Aviaţie

Ucraina evalueaza achizitia de A-29 Super Tucano

O delegație a Forțelor Aeriene Ucrainiene a vizitat Brazilia și a susținut discuții cu conducerea diviziei militare a firmei Embraer despre avionul EMB-314 Super Tucano.

A-29 Super Tucano

A-29 Super Tucano

Șeful delegației ucrainiene, generalul colonel Sergey Drozdov, a executat un zbor cu un avion A-29 Super Tucano (aceasta fiind denumirea miltiară) din Escadrila 3, Grupul 3 Aviație, la Baza Aeriană Campo Grande.

Liderii și specialiștii Forțelor Aeriene Braziliene au furnizat delegației ucrainiene informații referitoare la sistemul de antrenament în zbor și de mentenanță a avionului Super Tucano.

Ucraina ar putea achiziționa avioane Super Tucano prin intermediul Statelor Unite ale Americii (și cu finanțare americană) în mod similar livrărilor către Afganistan, Liban și Nigeria.

Generalul colonel ucrainian Drozdov este un pilot experimentat de avioane Suhoi Su-25 Frogfoot.

De-a lungul celor aproape zece ani de Resboiu, am zis că ne-ar trebui și nouă Super Tucano – atât pentru SAFA Boboc, cât și pentru misiuni CAS sau de cooperare FAC(A). Acum nu mai zic, că tot nu ar ieși… trendul fiind de blocare, șuntare, trântire a achizițiilor.

Iulian Iamandi

19 Comments

  • Intrebarea este daca A 29 Super Tucano poate inlocui cu succes misiunile elicopterului de atac in mediu aerian contestat fara suprematie aeriana locala a aviatiei proprii.
    Daca respunsul este da – atunci are sens o astfel de achizitie.
    Si mie imi pare o varianta de studiu un A 29 Super Tucano dotat cu Helfire/ Spike si care sa poata decola de pe piste de iarba si actiona rapid in linia frontului.
    Intrebarea este cat costa ca sa ii pui si contramasuri eficiente impotriva amenintarilor de tip Strela, Verba si a altor rachete cu care inamicul inteseaza mediul de lupta al razboiului modern – hibrid sau clasic.

    • Întrebarea mea este ce poate face acest Super Tucano in plus față de Soim? De ce nu am investi în aviația noastră autohtonă și am lua de la brazilieni un aparat inferior Șoimului nostru? Nu vorbesc de faptul că noi putem pune inclusiv radar pe al nostru…

      • Sigur A 29 Super Tucano poate decola de pe piste cu iarba ceea ce IAR 99 Soim nu face. Sigur poate ataca tintele la inaltimi mult mai joase decat IAR 99 Soim. Sigur ca este mai robust pentru exploatarea dispersata in teren.
        Ce nu poate face este clar viteza subsonica si lupta aeriana unde mi-as pune banii pe IAR 98

        • Stai asa, de unde stii tu ca IAR 99 nu poate decola de pe piste inierbate? Stii ca Mig-21 poate decola si el de pe piste inierbate? Probabil ca nu, pentru ca nu s-a mai intamplat de o mie de ani, pentru ca nu este necesar. De unde stii ca Tucano poate ataca tinte la inaltimi mai joase decat IAR 99? Le-ai zburat pe amandoua cumva, esti pilot? De unde pana unde Tucano este mai robust decat IAR 99? Scuza-ma, dar ai spus numai balarii.

          • Buba e alta. IAR-99 si MiG-21 nu pot opera constant de pe piste din alea cu iarba. Su-7 avea patine, de serie, MiG-21 a avut doua prototipuri cu patine/skiuri. La cate probleme a avut 99-le pe la picioruse, am indoieli ca ar putea face de mai multe ori o asemenea isprava. Sa nu uitam, cine stie, ca anul acesta la exercitiul care a implicat avioane Spartan din mai multe tari… numai unii au demonstrat ca pot si pe iarba.

          • Stiu de la modul cum se opereaza, uita-te la tenul de aterizare, uita-te la ce se pune la unele dub aripi la exercitii si ce se pune la celelalte, apoi uita-te la cum este construita partea de carlinga inferioara care protejeaza pilotul de armament usor.
            Nu am zburat niciunul din cele 2 avioane dar ma ocup cu chestii de inginerie si R&D si stiu mai mult ca altii despre fiabilitate, testare, calcule statistic etc.

          • Cred ca tu ai spus balarii – daca tu crezi ca poate IAR 99 Soim sa realizeze aceleasi misiuni cu A 29 Super Tucano.
            Uita-te la profilul de zbor al celor 2 aparate, cu care ai veni la inaltimi mai joase si pe care l-ai folosi la CSAR?

  • Da’ de ce trebuie sa opereze de pe iarba, ca pana si noi avem drumuri asfaltate la cativa km unele de altele si se gasesc portiuni rectilinii de sute de metri in orice munti ?!

    De ce tre’ sa atace foarte jos, sa-i mitralieze pe aia, ca-n WW1 si 2 ?! Ca tot e avion cu elice…
    Pai unii mai au si de-alde Tunguska, Tor, Buk + Manpads la purtator.
    Daca aia-s in LOS-ul nostru, si noi ne aflam in LOSu’ Tunguskăi…

    Tehnologia din secolul curent permite cercetare, descoperite, urmarire si controlul focului din nano/micro/mini drone, datalink la zeci si sute de km cu acestea si atac cu munitii inteligente la nivel NLOS, de la zeci de km, muuuult mai ieftin decat cu un avion de multe zeci de milioane de $/bucata.

  • La 100 mil euro cat costa o escadrila de Tucano, mai bine cumparam alea doua divizioane de artilerie autopropulsata (Pzh 2000 sa spunem) care valoareaza mult mai mult intr-un conflict cu rusii decat 10-12 Super Tucano.

    • La $100mil. primesti doua bucati de Super Tucano, nu o escadrila…

      De acord cu artileria, de orice fel + vectori inteligenti si cu raza extinsa pentru ea.

          • M-am uitat faza este ca asa comparam mere cu pere deoarece pe DSCA este pachetul complet de armament prevazut in contract ceea ce face pretul mult mai mare ca si al platformei in sine.
            Vezi si cazul F 16 MLU romnesti unde avioanele au fost relativ ieftine dar pachetul de armament si antrenament extrem de scump dupa parerea mea.
            Ma rog nu stiu daca RoAF s-ar fi putut descurca mai bine cu jocurile politice dambovitene…

            • Doar pretul airftame-ului, la poarta fabricii, este, probabil, doar o fractie din pretul final ce rezulta (pe DSCA), insa nici n-are importanta ca doar cu vehiculul in sine, n-ai ce face. Pentru a deveni utilizabil, el trebuie sa cuprinda si motoare, si eletronica, piese de schimb, instructaj/scolarizare, ceva armament sa aiba cumparatorul ce s-agate de el, transport, suport pentru construirea infrastructurii necesara operarii/servisarii sistemului, echipamente adiacente, dupa caz, etc.
              Toate astea sunt indispensabile si trebuie sa fie incluse in pachet.
              MLU-urile noastre au fost ieftine in sinea lor, fiind si la mana a3-a, noi noute ar fi 150mil$/bucata, cu totul inclus.

    • Pai Victor tu vorbesti de sisteme complementare, Super Tucano nu il vad intr-un comflict cu rusii in rolul pe care l-ar juca artileria ci in rolul de CSAR alaturi de IAR PUMA / SOCAT sau care va fi modelul trimis la recuperare.
      Apoi este de studiat daca Tucano este mai survabil decaat un elicopter de atac ca la pret sigur este mai avantajos. Nu cred ca Brazilia nu si-a facut niste calcule cand l-a dezvoltat.
      Sigur A 29 nu este A 10 in niciun caz impotriva coloanelor de blindate in schimb poate surprinde zburand la inaltme joasa acolo unde radarele si sistemele optice nu functioneaza perfect.

  • Daca am dori un avion dedicat atacului la sol, A-10 Thunderbolt II, versiunea modernizata, nu ar fi mai potrivit pentru asa ceva?

Leave a Reply to Sorin X

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: