Începând cu 10 Noiembrie 2020 a intrat în vigoare un acord de încetare a focului semnat de Armenia, Azerbaidjan și Federația Rusă.

Militari rusi imbarcandu-se pentru misiunea de mentinere a pacii in Nagorno-Karabakh

Militari rusi imbarcandu-se pentru misiunea de mentinere a pacii in Nagorno-Karabakh

Conform documentului, semnatarii vor păstra pozițiile ocupate la momentul semnării tratatului și Armenia va returna Azerbaidjanului teritoriile disputate, disctrictele Agdam. Zonele armenești din districtul Gazakh, deși parte a acordului inițial, nu vor mai fi redate.

Federația Rusă este garantul acordului, iar ca indicator al seriozității sale 1760 de militari folosind 470 de vehicule vor fi trimise în Karabagh, o parte din forțe sosind încă din dimineața zilei de 10 Noiembrie în regiune cu o aeronavă Il-76. Forțele vor fi dispuse de-a lungul liniei de contact dintre forțele armene și azere și pe lungimea coridorului Lacin. Trupele ruse vor fi staționate cinci ani cu posibilitate de extindere încă cinci ani (dacă niciuna dintre semnatare nu va declina cu minim șase luni înainte de termenului din 2025).

Alt actor implicat în pacificare va fi ONU prin Înaltul Comisariat pentru Refugiați (UNCHR) care va supraveghea întoarcerea persoanelor care au părăsit zona de conflict din cauza ostilităților din perioada anterioară.

Trupele azere se află la aproximativ 20 de kilometri de capitală, în orașul Sushi pe care l-au ocupat înainte de semnarea acordului.

Urmările principale ale acordului sunt: redobândirea de facto a teritoriilor oficiale de către Azerbaidjan și implicarea oficială a trupelor ruse în conflict. În același timp, în Armenia, semnarea armistițiului a produs un caz de revoltă.

Azerbaidjan, din toate punctele de vedere poate fi declarat câștigător al conflictului. Mai puțin unul: viitoarea prezență a trupelor ruse. Privit din perspectivă istorică, referindu-mă la Transnistria ca cel mai elocvent exemplu, Federația Rusă, probabil, va păstra prezența militară o perioadă îndelungată pentru a-și asigura influența în ambele state, Azerbaidjan și Armenia.

Singura problemă majoră a acordului este nemulțumirea populației armene. Dacă aceasta va persista, decidenții politici de la Erevan vor fi obligați să găsească soluții pentru a canaliza energiile, inclusiv încălcarea acordului semnat. Altfel, există potențialul ca Nagorno-Karabakh să se transforme într-o zonă de conflict asimetric/neconvențional sprijinit tacit de către Federația Rusă.

Din discuția generală despre conflict, o întrebare iese în evidență: de ce Federația Rusă nu a intervenit deschis militar în favoarea Armeniei? Răspunsul cel mai simplu e că acordul bilateral dintre Armenia și Federația Rusă face referire doar la teritoriul recunoscut internațional al Armeniei. Pe când Nagorno-Karabakh este, oficial, parte a Azerbaidjanului. Desigur că decidenții ruși s-au gândit la consecințele încălcării unui acord internațional, în situația de față oferind oportunitate mai multor țări să se implice în favoarea Azerbaidjanului. Acordul semnat ține Azerbaidjanul în șah, păstrează ambele țări beligerante în sfera de influență rusă și ține armatele altor țări (precum Turcia sau SUA) departe de sprijinul deschis pentru Azerbaidjan (deci departe de încă o prezență militară în flancul sudic al Federației Ruse).

Vasile Mihalache