A-29 Super Tucano ale Forţelor Aeriene Afgane au fost angajate în luptă împotriva insurgenţilor talibani. Pentru prima dată după ocupaţia sovietică, Afganistanul a introdus în luptă avioane.
Zilele trecute Forţele Aeriene Afgane au atins un nou obiectiv în dezvoltare, utilizând avioane A-29 în luptă.
Avioanele Embraer/Sierra Nevada A-29 sunt dezvoltate din Embraer EMB-314, avion uşor turbopropulsor, destinat în principal pentru zboruri de antrenament, sprijin aerian apropiat (CAS – Close Air Support) şi ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance).
În cadrul programului Light Air Support (LAS), care intenţionează dotarea SUA şi a unui număr de aliaţi cu avioane de luptă dedicate contrainsurgenţei (COIN), Forţele Aeriene Afgane vor primi 20 de avioane A-29.
Primele patru A-29 au fost livrate în luna Ianuarie a acestui an, iar alte patru li s-au alăturat în luna Martie.
Refacerea Forţelor Aeriene Afgane este concentrată pe misiuni COIN şi CAS. Înainte de introducerea în serviciul operativ a avioanelor A-29, afganii au folosit elicoptere uşoare MD-530 şi elicoptere de asalt Mi-24/35.
Dispunând de cinci piloni pe care pot fi acroşate arme într-o greutate totală de 1550 kilograme, avioanele A-29 pot lovi ţinte fixe fortificate, precum şi ţinte mobile, inclusiv cu muniţii ghidate de mare precizie cum ar fi rachetele ghidate laser şi bombele ghidate INS/GPS.
Comparativ cu avioanele multirol reactive, cum ar fi F-16, A-29 beneficiază de avantajul unui cost substanţial redus în ceea ce priveşte ora de zbor.
În spaţiul de luptă de pe teritoriul Afganistanului ameninţările anti-aeriene sunt minime, la fel ca în majoritatea conflictelor cu entităţile non-statale, drept pentru care viteza mai mică a avioanelor A-29 faţă de cea a avioanelor reactive multirol nu reprezintă un impediment major.
Sursa: Defence Blog
A-29 Super Tucano…
… îmi place enorm. Nu-i un secret că-i sunt fan. Oricum, n-am acţiuni pe vreundeva. 🙂
Boboc…, dar şi mai bine Bacău. În completare alături de IAR-99 Şoim, ori a ce va urma, dacă va urma încă un reactiv IAR, dar mai ales în completarea elicopterelor IAR-330 SOCAT.
Iulian Iamandi
Nu spun ca nu da bine la meeting-uri dar in situatia campului de lupta modern din estul Europei…nu prea isi are locul.
Sa ne uitam la Ukraina si la cum au fost doborate platforme mult mai rezistente teoretic si mult mai potente.
In cooperare cu F-16 si SOCAT, ar avea locul sau si A-29.
Sincer si SOCAT-ul cat este el de bun are cateva slabiciuni date tocmai de faptul ca rovine dintr-un elicopter de transport trupe, nu are blindaj, este destul de greu de manevrat in comparatie cu AH 1 Cobra spre exemplu, nu are sisteme de degivrare spre a putea fi folosit pe timp de iarna cu ninsori si temeraturi joase…..
Sincer nu ma astept ca F 16-le sa controleze spatiul aerian la Romaniei in cazul unui conflict deschis, ma astept ca RoAF sa incerce mentinerea in timpa spatiului aerian in proportii limitate sub controlul nostru, si aici A 29 Super Tucano nu prea isi are locul.
Dar asta este viziunea mea, s-ar putea sa ma insel ins in acest moment cred ca un elicopter de atac pur sange este mult mai eficient.
Parca americanii mai gasise-ra un singur MIG 21 operational la ocupatia din 2001. L-au zburat afganii la prima lor parada post talibani. Nu il mai au nici pe ala? 🙂
“Boboc…, dar şi mai bine Bacău. În completare alături de IAR-99 Şoim, ori a ce va urma, dacă va urma încă un reactiv IAR, dar mai ales în completarea elicopterelor IAR-330 SOCAT.”
Sa te auda Barbosu’. 😀
Poate pentru Afganistan e bun dar pentru noi niciodata.Sunt sigur ca daca salbaticii aia ar avea vre-un Stinger pe aprope in 2 zile le-ar da jos pe toate
Dincolo de „incubatorul” F16, in perspectiva RoAF trebuie sa se limiteze doar la doua obiective:
– realizarea unui cat mai performant sistem aa cu baza la sol
– dotarea cu F-35 si suita sa de arme
IAR-XT/NG, platforme COIN, air lift, avioane VIP&co sunt inutile, in caz de paruiala ti le darama rusii pe toate.
In cazul aviatiei de lupta, daca nu se poate atinge obiectivul F-35, fara sa gripeze restul armatei, mai bine se inchide mustaria si gata, in loc sa mai luam alte F-16 din anii 80, se baga banii in alte directii.
@ Victor – la costurile F 35 nu prea il vad a fi obiectiv SMART pentru MApN. Acum F 35 inca nu este trecut de bolile copilariei asa ca nu are cum sa fie achizitionat in viitorul apropiat.
F 35 mai are probleme si cu faptul ca s-ar putea datorita timpului lung pana intra in fortele aeriene sa fie mult mai usor detectabil ca si acum si la ce profil aerodinamic pare ca are – nu a publicat Lockheed Marin anveopa d ezbor si nici nu o va face generatia a 4-a de avioane d elupta o sa ii puna mari probleme.
F 35 nu o sa si-l permita RoAF decat eventual intr-un numar extrem de mic 8-12 aparate care pot fi sabotate inclusiv prin operatiuni de comando sau prin lovituri cu rachete balistice / de croaziera la saturatie asupra bazelor.
Oricum si in contextul F 35 trebuie sa ne gandim la un avion capabil sa faca interceptiile pe timp de pace care sa nu consume bugetul MApN-ului cu ore de zbor la preturi exorbitante.
Sa nu uitam ca si F 16 MLU consuma pe ora de zbor(cost pe ora de zbor) mult mai mult ca MIG 21 LanceR C.