Aviaţie

USAF a anulat NGM

F-16 inarmat cu HARM si AMRAAM

USAF a renuntat la NGM (Next Generation Missile), program menit sa produca un inlocuitor atat pemtru AIM-120 AMRAAM cat si pentru racheta antiradiatie AGM-88 HARM. Programul NGM, cunoscut si ca JDRADM (Joint Dual-Role Air Dominance Missile), ar fi avut un cost total estimat de 15 miliarde de zgomotei verzi, drept pentru care, conform Generalului Edward Bolton (un fel de contabil sef in USAF), a si fost anulat.

In decembrie 2011, oficiali de rang inalt din USAF au acordat programului NGM nivel ridicat de prioritate, declarand ca nedezvoltarea acestui sistem de arme ar putea duce la aparitia de riscuri operationale inacceptabile.

Terminarea programului ii cam lasa pe americani cu pantalonii in vine nepregatiti sa faca fata noii generatii de rachete aer-aer si sol-aer ale rusilor si ceainizilor (sa nu mai vorbim de europenii care se pregatesc sa operationalizeze Meteor-ul).

Sursa:
Flight

9 Comments

  • Poate ca americanii dorind sa economiseasca dolarasii, s-au gandit sa foloseasca si ei, ca europenii, Meteor-ul.De ce sa inventezi ceva cand deja exista si este si performant.

    • Aha… Si porku-si flutura aripile grohaind fericit…

      Pur si simplu respectiva raketa a devenit pres scumpa ca sa merite. Atunci cand nu-ti permiti sa dai cu bombardeaua pe motive de cost, ai cam luat-o in directia gresita.

      • apropo de costuri…am citit recent in Guerres&Histoire, nr 2, un interviu cu istoricul de aviatie israelian Martin van Creveld. Care sustine ca aviatia e cam pe cale de disparitie, ca arma! Iata argumentele lui:
        Fiecare arma teribila, inainte sa dispara, a ajuns prea scumpa, ineficienta si vulnerabila pentru a putea fi fabricata/folosita/riscata pe campul de lupta; exemplele lui:
        -legionarii romani, ultimul model (aia cu blindaj full contra sagetilor migratorilor)
        -soldatimea in armuri full, din evul mediu
        -dreadnought-urile din ww1 si cuirasatele din ww2, care isi amenintau inamicul stand la ancora in port 🙂
        -portavioanele (numarul total a scazut dramatic de la ww2 incoace)
        -parasutistii, as adauga eu (dupa ce-am citit si nr 3 din aceeasi revista)

        Culmea, prima utilizare a aviatiei in lupta a fost in Libia; iar ultima utilizare, tot in Libia, a constat in costuri uriase, pentru rezultate mediocre in cadrul razboiului, zice el.

        Sigur, tipul exagereaza mult, iar argumentele sunt discutabile; dar nu se poate spune ca n-are si-un pic de dreptate. Ar merita un topic separat subiectul asta.

  • Hai sa nu-i vaitam pe americani…

    Americanii vor continua sa modernizeze AMRAAM.
    In plus superioritatea aeriana nu sta numai in racheta aer-aer.
    Mai e si F22 un pic stealthy, mai sunt avioanele de lupta electronica, AWACS-urile.

  • Aleluia,americanii au rupto in fericire :)))),da sigur or sa modernizeze AMRAAM-ul,varianta D dispune deja de un motor ramjet ca si Meteor,are o raza de actiune balsoaie,140-180 Km,dar este inferioara Meteor-lui,NEZ mai mic,sistem de ghidare ceva mai slab da in fine vis-a-vis de rachetele rusesti si chinezesti nu cred ca isi fac americanii prea multe griji,ei daca se sperie de ceva se sperie de posbilitatea de a vinde F-35-uri la pachet cu Meteor.

  • Cine este asa de sigur de AIM 120 AMRAAM ca este mai eficient decat R 77? Oricum asta cu NEZ este mai mult de publicitate, fiecare racheta are problemele ei si punctele ei forte, USA inca are cele mai multe avioane si nu trebuie neaparat ca sa aibe produse individuale de top, este suficient sa fie cu ele in top 5 ca sa domine in continuare spatiul aerian.
    Nu uitati ca rachetele active datorita tehnicilor de pruiere devin semiactive de cele mai multe ori in utilizare.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: