Aviaţie

Un pilot de Gripen ar putea sa-si piarda slujba din cauza unor manevre riscante

Gripen C No 251, Aerospace Forum Sweden 2012

Gripen C No 251, Aerospace Forum Sweden 2012

Un pilot suedez a tras în mod periculos de un Gripen în tonouri “butoi“, ispravă care l-ar putea costa jobul în cadrul Forţelor Armate.

Comandantul escadrilei F21 de pe Lulea, din care face parte şi pilotul neastâmpărat, a recomandat în scris Forţelor Armate Suedeze ca vinovatul să fie dat afară.

Conform raportului comandantului, piltoul în vârstă de 26 de ani, a executat câteva manevre de răsucire cu suprasarcină la înălţime foarte joasă.

“He has exposed himself, state property and third parties to far more serious risks than is acceptable,”

După incident, s-a descoperit că pilotul a încercat să-şi acopere isprava evitând să o adauge într-un raport, faptă la care se adaugă şi minţirea ofiţerilor care i-au adresat întrebări pe această temă.

În raportul întocmit de către comandantul escadrilei mai scrie şi că:

“The employer lacks confidence in him as an individual and consider him therefore plainly unsuitable as a pilot and an officer.”

Sursa: The Local

 

– Iulian Iamandi –

25 Comments

  • Eu cred ca trebui ca sa faca o inspectie mai amanuntita la acest eveniment, s-ar putea ca tanarul sa fie totusi un pilot foarte bun dar care sa fi vrut sa isi dovedeasca ceva siesi sau sefilor lui…

    • Nu exista pilot caruia sa ii placa zborul in linie dreapta, toti vor acro. Si eu daca as fi sus, as trage de avion. Mai ales ca nu m-am impacat niciodata cu “deciuplina” (Mos Teaca) si regulile.

      Acum ceva timp vorbeam cu un prieten despre cum e pe la altii – intotdeauna e mai comod sa vorbesti despre cum e pe la altii – si am aflat ca americanii care vin prin Romania zic ca la ei in escadrile 1 maxim 2 piloti fac acro, restul strict ca la carte si in limita regulilor si a sigurantei.

    • O sa il dea afara Fortele Aeriene si o sa il ia SAAB ca pilot de teste sau poate pui o vorba buna la Lockheed Martin?

      :-))))))

        • Pai astia sunt chitrosi la bani si nu vor sa riste aiurea aparatele nu cred ca Gripen in sine are vreo problema cu barrel roll -ul

        • Parca era vorba de “inaltime foarte joasa” si de un “third parties”.., adica poate zona era locuita..
          Nu cred ca de manevra in sine le era teama suedezilor.

    • Nu rade George Visan, fii multumit ca nu a fost vorba de un pilot american care sa fi riscat manevra asta pe un F-35! Am vazut ca iti place F-35 🙂 Poate ca F-35-ul s-ar fi dereglat in rasucire, nu ca Gripen. 🙂

  • Superiorii pilotului sunt deranjati ca tanarul pilot a incalcat regulamentul de zbor si ca i-a mintit, insa eu personal i-as mai da o sansa.Poate ca este un tanar talentat la zbor si poate fi disciplinat.Cu siguranta ca a facut acele manevre ca sa isi verifice potentialul sau, ma rog, la varsta lui anumite lucruri le percepi altfel.

  • Usor de vorbit – sa-si arate “muschii” acel tanar. Dar daca percuta harta.. era o lovitura nu numai in pamant dar si una la contractele SAAB-ului. Cred ca mai mult de asta le e frica lor, nu de descoperirea unui talent.

    • Pai si F 16 a mai cazut asa ca nu este nimic nou si prototipurile Gripen au mai cazut si cu toate astea se vand in continuare.

      • nu e numai faza ca pierdea SAAB la imagine, mai nou a ramas doar o vorba ca pilotul e mai scump ca avionul. Nu face pielea a 5 piloti cat un SAAB Gripen nou. Asa ca la prima abatere mai grava respectivul e transferat sa piloteze un birou cum spun americanii. Nu in ultimul rand, o aviatie militara e in primul rand militara deci e cu “deciuplina”, nu e aeroclub privat. Mda, si eu am ramas cu gura cascata cand am auzit faza asta din gura unui pilot de A-10 la ROIAS 2006.

    • Corect! A trecut vremea pilotilor rebeli precum Hans Joachim Marseille, “muschii” pe care ii are pot fi aratati in zece pe linie la zborul in limitele permise. La 26 de ani nu poate stapani si mai ales simti avionul la fel de bine precum un pilot cu multa experienta.

  • Top Gun o fi o chestie, insa unul care nu isi stapaneste testosteronul poate fi un pericol pentru el insusi, proprietatea statului (avionul) si locuitorii din zona. Sunt manevre pe care nu ai voie sa le faci mai jos de anumite altitudini – exista pericolul ca pilotul sa nu isi revina la timp, sa se confuzeze, etc.

    Altfel, nu era problema de safety record la Gripen – inca nu a cazut unul aflat in serviciu. Au cazut 3 in faza de testari.

    Comparativ, destul de des cade cate un F-16 din motive tehnice – au cazut recent in Israel doua aparate doar in ultimele saptamani din cauza problemelor la landing gear si acum au blocat flota de F-16 D.

    http://www.worldtribune.com/2013/01/17/israel-hit-with-second-f-16-crash-caused-by-landing-gear-malfunction/

    au mai cazut si in SUA cateva in ultimele luni pe diverse motive.

    ce-i drept e o flota mai mare de aparate in serviciu si statistic ar trebui sa vedem mai multe incidente. dar invechirea face ca mentenanta sa devina mai dificila si problemele mai imprevizibile, e mai greu sa exploatezi o flota de avioane vechi.

    • Aprilie 2007, cand un Gripen C si-a aruncat pilotul din sa. Dupa investigatii s-a constatat ca a fost de vina manerul scaunului de catapultare(al carui material de fabricatie fusese schimbat de Martin Baker), agatat de costumul de suprasarcina… Asta e un accidentr care imi vine in minte… Probabil ca mai sunt…

      • corect – am sapat si am gasit ca au crashat 5 avioane Gripen, din care 2 prototipuri de teste si 3 avioane care fusesera livrate la fortele aeriene suedeze. niciun pilot nu a murit. stiam eu corect de 3 avioane din 222 (prototipurile industriale nu se numara la crash rate) dar memoria mea nu e prea buna – am ramas cu amintirea ca cele 3 erau prototipuri.

        e o rata de crash de 1.35% (prototipurile industriale pierdute nu se numara) similara cu Eurofighter si Rafale.

        englezii, care cumpara 48 de avioane F-35 (aparent cat Romania, numai ca englezii produc 15% din fiecare avion F-35 care se va vinde in lume), au bugetat ca vor pierde 10 din ele – probabil nu doar din accidente, ci si in lupte.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Accidents_and_incidents_involving_the_JAS_39_Gripen

        • da da 🙂 numa ca planurile noastre sunt din cutite si “pahara” , ca alea ale lui cantemir

          Le-o fi cantat domnilor generali doamna de aici http://www.dianamatei.ro/img/gallery/40.jpg (care e profesionista angajata a armatei :)), si intre doua baterii (de vin, bineintzeles) au scris 48 f35 pe un shervetzel, si gata planul de inzestrare ! Ura ! Inca doua baterii (de vine)

          • hai mai, suntem si noi egali cu Anglia – pe hartie, la capitolul planuri de inzestrare cu F-35 – si te apuci sa arunci o galeata de apa rece?

            la noi erau niste planuri complet neserioase.

            1. daca chiar vrem F-35, n-ar fi fost rau sa fi intrat in program imediat, precum englezii, si sa primim si noi comenzide 15% la fiecare avion livrat in lume. Partea lui BAE din avion (si initial a fost si una a lui Rolls Royce dar s-a renuntat la motorul alternativ) e motivul principal pentru care Anglia nu a renuntat la F-35.

            2. costurile sunt prohibitive- atat cele de achizitie cat si cele de operare. Din toti cei care s-au declarat interesati de F-35, n-am observat nici unii de teapa noastra – nu mi se pare ca ne comparam cu Norvegia, Canada, Japonia… Nu ne comparam nici cu Turcia, care a devenit in ultimii 20 de ani o putere regionala importanta atat economic cat si militar.

            nu stiu ce avea in cap Dobritoiu cand tot facea reclama ca ne luam F-35 si lauda compatibilitatea scarilor de la F-16. era o argumentatie cel putin ciudata.

            • Dobrotoiu arunca praf in ochii naivilor.In general pe romanii nu ii intereseaza acest subiect.Dobritoiu i-a determinat prin afirmatiile sale pe marea majoritate a contribuabililor sa ignore total achizitia SH-urilor din Portugalia.

          • Dupa ce trag o betie cu tanti asta se duc sa se spovedeasca in elefantul ala de biserica de il fac in curte la SMFA-SMFN.

            Mai bine faceau un bordel, aia nu au bani de nave, de avioane de nimic dar isi fac biserici.

            Doamne cata prostie..

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: