Aviaţie

Ucrainienii ar putea da (iar) lovitura

S-61 britanic decoleaza de pe USS Laboon (DDG 58), dupa debarcare unei grupe de Royal Marines ( foto Nikki Smith, US Navy)

Ucrainienii ar putea da din nou lovitura cu un contract la export. Conform ramurii ucrainiene a ziarului Kommersant, producatorul local de motoare, Motor Sich, se afla in discutii (destul de) avansate cu producatorul american de elicoptere Sikorsky.

Pentru a evita izbucnirea unui scandal politic in Statele Unitedin cauza achizitiei de echipamente militare rusesti (in special elicoptere Mi-17 pentru dotarea Fortelor Armate Afgane) cei de la Sikorsky au ajuns sa considere fezabila remotorizarea batranului S-61 SeaKing cu aceleasi instalatii de forta ca cele montate pe elicopterele rusesti Mil. Mai exact turbomotoarele VK-2500, fabricate de ucrainienii de la Motor Sich.

VK-2500 fotografiat la HeliRussia de Vitaly V. Kuzmin

VK-2500 este o varianta imbunatatita a motorului Klimov TV3-117 (utilizat pe Mi-8MT/Mi-17, Mi-24, Mi-14, Ka32, Ka-50, Mi-28 si alte elicoptere de rusesti), avand fata de acesta o durata mai mare de functionare, puterea marita  cu 15-20%, control complet digital (FADEC) si o mai buna economie de combustibil.

Motorul se incadreaza in clasa celor 2500 cai putere asigurand o putere maxima (pentru zborul cu un singur motor) de 2700 CP, putere la decolare de 2400 CP, si o putere constanta  (pentru zborul de croaziera) de 1750 CP, totul la un consum specific de 220 grame/CP/ora. Durata de viata a motorului poate ajunge la 9000 ore fiind ideal pentru conditii hot&high.

Remotorizarea elicopterelor S-61 cu sistemele de propulsie VK-2500 ar putea duce la indeplinirea cerintelor operationale in Afganistan evitandu-se achizitionarea de elicoptere din Rusia.

Sikorsky a recunoscut ca se poarta discutii cu partea ucrainiana, fara a preciza stadiul la care s-a ajuns. De asemenea nu s-a precizat daca s-au gasit modalitati de rezolvare a problemelor tehnice pe care le ridica o astfel de remotorizare.

– Griffon236 –

Sursa:
HeliHub

———————————————————

Link-uri utile:

Revista Resboiu; Forumul Resboiu; Pagina de gardă a portalului; Ramura dedicată Armatei Române; Ramura dedicată spaţiului; Ramura dedicată dronelor.

7 Comments

  • Foarte tare treaba asta. Probabil mecanicilor americani le va lua ceva timp pana sa invete cum se mai ia la suturi un motor ca sa functioneze…

    • Nu cred ca nu sunt bune motoarele alea de elicopter…totusi s-au scos “fraierii” de la est de noi – si cand te gandesti ca noi ne tinem tare destepti….

    • =))
      nu e prea fair resboiule 🙂
      uite mi17 de la interne cat zboara, cu toate chestiile agatzate de el gen jandarm salvator la inundatzii sau apa de stins focul sau mai stiu eu ce cand e viscol si doar astea pot zbura
      supertehnologia aia americana are si ea limitarile ei – greu sa desfasori tot ce ii trebuie armatei ca sa aiba superioritate totala cum e doctrina lor
      pe cand asta sovietica – mai rezistenta la praf, nu prea pretentioasa la intretinere

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: