BTR-4 for Iraq

BTR-4 for Iraq

Ministerul irakian al Apărării doreşte anularea contractului cu Ucraina pentru furnizarea de BTR-4, anunţă Lenta, fapt care mi-a aprins în minte nişte leduri. Dar, amân pentru finalul articolului.

Irakienii sunt nemulţumiţi de caracteristicile tehnice şi operaţionale, precum şi de calitatea construcţiei blindatelor furnizate de Ucraina. Mai rău de atât, Ukraina a întârziat în mod repetat livrarea echipamentelor către client. Şi, şi mai şi… Irakul ar putea să refuze BTR-4 din motive politice.

Contractul pentru achiziţia de blindate din Ucraina a fost semnat în Septembrie 2009. Acesta valorează 457.5 milioane de dolari pentru un total de 420 transportoare blindate, plus alte 95 de milioane de dolari reprezentând costul a şase avioane militare de transport An-32B.

Conform sursei citate de către Lenta, contractul a fost impus de către SUA cu scopul de a mulţumi Ucrainei pentru sprijinul operaţiilor militare din Golful Persic.

Ei, pe boala! Incredibil…

Conform contractului, cele 420 de BTR-4 trebuiau să ajungă în Irak până în Martie 2012, însă datorită dificultăţilor Fabricii Malyshev, irakienii s-au ales numai cu 88 astfel de transportoare.

Mai nou, au răsuflat şi necazurile cu sistemul de comandă al tragerii şi noul tun ZTM-1 de 30 de milimetri…

Sursa: Lenta

Însă cei de la Lenta s-au mulţumit doar cu o ştire scurtă. Mai interesantă este continuarea articolului pe care la rândul lor l-au citat…

Până la finalul anului 2012, Irakul trebuia să mai primească alte 94 de BTR-4, care însă sunt încă la stadiul de producţie.

Mai mult, conform unei surse din Ucraina, Ministerul irakian al Apărării a semnalat încă din toamna trecută expirarea contractului semnat în 2009 şi a iniţiat negocieri cu fabricanţi din Coreea de Sud şi Rusia pentru posibilitatea furnizării de echipament similar.

Viitorul pentru BTR-4 este incert. Ucraina a decis să achiziţioneze 10 transportoare blindate în configuraţia pentru export, adică BTR-4E, într-un gest politic de adoptare în serviciul forţelor armate proprii cu scopul real de a folosi acest gest în promovarea blindatului ca fiind operat şi în ţara de origine.

Însă, deşi aceste 10 BTR-4E ari fi trebuit să fie livrate armatei Ucrainei în 2012… aţi ghicit, acest fapt nu s-a întâmplat.

Ministerul Apărării a criticat de mai de mult proiectul de bază al BTR-4, iar remedierile din partea fabricantului ar fi trebuit să apară la varianta BTR-4M, dar de abia luna aceasta fabrica din Kharkov a convertit din BTR-4B – pentru a reduce costurile – un prototip denumit BTR-4MB pentru solicitările Armatei.

BTR-4B este o versiune cu motor Deutz care a dat-o în bară şi nu a fost acceptat de către Macedonia.

Modificările la BTR-4MB cuprind eliminarea ferestrelor şi instalarea unei rampe în partea din spate a transportorului blindat.

Şi viitorul lui BTR-4M este incert, mai ales din cauză că Ministerul ucrainean al Apărării încă nu a decis asupra tipului de motor pentru această versiune.

Sursa: BMPD

Ziceam pe la începutul articolului că mi s-au aprins nişte leduri. Da, este vorba de transportoarele blindate româneşti…

Ştim cu toţii că eram în cărţi. Cunoaştem şi ce a ieşit la suprafaţă în presă, în urma anchetelor de presă şi cunoaştem numele câtorva dintre cei implicaţi în pierderea contractului din cauză că s-a cerut mită.

Măgărie mare.

Trecând peste trecut, care este situaţia din prezent?

Statul Român nu a comandat, precum Ucraina, zece Saur pentru dotarea forţelor armate proprii – şi ce bine ar fi prins aceste transportoare noi în cadrul unui batalion românesc, d-apăi promovarea la export care ar fi beneficiat de baze solide după o comandă internă!

A fost Parada de Ziua Naţională a României. La această paradă, vedeta a fost un blindat american împrumutat, pe care se putea citi numele proprietarului: USMC.

Interesul naţional a fost ignorat. Ori, poate i-a durut în cot. De ce nu am văzut oare, măcar în coada coloanei, defilând pe sub Arcul de Triumf prototipurile Saur 1 şi Saur 2?

Să n-aud abureala aia politică legată de preţ şi lipsa carburanţilor. Nu-s aşa de prost încât să o înghit.

Cu nu prea mult timp în urmă, s-a consumat combustibil pentru expunerea unor blindate prin mall-urile din toată ţara!

Cu combustibilul consumat, nu puteau defila măcar un tanc TR-85M1, un MLI-84M, prototipurile Saur 1 şi Saur 2?

Pe de altă parte, putem oferi Saur către Irak sau oricare alt client şi să nu o dăm în bară precum Ucraina?

Că şi asta este o problemă…

P.S.: Era să trag cortina peste articolul ăsta. Mai ar fi însă ceva de spus:

In view of the obvious shortcomings of BTR-4, SE “Kharkiv Machine Building Design Bureau of the AA Orozova M” and “Plant named after V. Malyshev “now launched a project for two new types of wheeled armored personnel carriers – BTR and BTR-5-9.

According to existing data, BTR-5 is a blatant imitation created in Russia LLC “Military-Industrial Company” forward-looking “average” BTR (“medium wheelbase platform”) for OCD “Boomerang”, almost echoing the layout and appearance of the latter (and a number of modern western APCs).

BTR-5 will be enhanced mine protection. Thus, the Ukrainian bronetransporterostroenie try to make up for time lost in the creation and attempts to “improve” maloudachnogo and archaic design decisions on a number of BTR-4.

 

– Iulian Iamandi –