JS Izumo, portavionul clasificat blând de către japonezi ca fiind distrugător cu capabilități multiple, nu va dispune la bord de avioane dedicate misiunilor de alertare timpurie (Airborne Early Warning – AEW) după conversia care îi va permite operarea unei escadrile de aparate de zbor cu aripă fixă.

Boeing E-767 AWACS

Boeing E-767 AWACS

Ministerul japonez al Apărării a decis că protecția prin alertare timpurie a portavionului Izumo să fie executată cu avioane E-767 și E-2D aparținând Japan Air Self-Defense Force (JASDF).

JASDF a realizat că trebuie să dispună de avioane destinate misiunilor de alertare timpurie după ce în Septembrie 1976 pilotul sovietic Viktor Belenko a dezertat zburând la joasă altitudine un avin tip MiG-25 până la Hakodate, Japonia.

Radarele japoneze au pierdut urma MiG-ului pilotat de Belenko, fapt care a dus la decizia de a achiziționa avioane AEW/AWACS.

Într-o primă fază, japonezii au ales E-3 Sentry, un avion AWACS dezvoltat din Boeing-707, însă datorită nevoilor US Air Force s-a decis achiziția de avioane E-2 Hawkeye.

Avioanele japoneze E-2 Hawkeye au intrat în serviciu la Misawa Air Base în luna Ianuarie a anului 1987 în cadrul AEWG (Airborne Early Warning Group).

AWACS-urile E-767 japoneze au intrat în serviciul JASDF în anul 2000 la Hamamatsu Air Base.

Iulian Iamandi