Aviaţie

Ungaria modifica acordul de inchiriere pentru Gripen

Gripen

Saptamana aceasta FMV a semnat, din partea Guvernului Suediei, un act aditional la contractul de inchiriere de catre Ungaria. Ungaria va primi astfel avioane Gripen C modernizate la cel mai nou standard si un mumar anual mai mare de ore de zbor.

Noul acord asigura Ungariei cresterea numarului anual de ore de zbor de la 1600 la 2000 pentru cele 14 aeronave JAS-39C Gripen, FMV urmand sa contribuie la asigurarea suportului logistic pentru numarul crescut de ore de zbor.

De asemenea, avioanele vor fi modernizate la acelasi standard folosit de Fortele Aeriene ale Suediei, MS20. Standardul asigura posibilitati de lansare a  rachetei aer-aer MBDA Meteor, a bombelor SDB ghidate prin GPS, protectie CBRN si introduce un sistem automat de evitare a coliziunii cu solul – GCAS). Actul aditional reglementeaza timpul de zbor nefolosit pana acum (transpus in cresterea cu 400 ore anual) si efectele celor doua incidente in care au fost implicate avioane Gripen unguresti in trecut.

Actul aditional se adauga acordului de inchiriere pe 10 ani semnat in 2012 ce permite Magyar Légierő sa utilizeze aeronavele pana in 2026, si stupuleaza ca, dupa expirarea perioadei de inchiriere, cele 14 avioane Gripen vor deveni proprietatea Ungariei.

In 2006 Ungaria a inchiriat pentru 10 ani 14 avioane Gripen de la Guvernul Suediei. Contractul includea antrenament pentru personal navigant si nenavigant si sprijin logistic. In 2012 acordul a fost reinnoit, acoperind perioada pana in 2026.

Incepand cu 2006 Magyar Légierő  a executat un total de 14000 ore de zbor pe Gripen, participand la numeroase exercitii internationale, asigurand inclusiv politie aeriana in Tarile Baltice si apararea aeriana a Slovaciei vecine.

Via:
FMV

Marius Constantin

53 Comments

  • M-a durut inima cînd au dat de pămînt cu ălea 2 păsări. Se pare că Orban a găsit o geantă cu forinți și le-a dato ăstora să nu site cum se zboară.

  • Erau (dar probabil inca mai sunt) unii p-acilea de suspinau dupa Gripen si un eventual contract leasing precum cel al Ungariei. Sper ca ati observant “restrictionarea” la 100 ore/an/avion…

    • 2000 ore pe an sunt 142 ore per avion (daca sunt 14 avioane) – atat au contractat oamenii – ungurii au luat avioanele cu tot suportul inclus si e normal sa-i limiteze la un anumit nr. de ore, dupa cat au platit, ca piesele de schimb costa.

    • Si pana una-alta problema e ca nea` suedezu` I-a restrictionat pe preteni maghiari la 100 de ore conform contractului. O fi bine…
      Noi de zburat o sa zburam – ca pana la urma Marea Neagra nu e vecin prea bun…
      O sa zburam cu ce o sa avem si cu ce o sa ne permitem. Una e sa nu ai bani de kerosen si mentenanta si alta e sa ai limita de ore….

      • Da bo$$, cand nu ai bani de kerosen avionu sta in hangar. Punct.
        Cand ai limita de ore zbori cand vrea muschiu tau, si in caz de urgenta depasesti contractu’. Platesti pretul consumabilelor si viata merge inainte.

      • Sigur ca da….si F16 MLU stie Meteor, asa-i? Si inca ceva, ora de zbor mai scumpa nu o vede nimeni, nu-i asa? Performantele tehnice s-au discutat pe toate fetele si nu prea pot spune ca am facut alegere perfecta…Den MAPN -ul are Probleme de comunicare si se vede ca au cam tras paiul scurt…

        • Mariuse – n-au sarit toti care au Gripen sa cumpere si Meteor. Nu de alta da` e scump rau. Si iti aduc aminte ca ungurii au stat destui ani doar cu AIM-9 pana sa-si cumpere Amraam. Oricum tu esti cel mai mare (?) fan Gripen …

          • Mihai – Sunt fun Romania si da, mi s-a parut mult mai transparent si oportun contractul propus de SAAB cu alea 24 de avioane la un moment dat…..Eram mai castigati fiindca la noi din pacate ce face un guvern strica altul si programele nu au coerenta si continuitate, uita-te la scandalul cu corvetele.
            De cele mai multe ori noi ajungem sa ne certam si nu mai punem nimic in locul unor arme retrase….
            Acum vis a vis de Meteor – si Gripen, da tarile nu le au dar asa cum simulezi ca tragi cu Derby pe MIG 21 asa simulezi ca tragi si cu Meteor si ajungi la un anumit grad de competenta, nu ca asta ar echivala cu trageri reale dar la ce preturi se invart in domeniu nu prea prinzi trageri reale cu armament BVR….
            Acum F 16 MLU – este al nostru ok, are si avantaje si dezavantaje in raport cu Gripen C/D si pana una alta pilotii trebuie sa il zboare ca sa fie la nivelul cerut de campul de lupta modern, sistemul din spatele F 16 MLU insa din pacate pentru noi este foarte subtire si aici am mari dubii ca suntem in acest moment in stare sa exploatam F 16 MLU cu mult mai bine decat am facut-o cu MIG 21 LanceR.
            F 16 MLU in general are nevoie de echipe de tehnicieni mai numerosi ca si Gripen C/D care iese pe primul loc la capitolul usurinta in exploatare, astfl daca ai trage linie in un an de zburat 100 ore per avion ai realiza o economie de ceva AIM 120 AMRAAM.

            • @Marius – De accord cu tine ca Saab a venit cu o oferta mult mai transparenta, dar in ziua de azi toti isi dau la gioale. Nu vb de cavalerie medievala si altele. Nu zic sa fim salbatici dar spre asa ceva se tinde…
              Cel mai mare dezavantaj al Gripen (dpmdv) a fost asocierea cu BAE, cu care tocmai terminasem un contract politic si foarte neavantajos ulterior, tocmai datorita seriozitatii BAE …

              Despre Meteor ai dreptate cu simularea, numai ca te lovesti de aceeasi problema a producatorilor europeni de armament. Cand iti arde buza – hop nu fac fata – ca smart business, smart economy, smart logistics, smart feon. Si asta s-a vazut la libieni cand au trebuit sa dea telefon peste ocean, une oamenii au stocuri semnificante (ca si israelienii) plus capacitati de productie cu ordine de marime peste ce e in Europa…

              Cat despe F-16, costuri si capacitati – acum de tot il avem – hai sa-l si folosim…

                • @Alex3 – Meteor e o racheta buna, nu mi-o lua in nume de rau, dar nu uita ca Saab este angrenat in dezvoltarea rachetei, deci are motive serioase sa promoveze si racheta, de unde are cota parte, si Gripen+Meteor unde Meteor “imbunatateste” sansele de vanzare ale Gripen.
                  Totusi sa nu uitam ca d-abia anul trecut a intrat in dotarea suedezilor 🙂
                  Iar daca o tot dam cu platforme – ca sa fiu sinistru, un IAR99 SuperDT cu 2 Meteoare nu face cat o ceapa degerata daca nu e introdus intr-un sistem integrat de lupta aeriana. Adica smart defence, smart network, smart feon… AEW si altele…

                  • Cine stie, moda e acum “payload over platform”- pana la urma conteaza daca platforma poate sa lanseze racheta si sa o dirijeze. Exista rachetele sol-aer care pleaca din camioane si sunt foarte eficiente.

                    Avioanele oricum nu lanseaza rachete in regim supersonic, ala e util doar ca sa ajungi la locul faptei (sau sa fugi de la locul respectiv).

                    Intr-un dog fight un subsonic gen IAR-99 nu are prea multe sanse in fata unui avion supersonic, insa in strategia sa de lupta nu ar trebui sa ajunga acolo. Daca-ti lanseaza o racheta Meteor sau Iris T spre tine de la ‘jde kilometri nu e simplu sa scapi, indiferent ce avion conduci.

                    Meteor e o arma strategica, nu de fiecare zi. Are niste calitati unice care o fac cea mai buna la ora actuala in clasa sa. Chiar daca costa peste 2 milioane poate fi eficienta – daca darami un avion de 100 milioane sau daca salvezi pagube pe care le-ar fi facut cineva…

              • Mihai – SAAB nu mai era asociata cu BAE la momentul propunerii Gripen pentru Romania.
                Apoi solutia propusa RoAF era credit intergovernmental pe 10 ani deci nu era leasing ca si in Ungaria.
                Solutia AMRAAM este preferabila pentru relative cu USA dar si pentru costuri. Asa cum am spus mai sus oricum F 35 este scos din carti pentru urmatorii 15 Ani.

      • Nu putem sa comparam avioanele F-16 din 1984 cu Gripen facute de 20 de ani mai tarziu. Motivele alegerii lui Ponta nu au fost unele tehnice sau economice, toata lumea stie ca a fost o treaba de licurici mai mari si mai mici (americani si portughezi gen Barroso).

        Se intampla ca aia 20 de ani dintre cele doua productii de aparate nu erau unii de pauza tehnologica, ci o perioada in care a evoluat mult electronica si multe alte lucruri. Upgrade-ul ii aduce cu ele la un standard de avionica cat de cat acceptabil – la nivelul Mig 21 Lancer, insa e minimalist fata de ce exista acum in lume. Si nu prea cred ca vor apuca sa zboare prea mult, e complicata logistica si nu si-au organizat suportul industrial in tara – desi au trecut deja 5 ani de la semnarea contractului inca nu s-a desemnat o fabrica din Romania care sa se ocupe de ele si n-am auzit de nimeni in pregatiri pe undeva, certificari de mecanici si fabrici, audituri tehnice, etc.

        Ungurii prin comparatie au suport complet inclus in limita de 2.000 ore la banii dati prin rata anuala – iar daca au nevoie sa zboare in plus, trebuie sa plateasca diferenta.

        In plus, primesc un nou update anul asta, care include suport pentru Meteor. Realitatea e ca Gripen e cel mai modern aparat la ora actuala, la fiecare 2 ani face update si acum are cele mai multe arme integrate – e primul cu capabilitate Meteor.

        Dupa parerea mea, chiar daca o racheta din asta e vreo 2 milioane de euro si nu vor prea apuca sa traga cu ea, e una strategica, de folosit doar in caz de razboi cert (altfel nu tragi intr-unul de la 100 de km fara sa stii ce vrea de la tine), si se vor dota cu ea, macar vreo 14-28 bucati, cate 1-2 de fiecare avion.

        • Mai compara ce pot face cele 2 avioane, ce arme sunt integrate pe ele, care din ele sunt testate in lupte, ce disponibilitate au si nu in ultimul rand, care este aliatul tau ?

          • Hai sa vedem ce arme din noul val nu sunt integrate pe Gripen si aici sa nu imi vii sa imi dai exeplul AGM 65 Maverick ca nu cred ca cineva mai psera sa faca cu aceste rachete aer-sol mare deranj.
            Acum iti trebuie arme stand off SDB-uri, Brimstone ca este mult mai compact si mai usor de utilizat, Taurus KEPD daca te tin banii etc.
            Aliatii sunt tot aceia de ii aveai si cu Gripen, in continuare USA este garantul existentei NATO si faptul ca ai luat F 16 sau Gripen nu cred ca le aduce mare avantaje, de o parte este Lockheed Martin de cealalta parte este General Electric si toti producatorii de armament si sisteme de lupta integrata pe care ii are USA. Deci argumentul acesta pica.
            Dupa parerea mea cea mai buna miscare ar fi pentru RoAF inceperea in acest moment a modernizarii a inca 4-8 F 16 MLU si in paralel decizia de a ne echipa cu un multirol nou in numar de 16 Bucati – F 16 Block 50/52+ sau Gripen C/D care apoi in 15 ani daca nu iti permiti acum sa le treci printr- “MLU” cu AESA.
            Aici s-ar putea ca TX-ul Beoing SAAB sa aduca inca un pretendent la multirolul inlocuitor de F 5 al secolului 21 sau chiar Lockheed Martin sa vina cu un FA 50 customizat pentru NATO.

          • rti, comparatia este simpla, motorul si radarul lui F-16 A/B block 15 MLU romanesc au ramas la generatia veche, chiar daca radarul a primit o imbunatatire de SW, cu perfromante reduse fata de block 50 sau 52. Cat despre aliat cred ca putem sa spunem ca avem acelasi aliat pe care il au si Cehia si Ungaria, nu ?

            • Unde trage aliatul in Cehia si Ungaria sau Polonia si Romania ? Avioanele astea nu sunt masini, pana si masinile daca iei una super sport faci cursuri,daca nu primul pom e al tau. La ce banii au fost ai nostri dispusi sa dea era singura oferta valabila, in plus Suedia e neutra asa ca pa pa Meteor si piese de avion in caz de conflict.

        • Aia cu orele nu e chiar asa de simpla, ca daca I-ar costa orele in plus dupa alea 2000 la fel atunci nu ar mai avea limita… deci platesti mai mult ce depaseste – asta e clar. Nu vrei sa platesti – nici o problema – platesti la aia de vin sa-ti faca politie aeriana ca la baltici….
          Ungaria si Meteor – hai sa vedem cand…
          Meteor fara AEW? ca doar nu vorbim de interceptor la bombardiere strategice. Parerea mea ca daca n-ai tot tacamul nu prea renteaza…

  • bine asta e un caz special, cu juma de milion de ore de zbor, dar foarte serios iti spun ca oricum si-asa vechi de 36 de ani sint infinit mai bune decit Migurile noastre rusesti, mai bine le luam noi decit sa se duca la topit, le luam si le punem undeva in rezerva, sigur or putea duce 2-3 misiuni in caz de conflict, asa vechi cum sint ele. Nu uita de unde am plecat, TREIZECI de Miguri prabusite in ultimii zece-cinspe ani, au cazut ca frunzele toamna.

    • Nu-ti inteleg logica. Te vaiti ca nu gasesti F16 SH, eu iti arat ca gasesti, dupa care incepi sa le lauzi ca-s mai bune decat migurile noastre. Concluzie? Habar nu stiu…

  • Avioanele retrase de Israel sunt Block 10… nu cred ca e ceea ce vrem noi, desi, cum au facut americanii pt ei din Block5 in Block 10, cred ca pot face si pt noi din Block 10 in Block 15 si apoi sa puna MLU… doar ca sunt 2 aspecte: 1. timpul de livrare, care cred ca e maricel si 2. nu stiu daca mai exista vointa politica…

  • da, Mihai, de dragu de a comenta, cum ai ghicit, exact, ai abilitati intuitive iesite din comun, bine daca zici tu ca F16 Fighting Falcon ca ale noastre le gasesti peste tot… mai intereseaza-te, vei vedea ca nu e unu disponibil.

    • In primul rand n-am zis ca gasesti peste tot, dar ti-am dat cel mai recent exempu. Apoi trebuia sa ghicesc din comentariul ala-n doru` lelii ca de fapt te refereai la F16SH “ca ale noastre” – ce-o fi insemnand asta nu stiu exact. Probabil F16SH AM/BM Block 15 Tape 5.2R. Da – d`astea nu mai gasesti la nimeni – sunt unicat – 12 bucati – ca de aia e 5.2R…
      In rest gasesti aproape “ca ale noaste” in desert de unde au luat si portughezii niste bucati…..
      Deci oricum ai da-o – se gasesc….

  • “Aproape” nu sunt la fel, mai trebuiesc diverse chestii implementate plus resursa refacuta, etc. Deci ai recunoscut ca bati campii.

    • Oi bate eu campii dar nu la fel de bine precum prietenul stelar impreuna cu tine:

      “macar 10 aparate F16 second-hand sa mai achizitionam, dar nu gasesti pe piata,….”

      Gasesti prietene, gasesti…

      • Pai a zis ministrul Moțoc ca a cautat modele similare în Europa și nu a găsit, asa ca i-a întrebat și pe americani.

        Nu știm ce i-au răspuns aia.

        • AMARG-ul are Bk15 fara numar! peste 100 de celule in conservare. Ramane de vazut cand se primeste unda verde pentru livrare si cu cine o sa se faca modernizarea la standard MLU (Falcon STAR+Falcon UP+ avionica MLU si resoftare la standard Tape 5.2). DIn cate zic militarii se cauta o pravalie locala care sa faca treaba… Aici ar fi: AvCraiova, Romaero si Aerostar (stim cu totii cine are cea mai mare experienta in domeniu).
          “În etapa următoare intenționăm să definim un centru național de mentenanță, astfel încât revitalizarea, modernizarea și mentenanța pe întreg ciclul de viață să se facă la nivel național. Nominalizarea acestui centru este responsabilitatea și obligația Ministerului Economiei.

          Urmează să stabilim dimensiunea implicării industriei naționale și costul. Suntem interesați ca o cât mai mare parte din faza a II-a a acestui program să fie realizată în România, dar în condițiile respectării unui grafic de constituire a capabilității.”

          • Inca la sfarsitul anilor 90 Romania era in fata Poloniei in privinta capabilitatilor din industria de aviatie. Poloneziii insa si-au pus la punct legislatia si un program national de offset similar tarilor dezvoltate din vestul Europei si au realizat deja 200 % offset la programul de F-16 si cifra va creste in continuare urmand ca programul sa se plateasca din taxele si impozitele pe afacerile dezvoltate. Deja Aviation Valley are peste 100 firme care produc de 2 miliarde de dolari/an, fata de cateva zeci de milioane in urma cu aproape 15 ani cand au semnat pentru F-16. Romania in schimb, mai precis politicienii si guvernantii au preferat o atitudine “strategica”, 0% offset pe toata linia, au schimbat legislatia proovata cu mari eforturi si sacrificii si procura majoritar “guvern la guvern”, iar generatiile noi sunt extaziate ca facem si noi “revitalizare”, “modernizare” ( a se citi “INSTALARE” ) si “mentenanta” ( intretinere si nimic mai mult ), si nici macar la nivel de workshop, pentru ca nici o firma furnizoare nu ne va da dreptul sa ne bagam nasul in radar, computerul de bord etc, cata vreme vom continua sa negociem pe bucati. si nici acces la alea 100 de block 15 din desert nu vom avea, caci vor sa le cumpere polonezii pe toate sa le upgradeze si sa le vanda ei la tari ca Romania. Mai copii, parintii vostri au vandut Romania, iar voi va bateti ca chiorii pe cateva margele…

            • Eu zic sa te mai documentezi si pana in 1989 Polonia a fost mai in fata. Nu au realizat nici un 200% si sunt chiar nemultumiti de contractul cu F 16 . Nici cele din desert nu ii inteteseaza ca nu sunt C/D si in plus vor noi.

  • AGERPRES : Ministrul Apărării Naționale, Mihnea Motoc, a declarat, miercuri, că România a primit răspunsuri de la statele aliate din Europa care au avioane F-16, dar nu suficient pentru a trece la negocieri privind achiziționarea unei noi escadrile de aeronave de acest tip.
    ” Sigur că am primit răspunsuri la scrisorile adresate omologilor mei din statele aliate din Europa care au avioane F-16. Nu insa suficiente pentru a ne putea angaja deja în negocierea unei capabilități de tip escadrilă. Deci la ora actuală, cum e și firesc, împreună și cu parteneri precum Portugalia, discutăm cu țara producătoare, cu SUA, care are cea mai bună viziune de ansamblu asupra disponibilităților pentru asemenea aparate”, a afirmat Motoc.

    El a precizat că România se grăbește să poarte aceste discuții pentru că procedurile preliminare, până când se ajunge în postura de a începe un program de achiziție, “înseamnă cam doi ani”.

    Ministrul a asigurat totodată că există bani la buget pe orele de zbor pe F-16. El a precizat că există un număr minim de ore de zbor pe care trebuie să le execute piloții de pe acest avion, conform unor standarde NATO.

    “Probabil că e și un răspuns, care s-a pus în timp, apropo de ce am luat avioane în uz, chiar upgradate, și nu avioane noi, de ce am luat pe această formulă și nu pe alta. Apar asemenea răspunsuri care arată că a fost o opțiune judicioasă, în limita a ceea ce ne putem permite, dar care ne asigură o capabilitate performantă. Nu am nicio ezitare că am făcut cea mai bună alegere din punctul acesta de vedere”, a adăugat Mihnea Motoc.

  • AGERPRES : “N-am gasit F16 de vanzare in Europa, vom cupara direct de la americani !”
    Romania va cumpara direct de la americani urmatoarea escadrila de avioane de lupta.

    Ministrul Apararii, Mihnea Motoc, a anuntat ca pentru continuarea achizitiei de aparate F16 s-a discutat direct cu Guvernul Statelor Unite ale Americii, deoarece aliatii europeni nu au putut pune la dispozitia Romaniei o escadrila de acest tip.

    “Va trebui sa continuam cu achizitionarea de aparate F16 ca atare, inca de la inceputul anului am lansat o scrisoare circulara tuturor aliatilor europeni care au in dotarea fortelor lor aeriene aparate F-16, raspunzand anumitor asteptari ale noastre.

    Din motive care tin in primul rand de evolutia modelului general de securitate, niciunul dintre acesti aliati nu poate, la ora la care vorbim, sa puna la dispozitie o escadrila intreaga de F-16. Ca atare, spre finalul anului, ne-am orientat spre discutii directe cu Guvernul SUA, care, sigur, are viziunea cea mai cuprinzatoare asupra aparatelor disponibile si urmeaza sa punem cap la cap o oferta pe care s-o analizam”, a declarat Motoc cu ocazia prezentarii bilantului pe 2016 al MApN.

    • Polonia, 3.5 miliarde USD, 48 F-16 C/D block 52 ( vor sa vand o escadrila ), 100 % offset, pana acum datorita viabilitatii contractelor s-a ajuns la 200 %…Romania 1 miliard dolari, 12 F 15 A/B block 15 MLU ( radar si motor generatie veche performante la nivelul celor norvegiene care in exercitiu NATO multi ani in urma ( 15 ??) au pierdut in fata MIG-29 ) 0% offset. Repet : 0% offset. Responsabilii se stiu, incepand de la Dobritoiu, trecand la Ponta si continuind cu Motoc.

      • Unde ai vazut tu offset 200% pe achizitia de F 16 ? Si in banii aia dati de politrucii nostri intra armament,modernizare baze, piese de rezerva, pregatire mecanici si piloti. Ok nu avem offset ( la cat am luat nici nu outeam cere) dar au luat polacii cu offset si acum plang ca e prea scump, conteaza si ptegatirea pentru noul zburator. Si mai citeste despre pierderea in fata Mig, cum s-a desfasurat exercitiul. O arzi aiurea.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: