Ieri, 12 Octombrie, la uzina Aero Vodochody din apropierea capitalei Cehiei a avu loc ceremonia de prezentare a celei mai noi iteratii a celebrului L-39.

L-39NG (Foto: A. Mladenov)

Potrivit CEO-ului Aero, Giuseppe Giordo, zborul inaugural al primului L-39NG fabricat de la zero va avea loc in viitorul apropiat.

Proiectul L-39NG a fost prezentat prima oara public la salonul aerian de la Farnborough din vara anului 2014 si prevedea cateva schimbari fata de versiunile clasice ale L-39.

Cea mai importanta dintre ele este utilizarea unui motor Williams International FJ44-4M cu control digital, motor ce generaza 1700 kgf tractiune. Avantajele fata de motorul folosit de generatia anterioara, Ivchenko AI-25TL, sunt evidente: FJ44-4M are reprize mai scurte, consumul specific mai mic, nu are nevoie de o unitate auxiliara de putere, are resursa intre reparatii capitale semnificativ mai mare iar mentenanta este mult mai ieftina.

De asemenea, FJ44-4M este cu aproximativ 100 kilograme mai usor si comparativ cu AI-27TL, nu are atat de multe agregate externe, ceea ce duce la o reducere a greutatii cu alte 200 de kilograme.

L-39NG este prevazut cu o noua aripa la fabricatia careia se folosesc pe scara larga materialele compozite. Noua aripa are rezervoare interne de combustibil, lucru ce a permis renuntarea la dispunerea rezervoarelor externe la capatul de plan, ca la L-39 clasic.

Avionica este produsa de Genesys Aerosystems si este bazata pe afisaje multifunctionale cu cristale lichide, afisaje compatibile cu sistemele de vedere pe timp de noapte. Avionica are o arhitectura modulara, permitand utilizarea sistemelor de antrenament virtual. Carlinga asigura vizibilitate imbunatatita fata de generatia anterioara a L-39.

L-39NG are 5 puncte de acrosaj (4 sub aripa si unul sub fuselaj) iar resursa de zbor este de 15 000 de ore.

Demonstratorul tehnologic L-39NG (o conversie a unui L-39 clasic) a efectuat primul zbor in Septembrie 2015, fiind echipat cu noua aripa si noul motor. Programul de certificare se va desfasura, conform planificarii, anul viitor iar primul avion de serie va fi livrat la beneficiar in 2020.

Marius Constantin