Aviaţie

Top 10 avioane de vanatoare din generatia a V-a

Prezentul reprezintă de ceva timp primii paşi făcuţi în viitor, însă pentru încă vreun sfert de veac vom fi în trecut.

Nu, n-am filozofenii de dimineaţă. Haideţi să desfăşurăm ideea.

Statele Unite ale Americii şi cei mai înstăriţi dintre aliaţii acestei ţări beneficiază deja de tehnologii de viitor – pe linia articolului, ne vom referi strict la F-22, respectiv F-35.

China, Rusia şi India sunt pe cale de a face pasul, prin programele avansate ale avioanelor Chengdu J-20 şi Suhoi T-50.

Rusia, aliaţii cei mai puternici ai SUA, China, ceva ţări arabe şi India, posedă sau sunt pe cale să includă în inventar vârfuri de prezent: Flankere, J-uri de 4 şi 4+, Typhoon şi Rafale.

Ţările sărace încă nu au şi o vreme îndelungată nu îşi vor permite asemenea bunătăţi, bazându-se pe avioane de la MiG-21, F-5 Tiger, F-4 Phantom, Mirage, în sus până la generaţii mai proaspete de F-16 şi chiar proaspătul JF-17.

Aşadar, majoritatea ţărilor vor mai rămâne o vreme în trecut.

Pe lângă situaţiile amintite, mai sunt şi cele neclare – proiectele pentru viitor: Shenyang J-31, KAI KF-X, Mitsubishi ATD-X având cele mai mari şanse de concretizare, cărora li se adaugă alte câteva programe asupra cărora planează riscuri.

Aşa văd eu situaţia, pe care o dau şi semnez.

Acuma, când dau de un titlu cu Top Ceva… de la tigăi cu care poţi bate covoarele şi până la avioane de vânătoare, în neutralitatea mea păguboasă, mă întreb cât şi-a luat cel care a făcut clasamentul.

De data asta nu e aşa, dar e… cel puţin ciudat clasamentul pe care l-am întâlnit.

Iaca:

F-22 Raptor la Point Mugu, California

F-22 Raptor la Point Mugu, California

1. Lockheed Martin F-22 Raptor, SUA

Este considerat cel mai letal avion de vânătoare din generaţia a V-a din Lume.

F-22 Raptor este un avion monoloc, bimotor, “şeful la stealth”. Poate să execute şi atac la sol, război electronic, în plus fiind şi “signals intelligence tracker”. Dă mai bine în limba lor.

J-20

J-20

2. Chengdu J-20 (Black Eagle), China

J-20 este produs de către Chengdu Aircraft Industry Grou (CAIG), iar pasărea chineză este dedicată PLAAF (People’s Liberation Army Air Force).

Detaliile sunt încă învăluite. Adică, n-au fost încă dezvăluite.

PLAAF va introduce în serviciu avioanele J-20 în anul 2017.

T-50 PAK-FA

T-50 PAK-FA

3. Suhoi PAK FA/T-50, Rusia

Suhoi a dezvoltat PAK FA, adică T-50, pentru Forţele Aeriene Ruse.

Suhoi T-50 este prototipul programului PAK FA, care PAK FA este programul pentru dezvoltarea unuia dintre cele mai avansate avioane stealth de vânătoare din Lume şi va fi succesor pentru MiG-29 şi Su-27.

Aici, am o îndoială personală: consider că Rusia va dezvolta un avion de vânătoare uşor şi mai ieftin, care va înlocui MiG-29.

F-35

F-35

4. Lockheed Martin F-35 Lightning II, SUA

F-35 Lightning II este un alt vânător din generaţia a V-a dezvoltat de către SUA.

Fulgerul Doi beneficiază de tehnologii stealth noi şi este operat de către “super-advanced computers”. Şi asta sună mai bine în original bananas.

Lockheed Martin F-35 Lightning II este echiăat pentru a executa misiuni de atac la sol, recunoaştere şi misiuni de apărarea aeriană cu capabilităţi stealth.

F-35 are trei modele: modelul unu, modelul doi şi modelul trei. 🙂

Bomb truck, conform ştampilei subsemnatului.

KAI K-FX

KAI K-FX

5. KAI K-FX, Coreea de Sud

“This Fifth Generation Fighter is also known as the Unmanned Aerial Vehicle and is famous in the aviation defence industry.”

La treaba asta trebuie să mă lămurească şi pe mine cineva care a urmărit subiectul K-FX, pentru că eu îmi amintesc că are pilot. Defilând mai departe, KF-X este un vânător proiectat în principal pentru Forţele Aeriene ale Republicii Coreea (ROKAF) şi Forţele Aeriene Indoneziene (TNI-AU).

În lista de bunătăţi a KF-X găsim:

“powerful tracking and engagement facilities, advanced avionics, high-end engine modifications, agile performance, composite structures and inherent stealth features to help dominate the battlefield.”

Mitsubishi ATD-X Shinshin

Mitsubishi ATD-X Shinshin

6. Mitsubishi ATD-X (Shinshin), Japonia

În buna tradiţie românească, îi consider pe japoneji cei mai dăştepţi oameni de pe planetă. Asta când nu îi consider pe români, ofcors.

Japonezăria va scoate primul său avion de vânătoare din generaţia a V-a. Nu mă îndoiesc de asta, dimpotrivă, având în vedere remodelarea doctrinei de autoapărare, înarmarea aflată de ceva timp pe o pantă mai agresiv-ascendentă şi mai ales căutarea independenţei faţă de furnizorii care în primul rând sunt la distanţă faţă de Imperiul Soarelui Răsare Japonia.

Evident, Shinshin se ştie bine de tot cu “advanced stealth technology”.

TAI TF-X

TAI TF-X

7. TAI TFX/F-X, Turcia

TFX este primul avion de vânătoare din generaţia a V-a dezvoltat de către Turkish Aerospace Industries, adică TAI.

Suhoi HAL FGFA

Suhoi HAL FGFA

8. HAL Suhoi PMF/FGFA, India şi Rusia

HAL bla-bla este acum numit Perspective Multi-Role Fighter şi e cu stealth, supercruise, adva… Etc.

J-31 la primul zbor...

J-31 la primul zbor…

9. Shenyang J-31 (F-60), China

Ca şi descriere, bag o personală: nu ştiu ce caută pe locul nouă şi mai ales în urma unor vise.

HAL AMCA

HAL AMCA

10. HAL AMCA, India

Advanced Medium Combat Aircraft (AMCA) este un monoloc, bimotor, stealth, multirol, dezvoltat de către India.

Proiectul este încă în proiectare, ca să zic aşa, iar prima pasăre va fi probabil gata prin 2018.

Făcător de top a fost India Today.

Mie nu îmi plac topurile, pentru că nu m-aş încumeta la nivelul meu de cunoaştere şi înţelegere să îndrăznesc. Sper să am şi scăpări, dar să îmi iasă mai bine decât topul ăsta indian.

 

– Iulian Iamandi –

21 Comments

  • Din topul ala mai e o chestie, cate din avioanele alea sunt de generatia a 5 a sau au sansa sa devina.

    Aici ma refer la principala caracteristica a unui avion de gen. 5 si anume sa fie stealth.

    F-22 si F-35 sunt promovate ca fiind stealth, despre restul..PAK-FA se pare ca nu prea este, J-20 cu aripi canard din nou nu prea cred ca e, de KAI-KFX se spunea ca ar avea un RCS de aprox 0,1 mp, deci nici asta nu e, TAI-TFX este foarte probabil sa aiba tot un RCS de genul.

    Si din avioanele astea cate or sa se faca, PAK-FA si FGFA sunt mai mult moarte decat vii, si mai sunt tinute doar pt ca la momentul asta rusii dpdv politic, propagandistic, al ideei de Rusie invincibila nu isi permit sa anunte ca au dat rasol cu avionul lor de gen.5 si mai tin acolo o duzina de prototipuri de unu nu seamana cu altul pe care o sa le plimbe pe la parazi, airshowuri ca sa aiba internetul de unde sa se umple cu poze, stiri, clipuri.

    Turcii ramane de vazut daca or sa reuseasca sa faca ceva cu TFX-ul lor, la chinezi ramane de vazut daca ce fac ei sunt chiar avioane de generatia a 5 a, si daca nu sunt cat de bune sunt pana la urma samd.

    In viitor cred ca dezvoltarea si dotarea cu avioane de gen 5 si 6, mai ales in occident va fi mult limitata tocmai de imposibilitatea Rusiei de a produce, cel putin pe scara larga, PAK-FA, PAK-DA samd.

    Rusii nu prea vad ce sa faca cu un avion monomotor, ei au de acoperit spatii foarte mari si au la dispozitie o retea destul de redusa de aerodromuri singura justificare ar fi exportul, ca este complicat sa incerci sa vinzi(in general unor nu foarte pricopsiti), bireactoare de 20 m si 17-18 tone goale.

    • Dupa cum gandesc in prezent unii oficiali amerincani, prin anul 2050, daca lucrurile vor evolua cum vor acestia, cel putin SUA nu va mai avea avioane din generatia 6 cu echipaj uman ci doar drone, cu siguranta hipersonice si cu amprenta radar aproape de 0.Ceilalti fabricanti de avioane vor urma directia pe care va merge SUA.Pana in anul 2050 dronele pot evolua foarte mult.

    • In legatura cu PAK-FA cred ca poticneala de ultim moment a programului este in stransa legatura cu inchiderea robinetului cu tehnologie sensibila de catre vest datorita razboiului din Ucraina desi rusii nu spun o vorba despre asta. Nu cred ca este o simpla coincidenta.

      • si asta
        si dinspre americani, nu stiu de ce am eu impresia ca deja ei au tehnologia de detectat avioanele “invizibile”
        zicea ceva mariner, ca orice faci e o chestie care zboara aproape de viteza sunetului, are in spate o chestie care il impinge si 125KN tractiune se transforma in caldura de frecare cu aerul, cine stie
        Aici zice nenea asta audiat de congres daca merita sa sparga atatia dolari pe F35 de radare UHD de detectie care pot detecta avioanele “stealth” (dar deocamdata inca nu pot avea radar de ghidaj asa ca inca stealth e inca efectiv)

        Nici F35 american, de la prima pre-serie, din 2006, inca nu au operationalizat nici unul, anul asta abia operationalizeaza puscasii marini pe inlocuitorul lui harrier, care e cel mai “arzator”, peste 1 an jumatate abia versiunea de baza A, si pentru portavion nu se grabesc se pare de nici o culoare, inca fabrica F18E

        Stealth-ul chinez e o gluma, cata vreme la motoarele lor trebuie sa importe componente cheie din rusia

        deocamdata f22 e singurul care le are pe toate
        si restul se pare ca nici nu se prea grabesc cu ele

  • Top 10 are doar un singur membru, F22 restul mai trebuie sa asteptam…F 35 are pojar, Su T 50 la fel, J 20 nu o sa die gata pana nu termina rusii proiectul lor pentru ca mareata Chinanu are motoare de generatia a 5-a…

    • O fi având, Marius, pojar – anume F-35, nu Marius, dar sboară și încă în cantitate analizabilă. E un produs cvasi-finit și nu o schiță sau prototip incert… zic și eu
      În rest topu-i sublim dar lipsește cu desăvârșire.
      Unul serios avea Rafale și variantele noi ale Su-27 (altceva nu au bun rușii, chinezii și indienii).

      • @ Flogger – unii se gandeau ca in 2016 o sa fie de mult operational, uite ca nu e! problema lui F 35 este mai mult decat pojar, este si rubeola si rujeola si oreonul…..etc. Se merge pe un teren viran in aviatie cu F 35-ul de aceea se tot intampla cate o boala noua a acestui avion.
        O parte prost manageriata de Lockheed Martin a fost ca s-a trecut la faza finita cand produsul nu era inca copt si testat suficient sarindu-se peste preserii.
        Revolutia in aviatie mai asteapta putin evolutia fiind cuvantul de baza.

  • Din astea 10 avioane “de top”, de generatia 5, sunt cateva care ar lua bataie de la Typhoon, Rafale sau Su-35 🙂

    • @ Albert- daca tancul Altay are mtor pe masura ambitiilor turce si este undeva la 95% din ce poate Leopard 2 A 7 acum deja este o problema pentru o tara ca USA sau Germania sa isi importe tancurile proprii…..Deci sigur ca nemtii o sa spuna Nein! In cor cu No! ( de la USA) Nimeni nu da gratis tehnologie sensibila ci doar aceea tehnologie la care pot sa scoata deja urmatoarea generatie.

      • E foarte logic ce spui,dar ce ma deranjeaza este ipocrizia unor producatori:cand cineva incearca sa importe ceva din afara arealului NATO,incep acuzele ca nu sunt compatibile cu standartele NATO si altele asemenea.

  • Pai si IAR 111 Excelsior de la ARCA unde este? Daca au pus acolo indieni si turci cu avioane steltch, inseqamna ca si romanii merita sa fie in topul asta! 🙂 PEACE

  • dupa cum am observat, toate seamana cu f22 si la forma si la ce ar vrea sa fie, eu cred ca T50 mai are de asteptat, iar f35 nu va fi asa de mult dezvoltat in deceniul ce urmeaza, il au oricum pe f22, iar de restul vise, poate chinezii vor bate mana cu rusii si voi face indico la un T5O pe viitor,

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: