MiG-29 - Graf Ignatievo

MiG-29 – Graf Ignatievo

… noi avioane de lupta ar putea cumpara bulgarii.

“Noi” e doar un fel de a spune, bulgarii fiind dispusi sa accepte, pentru pretul corect, atat avioane la mana a doua cat si avioane noi.

Asa declarat-a ministrul bulgar al apararii, Krasimir Karakachanov, la inceputul lunii: Bulgaria ar putea cumpara, in cele din urma, pana la zece avioane multirol cu care sa-si inlocuiasca din ce in ce mai batranele MIG-uri 29.

Epopeea inlocuirii MIG-urilor 29 bulgaresti treneaza de vreo zece ani fiind pe agenda mai multor guverne ce s-au succedat la Sofia. Cel mai nou asemenea plan, aprobat de parlament in 2016 dar neimplementat, prevedea achizitia a 8 avioane.

Karakachanov dixit: “Am facut o modificare. In noul proiect, numarul minim este 8. In cadrul negocierilor, vor fi optiuni pentru 8, 9 sau 10 (avioane). Nu voi intra in detalii despre dicutiile pe care le-am purtat in avans, sau despre ce propuneri ne-au fost facute pana acum”.

Conform planului din 2016, bulgarii ar fi trebuit sa cumpere 8 avioane multirol livrabile intre 2018 si 2020, contra sumei de 1.5 miliarde de leva (cam 750 milioane de euro sau 920 milioane de dolari). Printre ofertanti s-au gasit italienii cu Eurofighter Typhoon, la mana a doua, portughezii/americanii cu F-16, tot la mana a doua, si suedezii cu Gripen noi.

In Iunie anul trecut bulgari declarau Gripen castigtor dar achizitia a fost pusa in asteptare.

***

Eppur si muove! Cam asta ar fi fraza dupa care se ghideaza bulgarii…

4 avioane de asalt Su-25 au fost readuse in stare de zbor, potrivit declaratiilor din Aprilie ale aceluiasi Krasimir Karakachanov. Se fac eforturi pentru trecerea prin RK a 10 monolocuri Su-25K si a 4 bilocuri Su-25UBK. Anuntul a venit la patru luni dupa ce, in Decembrie 2017 Frogfoot-urile bulgaresti au fost consemnate la sol din cauza expirarii resursei intre reviziile capitale.

Reluarea operatiunilor aeriene cu C-27J Spartan a fost demonstrata in mod foarte vizibil in cadrul 18-2 ETAP-C (cursul european de imbunatatire a pregatirii tactice a aviatiei militare de transport) la care au participat un C-130 Hercules polonez si 3 C-27J Spartan (cate unul din Romania, Lituania si Bulgaria).

Criza Spartanilor bulgaresti a inceput in Martie 2017, cand contractul de sprijin logistic (contract pe 5 ani cu valoare de 25 milioane de euro) incheiat cu Leonardo ajungea la final, in bugetele pe 2017 si 2018 nefiind alocate fonduri pentru remedierea acestor neajunsuri. Intreaga “flota” de C-27J bulgaresti (de fapt trei exemplare, cu numerele de serie 071, 072 si 073) a fost consemnata la sol in Ianuarie anul acesta, dupa ce Spartanul cu numarul 073 a fost implicat intr-un accident.

Fortati de imprejurari bulgarii au fost nevoiti sa inceapa cu Leonardo negocierile pentru un nou pachet de sprijin logistic destinat avioanelor Spartan. Se pare ca in curand va fi semnat un contract cu valoarea de 17.5 milioane de euro in baza caruia va fi asigurat sprijinul logistic pentru 500 ore de zbor/an pentru cele 3 avioane Spartan bulgaresti. Contractul , valid pana in 2021, va acoperi reparatiile avionului avariat in accidentul din Ianuarie si instalarea sistemelor de autoprotectie pentru toate cele 3 avioane.

De asemenea exista un contract pentru revitalizarea a 3 motoare Ivcenko AI-25, utilizate la propulsia avioanelor de antrenament Aero L-39 Albatros. In cazul in care contractul nu va fi semnat in timp util, flota de L-39 va fi consemnata la sol iar bulgarii vor ramane si fara avioane de antrenament.

Anterior bulgarii au semnat cu RSK MiG un contract pentru asigurarea sprijinului logistic al MiG-urilor 29. Pana in 2022 12 monolocuri MiG-29A si 3 bilocuri MiG-29UB ar trebui sa beneficieze de sprijin logistic. E de asteptat ca lucrarile sa fie executate la uzina de reparat avioane TEREM din Plovdiv, proaspat reintrata in posesia statului, contra sumei de aproape 29 milioane de leva.

Marius Constantin