Analiza Aviaţie Diverse

Typhoon si F-35 in competitia pentru Belgia

Eurofighter Typhoon - Saber Guardian 17 - Argedava Saber 17

Eurofighter Typhoon – Saber Guardian 17 – Argedava Saber 17

Marea Britanie a propus dezvoltarea parteneriatului strategic si industrial in incercarea de a castiga competitia ce are ca scop final inlocuirea avioanelor de lupta F-16 ale Belgiei.

Potrivit unui comunicat al Ministerului Aararii, “propunerea se refera la 34 Eurofighter Typhoon, insotite de oferta de parteneriat strategic profund, in domeniul apararii si cel industrial intre guvernul britanic si cel belgian”.

14 Februarie a fost termenul limita pentru depunerea ofertelor finale in cadrul competitiei belgiene pentru echiparea cu un nou avion de lupta. Castigatorul competitiei va fi desemnat mai tarziu in cursul acestui an iar primele livrari urmeaza sa inceapa in 2023.

Britanicii conduc efortul Eurofighter in competitia cu Lockheed Martin F-35A pentru inlocuirea flotei de 54 F-16 A/B MLU pe care belgienii le opereaza in momentul de fata. Din grupul Eurofighter mai fac parte Germania, Italia si Spania.

Anterior, Departamentul de Stat al Statelor Unite a aprobat o potentiala vanzare catre Belgia a 34 avioane F-35A JSF, pentru o valoare totala de peste 6.5 miliarde de dolari. Din aceasta suma 2 miliarde sunt contravaloarea serviciilor si echipamentelor non-MDE (Major Defense Equipment – Echipament major din domeniul apararii) iar restul de 4.53 miliarde de dolari o reprezinta contravaloarea a 34 bucati F-35A cu decolare/aterizare conventionala si 38 motoare Pratt & Whitney F-135 (dintre care 4 de rezerva).

Belgienii ar putea fi astfel nevoiti sa achite un pret mediu de peste 133 milioane de dolari pentru fiecare F-35A achitionat in eventualitatea in care americanii vor castiga competitia. In aceasta suma (mult mai mare decat valorile declarate de americani) nu sunt incluse nici costul armamentului nici cel al echipamentelor si resviciilor non-MDE.

Desi nu (mai) participa in mod direct la competitie, francezii de la Dassault spera in succesul abardarii lor directe a unui acord interguvernamental pentru furnizarea a 34 avioane omnirol Rafale. Astfel, martea trecuta CEO-ul Dassault, Eric Trappier, a semnat 13 acorduri de cooperare cu firme belgiene ridicand astfel la peste 30 numarul de contracte de colaborare industriala semnate cu firme din Belgia.  Acestea se refera la asigurarea serviciilor pentru Rafale (in eventualitatea unei achizitii de catre Belgia), instruirea personalului ingineresc si munca la proiecte de drone. Alte zone acoperite de aceste acorduri se refera la linii de fabricatie automatizate, simulari, cercetarea in domeniul materialelor avansate si  mentenanta predictiva.

Francezii promit investitii de 20 miliarde de euro in cazul in care Belgia va achizitiona Rafale, investitii esalonate pe o perioada de 20 de ani si care vor asigura peste 5000 de locuri de munca.

De cealalta parte a Canalului Manecii, BAE – principalul contractor britanic in programul Eurofighter, a semnat deja acorduri cu 20 de firme belgiene. Englezii propun integrarea Belgiei in sistemul de sprijin logistic si antrenament al RAF. De asemenea englezii propun infiintarea mai multor centre si parteneriate pe partea de cercetare si securitate cibernetica.

Marius Constantin

5 Comments

  • cu 133Mil USD de aparat, cam greu de inghitit cele 34 de F-35. nimeni din tot programul nu poate spune un fly away cost.
    macar se scot la cursul de schimb

  • Imi exprim nedumerirea,pentru ca tari ca Grecia si Coreea de Sud, accepta un contract cu Germania,contract care are directa legatura cu siguranta nationala. Desigur ca fac referinta la submarinul U 212 sau chiar U214 ,dar si alte produse cu mai deficiente . Germania nu mai este aceea care a fost ( care respecte calitatea si rigurozitatea nemteasca ). Este absolut necesar sa tratam golaneala si dublul standard germane cu maxima vigilenta , nu ne putem permite nici macar sa aruncam o privire asupra unor produse ,printre care armele , care sunt departe ce se doreste a fi,departe de publicitatea facuta. De ce este atat de greu , atat de dificil sa analizam cu maxim interes oferta suedezilor ? Este superioara ofertei germane si aici ma refer la calitate eficienta si chiar pret si cu garantii maxime,mai ales ca submarinele , corvetele sau fregatele se vor construi in Romania si mai mult suedezi vor reinvesti profitul in Romania asa cum au mai facut . Doar prostia , hotia si tradarea vor face ca cei ce sunt responsabili cu aceste probleme din Romania sa nu lucreze in favoarea natiei romane. Nu pot sa ma abtin sa nu precizarea ca suedezii sunt gata sa vina cu toata tehnologia, inclusiv offsetul in Romania pentru a produce avioane multirol ,desigur referindu-ma la SAAB JAS-39 E/F si la faptul ca suedezii deja lucreaza la un un alt model net superior celui metionat. Daca talhariile pe care le savarsesc in Romania, companii rusesti ca, LUKOIL, OMV sau celor de la Aluminiu Slatina si nu numai ei si alte companii straine , inclusiv talhariile savarsite de politicienii si altii , vor fi eliminate , cu acei bani investiti in armata si nu numai, cu siguranta ca in numai 10 ani vom avea o armatade peste 300 de mii de soldati de elita de temult in Europa si chiar in lume. Tari ca Belgia pot cumpara avioane cu tehnologii de ultima ora romanii nu pot,pentru asa cum spun si oamenii de rand care isi varsa naduful prin piete si pe strada , ca de 30 de ani curvele, talharii , tradatorii si miseii cu putine exceptii au condus si conduc aceasta tara aducand-o la,, sapa de lenn”. Ce mare pacat !!!

  • Typhoon-ul trebuia inițial să fie un interceptor.

    Apoi au ajuns la concluzia că vor un multirol. Problema e că e mult mai dificil sa adaptezi ceva ce a fost proiectat că un interceptor pur sânge în multirol decât ceva de tipul unui vânător în multirol. Eg F-16 și nu numai.
    Asta plus faptul că germanii sunt pusi de cel puțin 2 decenii sa de-a de pământ cu orice proiect militar european rezultă situația Typhoon-ul de azi.

    Nemții sunt oarecum principalii vinovați ptr situația Typhoon-ul de azi. Tot ei sunt cam singurii care au problemele care le au azi cu Typhoon-ul. Englezii sunt chiar foarte mulțumiți de ele.

    Plus de asta Typhoon-ul trebuia să fie construit inițial în peste 1000 de bucăți. Daca asta se întâmplă oare la ce preț ajungea aparatul?

  • Ce vor sa facă cu f35 nu prea înțeleg, cine sa atace Belgia sau de ex Luxemburg?! Este din ce în ce mai evident ca tari din toată Europa își doresc independenta fata de motorul franco german.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: