Mi-35 Afghan Air Force

Mi-35 Afghan Air Force

Experţii încă nu reuşesc să ajungă la aceeaşi culoare atunci când trebuie să aleagă între elicopter şi avion ca fiind cea mai potrivită aeronavă de luptă pentru misiuni de tip COIN, drept pentru care am să evit concluziile.

Nu-i rău, zic privind în primul rând cu invidie la avionul brazilian care ar fi o alegere excelentă ca şi înlocuitor al bătrânelor Yak-52 ale SAFA Boboc, dar şi un supliment mai ieftin însă modern şi foarte capabil pe lângă IAR-99 Şoim şi viitorul produs care va rezulta din programul IAR-DT.

În ceea ce ne priveşte, nu mă gândesc la capabilităţile de contra-insurgenţă ce ar putea fi adăugate Armatei României în cazul unui eventual program de achiziţie de Tucano şi Super Tucano.

La noi, baza pentru misiuni COIN şi IW (Irregular Warfare) o constituie forţele speciale şi de cercetare (nu mă trageţi de mânecă, Cc pot şi trebuie să redevină nu doar ce au fost ci chiar mai mult decât atât). Nu-l văd pe A-29 în joc, mult mai necesar fiindu-ne un Spartan dedicat sprijinului forţelor speciale, un MC-27J Praetorian.

MC-27J Praetorian

MC-27J Praetorian echipat cu tun GAU-23 Bushmaster calibru 30 mm

Extrapolând la un nivel superior, A-29 Super Tucano ar fi excelent ca şi aport în misiuni de tip CSAR.

În urma observării câtorva exerciţii demonstrative de recuperare a unui pilot doborât în zonă ostilă, am remarcat carenţe în situaţia din prezent:

– Avioanele supersonice de vânătoare-bombardament MiG-21 LanceR C, nu dispun de o rezervă de combustibil care să le permită rămânerea un timp îndelungat deasupra obiectivului cu ori fără angajarea luptei aeriene cu avioane sau elicoptere adverse;

Acest aspect urmează să fie rezolvat prin operaţionalizarea primei escadrile de avioane multirol F-16.

– Avioanele subsonice de şcoală şi antrenament reactiv avansat IAR-99 Şoim nu dispun de protecţie prin blindaj care să îi permită intervenţii de tip CAS deasupra unei zone fierbinţi.

Super Tucano coumbian dând cu flare-uri

Super Tucano columbian dând cu flare-uri

În cazul misiunii de recuperare a unui pilot doborât într-o zonă ostilă, prezenţa avioanelor A-29 Super Tucano ar permite atât atacul la sol la joasă altitudine cu şanse mai mari de supravieţuire datorate protecţiei prin armură kevlar, dar şi angajarea elicopterelor inamice cu mitralierele de bord, tunurile din consolele acroşate sau rachete aer-aer.

De asemenea, A-29 ar suplimenta puterea de foc de pe elicopterele Puma Socat implicate în misiune.

Mai e mult până departe, isn’t so?

Ah, era şi o ştire pe aici pe undeva, dar în dulcele stil clasic am sucit-o la coadă:

AAF

AAF

Vestea care mi-a atras atenţia anunţă că 30 de piloţi afgani se vor pregăti în SUA pe avioane uşoare de sprijin aerian tip A-29 Super Tucano în cadrul Moody AFB Valdosta, Georgia.

Pregătirea piloţilor şi tehnicilor afgani se va face cu 81st Flight Squadron care va fi activată în acest scop.

Instruirea afganilor va fi monitorizată de 14th Flying Training Wing, unitate ce va pregăti nouă tehnici afgani pe avioane A-29 Super Tucano.

Ofiţerul de presă al Wing-ului 14 a declarat pentru The Local Dispatch că afganii beneficiază de pregătire pentru a ajuta la protejarea ţării lor.

Conform aceluiaşi oficial american, factura pentru misiunile de antrenament va fi achitată de către Departamentul american al Apărării.

Pregătirea militarilor afgani va începe de luna viitoare şi se va finaliza în anul 2018.

Forţele Aeriene Afgane urmează să fie dotate cu 20 de avioane A-29 Super Tucano destinate sprijinului aerian, acestea urmând să înlocuiască elicopterele de atac Mi-35 fabricate în Rusia, elicoptere a căror resursă de viaţă va expira în Ianuarie 2016.

Avioanele vor fi utilizate pentru pregătirea a 30 de piloţi şi 90 tehnici afgani ca şi parte a solicitării ISAF (International Security Assiystance Force) pentru pregătirea în afara Afganistanului.

Statele Unite ale Americii au recepţionat primul avion A-29 de la Sierra Nevada Corp şi Embraer, în cadrul programului Light Air Support (LAS) pe 26 Septembrie 2014.

Sursa: Khaama Press

 

– Iulian Iamandi –