 din 1990, care are peste 200 de locuri si o viteza de croaziera de aproape 900 de kilometri la ora. Poate zbura la o altitudine de 11 mii de metri, iar autonomia ii permite sa ajunga de la Bucuresti la New York sau Beijing.
Dan Costescu, ministrul transporturilor presedintele Comisiei de achizitie: “Avioanele prezidentiale nu pot avioane de vanatoare, nici jumbo jet, au un anumit specific si o metoda de organizare. Practic, nu sunt prea multe de facut. nu numarul de locuri este important, ci aranjamentul, lucrarile de siguranta, lucrari de protectie de transmisiuni si cele de transport din personalul presedintelui. ”
Aeronava ar urma sa aiba un spatiu de odihna pentru presedinte, dotat cu dus in cazul unor zboruri de lunga durata. Foarte importante sunt si comunicatiile speciale, prin satelit, obligatoriu securizate. In avion ar urma sa incapa 80 de persoane, iar ca sa poata ajunge la destinatii indepartate va avea un rezervor suplimentar.
Avionul de la Tarom nu este singura varianta pe care o studiaza acum comisia tehnica. Un raport complet va fi inaintat administratiei prezidentiale. Palatul Cotroceni va decide bugetul si ce aeronava i se potriveste.”
Achizitia, dar si reconfigurarea aeronavei ar putea costa potrivit unor estimari cel putin 10 milioane de euro. Romania nu mai are un avion prezidential din 2010.
Pana atunci oficialii au folosit un Boeing 707, configurat VIP si cumparat de Nicolae Ceausescu. Dar, pentru ca nu mai respecta normele de zgomot si nu mai era primit pe marile aeroporturi, a fost vandut unei companii care l-a folosit la transportarea carburantilor pentru armata americana.
sursa: stirileprotv.ro
Veste buna pana la urma, cu conditia ca Tarom sa se decida cum sa investeasca banii intr-o flota mai noua de avioane.
Inca se mai zboara cu 737-300 vechi de 22 de ani……
Cu iohanis si ciolos parca vad un contract cu dedicatie catre Airbus
Pt Tarom exista doar 2 solutii realiste, privatizarea cu conditia pastrarii numelui si a bazei de operatiuni in Romania sau desfintarea.
A doua mi se pare mai realista, au disparut Pan Am, TWA si pamantul a continuat sa se invarta.
Tot asa cum in Ungaria a disparut Malev si a proliferat Wizz Air tot asa in Romamia daca dispare Tarom si o sa prolifereze Blue Air, mare lucru nu se pierde.
Daca va ramane de stat, Tarom poate sa aiba B787&A320neo care sa zboare cu kerosen gratuit ca tot o sa merga pe pierderi.
Daca te uite pe date https://en.wikipedia.org/wiki/TAROM se pare ca se redreseaza. Load factor 68% e bunicel, pierderi mai mici, calatori mai multi si mai putine avioane. Banuiesc ca anu` asta o sa iasa aproape de 0 avand in vedere costurile mai mici cu carburantul, dar ceea ce ar trebuii sa ii indemene spre curse lungi unde se castiga mai bine.
Daca mai restrange din birourile de ticketing din Europa ar mai face ceva economii, iar niste avioane mai noi si/sau vanzarea celor nefolosite ar aduce compania pe plus.
Da-mi voie sa fiu extrem de reticent ca statul poate sa administreze orice fel de afacere, indiferent cat de favorabile ar fi conditiile din piata.
Iar daca statul nu este capabil sa administreze o afacere lucrul asta nu se rasfrangen doar asupra afacerii aleia cum se intampla cu o afacere privata.
Statul imediat isi exporta problemele, cei care sunt competitivi si platesc taxe/impozite ajung in final sa fie ei penalizati pt tampeniile pe care le fac altii, prin taxe mai mari, inflatie etc.
Sa restrangi statul, inclusiv prin inchiderea/privatizarea ultimelor pozitii din economie inseamna in fond sa ii dai mai putine mijloace de a face rau.
Lucrul asta este valabil cu toate statele, incepand cu SUA si Marea Britanie.
Pai administratoru` e privat …
Nea Christian Edouard Heinzmann…
Si stapanul de stat 😛
@Victor, crezi ca pastrarea numelui Tarom este atat de important daca se privatizeaza?
Cine este Tarom pe piata mondiala a transporturilor aeriene, cine stie de aceasta.companie in afara de romani ? Raspunsul e nimeni.
@Victor, crezi ca pastrarea numelui Tarom este atat de important daca se privatizeaza?
Cine este Tarom pe piata mondiala a transporturilor aeriene, cine stie de aceasta.companie in afara de romani ? Raspunsul e nimeni.
Președenția are opțiuni semnificativ mai bune, infinit mai funcționale decât preluarea unei ragalii scumpe și la capăt de viață, ragalie care va înghiți fonduri importante pt a fi utilizabilă. Întreținerea e deja un coșmar.
În fine, ideea e să „ajute” Tarom, deși nu acesta e ajutorul de care are nevoie…
Tarom are aproape toate non-atuurile, am convingerea că e extrem de greu de refacere a companiei în condițiile date. Piața pe care activează e foarte foarte competitivă. Îngrijorător că față de 1990-2005, acum concurează (din poziție defavorabilă!) nu doar cu tradiționalele linii/firme, ci și cu companiile low-cost… vezi Wizz – lider de piață pe RO. Costurile total scăpate de sub control, dar mai rău, greu de restructurat. Nepotismele consumă esența afacerii și o falimentează, de facto, de peste 20 de ani. Procedurile și procesele sunt opusul optimizării. Dacă mă gândesc că merge cu cash-flow negativ și permanent pe pierderi, chiar când cel mai important cost (input) combustibilul e în minime multi-deceniale. Că flota, amortizată de mult (teoretic), e gaură negră și nu doar cu mentenanța… mă gândesc cât ar trebui să mă plătească statul ca să preiau compania (privatizare) sau ce muncă de sisif este în cadrul mandatului de restructurare (ca șef mandatat s-o refac). Nu că n-are active valoroase sau potențial, dar firma nu poate genera altceva decât pierderi deocamdată.
Evident, o ruptura second-hand veche de 25 ani. Ce altceva sa cumpere ? Asta e trendul in RO..
Nr. de pasageri a crescut,nr. angajati s-a redus,totusi compania din 2008 intra pe deficit.Cred ca se platesc niste rate restante la achizitii.
Care achizitii?
Pana in 2007 excedent buget nr. avioane 22,iar in 2008 deficit si nr avioane 24.Ei atunci a aparut pct. de inflexiune,ce s-a luat?!
Daca te uiti bine, in 2009 avioanele au zburat jumatate goale. Asta se pune pe seama unei proaste coordinari, a numarului mare de avioane, a claselor de avioane diferite, mai ales din prisma contractului politic pt Airbus 318. Apoi cat timp au stat A310 nefolosite? in loc sa aduca bani au pierdut…
Legat de avionul asta, in momentul actual este o greseala ca Romania sa cheltuiesca intre 10-20 mil euro pt un avion care sa plimbe cativa gorobeti cu impresii in cap.
In principiu este bine sa ai un avion oficial sau chiar o mica flota, dar in situatia nostra este o mare tampenie.
De 10-20 milioane euro se pot face atatea chestii in armata(cel mai probabil din banii armatei o sa fie cumparat), iei de ex cateva sisteme Mistral 3 care sunt mult mai utile.
Tot la capitolul „mofturi” pt demnitari vad ca este licitatie mare la SPP pt cumpararea a peste 120 de masini.
O analiza interesanta este aici..
http://www.autoexpert.ro/spp-cheltuie-15-milioane-de-lei-pe-masini-de-lux/
..dupa cum pare criteriile sunt facute in asa fel incat sa se incadreze in general masini germane, sau numai anumite masini germane.
Parcul auto al SPP are nevoie de o intinerire, ultimele achizitii au fost facute in 2007.
Dar intr-o mare masura ce vor sa cumpere mi se pare o aruncare de bani pe fereastra.
Se vrea cumpararea a 8 limuzine de lux(Mercedes S500&BMW 750 ar fi cam singurele care s-ar incadra), cu preturi cam de 120 mii euro bucata si 4 SUV-uri cu motoare V8 pe benzina de peste 450 CP, adica masini pe la 80-100 mii euro bucata, si unele si altele pt transportul efectiv al demnitarilor.
Cred ca mai degraba s-ar cumpara 2-3-4 masini blindate(standardul B6/7), decat o multime de masini de fite care ofera cam nicio protectie serioasa, cele mai noi masini blindate ale SPP au 12 ani vechime.
La un buget de 1,25 mil euro cam cat ar costa masinile de transport demnitari cred ca s-ar puptea cumpara 2 masini blindate(care costa intre 300 si 500 mii euro), si cateva sedanuri premium neblindate cu motoare de 2-3L.
Pt masini de escorta observ ca se vrea cumpararea a 30 de sedanuri 4×4 cu motoare de peste 300 CP(cerinte unde s-ar incadra doar BMW 535xi si Audi A6 3.0TFSI), si 16 SUV-uri, unde nu poate castiga decat VW Touareg.
Preturile pt sedanuri sunt cam de 58 mii euro bucata iar pt SUV-uri cam de 48 mii euro bucata, masini foarte bune.
Dar vad ca se ignora poate cea mai potrivita(raport pret-calitate), masina pt misiuni de genul aceste care este disponibila in Romania, respectiv Toyota Land Cruiser Prado.
Pt misiuni de escorta vad ca tipul acesta de masina este folosit in Israel, Daghestan, Kenya, Nigeria, Pakistan este folosita de ONU samd.
Pretul este usor mai mic decat al unui sedan german cu tractiune intregrala si motor de 300 CP, este adevarata nu este la fel de bun un Land Cruiser decat un seria 5 la condus agresiv, intoarceri in J samd.
Dar din cate observ pt escorta liderilor cu adevarat vizati sunt folosite masini de teren si nu sedanuri, in coloana oficiala a lui Obama sunt folosite Chevrolet-uri Suburban, in a lui Putin Mercedes G, in Columbia Toyota Land Cruiser 200, in UK sunt folosite Range Rovere, in Turcia GMC Yukon, in Ucraina, Mergedel GL samd.
Asa incat cred ca ar fi mai potrivita achizitia unui numar de Land Cruisere in locul mixului de sedanuri/SUV-uri germane.
Sunt masini ceva mai ieftine, cu un spatiu interior mai mare si mai inalte care permit pozitii mai bune de tragere, iar in porbagaj este posibila si instalarea unui well gunner care sa permita apararea convoiului in spate.
Eventual se mai cumpara un numar redus de sedanuri ieftine pt escorta unor tinte mai putin vizate.
Si mai observ un lucru, la noi coloanele oficiale, in special cea prezidentiala este destul de mare si ostentativa, lucru care nu se prea pupa cu atitudinea ultimilor 2 transportati cu aceasta, unu care ba se urca el la volan matol fiind, altu ba se da democrat si baga o fuga la terenul de tenis si din coloana de 6-7-8-9 masini se duce doar cu 2, raportat la tarile din regiune presedintele Romaniei dispune de cea mai mare coloana oficiala, si totusi nu se foloseste o masina blindata cea ce face cam inutile toata desfasurarea de forte in cazul unor atacuri gen Georgia 1998 atunci cand asupra Mercedesului lui Sevarnadze s-a tras cu proiectile antitanc sau atentatele din Pakistan cu masini capcana din 2003-2004 impotriva lui Musharaf.
Spre comparatie aste e coloana oficiala a lui Iohannis, 6 masini.
https://www.youtube.com/watch?v=PJdIH3XPTkw
Asta e coloana oficiala a zapacitului de Tsipras, 3 masini+2 motociclete
http://www.gettyimages.com/detail/video/news-footage/480947102
Presedintele Serbiei, 3 masini
http://thumb101.shutterstock.com/display_pic_with_logo/1473083/164287517/stock-photo-belgrade-serbia-circa-march-convoy-of-protected-vehicles-arrives-at-presidential-building-164287517.jpg
Coloana oficiala a Primului Ministru bulgar care se chinuie sa depaseasca un castravetar neascultator, 3 masini
https://www.youtube.com/watch?v=40ti1OtvWc0
Cortegiul oficial de la fratii moldoveni este de 3-4 masini, o poza mai veche
http://media.publika.md/md/image/201311/w460/dsc_2394_1600x1200_0_12733200.jpg
In cazul nostru cred ca ar fi utila o restrangere a convoiului prezintential(care este cel mai mare), la masina oficiala(preferabil blindata), 2 masini de escorta eventua 1-2 masini de politie, deci o reducere la 3-5 vehicule fata de 6-9 cat sunt folosite in prezent.
Putem face economii crancene,calcule minutioase,dar ti se pare normal ca un avion de vanatoare sa coste 1,5 t aur?
Da la ce le trebuie avion? Trebuie sa mearga pana la bruxelles sa le zica ce sa faca? Nu mai bine le trimit instructiunile in plic?
Si eu cand ma duc la sefu sa vorbesc cu el conversatia consta in: sigur, da asa e, aveti dreptate, da, da…..
La ce ne trebuie un avion asa mare pt presedientie?
Un privat de 20 locuri era bun nu credeti?
Recomand cu caldura un Tupolev Tu-154. Ar fi mana ce.reasca. Si un zbor ………. Bucuresti – Smolensk fara retur.
Subscriu si eu