T-50, the fifth...

Sukhoi T-50 PAK-FA, the fifth…

Suhoi T-50 PAK-FA  a atras aprecieri pozitive la Bahrain Air Show, regele Bahrainului – Hamad bin Isa Al Khalifa – exprimandu-si interesul pentru avionul multirol de generatia a cincea dupa ce a vizitat standurile Suhoi, Rosboronexport si Rosvertol. Versiunea pentru export a Suhoi T-50 PAK-FA va intra in fabricatie de serie, conform planificarii, in 2020.

T-50, propunerea OKB Suhoi pentru programul PAK-FA (Prospective Airborne Complex – Frontline Aviation) a aparut pentru prima data in public cu ocazia MAKS 2011 si ar trebui sa intre oficial in dotarea VVS anul acesta.

Productia de serie va demara, conform generalului Bodnarev, comandantul Fortelor Aerospatiale, in 2017: ” Sunt suta la suta sigur ca vom finaliza programul de teste de stat anul acesta. Avionul va intra in productie de serie anul viitor. Astazi ultimul prototip, al unsprezecelea, este finalizat in proportie de 60-70 la suta”, a declarat Bodnarev in urma unei vizite la uzina de la Komsomolsk-pe-Amur.

Suhoi T-50 PAK-FA este echipat cu avionica avansata si sisteme de zbor complet digitale urmand sa devina primul avion cu tehnologie stealth ce va intra in dotarea VVS.

Suhoi T-50 PAK-FA nu e lipsit de probleme

La fel ca si americanii, rusii au cam ajuns la concluzia ca dezvoltarea unui avion cu tehnologie stealth nu e tocmai folare la ureche. Dificultatile sunt de ordin financiar, economic si tehnologic.

Observabilitatea redusa nu tine doar de alinierea unghiurilor suprafetelor portante si ale fuselajului; in ecuatie mai trebuiesc adaugate si materiale radar-absorbante si echipamente radio-electronice cu emisii reduse. In aceasta privinta, rusii (sovieticii) au fost primii care au instalat pe avioanele de vanatoare echipamente de detectie si urmarile in spectrul IR, apeland la senzori in spectrul infrarosu si pentru rachete aer-aer cu raza lunga de actiune pentru zona BVR (poate si din cauza decalajului tehnologic fata de Vest si a incapacitatii de a dezvolta echipamente radar suficient de performante).

Rusii sunt cam la acelasi nivel la care erau americanii in anii ’90 cu F-ul 22. Dupa 10 ani de dezvoltare exista doar o mana de Suhoi T-50 PAK-FA in stare de zbor. Nu au reusit inca sa puna la punct un motor care se asigure supercroaziera; mai mult, in Iunie 2014 al cincielea prototip a luat foc la sol tocmai din cauza motorului.

India, patenerul Rusiei in dezvoltarea Suhoi T-50 PAK-FA este nemultumita de intarzierile acumulate in programul de dezvoltare, precum si de cresterea costurilor, conform Business-standard. Totusi, HAL si Sukhoi au ajuns la o intelegere privind reducerea bugetului pentru T-50 PAK-FA/FGFA cu 40% de la 12 la 8 miliarde de dolari in perioada 2016-2023. Scaderea fluxului financiar ar putea avea ca urmare directa intarzieri in procesul de dezvoltare si fabricatie a Suhoi T-50 PAK-FA.

Rusii par sa-si permita din ce in ce mai putin sustinerea programului. Sanctiunile economice impuse de Vest dupa anexarea Crimeei si implicarea in conflictul din Ukraina au afectat serios bugetul Rusiei. Aceleasi sanctiuni au intrerupt fluxul de tehnologii vestice cu dubla utilizare, civila si militara, catre Moscova. Aceste tehnologii ar fi fost mai mult decat utile in dezvoltarea avionului rusesc de generatia a cincea. Scaderea necontrolata a pretului petrolului a afectat economia rusa puternic bazata pe exportul de resurse.

Toti acesti factori au dus la o reducere a numarului de Suhoi T-50 PAK-FA ce vor fi achizitionate pana in 2020 de la 60, cate erau planificate initial, la 12, conform unei declaratii date de Yuri Borisov, adjuctul Ministrului Apararii, in Martie 2015.

Via:
RIA

Marius Constantin