Aviaţie

USAF are de gand sa mai traga de F-16 inca o perioada

F-16, Aggressor Squadron

Fortele Aeriene ale Statelor Unite intentioneaza modernizarea a aproximativ 300 aeronave multirol F-16, ca masura de inchidere a nisei ce ar putea sa apara pana la operationalizarea avioanelor F-35, de generatie cinci. Avioanele F-16 din blocurile 40/42 si 50/52 vor fi supuse unui program de extidere a perioadei de utilizare a celulei – service life extension programme (SLEP) si unui program de modernizare si crestere a capabilitatilor avionicii – combat avionics programmed extension suite (CAPES).

Conform celor declarate de Mark Mol, colonel, director de program in cadrul F-16 System Programme Office (SPO), al USAF la Hill AFB: It provides a very significant capability to the F-16 platform that puts it on par, I do believe, with some of the other platforms that have AESA [Active Electronically Scanned Array] today”

Programul CAPES presupune atat modificari ale avionicii cat si modificari de software. Astfel, noua varianta va primi un nou radar AESA – ramane de vazut daca acesta va fi Raytheon Advanced Combat Radar (RACR) sau Northrop Grumman Scalable Agile Beam Radar (SABR), o competitie in acest sens urmand sa fie organizata de USAF in viitorul apropiat – un sistem de razboi electronic Terma ALQ-213 (care ve reduce foarte mult cantitatea de munca depusa de pilot, prin imbunatatirea interfetei om-masina, asigurand un grad mai ridicat de automatizare), un sistem integrat de comunicatii – integrated broadcast system (IBS) care sa azigure fuzionarea informatiilor primite atat din surse externe (Link 16) cat si de la senzorii instalati pe aeronava – si o unitate centrala de afisare – center display unit (CDU).

CDU va asigura afisarea datelor generate de IBS, permitand pilotului sa le exploateze mai usor, va afisa harti de inalta rezolutie generate de radarul AESA, date despre tinte primite via IBS, imagini video preluate de la containere de descoperire si desemnare a tintelor, precum si date necesare navigatiei sau informatii legate de sisteme, permitand renuntarea la instrumentele de zbor analogice. Acest sistem de afisare este deja instalat pe unele avioane F-16 ale Garzii Nationale Aeriene (US ANG).

Conform declaratiilor lui Mol, realizarea softului care sa integreze toate aceste noi sisteme este una dintre cele mai mari provocari.

Referitor la programul de extindere a resursei – SLEP – de la 8000 ore pana la 10-12000 ore, Mol a declarat ca Fortele Aeriene si Lockheed Martin (ca si contractor principal) deruleaza un program extensiv de testare a rezistentei pe o celula F-16 in uz si ca in functie de rezultatele acestor teste: “We may not need to SLEP all the aircraft, just do the remaining life on them.”

Kiturile de modernizare ar trebui sa fie testare la sol intre 2014-2015, testele in zbor urmand sa inceapa in 2016 iar fabricatia in 2017. Tot in 2017 e preconizata inceperea achizitionarii kiturilor iar instalarea lor ar trebui sa se desfasoare incepand cu anul urmator.

Sursa:
FG

– Griffon236 –

———————————————————

Link-uri utile:

Revista Resboiu; Forumul Resboiu; Pagina de gardă a portalului; Ramura dedicată Armatei Române; Ramura dedicată spaţiului; Ramura dedicată dronelor.

14 Comments

  • Nu. Asta inseaman ca e exagerat de scump si nu mai sunt dispusi sa le dea sumele fabuloase cerute pe un avion. Astfel se prefigureaza un mic sau mare esec pentru F35, care va duce la o noua crestere de pret. Cand spuneam ca se duce binisor spre pretul unui F/A 22….

    • Prea scump, iar F-16 poate indeplini relaxat inca misiuni de multirol – bine, de atac la sol… – in teatre lejerute de genul Libia, de fapt cam prin toata Africa, iar variantele superioare pot fi implicate cu rezultate cel putin multumitoare in Siria, Iran, Coreea de Nord, iar la gramada, sau in linia a doua, si impotriva Chinei – sau, chiar in linia intai in regiuni unde nu au adversari superiori.

    • Din motiv de pret prea mare. E fix acelasi rationament in urma caruia noi ne-am ales cu cele 110 LanceR-e. E mult mai ieftin sa modernizezi si sa prelungesti resursadecat sa le inlocuiesti in raport unu-la-unu cu F-35 sau F-22

    • Sa lamurim un lucru USAF prelungeste resursa la Block 50/52+ si la Block 40 avioane mult mai noi decat cele portugeze care sunt din block 10/15 si la care a avut loc programul OCU sau MLU – Cele portugheze sunt supuse unui program de extindere a vietii de la 6000 la 8000 de ore, structura nu seamana intru totul cu structura unui Block 50/52+ acea versiune fiind mult mai avansata.
      USAF stie ce face cele 300 alese spre upgrade sunt cele mai noi avioane F 16 din USAF si nu vechituri din ’85-’87

      • Şi cum se face? Presupun că, în timpul functionarii aparatului, metalul “oboseşte” datorită tuturor fenomenelor care apar(se dilată, se contractă, apar fisuri, etc.). După n ani faci o evaluare şi vezi care din componentele fuselajului sunt mai uzate … si mai departe? Le schimbi? Schimbi doar componenta aia din aripă care prezintă neconformităţi sau aripa cu totul?

        • Structura se inspecteaza cu ultrasunete si vizual dupa care se inlocuiec componentele cu fisuri si cele care au microfisuri, parti intregi din structura de rezistenta a fuselajului sunt inlocuite odata cu ele se schimba si grinzile si ramforsarile aripilor, de-asemenea invelisul exterior al aripii este schimbat.
          Astfel F 16 castiga ani buni de viata si asa cum spune Nico se implementeaza kit-uri noi de ramforsari si modernizare.
          Diferenta intre F 16 Block 50/52 si F 16 OCU este insa enorma atat structural cat si la partea de conectori, cablaje, sisteme de control sistem OBOGS pe care OCU nu il are iar MLU il are preluat de la Block 50/52 si asa mai departe…
          F 16 Block 50/52 ese loa paritate cu Gripen C/D la majoritatea echipamentelor, avand un plus la tractiune si un minus la rata de viraj instantanee, insa F 16 OCU / MLU este departe si de varianta Gripen A/B practic este un fel de Golf 4 in comparatie cu Golf-ul 6…arata poate la fel din exterior dar asta nu il face la fel de performant…
          Grija mea este ca vom sfarsi cu 16 avioane din care vom zbura cu 12 -10 iar restul vor sta pe pista…din lipsa de piese de schimb si din cauza reparatiilor dese ale diverelor componente….
          Nu o sa cumparam nimic peste 10 ani ci vom mai trege 10 de F 16 portugheze si apoi vom lua tot second…ca asa ies comisioanele…
          Gripen C/D sau F 16 noi si neaparat cu offset ar fi solutia logica pentru noi dar cum guvernantii sunt ilogici o sa avem o aviatie de vanatoare pe hartie….
          Nu ca ma gandesc la vreun conflict dar Ungaria cu 14 Gripen C/D is va face de cap aer contra a 16 avioane F 16 OCU vechi si cu resursa pe sfarsite.
          F 16 era avionul meu preferat in copilarie alaturi de MIG 29 (asta pentru Niko) acum lucrurile s-au schimbat din 2000 pana acum exista mult mai multe variante…ne trebuie avioane noi dar cine sa ne auda?!
          Daca ar fi sa aleg intre avioane noi si second as alege tot timpul noi, le cunosti de la inceput ce probleme ai si nu ai microfisuri ascunse in ele.

      • marius ,in primul rand portughezele alea sunt de prin 90-91
        @costea h f 16 ocu ,chiar daca in aparenta sunt “identice”cu orice alta varianta de f 16 ,cel putin vizual ,in realitate sunt foarte diferite
        in primul rand suprafetele de comanda sunt mai mici,nu au ranforsari la jonctiunea aripii cu fuselajul(ranforsari aparute dupa exploatare intensa in conditii de “razboi” sa spun asa si aici ii raspund lui marius de ce e asa importanta chestia aia cu combat proven…aceasta intarire a structurii a fost necesara deoarece aparusera fisuri si cedari ale structurii datorita aterizarilor si conditiilor de explatare in conflicte…unde mentenanta si alte chestii nu se fac ca la carte,asta e si un motiv ptr care nu prea cred eu in chestii din astea cu built in test sau similare,…)
        alt motiv a cedarii structurii(precizez ca din ce stiu eu nu “s-a rupt nici unul in aer”,sa nu se inteleaga asta) a fost supraincarcarea
        asta nu e totusi un pct slab la f 16
        demonstreaza robustetea totala a structurii(nu cunosc multe aparate sa suporte ritmuri de exploatare atat de intense)
        asta a determinat ,pe de o parte fiindca f 16 initial era conceput ca vanator usor,ulterior fiind folosit masiv ptr atac si cas…demararea de programe ptr intarirea structurii ,avionica samd
        f 16 ocu apartin primelor variante …aceea de vanator usor,partea buna e din cate stiu eu(daca altcineva cunoaste si ar aduce date ar fi binevenit)nu au fost folosite in conflicte,inarmate altfel decat aer aer,fapt ce aduce o nota pozitiva ca nu s-a tras prea tare de ele si din pct de vedere al structurii nu ar trebui sa stea rau
        partea nu prea pozitiva ar fi ca nu stiu daca exista kituri de upgradare a structurii ,ale avionicii exista
        daca nu exista si vrei sa le mentii mai mult ….trebuie sa faci tu (si aici nu e asa simplu,sa spunem ca aerostar ar fi in stare sa le faca…dar iti trebuie documentatie tehnica ,expertiza …,daca americanii iti dau o mana se face)
        chestia proasta cu avioanele luate de la producator ,e ca nu te vor lasa pe tine sa le “customizezi” cum vrei tu
        nu e numai avantaje orice solutie se alege,…ai si parti bune ai si rele

        • “During the War in Kosovo, it was seen that while the Portuguese F-16s were recently obtained, they were no longer up to the same level as most modern fighters used by other NATO countries. In 1999, during the Portuguese participation in the conflict (Operation Allied Force), the three F-16 fighters deployed by Portugal were relegated to escort missions and combat air patrols due to their lack of modern armament and air-to-ground targeting systems” – Da noi cam asta o sa cumparam si dupa o sa cheltuim cu “lancerizarea” lor vreo 100 – 200 de milioane asa grosier…frumos ce sa spun…Nu era mai bine sa cumparam F 16 noi?! Si sa cerem offset transparent de la Lockheed Marin garantat de USA ca stat?

        • “Of the second-hand F-16s, five of the airframes will be used as spare parts, and only the remaining 20 F-16s are being upgraded for day & night all-weather operations, by receiving the Falcon UP structural upgrade, the F100-PW-220E engine upgrade and the Mid-Life update (MLU) avionics and cockpit upgrade, to equip the 301 Squadron, which will replace the last 50 operational A – 7 Corsair II in the ground-attack role.” unde ai gasit ca cele second hand nu sunt mai vechi decat cele din prima transa? ca eu ma chinui sa gasesc informatii despre ele…
          Sincer nu ma pot obisnui cu gandul ca luam ceea ce arunca altii.

  • Repet ce am afirmat si altadata.Daca se doreste, din motive politice, sa se cumpere F16 SH,care cu siguranta va fi cumparat, atunci mai bine s-ar cumpara aparate F16C/D, aflate pe stoc in Arizona, care sa fie ulterior modernizate cu americanii.Cu putina vointa politica, se vor gasi si banii pentru aceasta achizitie.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: