Aviaţie

Turcia face progrese cu TF-X, viitorul avion propriu de lupta

Forțele Aeriene ale Turciei sunt în prezent implicate complet în programul de dezvoltare  viitorului avion de luptă propriu. Alături de achiziția avioanelor F-35A Lightning II, programul TF-X a fost lansat pentru a îndeplini cerințele proprii pentru perioada de după anii 2030.

TF-X

TF-X

Lansat de către guvernul turc pentru înlocuirea avioanelor F-16C/D, programul TF-X va furniza un avion de luptă propriu care va fi păstrat în inventarul Forțelor Aeriene proprii până în 2070 și va fi interoperabil cu alte platforme critice, cum ar fi F-35A.

Primul prototip al TF-X va zbura în 2023, iar primul avion va fi livrat Forțelor Aeriene ale Turciei în anul 2029. Livrările vor continua până în 2039, iar nevoile Turciei vor fi de 100 – 150 de astfel de avioane.

Proiectul indigen TF-X de proiectare și dezvoltare a fost semnat pe 5 August 2006 între Subsecretariatul pentru Industria de Apărare și Turkish Aerospace Industries (TAI).

Conform TAI, avionul de vânătoare TF-X va fi un avion monoloc proiectat în principal pentru misiuni de luptă aer-aer, cu capabilități de lovire a țintelor de pe sol.

Avionul rezultat din programul TF-X va avea caracteristici stealth și de super-croaziră, precum și de avionică de generație nouă, cum ar fi radar AESA.

În urma analizelor și a studiilor preliminare, bazate pe informații provenind de la producătorii de motoare, TF-X va fi un avion de luptă în configurație bimotor. În acest sens, a fost semnat pe 28 Ianuarie 2017, un contract între TAI și BAE Systems, în prezența premierilor Turciei și Marii Britanii.

Două companii ofertează pentru motorizarea lui TF-X: GE Aviation cu F414-GE-400 și Eurojet cu o versiune îmbunătățită a motorului EJ-2000.

Din momentul în care avionul de vânătoare TF-X va fi dezvoltat, ambiția industriei Turciei va fi exportarea acestuia către aliați importanți și țări prietene.

 

Sursa: Air Recognition

 

Iulian Iamandi

9 Comments

  • Mddaaaaaa……or sa reusesca si cu asta, cum au reusit cu tancul. Azi semneaza pentru motor, iar maine apare o virgula in contract si cade tot. Hai sa fim seriosi, atunci cand faci picpi contra vantului, risti sa te uzi pe pantaloni.

    Mai ramane de vazut daca or sa primeasca F 35 intr-un final. E ca si cum as auzi ca INCAS s-a apucat sa reproiecteze IAR 95 si sa-l aduca la zii, ca de la anul avem ambintii mari. Si ce?

  • Motorul pt tanc îl ia din Ucraina. Primul F-35 turcesc îl vor primi la sfîrșitul lunii noiembrie. La ora actuală turcaleții fabrică elicoptere,drone,avioane,sateliți și o gamă largă de rachete. După cum îi știm pe turci,ăștia nu se lasă pînă nu termină,deci,au mari șanse să dezvolte TFXul și fără europeni. Turcii au talent.

  • da Jape, exact, turcii sint miezu, pe bune, in veci nu se lasă pînă nu termină ei vreun prototip care rapid ajunge prin vreun hangar-cosciug, avionasu lor, acolo va sfarși și bazaconia asta, oricum Turcia e mai tare ca Rusia, esti de acord sigur, mi ti-o dă turcaleții cu capu de pereți.

  • fara motor si radar aesa e mort din fasa.iar optiunile sunt putine al dracu”.in acest moment singurul furnizor posibil ptr ei este…putin.

    • Cred ca JAP ar trebui sa se uite mai bine la IAR 95, sa inteleaga unde se situeaza astazi Turcia in raport cu aliatii/furnizorii de echipamente sensibile, iar de abia mai apoi sa spune ce sanse au otomanii sa reusesca cu adevarat sa scoata ceva bun, daca or sa scoata ceva, orice!

  • ‘Care IAR 95’fratelo? Cezar-san,turcaleții au linie de F16,în caz că nu știi și se pregătesc din iarnă s-ăl introducă pe F35. În timp ce noi am dat un miliard de $ pe 9 rapandule expirate,cu armament expirat și modernizat pe hîrtie. C-am astai diferența între noi și turcaleți. Pînă și amărîții ăia de bulgarii și-au tras gripen nou-nouț cu offset. Cum îți spuneam Cezare,turcii fabrică de toate și știi de ce? Pt că n-au mentalitate de sclavi pe plantație,ca-n ’12 ani de sclavie’!

    • Garcon, de la fabrica F 16 ca au primit licenta, pana la isi vor fabrica ei avion de generatia V sa devina independenti de vest e cale imens de lunga. Si noi am produs IAR 93 si IAR 99, insa pana la IAR 95 ne-am impiedicat de am ramas nemiscati pe caldaram. Sa nu incurcam merele cu perele. Si care Gripen la bulgari, ca eu pana nu le vad la ei pe aerodrom nu mai cred nimic. Ai uitat ce la bate piele, basca ca nu au anuntat nimic oficial, nu exista niciun contract semnat s.a.m.d.

      Turcii or avea i mentalitate de ‘smardoi’, ca nu degeaba au fost 500 de ani batausul clasei in zona asta a lumii, insa a zburat puiul cu ata….piErdogan si tara sa au band la tehnologie vestica de acum incolo. Au dovedit-o in incercarea lor de a moderniza fregatele noastre. Au pierdut contractul pe baza incapacitatii de a procura cele necesare din vest, de nu depindeu de ei, capisci? Fac si ei cat pot, insa nu pot face tot, ca nu au cum. A mai incercat si Ceausecu si a dat chix!

    • Ei si tu acum…la ce mai intrebi, ca doar intuiesti binisor. Omul ia salariul in ruble convertibile. Se straduie si el cat poate, dar ca orice prieten de la rasarit, este certat cu limba romana! 🙂 Face si el ce poate, cum poate…incearca sa intelegi si tu. 🙂

Leave a Comment

%d bloggers like this: