Resboiul Stelelor

Veste de la ARCA: Programul Spatial “al Romaniei”!

Programul Spaţial al României

ARCA anunţă Programul Spaţial al României 2012 – 2025, o iniţiativă privată desfăşurată de Asociaţia Română pentru Cosmonautică şi Aeronautică, în colaborare cu partenerii săi, care are drept scop dezvoltarea la cel mai înalt nivel a domeniului aerospaţial naţional.

Obiectivele finale sunt lansarea unui vehicul spaţial capabil să lanseze în orbită sateliţi de peste 2,5 tone până în anul 2022 şi lansarea unui cosmonaut român, până în anul 2025.

Asociaţia Română pentru Cosmonautică şi Aeronautică (ARCA) este o organizaţie non-guvernamentală, care doreşte să câştige competiţia de 30 milioane $, Google Lunar X Prize şi să lanseze în cosmos prima rachetă românească, capabilă să transporte un cosmonaut.

Tehnica folosită

Programele dezvoltate la ARCA sunt:

Racheta Demonstrator 2B, echipată cu primul motor din lume, din materiale compozite, reutilizabil, care a fost lansată cu succes, la data de 9 Septembrie 2004, de pe ţărmul Mării Negre.

– Sistemul Stabilo care a executat două zboruri până în prezent. Misiunea 1, lansată la o altitudine de 14.700 m, în stratosferă şi Misiunea 2 lansată în 2007 la o altitudine de 12.000 m, deasupra Mării Negre.

Racheta suborbitală Helen, demonstrator tehnologic pentru competiţia Google Lunar X Prize. Zborul de test pentru Helen a fost amânat de două ori, în 2009 (Misiunea 3) şi 2010 (Misiunea 4), din cauza dificultăţilor întâmpinate în lansarea balonului purtător. Pentru a testa avionica rachetei Helen, ARCA a lansat de la Sânpetru, la începutul anului 2010, Misiunea 5, la altitudinea de 5000 m. Lansarea, cu succes, a primei rachete spaţiale româneşti, Helen 2, a avut loc la 1 octombrie, 2010, din largul Mării Negre, în cadrul Misiunii 4B şi a atins altitudinea de 40 km.

Motorul Executor, de la ARCA

Haas este o rachetă spaţială în trei trepte pentru competiţia de 30 milioane $ Google Lunar X Prize. Principalul obiectiv al programului este lansarea sondei lunare European Lunar Explorer şi câştigarea competiţiei.

– Pentru transportul rachetei Haas II la altitudinea de lansare, ARCA dezvoltă avionul supersonic de transport IAR-111. Acesta va deveni primul avion supersonic românesc care va fi utilizat şi pentru dezvoltarea tehnologiilor pentru turismul spaţial.

Super Haas, care va fi un vehicul orbital de clasă medie, în doua trepte. Prima treapta va fi formată din 7 rachete Haas II, iar a doua treaptă va fi echipată cu două motoare Executor Plus, adaptate pentru zborul în vid. Destinaţia finală a rachetei va fi lansarea unui cosmonaut pe orbită, cu un vehicul românesc. Ulterior, racheta va fi adaptată ca lansator de sarcini utile comerciale. Data primului zbor: 2019.

Executor

Bun. Treaba stă aşa: sursa de pe unde am feliat extrăgând câte ceva, este Ziua Veche, dar buba e următoarea, că eu sunt mai tânt aşa… dacă ARCA este ne-gubernamentlă (adică fără nici o treabă cu comenduirea und statul, da?), de ce acesta este PROGRAMUL SPAŢIAL AL ROMÂNIEI? Pentru că, mă scuzaţi, dar la mine în Călăraşi urmărirea câştigării unui premiu de 30 de milioane de zgomoţei americani und profitul rezultat din exploatare, pare interes comercial de patron ori asociaţi… nicidecum al ţării.

În continuare, nu sunt de acord cu utilizarea unui brand (IAR !!!) şi al numelui ţării pentru scopuri personale/de grup, pentru a scoate bani.

Bre, ăsta este Programul Spaţial al ARCA & Asociaţii! După cum Resboiu aparţine lui I.I. & Echipei, nicidecum României.

16 Comments

  • Daca le va iesi si jumatate din ce propun sa sti ca o sa ne mandrim cu ei, daca nu….macar au incercat, ce spuneti vreti sa iau legatura cu ei ca sa vedem exact ce au de gand?

  • Uhm … Am citit de 3 ori, pentru a fi sigur. Si acum lansez si intrebarea: ce ar fi daca ti-ai abandona locul de munca, si ai merge sa faci voluntariat in beneficiul statului Roman, asa, ca un patriot nedoritor de $ ce esti tu?

    Oameni buni, lucrurile se fac pe BANI, iar cei care au invatat Dumnezeu stiu cati ani in scoala si in cercetare trebuie sa faca un lucru absolut banal, si despre care din pacate inca se mai ridica problema in Romania: TREBUIE SA MANANCE! Imi pare rau ca premiul nu este de 500 de milioane de $, as fi si mai incantat. Doar pentru ca planul celor de la ARCA este improbabil, nu inseamna ca este si imposibil. Se numeste INOVATIE, si spre deosebire de noroiul romanesc brazdat de “autostrazi”, in restul lumii INOVATIA este o institutie in sine, nu ceva de care sa se rada(dar detractorii progresului au existat peste tot).

    Dupa umilele mele cunostinte, cei de la ARCA nu castiga absolut nici un ban din utilizarea numelui IAR. Si chiar daca ar face-o, sa se auda de compania aeronautica romaneasca pentru prima data la nivel international, din vremurile cand exportau elicoptere pe alte continente, nu poate fi decat bun. Puteau sa-si puna numele ARCA-111.

    Resboiu nu apartine Romaniei? Eu din cate am vazut in articole, va pasa de Romania. Oricui ii pasa de tara sa, apartine intr-o masura ei: chiar si numai cu inima. ARCA apartine Romaniei, chiar si numai cu inima. Sper doar sa se gaseasca romani sau straini ce sa-i sustina.

    • Uau, dar te-ai aprins… nu gluma. 🙂

      Am facut voluntariat.

      Am lucrat si pentru stat – si ca bani, tot ca un fel de voluntariat a fost.

      Ma indoiesc insa ca exista vreo echipa dintre cele participante, din SUA sa zicem, care sa isi boteze pasarea Coca-Cola (ori, mai serios, McDonnell Douglas-111).

      Resboiu apartine Romaniei?! Pai, eu ziceam de fapt altceva: “Bre, ăsta este Programul Spaţial al ARCA & Asociaţii! După cum Resboiu aparţine lui I.I. & Echipei, nicidecum României.” si, daca nu am reusit sa pun in scris suficient de clar ceea ce gandeam, imi cer scuze si revin -> Resboiu nu are Programul de Presa Military al Romaniei, ci “politica editoriala” a celor care muncesc (fara a scoate bani) in cadrul redactiei.

      Nu te supara prea rau. A fost doar opinia mea, personala. Un alt membru al echipei noastre este posibil sa aiba numai cuvinte de lauda. E libertate pe la noi, pe aici, pe la Resboiu.

      • Ei, si tu acum… Voluntariat ai facut, la stat pe bani putini ai lucrat, dar cred ca ai inteles ca ma refeream la altceva decat aceste 2 aspecte. 🙂 Si anume ca este normal ca cei implicati in ARCA sa-si doreasca bani. Nu mai traim in vremurile romantismului, cand isi ruinau oamenii averile pentru un sarut pe obraz de la aristocrata pe care-si pusesera ochii.

        Despre denumire, din pacate, se constata numai ca nu suntem de ajuns de individualizati cat sa ne asumam o anumita marca. Si eu consider ca un nume ce sa includa ARCA si nu IAR ar fi fost mai sanatos. Totusi nu traim in alte locuri, in care fiecare idee noua este nu vazuta ca bun de uz comun in privinta identitatii si personalitatii. Spre exemplu in US, ca tot ai pomenit companiile de acolo, fiecare isi vrea identitatea de marca proprie, nu-si cauta mai niciodata o umbrela a altuia. Poate vom ajunge si noi acolo, mai ales ca spre exemplu ARCA are o rezonanta placuta, si programul este destul de bine promovat la nivel de marketing/identitate de produs.

        In privinta aprtinerii, cred ca lucrurile sunt clare: Resboiu si ARCA nu apartin statului Roman decat la nivel emotional, ceea ce si afirmasem. Totusi, o legatura destul de puternica exista. 🙂

        Iti multumesc pentru raspuns, si iti doresc spor in continuare in toate cele. 🙂 Sa fie bune, frumoase si fructuoase.

        L.

        p.s. pentru a nu mai scrie un alt comentariu, da, sunt de-acord, zborul cu pasageri ar fi viabil pentru ARCA doar pana la o altitudine relativ redusa(max40-50km), dar fara vreo posibilitate realista de a iesi de pe orbita Terrei, sau alte balarii de genul ajuns pe Luna cu un om. Si da, viitorul ARCA sta cel mai probabil in lansarea ieftina de sateliti, lucru care ar fi in sine absolut genial.

      • vrei nu vrei, niste lucruri se asaciaza cu tara din care provin. de exemplu Dacia apartine de Renault, si in teorie ar trebuii sa fie franceza, dar lumea o asociaza cu romania. alt exemplu este Lamborghini, care tuata lumea crede ca este italian, dar apartine de Audi.
        asa si cu aceasta pagina, NU ESTE A ROMANIEI, DAR SE ASOCIAZA CU EA!!
        🙂

  • https://www.arcaspace.com/?p=1136

    Echipamentul ala mi se pare cel mai haios din tot serialul lor despre constructia IAR-111.

    Domne io habar nu am daca oamenii astia bat campii sau se straduia cu adevarat sa faca ceva dar,singura sansa dupa mine pt programele ARCA o constituie realizarea unor lansatoare de sateliti la preturi cat mai mici,posibil sa reuseasca sau nu numai timpul o va dovedii.

  • nu conteaza ca se numeste IAR 111 sau altfel
    daca asta ii ajuta foarte bine, sa-l foloseasca, folosirea numelui IAR ajuta si la prestigiul tarii in final
    sper ca statul roman sa-i sustina mai mult, si sper sa fie cat mai multi oameni care sa doneze bani pt realizarea motoarelor, pt ca am vazut ca au nevoie de donatii
    nu ma intereseaza ca e firma sau asociatie privata sau ce o fi, pur si simplu ma bucura, ma incanta faptul ca cineva are dorinta de a incerca sa realizeze asa ceva in tara

  • Imi place ca ARCA incearca sa puna bazele unui pionierat in domeniu si le doresc succes. Chiar imi doresc sa duca la bun sfarsit proiectele pe care si le-au propus. In alta ordine de idei cred ca puteau sa aleaga alte denumiri pentru avion si proiectul general referitor la cucerirea spatiului tocmai pentru a evita controversele. Da cred ca au facut niste alegeri nefericite in privinta asta, in rest am tot respectul pentru munca lor.

    • Daca eu sau tu ai construi un avion de lupta ce nume i-ai pune?
      Singura diferenta este ca cel de la ARCA nu e militar, dar cine poate sti…

      • NU stiu ce sa spun sa-mi pun imaginatia la lucru.De exemplu IAR vine de la Intreprinderea Aeronautica Romana, pentru cel de la ARCA as pune…. ASB-111 (avion suborbital) asa doar ca idee, ce sa spun poate fi aleasa o varietate de denumiri care sa creeze mai putine discutii.

  • Eu unul le doresc succes

    Burt Rutan cand si-a facut avioanele (cel care a castigat premiul – vad ca incearca si ei sa il copieze cu IAR asta de acuma) – la fel a fost luat la bascalie

    Poti sa zici ca sunt niste entuziasti, visatori etc – dar nu mai au “funduri” de cercetare de la stat, ce motiv avem sa nu le dorim succes ? absolut nici unul

    Eu m-as bucura sincer sa reuseasca, macar o parte din ce si-au propus
    si dupa Haas si Vuia si Coanda – pacat sa nu fie in tara asta cineva care sa viseze si sa munceasca sa isi indeplineasca visul

  • vedeti, noi am incepur deja sa ne complacem in rahatul in care traim.
    Politicienii si gastile lor fura pe rupte de 20 de ani. Ce speram noi? Sa se retraga pe muntii lor de bani si sa ne lase-n pace. Ideea de justitie/dreptate a disparut, dupa atata furt.
    La fel cu inventatorii; cu mici exceptii, toti inventatorii nostri au primit doar flegme din partea statului roman; si-acu am ajuns sa ni se pare normala neimplicarea statului (dihania aia vascoasa care crapa-n ea impozite…mai uitati-va pe fluturas, ca daca ni-i retine din salariu nu mai suntem constienti de asta)

    Nu sunt foarte la curent cu proiectul, cu finantarea lui; dar in orice tara normala baietii astia ar fi sprijiniti mult mai mult de stat…pentru ca merita!

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: