Aviaţie Diverse

Un filmulete: Teste cu J-20

J-20

J-20

Un filmulete de la primele teste de manevrabilitate cu al doilea J-20…
Pe lânga vedeta J-20, în filmulete mai apare un alt ceainiz pur-sănge: un J-10

Iaca filmul:

Spre sfârsitul filmului, la aterizarea lui J-20 se vede…

Da’ chiar! Ce se vede? Să fie oare un container cu echipament de telemetrie, sau o rachetă care a scos capul afară din compartimentul intern de armament?

73e31b1cjw1e2xbmtzqh5g1

Cala de armament a J-20 ?

– Marius Constantin –

18 Comments

    • Ceea ce va da de gandit Taiwanului si Japoniei este rapiditatea cu care China arde etapele necesare in dezvoltarea noului avion de generatia a 5-a.
      Acum nu vrea ca sa fiu rau dar dupa JF 17 aka FC- 1 tare ii banuiesc pe cei de la MIG de implicare deoarece prea seamana avioanul asta cu MIG 1.44 si 1.42 e drept cu furturi de tehnologie si cu lectiile stealth invatate.
      Totusi cred ca J 20 este destinat in primul rand operatiunilor de strike la distante imense, prea are o forma care permite acumularea de multe tone de carburant acolo.

        • Interesanta avion J-20-ul, cel putin din punct de vedere al conceptului. Nu stiu daca e neaparat multirol cat un aparat de atac (strike) probabil cu dedicatie antinavala. Pare sa fie tratat cu atentie “stealth” in special in emisfera frontala si mult mai putin in cea posterioara. Deci probabil important e sa nu fie vazut atunci cand ataca pt. ca “dupa el potopul”. Daca chinezii reusesc sa depaseasca problemele ingineresti de fiabilitate si atingere a performantelor va fi un avion redutabil si “one of a kind” – un fel de urmas al aparatelor “low-level strike” din anii ’60-70 dar in forma reinterpretata cf. tehnologiilor sec. XXI.

    • @adi, nu cred ca cineva poate compara serios China cu mascaricii aia din Iran. Pacat ca Iranul are si ingineri aeronautici competenti (altfel nu ar tine in stare de zbor dupa atatia ani F-urile 14) dar si bufoni pe masura.

  • Parerea mea e ca J-20 e un multirol adevarat si nu un avion de atac (strike) dedicat.
    Aici niste desene cu dimensiunile lui comparativ cu alte aparate de gen 5

    http://www.mycity-military.com/imgs2/113668_185104251_271329964590c36d74f8aca.jpg
    http://www.mycity-military.com/imgs2/113668_185104251_fdgffd.jpg
    http://www.mycity-military.com/imgs2/113668_185104251_thtry.jpg

    E doar un pic mai mare decat Su Pak Fa si un pic mai mic fata de Mig 1-44 sau YF-23. E vizibil mai mare fata de F-22, dar nu exagerat, e cam cat un Su-27/Su-35

    Daca o sa-i puna niste motoare bune (pe langa radar si arme) o sa fie si un vanator foarte bun.
    China are totusi un spatiu foarte mare asa ca un multirol cu raza mai lunga si care poate actiona in zone cu putine baze sau sa stea mai mult in aer e perfect pentru ei.
    Si in zonele maritime dar si (mai ales cred eu) deasupra imensitatii Siberiei

    • @radu: un multirol presupune printre altele si lupta de manevra. Ori pentru lupta de manevra ar trebui ca tratamentul stealth al aparatului sa fie “all aspect” adica din toate unghiurile. Ceea ce nu e cazul la J-20 care in mod destul de evident e tratar stealth doar in emisfera frontala.
      2. marimea e la limita absolut superioara a ceea ce inseamna dimensiunile unui avion manevrabil. YF-ului23 i s-a reprosat tocmai manevrabilitatea mai scazuta. F-15 nu e nici el printre cele mai manevrabile dupa standardele actuale. Su-27 e un caz exceptional, tocmai in asta a constat geniul proiectantilor rusi dar pentru asta are o forma deosebita. Probabil Su-27 pierde la capitolul consum de combustibil in favoarea manevrabilitatii. J-20 e un prisma cu bot ascutit. E clar optimizat pentru zbor “drept”. Ca vanator, poate doar un interceptor cu raza lunga de actiune, un fel de MiG-31 modernizat. La dimensiuni de genul 21.5 de metri deja incep probleme fiziologice si de orientare pt. pilot in timpul manevrelor bruste, pilotul e la aproximativ 10 m de centrul de greutate (si de giratie) al aparatului. Duce la amplificarea disconfortului provocat de g-uri si la dezorientare suplimentara.
      3. Chinezii au deja ceea ce pare a fi un multirol stealth, anume J-31, nu vad de ce si-ar irosi eforturile dezvoltand doua aparate care sa-si suprapuna misiunile.

      • Eu nu ma prea pricep in domeniu asta, desi imi plac foarte mult avioanele, asa ca probabil ai dreptate sau sti mai bine.
        Din ce am citit si eu despre YF-23 (zic eu cel mai frumos avion de pana acum) era mai stealth si mai rapid decat F-22, iar ca manevrabilitate a indeplinit cerintele fiind mai manevrabil decat F-16, F-15, F-18 si in regim de viteza (unde nu prea mai conta tractiunea vectoriala) era chiar mai bun (sau cel putin egal) cu F-22.
        La viteze mai mici insa (subsonice si transonice) F-22 era mai manevrabil. Iar F-22 a fost considerat o solutie mai simpla si mai ieftina cica, de aia a fost ales.
        J-20 cu tractiune vectoriala si avand canarduri cred ca va fi si un avion suficient de manevrabil. La urma urmelor are doar aprox 90 cm in plus fata de Su Pak Fa daca nu ma insel, nu e o diferenta prea mare (e cam cat un SU-35).
        Despre stealth, nu prea cunosc, e posibil. Dar din ce am citit iarasi si despre SU Pak Fa s-a spus ca nu prea ar fi chiar stealth nici macar din fata, ceva legat de palele motoarelor care se vad prin prizele de admisie sau asa, daca am inteles eu bine.
        Iar alea sunt metalice si reflecta foarte bine undele radar.

        Se pare ca doar americanii au reusit sa faca un avion greu detectabil din toate unghiurile.

        • @ Radu daca te uiti la dispunerea motoarelor unul langa celalalt o sa observi ca au prea putin spatiu pentru a avea tractiune vectoriala all aspect adica 3D asa cum are Su T 50 PAK FA si Su 35.
          Nu te lua doar dupa lungime si uita-te si la centrul de greutate care este mult mai in spate fata de F 22 sau Su T 50 PAK FA. La acest moment cred ca oriucum marimea atat in cazul PAK FA cat si in cazul J 20 nu conteaza deoarece si F 22 la faza de YF 22 era mai mare si a mai “slabit” un pic.
          Cat priveste PAK FA eu zic ca sa asteptam o poza clara deoarece pana acum in afara de poza aia photoshopata nimeni nu a reusit ca sa pozeze din vreun unghi palele turbinelor motoarelor – avionul a fost si la MAKS deja.
          Nu cred ca trebuie ca sa le ducem noi grija inginerilor rusi ca stiu ei mai bine ce fac ca sa le iasa stealth avionul de generatia a 5-a.
          Despre J 20 si daca are sa spunem 80-85% din manevrabilitatea unui Rafale sau Typhoon tot este un avion suficient de manevrabil pentru un F 15 sau F 16 in visual range.

          • @Marius Fenchea
            Cred ca ar avea destul spatiu pentru tractiune vectoriala 3D

            http://www.ausairpower.net/PLA-AF/Chengdu-J-XX-VLO-Prototype-27S.jpg

            Plus de asta F-22 foloseste 2 D si nu pare sa aiba probleme, tractiunea vectoriala foloseste doar in anumite situatii si mai e ajutata si de puterea motoarelor, tractiune, aerodinamica. Sistemul canard folosit ajuta si el la viteze mici, iar cu tractiune vectoriala cred ca J-20 va fi cel putin la fel de manevrabil ca Rafale sau EF si pe aproape cu Pak Fa si F-22. Depinde si ce motoare o sa aiba (ca raport tractiune-greutate)
            Sigur, e parerea mea, si cum spui si tu asta e doar un prototip, cine stie ce va fi la final. Din ce am citit nici SU Pak Fa nici J-20 nu au montate motoarele de la versiunea finala, ar putea aparea modificari

            Despre poza aia cu PAk Fa, nu stiu cat de reala sau masluita e, eu doar am citit ce spune lumea si nu imi amintesc sa fi vazut ca e photoshop. E greu de stiut sigur acum dar foarte probabil inginerii rusi nu sunt prosti, de acord.
            Sunt insa destul de in urma acum

  • Japonezii si coreenii se pare ca au intrat si ei in hora aparelor de gen 5

    Aici iarasi o comparatie ca dimensiuni

    http://picturehoster.info/images/00413066283871281287.jpg

    Avionul japonez e ultimul din dreapta iar cel coreean (modelul presupus, cred ca facut in cooperare cu Saab) e cel de langa el

    Si aici alta imagine cu prototipul japonez. Cam micut ca dimensiuni (desi e bimotor), se vede ca e doar pentru apararea insulelor. Iar probabil F-35 al lor va putea fi imbarcat si pe navele port-elicopter pe care le au, daca iau varianta aia cu decolare/aterizare verticala

    http://www.wasco.co.kr/bbs/data/report/FC.jpg

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: