Armata Romana Fortele pentru Operatii Speciale Istorie

Ziua Automobilistilor Militari si a Fortelor pentru Operatii Speciale

Dragi cititori! Astăzi avem zi triplă de sărbătoare.

În primul rând, este Mărţişorul, deci urăm tuturor doamnelor şi domnişoarelor ce-şi aruncă ochii lor frumoşi pe gazeta noastră să împlinească multe primăveri frumoase legate cu şnur de mărţişor.

APA pe Boboc

A.P.A. pe Boboc

În al doilea rând, îi sărbătorim astăzi pe automobiliştii militari. Într-un articol anterior povesteam despre Corpul Automobiliştilor Voluntari ca primă unitate automobilistică în Armata Română, apărută ca să suplinească necesarul de tracţiune mecanică pentru uzul militar. Ori tot acolo spuneam că acest corp a încetat să mai existe în momentul în care a fost înfiinţat Regimentul de Tracţiune Automobilă. Acest lucru s-a petrecut la 1 martie 1917, când atât Corpul Voluntar cât şi vechea Companie de Automobile a Armatei, apărută la 1915 au fost contopite în acest regiment. Astfel a fost creată prima unitate de sine stătătoare ce cuprindea arma automobile, tratată în cadrul specialităţilor.

Din punct de vedere organizatoric, acest regiment era compus din trei batalioane auto şi din o companie de motociclişti, o companie de autoblindate şi autotunuri, un batalion depozit şi o şcoală de şoferi. Din punct de vedere al dotării, acest punct a fost într-un oarecare deficit, mai ales la partea grupurilor combatante, tehnica fiind destul de puţină. Batalioanele auto şi companiile cu tehnică de luptă, chiar şi cu lipsuri, au fost trimise câte unul la fiecare armată de operaţii iar cel de-al treilea a fost pus la dispoziţia Marelui Cartier General.

Cu toate acestea Regimentul auto s-a achitat cu succes de misiunile încredinţate, fiind de un real ajutor în transportarea rapidă a trupelor acolo unde era nevoie de acestea în timpul marilor bătălii ale anului 1917. Mai prejos nu au rămas nici grupurile de autoblindate şi motomitraliere, germene al armei blindatelor de mai târziu, care au executat misiuni de patrulare şi luptă de-a lungul şoselelor din zona de operaţii.

escadronul de autoblindateMai sus puteţi găsi o imagine cu tehnica de luptă a Regimentului, din autoblindate şi motomitraliere. Autoblindatele sunt Peugeot şi Renault.

Astfel dorim să urăm purtătorilor anvelopei cu două ciocane la epoleţi cât mai multe misiuni îndeplinite şi La Mulţi Ani!

Scafandri de lupta

Scafandri de lupta

În al treilea rând, dar în niciun caz ultimul, astăzi sărbătorim Ziua Forţelor pentru Operaţii Speciale. Dorim să urăm acestei arme speciale, atât prin termen cât şi prin pregătire şi misiuni, să aibe parte de misiuni reuşite şi îndeplinite în totalitate şi ca această categorie de forţe să se dezvolte tot mai mult după tot tipicul acesteia.

Din punct de vedere istoric, opiniile asupra apariţiei acestei arme sunt împărţite. Există autori care vorbesc despre sorgintea trupelor speciale ca venind de la Batalionul 1 de Tiraliori, devenit destul de repede Batalionul 1 Vânători, din 1860, înfiinţat de Domnitorul Alexandru Ioan Cuza, unitate de infanterie uşoară, ce, pe front avea şi atribuţii de luptă în ambuscadă şi de hărţuire a inamicului, fiind, de altfel, mai mobilă decât infanteria de linie, considerată infanteria grea. Alte opinii merg pe considerentul ce enunţă că forţele de operaţii speciale au apărut odată cu grupele de cercetare patrulare ale unităţilor de infanterie din primul război mondial, sau ale aceloraşi grupe apărute în cadrul armei vânătorilor de munte din perioada interbelică.

Operator D.C.S.L.

Operator D.C.S.L.

Din punctul meu de vedere, şi al altora, se pare, istoria forţelor de operaţii speciale începe odată cu apariţia la 10 iunie 1941 a Companiei de Misiuni Speciale, prima unitate de paraşutişti din Armata Română, pe bazele căreia a fost creat Batalionul 4 Paraşutişti. Din punct de vedere organic, compania, şi apoi batalionul, au fost incluse atunci în cadrul Aeronauticii, în cadrul Flotila 1 Aerostaţie. Acest lucru nu trebuie însă să fie de mirare, deoarece primii care au utilizat paraşute în condiţii de luptă, în primul război mondial, au fost aerostierii.

Această companie avea organica unei unităţi de tip comando, iar membrii acesteia erau antrenaţi, pe lângă instrucţia de salt, în tehnici de sabotaj, luptă corp la corp, tehnici de rezistenţă etc.

Compania în sine a fost o unitate etalon, după cum spuneam şi mai sus, pe baza ei efectuându-se înfiinţarea batalionului şi existând în planificare extinderea acestuia la alte eşaloane, extindere ce, din păcate nu a mai avut loc din motive de aliaţi.

Chiar şi aşa, printre cei antrenaţi în această unitate, comandată de Maiorul Ştefan Şoverth, s-a aflat şi Generalul Grigore Baştan, cel care va ridica arma aceasta la noi culmi în cadrul Armatei Române.

Dumnealui, de altfel, îi aparţine şi următorul citat, dat la apariţia cărţii de memorii a maiorului Şoverth: “Aproape întreaga viaţă mi-am închinat-o miraculoasei umbrele şi multe din clipele de intensă şi deplină trăire le-am petrecut sub cupola ei ameţită de azur”.

Astfel, nu-mi rămâne decât să urez din nou La Mulţi Ani, tuturor membrilor Forţelor de Operaţii Speciale, indiferent de unităţi şi specializare şi oriunde s-ar afla! Misiune Uşoară!

 

– drd. Emil Boboescu –

8 Comments

  • e o aiureala sa pretindem ca fortele speciale au ceva in comun cu Batalionul 1 Tiraliori. nici macar unitatile de cercetare nu au. dar asa e moda in toata lumea, sa ne ducem cu radacinile pana la noe.

    plutoanele de recunoastere aparute in 1929 in batalioanele vm si regimentele infanterie sunt primele subunitati de cercetare.

    Compania Misiuni Speciale nu este sigur daca a fost infiintata la 10 iunie 1940 simultan cu Batalionul Parasutisti. chiar daca a fost infiintata este vorba despre prima subunitate de forte speciale, nu de prima unitate de forte speciale.

    dar este corect sa afirmam ca este vorba despre nasterea fortelor speciale in Armata Romana.

    (prima unitate de forte speciale a fost Batalionul 404 Cercetare.Batalionul 610 Operatii Speciale este prima unitate de forte pentru Operatii speciale.)

    revenind la Compania Misiuni Speciale, exista doua variante:

    – a existat o companie de misiuni speciale in cadrul Batalionului de Parasutisti

    – a existat doar un pluton de misiuni speciale, pe structura caruia a fost constituit un detasament care a si actionat la 23 august 1944, detasament care a fost numit informal companie

    intrucat subunitatea a executat misiuni sensibile (inclusiv prin parasutare) pe frontul de est si a colaborat cu SSI in formarea nucleelor de rezistenta, arhiva a fost distrusa in 1944 si ne-au ramas doar diferitele marturii ale fostilor luptatori.

  • Le doresc automobilistilor militari schimbarea cat mai rapida a parcului.
    Pt. autor articole mai succinte,fraze de efect,lucruri mai putin stiute.De exemplu cati stiu ca in perioada interbelica,mai precis anul 1938, Franta era de 3(trei) ori mai motorizata decat Germania la capitolul camioane.Ma rog,acest aspect nu e legat de romani si articol.

    • “Pt. autor articole mai succinte,fraze de efect,lucruri mai putin stiute.De exemplu cati stiu ca in perioada interbelica,mai precis anul 1938, Franta era de 3(trei) ori mai motorizata decat Germania la capitolul camioane.Ma rog,acest aspect nu e legat de romani si articol.”

      LOL.

  • Nu aş sti să răspund la acest moment. La ce adunare de autovehicule se regăsea atunci în armata română trebuie mers şi studiat în arhive tabele întregi de echipare. Nici eu nu cunoşteam asemenea caz însă cel care a ridicat problema pe forul de discuţii respectiv este un cunoscut de-al meu, deci informaţia este credibilă.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: