Aviaţie

Suhoi Su-30SM1

Ministerul rus al Apărării și Corporația Irkut finalizează modernizarea avionului de luptă super-manevrabil Suhoi Su-30SM. Noua versiunea va fi numită Suhoi Su-30SM1.

Su-30SM Black Sea Fleet

Su-30SM Black Sea Fleet

Modernizările sunt realizate la nivelul echipamentelor radio-electronice de la bord, noua versiune fiind capabilă să utilizeze în misiuni de luptă ultimele muniții de mare precizie. Conform experților, în urma modernizărilor aduse avioanele Su-30SM1 vor avea capabilități similare avioanelor de luptă din generația a cincea.

Deja, câteva avioane Su-30SM au fost modernizate la standardul SM1.

Modernizarea avioanelor Su-30SM beneficiază de experiența acumulată în misiunile de luptă din Siria și se presupune că noile SM1 vor avea capabilitatea de a utiliza bombele moderne KAB-250 precum și rachetele aer-sol X-59MK2.

Bomba KAB-250 este proiectată modular și poate fi echipată cu sisteme de ghidare de mare precizie prin satelit sau cu ghidare laser.

KAB-250 a fost creată ca și răspuns la bombele ghidate americane de tip SDB (Small Diameter Bomb) care echipează avioanele de generația a cincea F-22 și F-35.

KAB-250 cu ghidare laser și cap de luptă cu mare putere de fragmentare este proiectată pentru a combate echipamentele neprotejate, nodurile de cale ferată, depozitelele și alte facilități ale inamicului. Bomba KAB-250 poate fi utilizată singular sau în salvă de către avioane care dispun de sistem de marcare cu laser a țintelor, sau cu iluminare externă a țintelor, de la sol.

X-59MK2 este o dezvoltare a rachetei Kh-59 capabilă să distrugă țintele navale de suprafață ale adversarului, inclusiv cele de mici dimensiuni. Versiune modernizată (MK2) are capabilitatea de distrugere a țintelor cu vizibilitate redusă staționare la sol, după coordonate pre-explorate. X-59MK2 face parte din clasa de armament aviatic de mare precizie, acționând după principiul “trage și uită”.

Sursa: Izvestia

Iulian Iamandi

34 Comments

    • Ce are un avion de generatia 4.5 cu un avion de generatia a 5-a?
      Articolul nu este despre asta, este despre avioane multirol pe rit rusesc. Tu cred ca ai o obsesie….nici F35-ul nu e de generatia a 5-a, singurul operational este inca F22.

  • Rusii au drumul lor. Supermanevrabilitate. Incercari disperate sa-i ajunga pe ceilalti din urma. Incercari sa nu piarda creditorii, adica India care deja se retrage din gasca.
    Pacat de meseriasii lor care se zbat intr-un cerc lipsit de fonduri, perspectiva social politica dar care se bazeaza pe un trecut negru si frustrant.

  • Bai dar eu nu înțeleg dc tot dați cu … în munca lor? Noi producem ceva mai bun ca Su-30 și familia noua? Terminați cu răutatea asta.La fel și cu americani și f-35. Dați așa numa dume că sa ne aflam in treaba.E logic că nu o să scoată peste noapte un avion de gen.5 dar se lucrează și au voința. Ei au avut un decalaj de 10-15 ani față de americani și f-22.

  • Mariuse spune-mi rogu-te tu vezi bine sau…. pai tocmai despre asta e articolul, tentativa rusilor sa faca si ei intr-o buna zi un avion de generatia 5….citez chiar din articol : “Conform experților, în urma modernizărilor aduse avioanele Su-30SM1 vor avea capabilități similare avioanelor de luptă din generația a cincea.”

    Daca tu spui ca nici F35vnu e din generatia 5…..atunci nu ma mai intind la vorba cu tine.
    Ceva nu-i in regula, realitate paralela cred.

    • Pai criticam cand baietii functioneaza pe propaganda ieftina. Se ia o bucata de handralie sovietica, se modifica pe ici-colo pt a deveni mai fiabil, toarna in el niste aparatura noua (drept de ultima generatie) si o trage pe aia cu n-spea generatie. Daca te iei dupa ei zici ca asta bate tot – deci de ce naiba se mai chinuie cu Su-35 sI PRAF-FĂ?
      Ca oricum cand e ceva mai serios o dau pe aia – “dau cu bomba sa moara mama”.

  • Clasificarea pe generatii e relativa Producatori diferiti ofera criterii diferite,ba chiar acelasi producator isi schimba standardele in timp,vezi Lockheed Martin si supercroaziera.Totusi uitam ca un avion de vanatoare e o masina performanta care Zboara,iar rusoaicele o fac cel mai bine!Restul e relativ la misiunile ce le sunt incredintate,mediul in care lupta…De exemplu experti in aviatie israelieni zic ca perfectionarea metodelor de calcul si a senzorilor vor trece stealth-ul in planul doi.Daca ai o platforma performanta astea I le poti adauga…

    • Bre – aia cu supercroaziera la F-35 se rezolva – mai baga 100 mil de dolari in cercetare la P&W si scot block II. Deja Block I e terminat si are o imbunatatire a tractiunii cu 6-10%.

      In schimb rusii tot trag de Salyut-urile si Klimoavele alea de pe vremea lu` Brejnev ca n-au reusit sa faca altele. In rest Toate avioane in fabricatie (Su-35/Mig-35) sunt “practic avioane noi” cu capacitati ale unei “generatii viitoare” (recte 5).

      “Zboara,iar rusoaicele o fac cel mai bine!” – pardon – sovieticele vopsite in rusoaice…
      O fi zburand ele bine (depinde cine evalueaza) dar trendul de copiere e vest-est…

      • Daca au facut asa platforme performante inca de pe vremea lui Brejnev bravo lor! Nu sunt singurii care ofera modernizari si le prezinta ca apropiate de generatia cinci,vezi f18 si f15.Rusii au facut multe chestii noi,Iak130,Mi28,Ka52,T50 care o sa fie in teste cu noul motor anul asta,Superjet,MS21etc..

        • Ce o tot intorci acolo cu platformele? Mai ai putin si zici ca si Tu-95 tot platforma performanta e, ca de alalalt – adica 160 tocmai s-au apucat de repornit productia. Pe semne de ce perfomanta e platforma nu din cauza ca n-are cine sa mai proiecteze altu`. Ca PRAF-DĂ e praf si impins inpre 20xx,

          Asa trebuie sa zica si astialalti din vest – F15/16/18 sunt platforme performante – le modernizam su devin avioane “practic noi” conform rusilor. Si la europeni la fel – pai ce Tornado nu e platforma performanta?

          “Rusii au facut multe chestii noi,Iak130,Mi28,Ka52,T50 care o sa fie in teste cu noul motor anul asta,Superjet,MS21etc..” – da da – Mi28 si Ka50/52 tot sovietice sunt, YAKu` l-au facut cu italienii.
          Sa vedem ce rahat branza fac cu noile motoarea experimentale pe PRAF-FĂ ca cu alea aflate in productie (117) s-a vazut cat de fiabile sunt cand au luat foc.
          Superjetu` e facut cu Boeing, MS21 e sovieticul YAK-42 reincarnat cu 2 motoare, etc.
          Daca rusii au facut multe chestii noi – uita-te la vecinii de la sud care au facut COMACu` 919 cand acum 30 de ani copiau/modificau An-uri….

          • Mai incet ca faci comotie!Trebuie sa-mi explici de ce crezi ca rusii nu pot inova..e o chestie rasiala?Au ceva in genele lor de suboameni ca nu-i lasa?Lipsa educatiei stiintifice?Ca au al treilea numar de absolventi de studii superioare la a noua populatie..Lipsa traditiilor?Cele mai multe realizari sovietice s-au petrecut in Rusia.Nu au bani?Sunt al doilea exportator de armament,si jumatate o reprezinta sisteme aeriene..

            • Bre – comotia e departe de mine si putin ma doare pe mine daca pot sau nu rusii sa inoveze. Eu ti-am raspuns punctual la afirmatiile alea de mai sus.

              • Punctual..Boeing a oferit consultanta in cazul Superjet,e un produs Suhoi,Ms21 are in comun cu Yak 42 ce are F35 cu P51,adica doua aripi si ceva pe acolo..elicopterele au fost proiectate de ceva extraterestri iar rusii ca niste epigonii ce sunt le-au mostenit nemeritat,motoarele numai la rusi se strica…

    • Da? Cate din alea 200+ alte 200 de la tine au probleme cu costurile, casca cu vizor integrat, OBOGS, si alte alea?
      Tocmai ca articolul era vechi si l-am gasit foarte simplu, tie ti se pare ca la F35 s-au imbunatatit parametrii de zbor intre timp?
      Sa iti spun eu? Nu s-au imbunatatit, dinpotriva unii s-au pierdut sau diluat.
      Sa iti mai spun ceva?
      Electronica si EOTS-ul integrat in F35 este in acest moment sub ce se agata sub fuselaj la F15E, F 18 Super Hornet, F16 Block 52, Rafale, Typhoon, Gripen E/F si lista continua.
      A crede ca daca USA a reusit acum 15 ani sa faca un AESA foarte bun -F22 si restul lumii civilizate a stat pe loc in toata aceasta perioada este visare pura.
      AESA pe langa transmitatoare/receptoare inseamna si procesoare de semnal, si un exemplu simplu acum 18 ani te laudai prietenilor cu AMD XP 1700+/ Pentium 4 2000MHz si acum iti scriu de pe un smartphone consumer care este octacore si are puterea de procesare de cateva ori mai mare. Cu generatia aia de procesoare pana si youtube-ul este o sarcina dificila de cand s-a trecut acum cativa ani la un nou sistem de codare.
      Acum gandeste-te la partea militara daca cea civila a evoluat in ritmul acesta de progresie logaritmica.

      • Pana acum sunt ~250 de F-35 fabricate – pana la 400 mai e un pic. Cat despre Maru=ius si opozitia lui despre F-35 – cred ca nu are rost sa reiteram. E fan-boy Gripen. Si nu zic ca e rau – fiecare cu ce-i place. Da` Mariuse nu bagi pe aia cu “probleme cu costurile” – pai ce avion nu avut asemenea probleme? Pana si Gripen a trecut prin astea in Batch II. Ca SAAB se cam saturase sa plateasca din banii lui.
        Cat despre alealalte probleme – se rezolva taica.

        Ce zici tu cu platformele alea ( F15E, F 18 Super Hornet, F16 Block 52, Rafale, Typhoon, Gripen E/F ) e oarecum decent – dar numai pe termen scurt. Ca la un upgrade F-35 deja sari in alta liga pe care niciunui dintre avionasele de mai sus nu-l poate atinge – recte stealth.

        • Da sun tan Gripen de la avioane monitor pentru can Romania stats isi permite si astfel am pastra mai multi bani pentru Fortele Retested si Apararea Antiaeriana can vad ca oricum in Marina o da trebuiasca sa investim.

          • Nu reluam subiectul celui mai bun avion pt Romania ca nu are rost – s-a dezbatut de prea multe ori. Regret numai ca nu ai iesit din faza aia nici macar cu alea cateva F-uri in curte. Suedia nu e SUA pe plan politic si economic si cu asta am spus tot.

            • @Mihai – nu neg ca USA nu este Suedia dar pana la urma care ne este interesul national? Interesul national ar trebui sa primeze si tocmai ca USA economic ar trebui sa conteze mai mult decat acum ar trebui sa vedem roadele parteneriatului strategic – in acest moment vedem 2 fete ale monzii: Bechtel care ne-a costat ceva bugete ale armatei si o autostrada “terminata” cu un contract disparut si Ford Craiova pe care il puscam noi romanii in picior ca si pe Dacia de altfel neasigurandu-i culoar pentru a iesi la export cu autoturismele produse.
              Apoi USA ne-a dat credit furnizor de ne-au crapat ochii pana acum pe toate achizitiile facute de la ei.
              Vezi F 16 Block 25 care trebuiau modernizate, vezi achizitia de armament F16 MLU prin DSCA si o sa mai vedem si altele…..
              Asta in conditiile in care noi, romanii platim cu sange alianta aceasta cu USA luptand in TO la dracu cu carti prin Afganistan, Irak si in alte TO.
              Acum uite-te la Egipt, Pakistan si vezi acolo ce le aduce alora parteneriatul strategic cu USA? Astia mai primesc avioane, tehnica de lupta moderna, tot felul de facilitati si nu stau mai bine ca si Romania nici la capitolul “Stat de drept”.
              Nu vorbesc de Israel care are de departe cea mai fvorabila relatie cu USA si pe care noi nu o vom avea vreodata……sunt constient de acest lucru.

              • Parteneriatul strategic inseamna si o vorba buna la organizatiile internationale importante, inseamna si un rating de tara mai bun (care surprinzator sau nu, nu e chiar stiintific calculat). Si cum ai zis si tu, pe langa Ford care a bagat bani multi fabrica aia pe care nu prea vroia nimeni sa o preia, si inca o mai tine deschisa, mai sunt si ALCOA, Delphi, Flex, GE, Garrett, johnson Controls, Philip Morris, P&G, Timken si altii.

                Cat despre Bechtel si altii – hai sa vedem cat o sa ne coste cu europenii (francezi, nemti, italieni si spanioli) sa facem bucatile alea de autostrazi, si dupa aia tragem linie si vorbim. A se tine cont de castigurile geo-politice la incheierea contractelor. Ca asa zicem ca si nemtii au bagat bani cu Continetalul dar sau intors cu securizarea granitelor (EADS). Hai sa nu-i mai facem pe nici unii ingerasi…

                Ca nu ne-au dat americanii credit – o fi avut ei motive. Ca nu le-a dat nici pakistanezilor (si ei in cautare de F-uri).

              • Gripen ar fi fost cea mai proasta alegere pe care tara asta ar fi putut s-o faca. Un avion bun dar nu stralucit, cu o ora de zbor un pic mai mica decat F-16 dar nu aiurelile de marketing gen sub 5 mii de dolari, mai degraba un 5 mii ori doi. Problema majora: tara de provenienta. La prima incruntare si primul partz al vodkarilor, orice tara ce are Gripen in uz si se pune stramb cu siberienii, ramane fara piese, suedezii trecand in secunda doi de la starea neutra la plecaciuni in fata ivanilor. Deci PUNCT. Riscant e si cu Rafale, poate si cu Typhoon, dar astea doua la ce pret au si cat mananca tre’ sa fii nebun sa te bagi. Raman in joc doar americanii, singurii aliati de incredere, cu cele mai bune fightere existente pe piata. Stiu ca unii ar zice ca mai sunt si rusii, dar cine zice asta are probleme grave la mansarda. Pt bugetul nostru 40-60 de F-16 sunt parfum. Da, e si F-15 si Super Hornetul, dar realist vorbind, la ora actuala nu ne-am permite sa sustinem mai mult de maxim 15-20 de aparate, cu care am zbura 40 de ore pe an. In rest, baliverne ieftine, propaganda mascata la care niciun om cu ceva neuroni nu “pune botul”. Patriot plus HIMARS plus F-16 sunt “jucarii” de cea mai mare calitate. Am avut si “jucarii” sovietice si ne-am lamurit ce junk sunt. Suntem in NATO, luam de la o tara NATO si anume de la cea mai puternica tara de pe planeta. Nu de la Suedia care e fix un pix. Offset, sincer la cati bani s-au furat si la de cati ani sta Armata Romaniei in “fundul gol”, mi se rupe de offset. Armata Romana este nu doar cel mai bun, ci singurul garant al integritatii acestei tari si ca atare trebuie sa le asiguram tot ce ne permitem mai bun, si sa fim seriosi, sunt destule pe care ni le putem permite fara mare efort, vointa si coeziune sa existe.

  • Totusi, sincer, eu prefer cotetele rusesti!
    De ce?
    Balsoi, strong, reliable and cheaper!
    Stiu ca nu se va intampla, dar noi am avea nevoie de armament de la noi (in primul rand), cat si de la rusi si americani, plus blocul european.
    Cel mai bun exemplu e India, desi nu cred ca armata lor se ridica la nivelul echipamentului pe care il au.
    In schimb noi cred ca am face fata cu brio la orice echipament de generatie noua.
    Pacat ca nu se vrea!
    Mig-29 rugineste in hangare, TAB-urile care s-ar putea face la Moreni sunt deja istorie, Arsenal-ul de la Resita e la fier vechi, etc..
    Pacat.

    • “Balsoi, strong, reliable and cheaper”

      Balsoi – da, strong – e relativ, reliable – hai sa nu supraevaluam, cheaper – e hai ca nu-i Made in China.

      “Stiu ca nu se va intampla, dar noi am avea nevoie de armament de la noi (in primul rand), cat si de la rusi si americani, plus blocul european.”
      Pai care armament de la noi? Ce am fost noi in stare sa facem de unii singuri? Si apoi sa cumparam armament de la rusi? pai ce si ei vor in Nato sau cum?

      “Mig-29 rugineste in hangare, TAB-urile care s-ar putea face la Moreni sunt deja istorie, Arsenal-ul de la Resita e la fier vechi, etc..”
      Cine rugineste in hangare bre? ca Mig-urile alea stau afara? Tab-urile care s-ar putea produce astazi la Moreni n sunt istorie sunt deja istorice. Arsenal e inca in conservare..

Leave a Reply to calator astral X

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: