Istorie alternativă

What if: Rusia continua programul Buran!

Buran, calare

Pe alocuri chiar superioare navetelor echivalente ale N.A.S.A., navetele din clasa Buran au sfârşit fără de glorie, dar cum ar fi fost dacă Rusia ar fi continuat (cu succes) programul?

Fără pauză. Să zicem că trecerea de la Soviete la Rusia n-ar fi influenţat cu nimic programul Buran + Energhia.

Liber la tastaturi, spor la imaginaţie!

16 Comments

  • Ma uit si….nimic nou in mare fata de designul navetei americane care avea X misiuni la activ la ora cand Sovietskii Soiuz testa Buranul. Eu cred ca e copiat dupa “Shuttle”.
    E greu de imaginat ce s-ar fi intamplat pentru ca acest proiect alaturi de altele (sistemul corespondent la SDI de exemplu) a fost cel care le-a secat resursele si i-a dus in faliment.

    • Buranul o fi fost copiat, dar Energhia era cea mai tare racheta cel putin de la Saturn V incoace, depasea tot ca putere si ca sarcina utila!
      Ar fi scris ceva istorie!
      Oricum, astazi toata lumea care are ceva greu de transportat apeleaza la rusi si la ucrainieni!

      • Se mai consoleaza si ei cu ce apuca in amintirea gloriei trecute. Iar Energhia este foarte buna este magnifica dar inca n-a dus nimic pe orbita sau pe Luna. Piesa de muzeu si subiect de articole admirative.

  • Poi…am fi asistat la cel mai mare succes al propagandei ruse..ca pan’ la urma nu e vb numai de descoperire ci si de propaganda(aici ne putem gandi la succesul propagandei cu satelitul Sputnik si cucerirea spatiului cosmic…

  • batalii de tancuri pe Luna sau Marte (pe termen lung) 🙂
    Pe termen scurt, ar mai fi aflat lumea ca russki n-au nevoie sa copie pe nimeni in domeniul aeronautic/spatial (si in alte cateva).

  • Oo da iar ceea ce vedem in imagine este exclusiv rodul imaginatiei creatore a lui homo sovieticus care nu avea nevoie de spionaj tehnologic pentru a tine pasul cu cei de la concurenta in timp ce KGB era doar o agentie de turism profitabila care duce turisti proletari in binemeritate excursii pe la manastiri prin America….
    Si,da, nu au nevoie sa copieze pentru ca nici macar la asta nu sunt premianti depasindu-i cu mult chinezii si japonezii( ma rog ultimii au facut-o in anii reconstructiei de dupa razboi).

    • bine, bre, daca ai ceva dovezi concrete impartaseste-le cu noi, nu ne lasa in bezna nestiintei 🙂
      (in afara de asemanarea exterioara, desigur; ca pe principiul asta, F15 ar fi o copie a lui Mig25, la scara redusa 🙂 )

    • BURAN ESTE MAI SCURTA SI MAI LATA,MAI BURTOASA.SI ILIUSINUL SEAMANA CU ATR-UL.CE DRACU! AERODINAMICA DICTEAZA! ASEMANARILE SE OPRESC LA ASPECT SI CAM ATAT. PLUS O DERIVA MAI INALTA.BURANUL A FOST CONCEPUT PT ZBOR SPATIAL IN REGIM FULL AUTOMAT SAU TELEGHIDAT,DE ACEEA SI DETINE UN RECORD NEEGALAT PANA ACUMA-PRIMUL ZBOR DE CATEVA REVOLUTII IN JURUL PLANETEI,CU DECOLARE SI ATERIZARE IN REGIM COMPLET AUTOMAT,CONTROLAT DOAR DE COMPUTERELE NAVEI SI DOAR SUPRAVEGHEAT PRIN TELEMECANICA DE LA SOL.DECI ,MAI CLAR,NU A AVUT OM LA BORD.EI MAI DETIN NISTE RECORDURI ABSOLUTE,INCA DIN ANII 70-SONDELE VENUSIK,LUNOHODURILE-CEI MAI TARI ROBOTI SPATIALI PANA LA ACEASTA DATA,NEEGALATI NICI CU TEHNICA DE ACUM.REVENIND LA BURAN,COLUMBIA NU APUCASE SA FACA DECAT VREO 2 ZBORURI,STAMND MAI MULT PRIN REVIZII SI REMEDIERI.PROGRAMELE AU FOST DECLANSATE CAM IN ACELASI TIMP,DAR AMERICANII DE GROAZA CA RAMAN IAR IN URMA AU RISCAT ENORM FACAND-O TARAS-GRAPIS SI CHELTUIND ENORM PT REMEDIERI POST FABRICATIE SI REPARATII CONTINUE. BURAN ARE COMPLET ALT TIP DE SCUT TERMIC SI CHIAR I-AU CRITICAT PE AMERICANI PT PROASTA ALEGERE A SISTEMULUI DE TILE,LUCRU DOVEDIT ULTERIOR PRIN COMPLETARILE PERMANENTE LA FIECARE INTOARCERE DIN SPATIU.
      DIFERA MULT SISTEMUL DE DIRECTIE,PROPULSIA,ATA DE MULTE INCAT REALIZEZI CA ESTE ALT APARAT SI CU ALTA CONCEPTIE. SI SE PARE CA NU S-A INVATAT UN LUCRU-TEHNICA AERO SPATIALA ESTE APANAJUL RUSILOR! AMERICANII PANA NU AU FACUTJOINT-VENTURE CU SUHOI,NU AU PUTUT REALIZA TRACTIUNE VECTORIALA FIABILA SI MANEVRABILA.PANA NU AU INTRAT IN COMPLEXUL SALIUT-SOYUZ,NU AU STIUT CE-I AIA STATIE SPATIALA SI PROGRAM DE VIATA PRELUNGIT IN CONDITII DE IMPONDERABILITATE.SI PANA NU AU APLICAT ENERGHIA,NU AU AVUT VIITOR IN ZBORURILE POST-NAVETE.
      RUSII AU RENUNTAT LA BURAN-AVAND DEJA IN LUCRU A DOUA NAVETA, PT CA AU REALIZAT CA MENTENANTA SI RENTABILITATEA LANSATOARELOR CLASICE SUNT SUPERIOARE NAVETELOR IN SITUATIA DE ATUNCI SI ACUM.NAVETELE AU FOST NISTE AMBITII COSTISITOARE SI SOFISTICATE.GANDITI-VA LA LOGICA LANSARII UNUI TANC PE ORBITA PT A ELIBERA 300 DE KILE DE SATELIT !!!CATA ENERGIE SI LOGISTICA CNSUMATE PENTRU A LANSA O CHESTIE CARE LANSEAZA ALTA CHESTIE.
      SI MAI E O PROBLEMA-RUSII AU O INDUSTRIE INCREDIBILA DIN ACEST PDV-SPATIAL.FABRICA JUCARIILE ASTEA PE BANDA RULANTA INCA DIN ANII 70-AU MERS PE O STANDARDIZARE STRICTA SI ASTFEL AVEAU SI LANSARI DUBLU DECAT AMERICANII.PERMANENT EXISTAU PE BANDA DE MONTAJMINIM DOUA GARNITURI IN REZERVA CALDA.
      GATA CA AM SARIT PESTE CAL.
      ESENTA ESTE URMATOAREA-S-AU TREZIT MAI DEVREME SI AU STOPAT UN PROGRAM NERENTABIL.AMERICANII NU AU AVUT CURAJUL SA-SI CALCE PE ORGOLIU.

      • Buranul a fost abandonat pentru ca nu mai aveau resurse sa continue. Chestille cu roboteii nu-mi spun prea multe pentru ca ia cauta o statistica comparativa sa vezi cate sonde au pierdut americanii si cate sovieticii si o sa vezi niste diferente in defavoarea sovieticilor.Programul navetelor nu a fost abandonat din motive economice ci pentru ca navetele si-au epuizat durata de viata. Si iar si iar clasicul rahat cu ce au invatat americanii de la rusi. Treziti-va la realitate, blocul vestic condus de americani au castigat razboiul rece si nu rusii si l-au castigat tocmai pentru ca i-au dominat pe rusi stiintific, economic si tehologic. Unele realizari punctuale nu indica in nici un caz avansul lor asupra celorlalti. Si da continui sa cred ca Buranul este rezultatul spionajului tehnologic. Si inca ceva navetele nu au fost ineficiente, fiind pentru 2 decenii singuri vectori capabili sa transporte 30 tone de incarcatura utila pe orbita /lansare.

        • Singura data cand americanii au avut curaj sa recunoasca faptul ca au dat-o in bara din punct de vedere economic cu vreun program aero-spatial a fost atunci cand au renuntat la zborul spre luna cu echipaj uman!

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: