Juan Carlos LHD

Juan Carlos LHD

Subsecretariatul turc pentru Industria de Apărare a semnat cu şantierul naval turcesc Sedef Shipbuilding Inc. contractul pentru construirea primei lanve LPD (Landing Platform Dock), mişcare interpretată ca alarmantă pentru Israel, Grecia şi Ciprul Grecesc, dat fiind faptul că va schimba întreaga balanţă de securitate în Estul Mediteranei.

LPD-ul ce va fi terminat prin 2021, face parte din programul naval naţional al Turciei (MILGEM) şi din recentele mutări înspre dezvoltarea şi îmbunătăţirea industriei de apărare a acestei ţări.

Nava va avea un deplasament de 27 436 tone, lungimea de 231 metri şi va fi capabilă să transporte 1200 militari, dar şi tancuri, elicoptere, drone, avioane de luptă cu capabilităţi de decolare şi aterizare pe verticală. Dacă va fi dotată cu o rampă de tip “ski-jump”, LPD-ul ar putea fi echipat şi cu câteva avioane cu aterizare şi decolare pe orizontală. De asemenea, la bord va exista şi un spital complet echipat.

Contractul a fost semnat în cadrul târgului de armament IDEF’15, eveniment care la care industria de armament turcească a promovat mai multe proiecte şi realizări.

Constructorul naval spaniol Navantia va furniza aistenţă tehnică pentru construirea navei, LPD-ul fiind dezvoltat după nava Juan Carlos I aflată în serviciul operativ al Marinei Spaniei.

LPD-ul turcesc va fi capabil să navige non-stop pentru 50 de zile şi va avea o rază de acţiune de 9000 de mile marine (17 000 kilometri), aspect care va permite Marinei Turciei o prezenţă puternică în oceanele Atlantic şi Indian.

“Turkey took a major step in alterning the naval balance in the eastern Mediterranean by contracting the construction of a multi-purpose amphibious assault ship that can function as an aircraft carrier, potentially providing Turkey an unprecedented measure of sea control in the region.”

A declarat specialistul Michael Tanchum într-un articol apărut în cotidianul israelian Jerusalem Post.

Tanchum a mai adăugat că mişcarea Turciei va afecta decizia luată de Israel, Grecia şi Ciprul Grecesc, în cooperarea pentru exploatarea şi exportul de gaze natural din Estul Mediteranei.

Încă de la criza financiară din 2008, Grecia şi Ciprul Grecesc doresc să exploreze, extragă şi mai ales să exporte gaz din rezervele situate în Mediterana de Est… lăsând Turcia în afara jocului.

Măreaţa mişcare este în primul rând văzută ca soluţie rapidă a problemelor financiare pentru greci, dar şi o ocazie de a pune presiune pe Turcia pentru ca aliatul nostru şi al lor să facă mai multe concesii în Ciprul Turcesc.

Dincolo de… “a major step in alternating the naval balance in the eastern Mediterranean”, comandantul Marinei Turciei, amiralul Bulent Bostanoglu, a declarat că Turcia se confruntă cu o ameninţare maritimă bazată pe energie şi că Mediterana de Est reprezintă cea mai mare prioritate pentru forţa navală turcă.

Iar în 2010, pe atunci premier, Recep Tayyp Erdogan declara:

“Eastern Mediterranean will see Turkish battleships frequently”.

Împingând o linie, mutarea Turciei cade peste o hartă în care Africa de Nord, de-a lungul Mediteranei şi Ucraina, pe malul Mării Negre, ard de numa-numa.

În 2011, să ne amintim, în timpul războiului civil din Libia, Turcia a gestionat evacuarea propriilor cetăţeni şi a multor străini, precum şi a multor răniţi libieni care au fost trataţi în spitale turceşti. Dar, ca să execute această operaţie, Turcia a fost nevoită să folosească două ferry-boaturi civile care operau în Marea Marmara.

De antuci, scenarii similare au avut loc în zone de conflict din Tunisia, Egipt, Yemen şi Siria, episoade în care Turcia a evacuat mii de cetăţeni proprii şi a jucat un important rol umanitar, dovedindu-se lider în regiune.

Nevoia unei nave capabile să execute astfel de operaţii, dar care să şi întărească puternic Marina Turciei şi capacitatea de răspuns a ţării, a fost de multă vreme promovată de strategii turci.

Şi dacă tot ne amintim, în 2010 zece activişti neînarmaţi au fost omorâţi de către militari israelieni când un grup de nave efectuau un transport umanitar considerat în afara legii. Incidentul a avut loc în Mediterana de Est, în apele internaţionale.

Dinolo de toate cele menţionate, se trage o concluzie: LPD-ul Turciei va fi un “game changer” în Mediterana de Est.

Sursa: Daily Sabah Business

 

– Iulian Iamandi –