7 octombrie 2016 – zi de referinta in istoria Fortelor Aeriene Romane

Achiziţia avioanelor multirol F-16, care au intrat oficial în serviciul Forţelor Aeriene Române la data de 7 octombrie 2016, a stârnit o multitudine de controverse, voci vehemente au criticat acestă decizie, alte voci au salutat şi apreciat pasul curajos către o nouă eră supersonică.

Avem certitudinea că procesul amplu de analiză din în perioada 2005-2012, care a condus la fundamentarea începerii programului major de înzestrare “Avion multirol al Forţelor Aeriene”, a fost efectuat în cunoştinţă de cauză, de către experţi care au avut acces la toate datele astfel încât să ia cea mai bună decizie pentru România. Scopul final a fost achiziţionarea unor aparate de zbor, care, cu costuri minime, să îndeplinească toate cerinţele necesare. Aceste aparate au fost aeronavele F-16 MLU (Mid-Life-Update), care se regăseau în stocurile Forţelor Aeriene ale Republicii Portugalia.

O analiză interesantă, efectuată de Ella Moroiu şi care răspunde la cele mai cârcotaşe întrebări, se poate citi aici.

Avionul multirol F-16 Fighting Falcon se regăseşte în flota a 27 de state, dintre care 10 membre ale NATO şi operează în 80 de baze aeriene. Popularitatea avionului face ca piaţa echipamentelor, a pieselor de schimb, a serviciilor logistice, să fie accesibilă şi să ofere soluţii la costuri avantajoase.

Din personalul Forţelor Aeriene Române, 80 de militari au finalizat programul de instruire desfăşurat în Portugalia: 6 piloţi, 3 ofiţeri planificatori de misiune, 22 ofiţeri ingineri, 45 maiştri militari, 2 specialişti în metrologie, 2 ofiţeri specialişti în domeniul războiului electronic. Personalul navigant a executat 1207 ore de zbor. Ceilalţi 3 piloţi, împreună cu alţi 5 specialişti, vor continua pregătirea în Portugalia până în luna aprilie a anului viitor.

Locotenent comandor Vlad (Dodo) Creţu

Căpitan comandor Cătălin (Miki) Micloş

Comandor Dan (Motanu) MOISE

În cadrul evenimentului din 7 octombrie 2016, organizat pentru celebrarea intrării oficiale în serviciul Forţelor Aeriene Române a avioanelor multirol F-16, invitaţii au putut vedea primele 6 aeronave (5 în comandă simplă şi 1 în dublă comandă), modernizate la standardul F-16 MLU 5.2R, care au aterizat la Baza 86 Aeriană pe data de 29 septembrie 2016.

Sosirea aeronavelor F-16 la Baza Aeriană 86

Drapelele sub care s-a desfăşurat ceremonia de intrare în serviciu a aeronavelor F-16

Sosirea oficialităţilor

Sosirea oficialităţilor

Şeful Statului Major al Forţelor Aeriene, General-Maior Laurian Anastasof şi Viceprim-ministrul Costin Borc

Sosirea oficialităţilor

Sosirea oficialităţilor

Sosirea oficialităţilor

Sosirea oficialităţilor

Şeful Statului Major al Forţelor Aeriene, General-Maior Laurian Anastasof

Ministrul Apărării Republicii Portugalia, José Alberto Azeredo Lopes

Premierul Dacian Cioloş

Ministrul Apărării Naţionale Mihnea Motoc

Semnarea documentelor de predare-primire a avioanelor multirol F-16

Ceremonie F-16

Ceremonie F-16

Sunt aşteptate, până la finele acestui an, încă 3 avioane F-16 Fighting Falcon, urmând ca ultimele să intre în dotarea Forţelor Aeriene Române în anul 2017.

 

F-16

F-16

F-16

F-16

F-16

Camuflajul Carpathian Ghost le face greu de detectat vizual în condiţiile de mediu specifice României, astfel că ajută aeronavele să-şi îndeplinească cu succes misiunile de apărare aeriană.

Zbor demonstrativ F-16

Zbor demonstrativ F-16

Zbor demonstrativ F-16

Zbor demonstrativ F-16

Zbor demonstrativ F-16

Zbor demonstrativ F-16

Zbor demonstrativ F-16

Zbor demonstrativ F-16

Zbor demonstrativ F-16

Mai jos puteţi vedea şi auzi noile noastre aeronave F-16:

Pentru a fi la curent cu filmările noastre, va invitam sa va abonați la canalul de Youtube Resboiu TV cu un click pe Subscribe.

– Adina Călin –

 – Marius Constantin –

Adina Calin

View Comments

  • Nu a fost nici o vînzare Dragoșe. A fost o donație de 12F-16 în total,așa c-antre tovarăși. Și la Egipteni tot la fel: 12F-16 noi-nouțe. Noi sîntem singurii care am cumpărat 12 rapandule expirate,de cînd era bunicămea gagică sexy,cu armament expirat și modernizat pe hîrtie și cu banii plătiți înainte ca la prostituate. Acum ne m-ai mirăm de ce bulgarii strigă în cor 'Fack you multirol'!

    • Una peste alta bine ca au venit, or sa vina si celelalte 6, or sa mai vina inca 12 bucati, si vechituri-nevechituri, le avem si in caz de ceva suntem peste Ungaria + Bulgaria + Serbia in materie de aviatie militara. Si asta in momentul de fata. Ceva s-a miscat, greu, dar s-a miscat si e bine ca s-a intamplat asta.

      • Si tu si mai multi pe aici (inclusiv onorabilul gsg9) aveti un fix nesanatos cu numarul de maini prin care au trecut F-urile astea. F-16A pana la block 20 noi aveau o resursa de zbor de 6000 ore. Astea luate de la portughezi au pe la 4000. Un MiG-29 nou avea resursa pe la 3500. Despre ce vechituri vorbesti? Americanii le-au dat portughezilor aproape noi, portughezii n-au prea avut bani sa le zboare si ni le-au dat noua intr-o stare in care nu multe F-uri second hand se gasesc. La vreo 10 mil $ bucata si cu o resursa de 4000 ore de zbor greu gasesti un deal mai bun. Singurul neajuns consta in faptul ca daca mai vrem A-uri MLU nu prea se mai gasesc (de vanzare vreau sa zic) cu o resursa de zbor si o conditie atat de buna ca astea portugheze. Ce mai e de dat prin alte parti e mai uzat si va necesita o prelungire a resursei, ori asta costa.

        • stimabile, matale esti bun in echipa de presa a Nasosului, sa'i aduci o cafelutza acolo si sa'i tzii sulul de hartie igienica

          nu e nici o 8sesie cu 2nd handul, it's a fact, not an 8session , ca nu's aparate noi cumparate acuma din fabrica, sau poate ne ajuti matale cu alte informatzii mai up'to'date? practic sunt la mana a treia :) , explica'i matale Nasosului cum sta treaba ca poate saracul se face ca nu stie...

          ca poate nu toata lumea se imbraca exclusiv de la 2nd hand cu pantofi in uz aproape noi si nu conduce numai masini aproape'noi cu "100k km" la bord din GermaniSTAN ;)

          ca inca mai au resursa, or mai avea, n'am comentat ca nu mai au resursa sau ca nu's in stare sa zboare, oricum 4000h inseamna 30-40 de ani mioritici, adica plenty

          insa faptul ca au stat in hangar si ca mai au resursa nu este singura informatzie importanta

          cealalta informatie ar fi ca nu mai sunt ultima generatie de tehnica disponibila fix la modelul asta, nu's block52+ cu ultimele radare, motoare, electronice, sisteme, si fara sa ma duc in sus la succesorul lui pt ca la noi nu are rost discutzia

          de bun simtz ar fi fost aparate noi cat mai up-to-date si in numar suficient

          cu un AESA, makes a lot of a difference

          cu motoare mai bune

          cu sisteme mai moderne

          ca tehnologia cacam progreseaza, nu prea sta dupa romani...

          ca nu s'a putut mai mult, OK, acolo nu prea se mai poate nimic :) :)

          cam trist, dar asta e...

          in schimb târla aia de generali si bagatori de seama adunatzi gramadau ca sa serbeze cu fast cele 6 avioane asta se poate, cu cat fastul e mai mare cu atat e situatia mai cacanie, nasosi diplomatici si specialisti la tehno'cratitza, tontzi astia probabil sunt la prima mana si foarte scumpi, si in general ne'necesari, piloti...mai putzini, ca din astia nu mai e asa mare nevoie

          avioane iti cumperi odata la 20-30 de ani (la romani merge si mai mult) si cacatzii astia n'au fost in stare nici atunci sa cumpere Armatei niste avioane moderne, noi si in numar suficient...

          in ceasul al 25lea dupa ani de câcâiala au ales cateva din ce au gasit mai ieftin si mai bun din ce renuntza altii si ca sa'si mascheze incompetentza si esecurile si dezastrul din Armata Romana si fuga de raspundere ni le prezinta cu tupeu ca tehnica ultramoderna "in uz" si ca nu, nu's 2nd handuri, pai cum plm nu's 2nd handuri, ca asta sunt :) :)

          nu le'o fi rusine de pilotzii aia si de personalul tehnic, de Aviatia aia fosta Militara pe care au adus'o in sapa de lemn?

          ca de public nici atat, astia mint precum respira, cu mult tupeu...

          tehnica e din ce in ce mai scumpa si se vinde pe hartia aia igienica verde

          pe care aia o tot arunca pe piata prin quantitative easing, deci se devalorizeaza as we speak

          pentru aia nu'i asa mare problema, ca ei o arunca pe piata in cantitatzi direct proportzionale cu cat vrea pla lor

          pt ailaltzi cu economii puternice cu pensionari, vanzatoare si paznici la mall, muncitori ieftini la corporatii care'si exporta profitul, bugetari fara "numere", exportatori de materii prime ieftine, pt astia e mai greu sa adune sumele necesare in hartia igienica verde, sa sustzina furtisagul generalizat si sa mai si manance ceva, hence 2nd handul

          stai linistit ca mai gasesc ei o duzina de MLU'uri "in uz" nou'noutze din ce mai arunca altzii, Nutzi fa griji ca astia sunt descurcaretzi atat la adunatul vechiturilor cat si la prezentatul lor pe post de avioane noi cu resursa mare si ultramoderne

          ca de aia l'au si pus p'ala cu nasul mare la Minister, ca sa adulmece MLU'urile de vanzare, probabil le dibuieste dupa miros :) :) si in plus daca minte nu'i mai creste nasul :) :)

          banii de alte avioane vin acuma, am citit ca se duce acuma ANAFul pe la administratorii de bloc sa toarne aia care'si mai inchiriaza apartamentul pe 200 si nu'si platesc birurile, sa vezi cum apar la bujet banii de cateva escadrile de F35 nou noutze de data asta :) :)

          in rest, sa ramanem 8timisti precum ministrii sau macar ca matale ;)

          astea sunt, cu astea defilam, pilotilor sanatate, cer senin, ore de zbor si mai ales fara accidente ca si asa nu avem alte avioane decat 2nd handurile :) :) astea

          • Bre da repede treci la atac. Eu n-am zis că achiziția de avioane noi cu offset si RK în țară n-ar fi fost o opțiune mai bună și de preferat. Dar pentru asta avem nevoie de decidenți capabili să gândească și să planifice de pe un deceniu pe altul și nu de pe o zi pe alta. Si nu-i avem. Asta ce înseamnă? că trebuie să lăsăm arma aviație să moară și dup'aia să o resuscităm din nimic la a doua venire a lui.... Am mai zis și cu altă ocazie că achiziția asta e o cârpeală. Numai că, pentru o cârpeală, ce s-au ales e mai mult decât decent. Se putea și mai rău. Se putea să le ia bulgarii pe astea înaintea noastră iar noi să ne alegem cu niste căzături uzate pentru care să plătim prelungirea resursei. E treaba lui Năsosu ce declară. Dar din motive de F-35 cu întârzieri și majorări cine are F-uri 16 block mai sus de 20 și cu resursă bogată nu le vinde, cel puțin nu acum in ceasul al doisprezecelea pentru RoAF. Ai zis bine mai sus, nu își reglează nimeni achizițiile militare după nevoile pieței second hand. Ești nevoiaș și te-ai trezit în ultima clipă că ai nevoie de avioane, stai la coadă și primești ce ți se dă.

          • Bre, va certati degeaba.

            In 2012-2013 doar de avioane la mana a doua am avut bani.

            24 F-16 costau cam 1-1,3 mld $, si nici macar nu s-au gasit sau nu au fost resurse pt atatea

            24 de F-16 costau 2,5 mld $, cum ne spunea Gitenstein.

            24 Gripen noi costau cam 2 mld $, daca ne uitam la oferta din 2002 pt Cehia.

            Cand ar fi putut sa fie bani de F-16 noi, 2005-2008, Romania avea capitala la Balaceanca si presedinte era Johny Walker betziv constantzean.

  • "Avem certitudinea că procesul amplu de analiză din în perioada 2005-2012, care a condus la fundamentarea începerii programului major de înzestrare “Avion multirol al Forţelor Aeriene”, a fost efectuat în cunoştinţă de cauză, de către experţi care au avut acces la toate datele astfel încât să ia cea mai bună decizie pentru România. Scopul final a fost achiziţionarea unor aparate de zbor, care, cu costuri minime, să îndeplinească toate cerinţele necesare. Aceste aparate au fost aeronavele F-16 MLU (Mid-Life-Update), care se regăseau în stocurile Forţelor Aeriene ale Republicii Portugalia."

    Chiar asa certitudini certe aveti, stimata autoare? Nu vreau sa fiu rau si nici sa reinviu stereotipuri si prejudecati de gen, dar aparitia domnitelor care se ocupa de securitate si aparare nationala cu aceeasi dezinvoltura cu care pozteaza poze cu pisici sau dau sfaturi despre moda, tocanite sau cresterea copiilor este o pleasca pentru figurantii din funtea fortelor noastre armate, si ma refer in special la cei cocotati acolo politic. Domitele (ma refer aici si la E. Moroiu, care printre altele punea intrebarea geniala "de ce 12 avioane noi, ne pregatim de razboi? - lol) sunt singurele care preiau cu copy/paste si considera litera de evanghelie ceea ce spun caraghiosii respectivi. Si ne mai si servesc asta cu ceea ce, in alt context, ar putea fi considerat tupeu maxim. In cazul domniilor dumnealor insa as paria pe orice ca e doar sfanta inocenta. Despre muuultele afaceri cu "inzestrarea" facute in armata si fortele aeriene romane (de prin 1920), despre impostura generalizata din anumite zone de la noi, de dupa 1989, despre echilibrul international, despre influentele din partea aliatilor si a factorilor politico-economici dominanti de la ei (fregatele, F 16 vechi versus orice altceva, etc), despre tehnica de aviatie. Tare sunt curios ce ne-ar raspunde oricare dintre cele doua domnisoare daca le-am ruga sa ne detalizeze putin oricare din capabilitatile F 16, sau ale armamentului, sau ale conceptelor utilizate legate de aviatie. Culmea, si spre marea mea dezamagire, am inteles ca, cu unele exceptii, cam asta este starea de "pregatire" si "expertiza" a unor conite din fortele armate, politie sau jandarmerie, pe care eu in mintea mea le vedeam un fel de GI Jane ce care eram chiar mandru. Or, din ce spun domnii astia din sistem, majoritatea lor sunt acolo ca sa ia niste banuti (asigurati), ca sa dea bine la orice cameraman si ca sa-si faca selfie-uri in uniforma... dragele de ele. Acuma supra bunelor intentii spuneam ca eu unul sunt incredintat ca exista... dar o fi bine asa, sa vorbim despre ce nu avem habar (ergo ne lipseste orice capacitate de-a fi critici/critice), pentru informare, bobor si pentru ce-ar trebui sa insemne presa?

    • puteti sa elaborati subiectul si sa ne explicati ce anume putea cumpara Romania de aceiasi bani si cu ce specificatii tehnico-tactice ?

  • Nu stiu de ce naiba, astia din MApN nu prezinta cateva date ale contractului ca nu e niciun secret in contabilitate. Unii spun ca am platit 628 mil $ pe niste rampandule, altii ca le-am primit de pomana si am platit armele, training-ul, amenajarea de la Borcea-Fetesti si modernizarea la MLU 5.2R. Realitatea cred ca e undeva pe la mijloc, am primit moca 3 avioane din stocurile USAF, am platit portughezilor 9 bucati plus modernizarea si training-ul ("N" $olarei) iar de restul sau dat comisioane, sau luat cateva rachete si pod-uri.

    Cat gresesc?

  • Adica pakistanezii nu s-au inteles cu americanii pt F-16C Bl.52 si vor sa cumpere F-16th de la iordanieni..
    Daca are cineva o alta stire sa posteze linkul.

  • La un calcul grosier:

    RoAF 12 F-16 A/B MLU (echivalent aprox. Bl.50) -628 mil. Usd, (52,3 mil./aparat),
    Pakistan 8 F16C Bl.52 699 mil. Usd, (87,3 mil./aparat),
    Egipt 24 F-16C/D Bl.52 la 3,2 Md. Usd, (133,3 mil./aparat),

    Interesanta este “virgula 3”, in rest numai ei stiu sigur din ce se compun cifrele..

    • Se pierde, totusi, din vedere un aspect. Egiptul si Pakistanul opereaza deja F-16. Pretul platit de noi pentru F-16 include si infrastructura. Am scris pe aici cam tot ce se putea scrie despre F-16. Pe avioane s-a platit foarte putin: 108.2 milioane de euro din totalul de 186.2 milioane de euro platibile, in transe, portughezilor. Restul s-a pana la 186.2 milioane s-a platit pentru instructie antrenament si upgrade de la MLU 4.3 la MLU 5.2. https://dre.pt/application/dir/pdf1sdip/2013/08/16000/0502005021.pdf
      457 Milioane de dolari pentru armament, platibili americanilor. 32 milioane de euro pentu Baza de la Borcea. inca ceva banuti pentru o statie TACAN (tot pentru Borcea), cateva containere de iluminare laser intr-un deal comun cu Indonezia sau Tailanda (nu mai tin minte exact)... Se cam apropie de suma de 628 milioane EURO care se tot vehiculeaza.
      Inca ceva, dupa calculele mele, cei 628 milioane includ si TVA-ul (asta inseamna ca de fapt contractul a costat cam cu 20% mai putin)

  • Dragos, te bag in spam. Ca de obicei dezinformezi, distragi, trollezi.

    Ti-am mai spus sa nu mai calci pe aici. Ca sa fiu mai explicit: aici este casa mea, daca in viata reala ti-ai bate joc in casa mea si m-ai sfida, te-as arunca afara.

    Spunele rusilor ca pe Resboiu s-au prins ce hram porti si ca trebuie sa te muti pe alt site-tinta.

Recent Posts

Hanwha Aerospace caută să obțină un sprijin mai extins în industria de apărare pentru modernizarea securității României

Hanwha Aerospace intenționează să înființeze în România un hub industrial pentru Europa, cu scopul de…

1 week ago

Acord de cooperare în domeniul apărării între România și Republica Coreea semnat, în premieră, la Seul

Ministrul apărării naționale, Angel Tîlvăr, a semnat marți, 23 aprilie, împreună cu omologul său coreean,…

1 week ago

Bulgaria ar putea aloca 2,5 procente din PIB către Ministerul Apărării

Parlamentul Bulgariei dezvate ambițiosul plan de creștere a bugetului Apărării la 2.5% din PIB. Ministrul…

2 weeks ago

Rostec lucrează la un nou sistem mobil aruncător de proiectile incendiare

În viitorul apropiar, promit cei de la Rostec, miltiarii ruși vor fi dotați cu un…

3 weeks ago

Posibilă dronă maritimă recuperată din apele teritoriale ale României

În cursul serii de joi, 4 aprilie, nava de căutare-salvare Artemis a Agenției Române de…

4 weeks ago

China va dezvolta avionul J-15 într-o versiune pentru război electronic

Televiziunea de stat chineză a anunțat recent că se lucrează la dezvoltarea avionului multirol de…

4 weeks ago