A-29 Super Tucano ale Forţelor Aeriene Afgane au fost angajate în luptă împotriva insurgenţilor talibani. Pentru prima dată după ocupaţia sovietică, Afganistanul a introdus în luptă avioane.

A-29 Super Tucano afgane

A-29 Super Tucano afgan

Zilele trecute Forţele Aeriene Afgane au atins un nou obiectiv în dezvoltare, utilizând avioane A-29 în luptă.

Avioanele Embraer/Sierra Nevada A-29 sunt dezvoltate din Embraer EMB-314, avion uşor turbopropulsor, destinat în principal pentru zboruri de antrenament, sprijin aerian apropiat (CAS – Close Air Support) şi ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance).

În cadrul programului Light Air Support (LAS), care intenţionează dotarea SUA şi a unui număr de aliaţi cu avioane de luptă dedicate contrainsurgenţei (COIN), Forţele Aeriene Afgane vor primi 20 de avioane A-29.

Primele patru A-29 au fost livrate în luna Ianuarie a acestui an, iar alte patru li s-au alăturat în luna Martie.

Refacerea Forţelor Aeriene Afgane este concentrată pe misiuni COIN şi CAS. Înainte de introducerea în serviciul operativ a avioanelor A-29, afganii au folosit elicoptere uşoare MD-530 şi elicoptere de asalt Mi-24/35.

Dispunând de cinci piloni pe care pot fi acroşate arme într-o greutate totală de 1550 kilograme, avioanele A-29 pot lovi ţinte fixe fortificate, precum şi ţinte mobile, inclusiv cu muniţii ghidate de mare precizie cum ar fi rachetele ghidate laser şi bombele ghidate INS/GPS.

Comparativ cu avioanele multirol reactive, cum ar fi F-16, A-29 beneficiază de avantajul unui cost substanţial redus în ceea ce priveşte ora de zbor.

În spaţiul de luptă de pe teritoriul Afganistanului ameninţările anti-aeriene sunt minime, la fel ca în majoritatea conflictelor cu entităţile non-statale, drept pentru care viteza mai mică a avioanelor A-29 faţă de cea a avioanelor reactive multirol nu reprezintă un impediment major.

Sursa: Defence Blog

A-29 Super Tucano…

… îmi place enorm. Nu-i un secret că-i sunt fan. Oricum, n-am acţiuni pe vreundeva. 🙂

Boboc…, dar şi mai bine Bacău. În completare alături de IAR-99 Şoim, ori a ce va urma, dacă va urma încă un reactiv IAR, dar mai ales în completarea elicopterelor IAR-330 SOCAT.

 

Iulian Iamandi