Experţii încă nu reuşesc să ajungă la aceeaşi culoare atunci când trebuie să aleagă între elicopter şi avion ca fiind cea mai potrivită aeronavă de luptă pentru misiuni de tip COIN, drept pentru care am să evit concluziile.
Nu-i rău, zic privind în primul rând cu invidie la avionul brazilian care ar fi o alegere excelentă ca şi înlocuitor al bătrânelor Yak-52 ale SAFA Boboc, dar şi un supliment mai ieftin însă modern şi foarte capabil pe lângă IAR-99 Şoim şi viitorul produs care va rezulta din programul IAR-DT.
În ceea ce ne priveşte, nu mă gândesc la capabilităţile de contra-insurgenţă ce ar putea fi adăugate Armatei României în cazul unui eventual program de achiziţie de Tucano şi Super Tucano.
La noi, baza pentru misiuni COIN şi IW (Irregular Warfare) o constituie forţele speciale şi de cercetare (nu mă trageţi de mânecă, Cc pot şi trebuie să redevină nu doar ce au fost ci chiar mai mult decât atât). Nu-l văd pe A-29 în joc, mult mai necesar fiindu-ne un Spartan dedicat sprijinului forţelor speciale, un MC-27J Praetorian.
Extrapolând la un nivel superior, A-29 Super Tucano ar fi excelent ca şi aport în misiuni de tip CSAR.
În urma observării câtorva exerciţii demonstrative de recuperare a unui pilot doborât în zonă ostilă, am remarcat carenţe în situaţia din prezent:
– Avioanele supersonice de vânătoare-bombardament MiG-21 LanceR C, nu dispun de o rezervă de combustibil care să le permită rămânerea un timp îndelungat deasupra obiectivului cu ori fără angajarea luptei aeriene cu avioane sau elicoptere adverse;
Acest aspect urmează să fie rezolvat prin operaţionalizarea primei escadrile de avioane multirol F-16.
– Avioanele subsonice de şcoală şi antrenament reactiv avansat IAR-99 Şoim nu dispun de protecţie prin blindaj care să îi permită intervenţii de tip CAS deasupra unei zone fierbinţi.
În cazul misiunii de recuperare a unui pilot doborât într-o zonă ostilă, prezenţa avioanelor A-29 Super Tucano ar permite atât atacul la sol la joasă altitudine cu şanse mai mari de supravieţuire datorate protecţiei prin armură kevlar, dar şi angajarea elicopterelor inamice cu mitralierele de bord, tunurile din consolele acroşate sau rachete aer-aer.
De asemenea, A-29 ar suplimenta puterea de foc de pe elicopterele Puma Socat implicate în misiune.
Mai e mult până departe, isn’t so?
Ah, era şi o ştire pe aici pe undeva, dar în dulcele stil clasic am sucit-o la coadă:
Vestea care mi-a atras atenţia anunţă că 30 de piloţi afgani se vor pregăti în SUA pe avioane uşoare de sprijin aerian tip A-29 Super Tucano în cadrul Moody AFB Valdosta, Georgia.
Pregătirea piloţilor şi tehnicilor afgani se va face cu 81st Flight Squadron care va fi activată în acest scop.
Instruirea afganilor va fi monitorizată de 14th Flying Training Wing, unitate ce va pregăti nouă tehnici afgani pe avioane A-29 Super Tucano.
Ofiţerul de presă al Wing-ului 14 a declarat pentru The Local Dispatch că afganii beneficiază de pregătire pentru a ajuta la protejarea ţării lor.
Conform aceluiaşi oficial american, factura pentru misiunile de antrenament va fi achitată de către Departamentul american al Apărării.
Pregătirea militarilor afgani va începe de luna viitoare şi se va finaliza în anul 2018.
Forţele Aeriene Afgane urmează să fie dotate cu 20 de avioane A-29 Super Tucano destinate sprijinului aerian, acestea urmând să înlocuiască elicopterele de atac Mi-35 fabricate în Rusia, elicoptere a căror resursă de viaţă va expira în Ianuarie 2016.
Avioanele vor fi utilizate pentru pregătirea a 30 de piloţi şi 90 tehnici afgani ca şi parte a solicitării ISAF (International Security Assiystance Force) pentru pregătirea în afara Afganistanului.
Statele Unite ale Americii au recepţionat primul avion A-29 de la Sierra Nevada Corp şi Embraer, în cadrul programului Light Air Support (LAS) pe 26 Septembrie 2014.
Britanicii au cheltuit 126 milioane de lire pe 130 de Tucano (cu o optiune de inca 15) fabricate la Belfast de Short Brothers.
“For the price of one Eurofighter we could have a squadron of Super Tucanos. They can carry the same ordnance as a Harrier, with its loud bang, but unlike the Harrier, which can be over the battlefield for no more than 20 minutes, Tucanos can loiter overhead for hours on end, ready for use in a ground attack at a moment’s notice.”
… potrivit unei dezbateri in Camera Comunelor din octombrie 2007.
Eu vad in Super Tucano un A-1 Skyrider modern.
Apropos de Harrier, sunt multe voci la americani care pun problema capabilitatii CAS a F-35 in varianta pentru Marines si se arata cu degetul catre un OV-10 Super Bronco actualizat si capabil sa opereze de la bordul purtatoarelor de aviatie, iar de ceva vreme A-29 rasare si ca solutie pentru carenta asta.
Mai curand se uita la un MV-22. OV-10 este un “lightweight” in termeni de sarcina pe care a putea sa o aiba. Deja se fac experimente cu MV-22 (Griffin si APKWS) si probabil USMC va ajunge la o solutie bazata pe aceasta platforma.
Afganii nu au Mi 35 ,ci Mi 24 ,un tank killer combinat cu transportor trupe-8 militari echipati de lupta.Au si o flota ,daca imi aduc bine aminte de 21 de spartane.29 este pentru antrenament cum e la noi la boboc iakul.Pe spartan exista kituri container pentru diferite destinatii care se pot monta in functie de nevoi.Daca esti atent la foto se vede tunul prin trapa laterala deschisa pe jumatate.Pentru csar e nevoie de cel putin doua elicoptere unul recovery unul support ,nu se combina fixed cu rotary wings.principiul e body team pe viteze.Un fixed wing vine doar in combinatia 2 plus 1.
Cred ca inteleg la ce te referi.
Afganii au Mi-24 de la cehi, denumire generica de export Mi-35. De ceva timp, tot generic, variantele derivate cu imbunatatiri majore si mai ales moderne exportate sunt cunoscute ca Mi-35.
A-29 insa este si pentru misiuni de lupta, monoloc sau biloc, hellicopter killer sau COIN folosit impotriva traficantilor de droguri dar si a gherilelor (FARC, de exemplu). La asta ma refeream ca si varianta pentru lupta, nu doar de antrenament.
Premierul nostru a folosit un Spartan cu kit VIP, dar mai exista si altele. Prin poza cu tunul de 30 am intentionat sa evidentez una dintre capabilitatile variantei MC.
In diferite ocazii am observat cate ceva din CSAR si MEDEVAC si ai dreptate, se lucreaza dupa viteze: 2 SOCAT au curatat, apoi au desantat, dupa care a aparut elicopterul MEDEVAC si a fost evacuat pilotul ranit; deasupra protectia era asigurata de alta echipa, formata din Lancer-e, sau Soimi.
Am sa dezvolt in viitorul (sper) apropiat ce mai mult am gandit decat am scris, legat de A-29 si avantajele pe care le-ar aduce in misiunile CSAR (desigur, independent sau in echipa cu un alt A-29). Are sa fie ceva mai mult de lucru pentru JTAC-ul imaginar, dar nu cu mult mai mult.
Vedem ce iese, daca ar avea plusuri doar in mintea mea sau daca intr-adevar ar prinde bine.
Eu de mult ziceam de inlocuirea Iak-ului cu un avion a carui ora de zbor sa fie la un pret semnificativ scazut, dar imi sareau in cap unii ca Iak-urile sunt bune. Bune pt acrobatie, pt zboruri de agreement sau muzee. In schimb un avion usor gen Diamond ar permite mai multe ore de zbor. In schimb as pune in sarcina viitoarei variante IAR-99 misiunile COIN numai in cazul inlocuirii motorului cu unul mai eficient precum si realizarea unei armuri din materiale composite.
https://www.youtube.com/watch?v=_CvWJVtEkUE de pe la minutul 8:00, se poate vedeam cum isi exploateaza afganii paserile.
Discutia ref la utilizarea avioanelor sau elicopterelor in misiuni COIN si CAS e una vasta si trebuie invatate cateva lectii din ultimele conflicte: estul Ucrainei unde rebelii au facut interdictie aeriana cu MANPAD-uri, Irak / Syria vezi F-16doborat de IS cand executa misiuni CAS tot cu un MANPAD … Parerea mea este ca aici viitorul apartine dronelor , poate nu au flexibilitatea unui avion pilotat dar macar nu risti sa pierzi piloti in care ai investit foarte mult. Cred ca rolul CAS al avionului sau elicopterului s-a terminat tot in Afganistan in anii 80 cand mujahedinii au primit Stinger iar acum doar se confirma in estul Ucrainei si in Irak. Ce au reusit americanii cu A10 in Golf a fost bafta pura in sensul ca armata irakiana a fost prea speriata sa-si foloseasca MANPAD-urile sau nu au avut o strategie in acest sens. Si cireasa de pe tort daca va amintiti decizia americanilor de a nu trimite Apache in Kosovo … oare de ce? O drona este mult mai ieftina decat orice avion, poate fi blindata suficient, poate compensa lipsa incarcaturii prin numar, nu pericliteaza vietile pilotilor, sunt mult mai greu de detectat, etc.
Un Spartan cu tun in orice rol este doar o gluma proasta … bani aruncati aiurea.
In misiunile CSAR nu te poti lipsi de elicoptere dar e deja un risc asumat sa fii asteptat de baietii rai cu MANPAD-uri si sa ai mai mult de pierdut. Singura solutie sunt tot dronele si aici cu care sa securizezi o zona cat mai larga, poti sa ai detectie termala pe ele si sa vezi orice pinguin ascuns in tufis cu o teava …
Dar asta e doar umila mea parere…
Subscriu.Totul este insa sa ai o drona a carui control nu poate fi preluat de inamic si apoi sa o foloseasca impotriva ta.Cunoastem cu totii situatia de acum 2 ani cand iranienii au preluat controlul unei drone americane si au capturat-o, folosind aceasta drona de model pentru dronele construite in prezent de iranieni si probabil de chinezi si rusi care cu siguranta au studiat si ei drona americana.
Si totusi desi exista lansatoare portabile AT care fac praf un TAB sau MLI totusi nu s-a renuntat la TAB-uri sau MLI-uri .Pana la urma cred totusi ca elicopterul de asalt pilotat de om va fi utilizat in continuare, folosindu-se anumite dotari si proceduri care vor avea in atentie amenintarile generate de lansatoarele portabile AA in genul Stinger sau Igla.
Foarte corecta remarca dar … vorbim de infanterie or stim ca orice razboi se castiga doar cu trupe in teren (a se vedea ce zic amercanii de eficienta bombardamentelor impotriva IS) si pe de alta parte pe un TAB / MLI poti sa pui destul blindaj (compozit, ERA, NERA, activ gen Trophy, etc.) ca sa-ti protejezi oamenii pe cand pe un avion / elicopter nu prea …
Si chiar si aici tendinta e sa faci praf totul cu artileria si aviatia si abia apoi trimiti blindatele sa curete … am fost uimit sa vad cate BTR4 si T64 au pierdut ucrainenii in primele zile de conflict in Est si nu lovite de alte tancuri tocmai pentru ca nu au putut folosi artileria in zone dens populate. Ulterior vad ca au renuntat la prejudecati…
UCAV-urile inca au lipsuri, de exemplu raspund mai greu la comenzi (citeam la un moment dat ca ar fi vorba de 2 secunde, dar nu mai tin minte alte detalii) si din cauza asta nu pot face straffing.
Elicopterul in general nu are anduranta si nu poate transporta cantitatea de munitie necesara pentru CAS. Elicopterul e bun pe niste nise: anti-tanc si cercetare. Mai mult relieful Afganistanului nu permite folosirea eficienta a elicopterelor.
Super Tucano e o solutie buna. Singura chestie care ma deranjeaza e armamentul fix format din doua mitraliere de 12,7 mm. Nu cred ca e eficient in muntii Afganistanului. Poate Brazilienii reusesc sa instaleze la un moment dat tunuri de 20 mm pe Tucano.
Platforma ideala pentru CAS in conditii de insurgenta ar fi insa un bimotor: Un Pucara sau un OV-10 Bronco.
@ George Visan – de acord cu tine ca pe Super Tucano ar trebui integrat in viitor si un tun de 20 mm pe langa mitralierele de 12.7 mm din prezent.
Insa mai trebuie “puse” multe altele pentru ca sa il faci CSAR si COIN cu veleitati CAS. Rachetele ghidate ar fi alt punct, de exemplu Brimstone sau Helfire pentru tintele prioritare sau care au potential mortal impotriva avionului sau a elicopterelor.
Cred ca USA incearca in acest moment concepte pentru ca sa stie ce si la ce sa se astepte pe viitor. Razboiul a devenit mult mai complex de la primul Razboi din Golf si pana azi, elicopterul de atac isi redefineste nisa, Super Tucano pare ca o sa ia cel putin o parte dintre misiuni, vom vedea pana unde va ajunge totusi.
Oricum felicitari Braziliei pentru alegerea facuta si gasirea nisei de piata…
Super Tucano poate lansa Maverick.
@ Ket – iti raspund aici deoarece noul format al sit-ului o sa faca prea ingusta coloana daca iti raspund sub postarea ta direct.
Deci Maverick – sunt rachete aer sol de generatie veche si cam depasite daca le-ai compara cu Brimstone sau Brimstone 2 care au avantajul capului de dirijare dual si mai ai avantajele ca au o eficienta la fel de buna impotriva tintelor de la sol in conditiile in care Brimstone se pot pune 3 pe un pilon de acrosaj cu adaptoare pe cand Maverick este singura pe un pilon.
Precizia este alt punct forte al Brimstone.
Boeing pledeaza ptr. restartul productiei OV-10:
http://www.flightglobal.com/news/articles/boeing-considers-restarting-ov-10-production-after-23-year-321730/
Uita-te cat de veche este stirea cu Boeing – deci clar nu mai este de actualitate…..
Un A-10 nu ar fi mai ok fata de aparatele indicate de tine?Pana la urma toate aceste avioane sunt vulnerabile in fata MANPAD-urilor.
Pai si ce te face sa crezi ca A 10 nu ar fi la fel de vulnerabil daca ar ataca cu tunul?
uita-te ce strecuratoare poate deveni o racheta de croaziera angajata cu proiectile AHEAD sau cu Stinger.
Deci este clar ca USAF gandeste CAS-ul altfel.
COIN – A 29 Super Tucano sunt potrivite atata timp cat insurgentii nu au mai mult de mitraliere grele antiaeriene.
Daca aceiasi insurgenti au versiuni noi de Strela sau Stinger este al naibi de nasol.