Armata Romana

Test Drive cu Dacia Duster Army

Test drive cu Dacia Duster Army

Test drive cu Dacia Duster Army

Fără ca, la această dată, să fie o maşină de luptă din înzestrarea armatei, Dacia Duster 1.5 dCi 110 CP 4×4, în varianta Army, este prototipul rezultat în urma unei colaborări de trei ani, în care au fost implicaţi reprezentanţi ai companiilor Dacia, Uzina Mecanică Bucureşti, Electro Bit şi specialişti din cadrul Departamentului pentru armamente din Ministerul Apărării Naţionale.

Dacă la 1 Decembrie, SUV-ul românesc, inclus în dispozitivul de defilare, a surprins participanţii civili şi militari la paradă prin “proba de vizibilitate” dată prin trecerea sa pe sub Arcul de Triumf, în data de 17 decembrie, în Poligonul de încercări “Mihai Bravu” al Uzinei Mecanice Bucureşti, vehiculul de teren a dat, deopotrivă, “proba de traseu” şi “proba de foc” în faţa jurnaliştilor civili şi militari.

Ideea proiectului Dacia Duster Army a pornit, în fapt, de la producătorul autohton de automobile care, în strategiile sale de piaţă, a identificat între posibilii clienţi, instituţiile din sistemul naţional de apărare. Evident, plecând de la configurarea de bază a autovehiculelor Dacia Duster Laureate, aflate pe linia de producţie, inginerii au propus personalizarea tehnică a acestora în funcţie de destinaţia specială pe care beneficiarii o doreau.

Printre cei care au intrat în relaţia de colaborare au fost specialiştii Departamentului pentru armamente, prin semnarea unui protocol în care s-a expus un set de standarde militare fără de care Dusterul nu putea să se numească Army.

Colonelul dr. Alexandru Caravan din cadrul Departamentului pentru armamente, a declarat că alături de structura pe care o reprezintă au venit şi specialiştii Agenţiei de Cercetare pentru Tehnică şi Tehnologii Militare şi ai Comandamentului Logistic Întrunit.

“Iniţial a fost un test drive pe care Dacia l-a propus în 2010 partenerilor din sistemul de securitate, MApN, MAI, SPP, însă numai specialiştii noştri au considerat că este necesară iniţierea unui plan de testare-evaluare a maşinii, la vremea respectivă, de-abia intrată în producţie, pentru a identifica, pe de o parte, performanţele tehnice, iar pe de alta, restrângerile acestuia pentru aplicabilitatea militară. La finele anului 2012 am întocmit un raport de testare în care am expus limitările din punct de vedere operaţional.

La finele lunii octombrie 2013, am avut surpriza ca specialiştii de la Dacia să ne prezinte varianta pe care o vedeţi expusă aici, fără turelă, cu parte din probleme rezolvate, adică priză de 12-24V, alimentare exterioară, roll cage care permite răsturnarea maşinii fără să afecteze habitaclul, cabestanul din faţă, cârligul din spate, sistemul de iluminare blackout prin care vehiculul îşi direcţionează luminile către sol, rămânând puţin vizibil din exterior, scuturi de protecţie pentru subansambluri ale vehiculului etc.

În viitor, cei de la Dacia vor să extindă capabilităţile autovehiculului, să-l aducă mai aproape de cerinţele pe care armata le are pentru un astfel de produs: ar mai fi nevoie de mărirea sarcinii, de mărirea puterii motorului, de creştere a posibilităţilor de trecere peste obstacole, pante etc. Noi avem ca temă ulterioară să studiem până unde putem să împingem greutatea totală pentru a putea adăuga chituri de protecţie, blindaj. În continuare, avem un protocol semnat pentru a testa şi noua variantă.”

Dacia Duster Army este echipată cu o platformă telecomandată, compusă din sistemul de armament, aparatură de ochire, modul de observare. Platforma este realizată de inginerii Uzinei Mecanice Bucureşti, care au adaptat un echipament din dotarea dragorului de mine pe şasiu de tanc utilizat de Forţele Terestre.

În poligonul din Mihai Bravu s-au folosit numai cartuşe de manevră, mitraliera cal. 7,62 mm fiind manevrată din interiorul maşinii de către un operator prin intermediul unui joystick legat la un calculator integrat cu display touchscreen.

Directorul general al Uzinei Mecanice Bucureşti, Gheorghe Ioana, a prezentat contribuţia companiei sale, cunoscute ca “fabrica de tancuri”, în echiparea militară a autovehiculului Dacia Duster, varianta Army:

“Platforma teleoperabilă este una din cele cinci versiuni ale echipamentului. Prezenta versiune este una din aluminiu, cu greutate scăzută, fapt care ne-a permis să o montăm pe vehicule de tip Dacia. Nu vă ascund că încercăm să o adaptăm în continuare pentru a o echipa cu armament cal. 12,7 mm şi 14,5 mm. Avem o solicitare de la Romtehnica să adaptăm o platformă teleoperabilă pentru armament cal. 20 mm.”

Partea elecro-optică a platformei telecomandate aparţine companiei Digital Bit condusă de directorul Bogdan Bărbulescu:

“Sistemul are atât capabilităţi de luptă, cât şi de observare, fiind compus dintr-o cameră de observare de zi, o cameră termală şi, opţional, i se poate ataşa un sistem de telemetrare laser care permite aflarea distanţei unui obiectiv faţă de autovehicul. Este o concepţie proprie firmei noastre în care folosim aplicaţii embedded care ne permit să facem orice tip de upgradare şi dezvoltare ulterioară, prin simpla modificare a softului şi nu a hardului.

Ce am produs noi poate fi folosit de către Armata Română, însă noi vom promova acest produs şi la export. În echipament avem integrat şi modulul Battlefield Management System, deci avem inclusă partea de comandă şi control, astfel încât angajarea ţintelor să se facă atât prin analiza informaţiilor primite prin aparatura electro-optică, cât şi prin analiza informaţiilor primite de la observatorii avansaţi (înaintaţi).

Informaţiile sunt introduse pe harta digitală, urmând ca mai apoi să fie folosite de trăgătorul la mitralieră. Pe acelaşi calculator avem, pe de o parte, ecranul pentru echipamentul de luptă şi, pe de alta, harta digitală cu informaţiile despre amici (forţe proprii) şi inamici.”

În România, firma Renault care deţine producătorul autohton Dacia, are la Titu un centru tehnic numit Renault Technologie Roumanie (RTR), o structură responsabilă cu dezvoltarea vehiculelor, constituită din ingineri care răspund solicitărilor clienţilor prin produse configurate potrivit caietelor de sarcini ale acestora.

Unul dintre actorii implicaţi în realizarea şi promovarea în mediul militar al Daciei Duster, varianta Army, este şi Viorel Sălan, managerul general de la Teste şi Servicii – RTR:

“Maşina a fost realizată după ce am cules din piaţă exigenţele armatei care acum îşi poate monta echipamentele dorite. Noi nu am făcut altceva decât să prezentăm un autovehicul adaptat. După ce s-a făcut testarea, noi am răspuns la chestionarul pe care ni l-au dat reprezentanţii armatei, spunându-le că autovehiculul nu are echipamentele solicitate, dar că le poate permite prin montarea lor de către carosierii noştri. De altfel, carosierii români şi francezi lucrează la un proiect prin care pe Duster să poată fi adaptate chituri de protecţie suplimentare”.

Fără îndoială, Dacia Duster Army este un rezultat al colaborării dintre militari şi civili, prin care un produs, destinat iniţial utilizării exclusive în spaţiul civil, prin imaginaţie, ambiţie, capacitate tehnică şi parteneriat, să poată servi şi în spaţiul militar.

Între misiunile care pot fi îndeplinite cu un astfel de vehicul s-ar număra cele de patrulare, de asigurare a pazei perimetrale, de cercetare etc.

Sursa: Revista Fortelor Terestre

 

– Victor –

39 Comments

  • Adevarul este ca iti trebuie ceva imaginatie sa faci din Duster un vehicul militar.E ca naiba.
    Duster ar fi cel mult un vehicul pt. MAI.Decat sa-si fi luat militienii gipane de 60-70000 euro bucata,care nu plimba decat stabimea la sedinte…

    Si de ce dracu tre’ sa-i zica Army?Astia nu mai stiu vorbi romana?Oricu,daca-i asculti vorbind in engleza iti vine sa-ti legi un bolovan de gat si sa te arunci in Tamisa.

    • Dacia Duster Army nu stiu cat este de bun vehicul militar.

      Dar este un foarte bun mijloc de marketing pt Dacia in general si Duster in special.

      Fie si pentru lucrul asta ar merita sa isi ia cateva la MApN, sa defileze cu ele de 1 Decembrie.

      In text se spune ca nu le mai ajunge 7,62 mm pt Duster, au nevoie de 12,7 sau 14,5 mm, ba chiar si de 20 mm.

      La 20 mm mie ca dupa o rafala ii cad rotile.

      • Varianta actuala o vad ca o alternativa, asa inarmata usor, pentru politia militara si ceva de luat in considerare pentru cercetasi. In rest cam atat…..astept sa vad proiectul de Duster blindat si mai vorbim atunci mai multe. E bine totusi ca se misca ceva in tara asta….

  • So…Direcția e trasată…UItați de Tebeteuri, Sauroni, etc…etera.
    SuperHezbollah-ul e viitorul…Dăștepții ăia sunt superultraextramegaexercitați de machineta asta, iar unul, superinteligent, cică poate fi folosită în lupta urbană și în apărarea antiaeriană…Doamne, apără-ne, că cu inteligenți d-ăștia suntem mîncați de viermii de mătase…

      • Io zic să privim partea bună a lucrurilor… o să introbăgăm pe mapamondul militar mondial conceptul de “Dacia-war”… Arăbeții,cu Toyote-le lor meletare ne-teleghidușe o să fie invidioși pe noi, ioropeni de viță veche … 🙂 🙂 🙂 🙂

        • io revin cu intrebarea mea de om simplu: cu ce e mai bun Dusterul asta la care au lucrat 3 uzine decat un Hilux din 95 pe caruia i-a atasat sudorul Hassan pe platforma o DShK in 3 ceasuri la umbra shopronului?

            • a fi romanesc e o calitate in sine? Ne intoarcem iar la separarea intre cei care au mancat salam cu soia si cei care nu? Ma rog, se bat pe soia la hypermarket ca e post, ma refeream la expresia la moda in anii ’90.

              • Ma intrebam si io retoric.

                Duster-ul din imagine este o optiune mai mult decat rezonabila pt MApN din multe puncte de vedere.

                Doar ca trebuie inlaturate mitraliera si cadrul metalic.

                Poate in 2014-2015 cand o sa apara Duster Pick-up sa se improvizeze instalarea unei mitraliere in spate.

                Pentru multe dintre sarcinile masinilor Aro, tinand cont de posibilitatile MApN, Duster este cea mai buna optiune, desigur ai nevoie si de Jeep J8/Defender/Mercedes G, si de Iveco LMV etc.

                A fi romanesc poate fi sau nu o calitate, depinde din ce punct de vedere privesti, insa pt tot ce poate fi romanesc trebuie platit un pret, ce a mai ramas din industria de aparare nu poate oferi decat produse mai proste decat cele din import si la preturi finale mai mari, dar daca vrei sa mai salvezi ceva din ce a mai ramas, sperand ca in viitor o sa poti sa devi compeitiv, trebuie sa platesti pretul(pariul), asta.

                • Daca erau baieti destepti prezentau Dusterul ca pe o masina utilitara neinarmata a Armatei (in locul ARO-urilor) si atat intr-o prima faza si nu se expuneau ridicolului. Cu teoria pretului mai mare doar pt. ca e romanesc in speranta unor “dividende” tehnologice mai tarziu nu sunt de acord, facem chestia asta deja de vreo 35 de ani de cand ind. romaneasca a inceput sa ramana in urma si inca nu se vede luminita de la capatul tunelului. Decalajul tehnologic se mareste de la un an la altul, nu creste. Din punct de vedere al Daciei e o simpla operatiune de PR, din punct de vedere al UMB e inca o gura de oxigen pt muribund, din pct de vedere al Electro Bit e o feliuta inca subtire dar promitatoare din tortuletzul contractelor cu statul. Nu cred ca cineva priveste lucrurile altfel.

          • pai pentru pescuit e mai bun
            daca mai ai vreo “cadra” acolo sa se lase dezumanizata pe bancheta din spate iarasi e mai bun dusterul

            daca e sa nimeresti ceva, cu aia de pe “exoschelet” si tableta, cred ca dshk aia a lui ahmed de pe hilux are sanse mai bune sa nimereasca

  • Pai voi ce credeti? Au testat baietii piata si in 50000 intra cu spike si alea alea. in loc de toyiots o sa ia arabetii dustere cu motor de 1,5dci. Nu cred ca o sa ia ai nostri asa ceva pt simplu motiv ca ar pica jos in TO tablaria.

  • foarte graitor fragmentul:

    “În viitor, cei de la Dacia vor să extindă capabilităţile autovehiculului, să-l aducă mai aproape de cerinţele pe care armata le are pentru un astfel de produs: ar mai fi nevoie de mărirea sarcinii, de mărirea puterii motorului, de creştere a posibilităţilor de trecere peste obstacole, pante etc.”

    deci nu e nici macar aproape de cerintele militare.

    tot inainte ca pionierii, dom’ colonel Caravan!
    avand in vedere de viesparul de la DpA si de conducerea reloadata de la CLI, nu ma mira absolut de loc atitudinea asta de a face din rahat bici.

    dar it’s not over until the fat lady sings 🙂

  • Doamne, astia sunt normali? Mai bine ar termina odata cu prostiile si cu joaca cu masinutele in nisip si ar scoate odata TBT-ul ala.
    Dacia aia Duster Army (mama ce nume “international” i-au tras) e buna sa inlocuiasca ARO-urile alea mai vechi ale Armatei si atat. Fara sa aiba turele din astea supraetajate si sa aratam ca rebelii din Africa la dotare.
    Plus ca nu e nici macar 100% off-road.

    Daca cei de la Dacia Renault si cei de la MAPN tot au chef de facut ceva, sa faca un 4×4 mai serios, 100% pentru off-road (si chiar si amfibiu) cu un blindaj OK, care sa duca 6 oameni sa zicem, si materialele lor si care sa fie folosit de catre cercetasi de ex. sau si de altii.

    Dar cel mai bine sa vada de TBT-u ala sa intre in productie si dotare si eventual sa scoata o varianta 4×4 la el si sa lase jucariile astea gen SUV de lupta pentru cei de la MAI sau SPP cum zicea cineva mai sus.
    Numai spun ca mitraliera aia de pe Saur-2 de la defilare arata mult mai elegant de ex., turela asta de pe Duster iti da impresia ca daca iei o curba mai in viteza se rastoarna imediat masina.
    http://i.imgur.com/20QK6bp.jpg

    Asta daca vor sa puna una pe 4×4 ala ipotetic de care ziceam mai sus, s-ar potrivi mult mai bine asta de pe Saur zic eu.

    Sau poate vor sa o vanda Ciadului, sau vor poate sa ne dotam precum Ciadul, ca tot avem aceleasi culori la drapel iar astia au ceva experienta ca doar au castigat “Toyota war” contra Libiei

    http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_War

    Mai ales ca aia au avut si niste batalii in zona Tibesti, care seamana cumva ca nume cu Pitesti ca sa continuam cu asemanarile

  • radem, glumim, dar http://www.youtube.com/watch?v=BZ35XgdShoc

    btw, felicitari pt maior dan crisan, frumoasa compunerea, mi-a placut mai ales finalul

    “Fără îndoială, Dacia Duster Army este un rezultat al colaborării dintre militari şi civili, prin care un produs, destinat iniţial utilizării exclusive în spaţiul civil, prin imaginaţie, ambiţie, capacitate tehnică şi parteneriat, să poată servi şi în spaţiul militar.

    Între misiunile care pot fi îndeplinite cu un astfel de vehicul s-ar număra cele de patrulare, de asigurare a pazei perimetrale, de cercetare etc.”

    imaginatie, ambitie, paza perimetrala, misiuni de cercetare, ma duc sa lesin putin de ras 😀

    fara suparare, major fail. sarbatori fericite

  • care e test driveul cu duster “militarizat” “exoschelet” etc ? ca nu inteleg din articol
    au fost doua “cadre” din armata la pescuit ?
    au luat vreo “cadra” tot de acolo pe bancheta din spate ? ok, inauntru cineva are o tableta si daca da click pe touchscreen poate sa traga cu cateva gloante aleator intr-o directie, foarte util “feature” sa sperii cocalarii din trafic care nu au decat bate de baseball sprayuri si pistoale cu bile

  • Dom’le,cata rautate pt. realizarile marete.Da-i bine.Anul asta s-a mintit in legatura cu productia la hectar ca pe timpuri,doar-doar iese bine in statistica si se mai milogesc unii-altii sa dea doi firfirici imprumut patriei marete.La capitolul vehicule,avem masini de cercetare a crasmelor din oras.Bani sunt,masini avem.Hai noroc,ca trebe.

  • Pana acum nu mai contenea corul de vaiete si tanguieli ca in domeniul militar nu se mai baga bani si rezultate ioc.
    Daca se aducea ceva de afara, din nou infierari proletare, de ce suntem colonie si nu facem ceva romanesc, bla, bla …
    Ei, acum a aparut ceva romanesc. Este un concept de testare a unui produs existent, pentru a vedea daca poate corespunde si unde corespunde unor cerinte militare.
    Eu salut aceasta initiativa 100% romaneasca.
    Si ignor alt cor de tanguieli si vaiete, precum ca “n-are”, “nu e bun, ca-i fara tun” si alte asemenea interjectii, in buna traditie romaneasca 🙂

    • 100% romaneasca? ce tot spui acolo, Gabriel? sa-nteleg ca Renault e firma romaneasca?

      chiar de-ar fi romaneasca 100%, trebuie sa salutam orice traznaie, doar pe principiul ca e o traznaie romaneasca?

      lumea a criticat aici cu argumente struto-camila asta, nu dusterul in sine. sa bage duster la cbrn, in loc de aro (desi la mobilitate in teren accidentat e sub aro), unde vor ei.

      dar fara cuibul ala de berze, cum l-a caracterizat cineva.

      intreba stelian mai demult ce rost are mitraliera cand masina nici macar nu e blindata.

      hai sa zicem ca o vor blinda. va creste mobilitatea autovehiculului in conditiile in care si ei spun ca “ar mai fi nevoie de mărirea sarcinii, de mărirea puterii motorului, de creştere a posibilităţilor de trecere peste obstacole, pante etc.” ?

      ei cu cuvintelele lor au recunoscut ca masina nu indeplineste nici macar pe aproape “cerinţele pe care armata le are pentru un astfel de produs”.

      dar hai sa ne bucuram ca industria noastra produce aiureli de-astea.

  • Bun hai sa stam stramb si sa judecam drept – ce e Duster o masina care o gasest la toate colturile tarii, piese cu duiumul de schimb, astia gandesc tot ca si in ’68 cu razboiul poporului.
    O rechizitionezi, ii pui cadrul ala smecher pe ea si deja esti gangster, daca mai se fabrica si blindaj atasabil deja pentru ei este super!
    Deci la ce mentalitate are CSAT-ul si achizitiile militare sa nu va mai mirati ca vor intra in dotare.

  • Bun…..deci se pregateste si o varianta blindata, mai grea, mai puternica si mai bine inarmata. Super….. 🙂 Deci se poate si in Romania!!!

  • “stelian says:
    December 19, 2013 at 12:36 am

    io revin cu intrebarea mea de om simplu: cu ce e mai bun Dusterul asta la care au lucrat 3 uzine decat un Hilux din 95 pe caruia i-a atasat sudorul Hassan pe platforma o DShK in 3 ceasuri la umbra shopronului?”

    Raspuns: nu e. Deoarece pentru ca fiindca Hassan, mancator de carne de oaie, s-a uitat la Top Gear. Uite aici:

    http://www.youtube.com/watch?v=kFnVZXQD5_k

    As vrea sa vad pe unu’ care sa faca ghidusia asta cu un Duster. Mihais si XV, berea o dau eu, o sa ne tavalim pe jos de ras.

      • Sa spunem ca economiile din salariu’ meu de calculatorist din ultimii 10 ani au ajuns la un nivel confortabil, asa imi voi permite sa-mi serbez onomastica cu un Rinocerb la scara blocului.

        • 😀
          Bre,parca vaz ca tot mersul pe jos e sfant.

          Totusi,io am o intrebare pt. aia mai priceputi in ale masinilor si tacticii.Cum se rezolva dificila problema a cuielor,cioburilor de sticla si altor obecte de acest gen,care tind sa provoace pene?
          La razboi,e plin de oameni rai, care imprastie fiare peste tot si mai sparg si geamuri.Iar Dacia are totusi niste roate care is mai sensibile la mersul pe un simplu drum de tara.

          • Cred ca se poate descurca o vreme cu niste cauciucuri runflat, sisteme de umflat al rotii in mers nu cred sa se puna problema pt Duster.

          • Nu stiu cum e cu Dacia, ca nu m-a interesat niciodata. Pentru toate celelalte, exista Michelin XZL si BF Goodrich All-Terrain K/O. Cuvantu’ magic in astea e Kevlar.

        • coane, uelcam bec, nu stiu ce te-ai suparat de te-ai dat la fund 🙂

          da in alta ordine de idei, ce sa faci cu una de asta ? ai de arat ? ca nu cred ca esti asa de suparat ca ahmed pe restul planetei sa ai nevoie de una

          • Nu m-am suparat, am fost expediat in lumanari ca indezirabil. Da’ asta-i alta poveste, care nu se va povesti aici.

            Ce sa fac cu un Hilux? Pai sa vedem: ma voi baga prin toate noroaiele si gropile Olteniei ca sa-mi fac meseria de topograf, ma voi duce pe diferite plaji necalcate de cocalari, poate fac toata creasta Buila Vanturaritza pe rotzi, cert e ca vreau sa traversez de la Tismana pana la Vulcan, in Hunedoara, pe drumuri forestiere. Sau pe langa ele.

            Ceea ce uita lumea “civilizata” si nu uita Ahmed e returu’ investitziei. Bagi un ban in Toyota aia si o mai repara nepotzii. De-aia exista masini si exista legende.

            • ok, daca esti topograf, clar, ca e scula de servici cum ar veni, hiluxul e totusi masina de “profesionisti”, adica daca ai sonde si 500 de hectare de teren iti iei si una de asta
              Sau daca ai barca sa o tragi si sa o dai la apa

              Da altfel, gumele alea minunate de 4×4 de le zici, se uzeaza pe asfalt instant, si daca mergi cu 90 pe autostrada trebuie sa urli literalmente la nefasta in dreapta ca sa te auda (Ahmed nu are nefasta in dreapta, ca are doar 40 de fecioare care il asteapta “dincolo” dupa ce isi face treaba de razboinic pe planeta asta)
              si sa dai un drum de 500 de km pe asfalt cu ea cu copiii in spate, dupa jumatate de ora ti-au varsat continutul stomacal peste tine

              Altfel, ca sa iti pui sculele in spate si sa te duci sa masori nispurile si noroaiele, e foarte ok 🙂

              • Acu’ e cu dus si intors. Nevasta are aceleasi damblale ca mine, da’ nu stia pana nu s-a impiedicat de subsemnatu’. Io am facut-o scafandru, pana la mine se dadea cu planoru’ de performantza si batea muntzii. Copii inca n-am, doar o potaie de 70 kg, cica-i Ciobanesc Caucazian si care va sta in bena.

                Asfalt? Ce-i aia?

    • albert al polonezilor e ok
      am avut si noi asa ceva dacia hamster parca, era o treaba, asa mica usoara spartana si cu capacitate mare de trecere

      da dacia noastra cu “exoschelet” si nene cu tableta in duster cu mitraliera de deasupra, caricatura pe buna

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: